محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826058975
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «برای آخرین بار»
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: هموطن سلام , سه شنبه 26 مهر 1384 مجموعه تلویزیونی برای آخرین بار که کارگردانی آن را اکبر منصورفلاح بر عهده دارد، داستان جوانی به نام اسی را روایت می کند که برای عبرت دیگران از سوی صاحب کارش، قندی از کار اخراج میشود. اسی در خلوت شبانه جلوی صاحب کار خود را می گیرد و دست به دامان قندی میشود تا دوباره به کار برگردد ولی با او درگیر میشود و قندی بیهوش می شود و اسی به گمان مرگ او را بر می دارد و با ماشینش فراری میشود. در این سریال، امیر جعفری، یوسف تیموری، جمال اجلالی، سحر زکریا، شهره سلطانی، آرام جعفری، رامتین خداپناهی، مهدی امینیخواه، فرزاد حسنی، حسن اسدی، گیتی معینی، غلامرضا طباطبایی ، ناصر گیتیجاه و مینا جعفرزاده ایفای نقش می کنند. این اثر در ماه مبارک رمضان هر روز از شبکه پنج سیما پخش می شود. مجموعههای داستانی رمضان به زندگی عامه مردم توجه دارد اکبر منصور فلاح، کارگردان مجموعه تلویزیونی برای آخرین بار درباره ساخت این مجموعه گفت: هنوز فیلمنامه این مجموعه نوشته نشده بود که طرح اولیه آن را دیدم. موضوع طرح اولیه به گونه ای بود که من را برای کارگردانی این مجموعه قلقلک داد، چرا که از جذابیت های خاصی برخوردار بود. وی درباره این جذابیت ها گفت: این مجموعه از زاویه ای تازه به بحث سرمایه داری نگاه کرده است. خانواده هایی که درگیر مسائل مادی هستند و مادیات چشم شان را کور کرده است و حاضر هستند به خاطر آن مهر و محبت را زیر پا نگذارند. از سوی دیگر در سال های اخیر توجه مردم به مسائل مادی خیلی رشده کرده است و این رشد نگران کننده است، به همین دلیل علاقهمند بودم که در این مجموعه این مسائل را بازگو کنم. وی در ادامه افزود: فیلمنامه این مجموعه در برخی از سکانس ها بنا به نیاز دستخوش تغییرات شده است. به عنوان نمونه برخی از لوکیشن ها تغییر کردند، چرا که معمولا فیلمنامه نویس در بستر قصه کار است، به همین دلیل شاید لوکیشن هایی که در قصه انتخاب کرده، چندان متناسب با کار نباشد، به همین دلیل ما تغییراتی به این صورت در کار داشتیم. منصور فلاح در پاسخ به این سوال که یکی از ضعف های این مجموعه این است که مخاطب برای دانستن قصه جلوتر از قهرمان قصه است. به عنوان نمونه مخاطب با دیدن این مجموعه متوجه دختر قندی(یکی از کاراکترهای این مجموعه) می شود، ولی امیر جعفری (ایفاگر نقش حبیب) تا قسمت یازدهم متوجه این قضیه نمی شود، به نظر شما این اتفاقات تا چه حد به کار ضربه زده است، گفت: به نظرم در برخی از مواقع وقتی مخاطب از قهرمان قصه جلوتر باشد یک حسن محسوب می شود. وقتی مخاطب قصه را می بیند در برخی از مواقع متوجه اتفاقات می شود، اما از آن جایی که برایش جالب است که قهرمان قصه نیز متوجه قضیه شود، پای تلویزیون می نشیند و حدسیاتی نیز می زند. بنابراین این قضیه حسن است، نه ضعف. وی درباره این که زمان کم برای ساخت تا چه حد به این مجموعه لطمه زده است، گفت: اگر زمان برای ساخت بیشتر باشد، مسلما فشار کاری کمتر می شود، ولی باید اشاره کنم که در این مجموعه زمان کم خلایی درکار ما به وجود نیاورده است و سعی کردیم بزن و درو کار را تولید نکنیم و به یک متریال مناسب در این زمان کم رسیدیم. از سوی دیگر مسئولان فرهنگی برای ساخت مجموعه های ماه رمضان باید یک برنامه ریزی مناسب و از قبل انجام دهند، نه این که 2 ماه مانده به ماه رمضان تازه به فکر ساخت مجموعه ها بیافتند، مسلماً برنامهریزی از قبل منجر به فشار کمتر روی عوامل میشود و کار با فرصت بیشتر ساخته می شود. وی درباره این که معمولا مجموعه های ماه رمضان تