تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815739083




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرمايه‌داري زير تيغ


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: آنچه مايكل مور در فيلم‌هايش به‌نمايش مي‌گذارد، مستند به مفهوم واقعيتي غيرقابل انكار است اگر كسي با چنين تصوري از مقوله مستند به تماشاي فيلم‌هاي مور بنشيند، به احتمال قوي قضاوت درستي درباره آثارش نخواهد كرد. مايكل مور به‌عنوان مطرح‌ترين چهره جريان مستندهاي افشاگرانه، با واقعيت به مثابه عناصر درام برخورد مي‌كند. درواقع او در قالب مستند، داستان تعريف مي‌كند و همين دليل اقبال عمومي به فيلم‌هايش است. وگرنه شما چند مستند سينمايي در سال سراغ داريد كه بتواند در سالن‌هاي قابل‌توجهي به نمايش درآيد؟ مور داستان‌گوي قهاري است و گاهي اوقات به‌نظر مي‌رسد كه حتي قواعدفيلمنامه‌نويسي سيدفيلد را هم رعايت مي‌كند. مقدمه‌چيني، نقطه عطف اول، نقطه‌عطف دوم، قهرمان و ضدقهرمان در آثار مستند مور به‌چشم مي‌خورند. او واقعيت را از فيلتر نگاه خود عبور مي‌دهد و مثل هر مستند‌ساز خلاقي، دوربينش را جايي مي‌كارد كه به اهدافش نزديك‌تر است. پيداست كه او شهروندي مخالف سياست‌هاي جمهوريخواهان است و با چنين پيشينه‌اي وقتي كسي چون جورج‌بوش رئيس‌جمهوري آمريكا مي‌شود، طبيعي است كه مور تصوير يك جنايتكار احمق را از او به مخاطبش ارائه كند. وقتي مور در «بولينگ براي كلمباين» به چارلتون هستون بازيگر قديمي سينما رحم نكرد و او را طرفدار آزادي اسلحه و در اندازه‌اي بالاتر كشتار جمعي، نشان داد، جورج‌بوش ديگر جاي خود دارد.در «كاپيتاليسم: يك داستان عاشقانه» اين كل نظام سرمايه‌داري است كه زير تيغ فيلمساز قرار گرفته است. مور مي‌خواهد نشان دهد كه با اين سيستم، مردم عادي روز به روز فقيرتر مي‌شوند و فاصله طبقاتي افزايش مي‌يابد. راهكارش هم البته سوسياليسم نيست و در لحظاتي به‌نظر مي‌رسد فقط مي‌خواهد با حركت در خلاف جهت آب، مشي خود را به فيلمسازي معترض تداوم بخشد. اما هر چه هست، «كاپيتاليسم...» نسبت به ساختارهاي متأخرش، ريتم و روال سنجيده‌تري دارد و برخلاف «سيكو» تماشاگر را در انبوه اطلاعات و اسناد غرق نمي‌كند. همشهری




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 470]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن