تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 14 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):به راستى كه اين زبان كليد همه خوبى‏ها و بدى‏هاست پس شايسته است كه مؤمن زبان خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825922123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به مجموعه تلویزیونی «برای آخرین بار»


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: هموطن سلام , سه شنبه 26 مهر 1384 مجموعه تلویزیونی برای آخرین بار که کارگردانی آن را اکبر منصور‌فلاح بر عهده دارد، داستان جوانی به نام اسی را روایت می کند که برای عبرت دیگران از سوی صاحب کارش، قندی از کار اخراج می‌شود. اسی در خلوت شبانه جلوی صاحب کار خود را می گیرد و دست به دامان قندی می‌شود تا دوباره به کار برگردد ولی با او درگیر می‌شود و قندی بیهوش می شود و اسی به گمان مرگ او را بر می دارد و با ماشینش فراری می‌شود. در این سریال، امیر جعفری، یوسف تیموری، جمال‌ اجلالی، سحر زکریا، شهره سلطانی، آرام جعفری، رامتین خداپناهی، مهدی امینی‌خواه، فرزاد حسنی، حسن اسدی، گیتی معینی، غلامرضا طباطبایی ، ناصر گیتی‌جاه و مینا جعفرزاده ایفای نقش می کنند. این اثر در ماه مبارک رمضان هر روز از شبکه پنج سیما پخش می شود. مجموعه‏های داستانی رمضان به زندگی عامه مردم توجه دارد اکبر منصور فلاح، کارگردان مجموعه تلویزیونی برای آخرین بار درباره ساخت این مجموعه گفت: هنوز فیلمنامه این مجموعه نوشته نشده بود که طرح اولیه آن را دیدم. موضوع طرح اولیه به گونه ای بود که من را برای کارگردانی این مجموعه قلقلک داد، چرا که از جذابیت های خاصی برخوردار بود. وی درباره این جذابیت ها گفت: این مجموعه از زاویه ای تازه به بحث سرمایه داری نگاه کرده است. خانواده هایی که درگیر مسائل مادی هستند و مادیات چشم شان را کور کرده است و حاضر هستند به خاطر آن مهر و محبت را زیر پا نگذارند. از سوی دیگر در سال های اخیر توجه مردم به مسائل مادی خیلی رشده کرده است و این رشد نگران کننده است، به همین دلیل علاقه‏مند بودم که در این مجموعه این مسائل را بازگو کنم. وی در ادامه افزود: فیلمنامه این مجموعه در برخی از سکانس ها بنا به نیاز دستخوش تغییرات شده است. به عنوان نمونه برخی از لوکیشن ها تغییر کردند، چرا که معمولا فیلمنامه نویس در بستر قصه کار است، به همین دلیل شاید لوکیشن هایی که در قصه انتخاب کرده، چندان متناسب با کار نباشد، به همین دلیل ما تغییراتی به این صورت در کار داشتیم. منصور فلاح در پاسخ به این سوال که یکی از ضعف های این مجموعه این است که مخاطب برای دانستن قصه جلوتر از قهرمان قصه است. به عنوان نمونه مخاطب با دیدن این مجموعه متوجه دختر قندی(یکی از کاراکترهای این مجموعه) می شود، ولی امیر جعفری (ایفاگر نقش حبیب) تا قسمت یازدهم متوجه این قضیه نمی شود، به نظر شما این اتفاقات تا چه حد به کار ضربه زده است، گفت: به نظرم در برخی از مواقع وقتی مخاطب از قهرمان قصه جلوتر باشد یک حسن محسوب می شود. وقتی مخاطب قصه را می بیند در برخی از مواقع متوجه اتفاقات می شود، اما از آن جایی که برایش جالب است که قهرمان قصه نیز متوجه قضیه شود، پای تلویزیون می نشیند و حدسیاتی نیز می زند. بنابراین این قضیه حسن است، نه ضعف. وی درباره این که زمان کم برای ساخت تا چه حد به این مجموعه لطمه زده است، گفت: اگر زمان برای ساخت بیشتر باشد، مسلما فشار کاری کمتر می شود، ولی باید اشاره کنم که در این مجموعه زمان کم خلایی درکار ما به وجود نیاورده است و سعی کردیم بزن و درو کار را تولید نکنیم و به یک متریال مناسب در این زمان کم رسیدیم. از سوی دیگر مسئولان فرهنگی برای ساخت مجموعه های ماه رمضان باید یک برنامه ریزی مناسب و از قبل انجام دهند، نه این که 2 ماه مانده به ماه رمضان تازه به فکر ساخت مجموعه ها بیافتند، مسلماً برنامه‏ریزی از قبل منجر به فشار کمتر روی عوامل می‏شود و کار با فرصت بیشتر ساخته می شود. وی درباره این که معمولا مجموعه های ماه رمضان تنها به یک کلمه افطاری و خوردن سحری اکتفا می کنند و کمتر مجموعه هایی با مضامین خیلی عمیق ساخته می شود و این مجموعه نیز از این قاعده استثناء نیست، گفت: ما در مجموعه های ماه رمضان نمی توانیم به افرادی که صرفا خیلی خوب هستند و به طور مرتب روزه خود را می گیرند، بپردازیم و مرتب کارهای مثبت آنها را نشان دهیم. از طرف دیگر وقتی ما وارد حیطه هایی که به مثبت بودن افراد برمی گردد، می‏شویم، درگیر شعار می‏شویم، به همین دلیل بیشتر مجموعه هایی که در ماه رمضان ساخته می‏شود، بیشتر به سمت زندگی عامه مردم می روند. البته نشان دادن زندگی رئال تاثیر بیشتری بر مخاطب می گذارد و مخاطب همذات پنداری می‏کند. «برای آخرین بار» به سرگشتگی انسان امروز می‏پردازد صدیقه صحت تهیه‏کننده این مجموعه درباره این‏که به نظر می رسد بیشتر سریال هایی که برای مناسبت ها به مرحله تولید می رسد فقط اشاره هایی از مناسبت در اثر گنجانده می شود و به جز چند سریال که ماهیت آنها با مناسبت مورد نظر هماهنگی داشت، سایر آثار یک اثر مذهبی است تا مناسبتی، اظهار داشت: به عقیده من اینطور نیست. بعضی وقت ها مطالب عمیق از یک مناسبت در قالب های مختلف ارائه می شود که شکل های گوناگونی به خود می گیرد. دو سال پیش ما با ساخت سریال مناسبتی «فقط به خاطر تو» که برای ماه مبارک رمضان تولید شده بود، سعی کردیم به مسئله زنان بی سرپرست و فقیر و یتیم نوازی اشاره کنیم که یک مسئله تاکید شده در اسلام به شمار می‏رود یا سال گذشته در سریال «کمکم کن» 5 مسئله متفاوت را که در دین به آنها تاکید شده بود را در داستان سریال مطرح و آن را ارائه کردیم. در مجموعه «برای آخرین بار» هم ما به مسئله سرگشتگی انسان و عدم توجه برخی از خانواده‏ها به فرزندان که به دلیل ضعف مدیریتی یا مشغله‏های زیاد باعث انجام ندادن برخی از وظایف می‏شود و این مسئله شکاف عمیقی میان نسل ها و فرزندان و والدین ایجاد می کند و تحقیقات مختلف جامعه شناختی نشان داده است اگر ساختار خانواده به درستی شکل بگیرد و بر بستر جامعه حرکت کند، می تواند از بروز بسیاری از عقده ها و مشکلات اجتماعی جلوگیری کند، پرداختیم. ربط این مسائل به ماه مبارک رمضان در این است که این ماه به مسئله انسان سازی و بازگشت به سوی ذات پاک و بی آلایش انسان ها اشاره می کند. این تهیه کننده درباره این‏که برخی از حرکات بازیگران از جمله یقه گیری های مکرر و کلیشه ای حبیب ( امیر جعفری ) از صمد ( یوسف تیموری ) یا تاکید پسر قندی ( مهدی امینی خواه ) بر حرکت دادن موی سرش یا برخی از کلمات که چندان خوشایند نیست از سوی کارگردان اعمال شده است یا بخشی از فی البداهه کاری بازیگران به شمار می‏رود، گفت: این حرکات یا کلمات در قصه وجود نداشت و بخشی از این حرکات و گفتار به بداهه پردازی های بازیگران بر می گردد. در اینگونه موارد وقتی کارگردان احساس می کند که این نوع حرکات یا کلمات با حال و هوای مجموعه هماهنگی دارد از آنها جلوگیری نمی کند. شاید به نظر کارگردان اینها بخشی از چاشنی کار بوده است. وی در خصوص این‏که قصه فعالیت فرزندان و بستگان قندی با تلاش های قندی و آدم ربایان به صورت موازی پیش می رود، اما طنز موجود در کنش‏های میان قندی و آدم ربایان با وابستگان قندی بسیار متفاوت است و همین مسئله نوعی ناهماهنگی و یکدست نبودن قصه را موجب شده است، یادآور شد: تا اینجای کار ما هیچ طنز در بین خانواده قندی نداشته ایم. اما در ادامه داستان این طنز به خانواده آنها نیز تسری پیدا می کند. از سویی ما در این قصه با 2 طیف آدم منفی و مثبت مواجه هستیم. خانواده قندی در صدد است تا با بدجنسی به نوعی پول های قندی را به دست بیاورند و درصدد انجام کارهای بد هستند. در حالی که آدم‏ربایان قندی چون حرفه‏ای نیستند، موقعیت هایی را به وجود می آورند که باعث خنده می شود. از طرف دیگر، همه شخصیت های یک داستان در جامعه عینیت ندارند. نکته دیگر این‏که در این گونه موارد انتخاب و به کارگیری بازیگران بسیار دشوار است. چون بسیاری از آنها مشغول کار هستند یا از نظر مالی امکان دارد با گروه به توافق نرسند و از نظر انتخاب بازیگر سریال دچار مشکل شود. هر چند که از میان گزینه هایی که ما در زمان تولید با آن مواجه بودیم این بازیگران بهترین انتخاب ها بودند. بازی امیر جعفری باعث شد نقش «صمد» را بپذیرم این سریال برای عموم مخاطبین تلویزیون ساخته شده است و طیف بیننده خاص را در نظر ندارد. یوسف تیموری در این مجموعه ایفاگرنقش «صمد» است، وی درباره قبول این نقش گفت: دلیل اصلی من از قبول نقش در وهله نخست متن سریال بود که وقتی آن را مطالعه کردم به نظرم خوب و مناسب آمد و از قابلیت های لازم برای کارکردن برخوردار بود. دلیل دیگر من برای بازی در این سریال حضور امیر جعفری به عنوان یکی از بازیگران خوب عرصه طنز بود و چون به عقیده من این بازیگر از توانایی های زیادی برخوردار است، وقتی متوجه این مطلب شدم که بازیگر روبروی من امیر جعفری است، این نقش را پذیرفتم. وی در پاسخ به این‏که دغدغه کلیشه شدن ندارد، به این دلیل که به نظر می رسد در یک سری کار مشخص حضور می یابد، توضیح داد: من به هیچ‏وجه اینطوری فکر نمی کنم. من از کلیشه شدن نمی‏ترسم. چون وقتی من یک کار را قبول می کنم، باید بر اساس پیش فرض های سریال حرکت کنم و حق ارائه تغییرهای سرخود را ندارم و باید بازی را از خود ارائه کنم که از من انتظار دارند. من هم در نقش های طنز و هم به عنوان شخصیت های جدی ایفای نقش کرده‏ام. البته اصولا نباید این تصور وجود داشته باشد که بازی ما شبیه نقش پردازان هالیوودی یا دیگر کشورها باشد. چون به هر حال من در ایران کار می کنم و بر اساس استانداردها و شرایط این کشور بازی خود را ارائه می دهم. به عقیده من نکته مهم در عرصه بازیگری این است که ما کار کنیم و از تجربه های مختلف برخوردار باشیم. درباره این‏که نزدیک بودن زمان ضبط و پخش سریال با فاصله حدود یک قسمت به کار بازیگران و کیفیت سریال تا چه لطمه وارد کرده است، پاسخ داد: به نظر من زمان این نوع کارها این مسئله را اقتضا می کند. چون این کار به صورت روتین و شبانه پخش می شود و همانند یک کار سینمایی را حتی سریالی نیست که بخواهد در زمان دیگر پخش شود و به همین خاطر نیازمند دقت بیشتری روی جزئیات است. بنابراین نزدیک بودن زمان تولید و پخش مشکل خاصی به وجود نمی آورد. از طرف دیگر، نوع فعالیت و برخورد بازیگرانی که در کنار هم کار می کنند از جمله امیر جعفری و جمالی اجلالی و سایر نقش پردازان در ایجاد شرایط تولید مناسب با وجود فشردگی اهمیت دارد. بازیگر نقش صمد درباره این‏که تا چه اندازه بر اساس میزانسن‏های کارگردان فعالیت کرده اند و چه میزان در ایفای نقش آزاد بوده اند و یقه‏گیری‏های حبیب از صمد تا چه اندازه هماهنگ شده است. چون این حرکت تبدیل به کلیشه و حتی نوعی بی ادبی می شود، اظهار داشت: شما چه نوع مخاطبی هستید ؟ ( با دریافت پاسخ این‏که سعی می‏کنم مخاطب خاص باشم ) اگر شما مخاطب خاص هستید با بازیگرهای خاص هم مصاحبه کنید. یقه گرفتن که فحش دادن نیست تا بی ادبی باشد. تو می‏خواهی خودت را خاص کنی. باید مصاحبه بی طرف باشد. اگر این گفت و گو را برای خودت می‏خواهی بیا خانه من در کنار هم می نشینیم و من همه چیز را برایت می گویم. اگر هم این مصاحبه برای مردم است زشت یا بد بودن این کار را باید مردم تعیین کنند. وی یادآور شد: ما حرکات و سایر میزانسن خود را با کارگردان هماهنگ می کنیم. گاهی پیشنهاد حرکت به کارگردان می دهیم که احتمال دارد مورد قبول وی واقع شود، ممکن است که او نپذیرد. این سریال بسیار پرتحرک و برخوردار از ریتمی سریع است. در این سریال دو گروه به صورت موازی در کنار هم کار می کنند. یک عده خانواده قندی است که به توطئه چینی مشغول هستند و اتفاقات و حرکات در این خانواده آرام به وقوع می پیوندد که به حق بازیگران این بخش نقش خود را خیلی خوب ایفا کرده اند و یک بخش هم به حضور و بازی صمد و حبیب و قندی مربوط می شود که باید پرتحرک و انرژی باشد و همین مسئله باعث می‏شود تضاد موجود در قصه در بیاید. این مجموعه برای ماه مبارک رمضان و مخاطب عام ساخته می شود. وقتی ما روی 17 - 18 ساعت کار می کنیم، دیگر مخاطب به این جزئیات نباید توجه داشته باشد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن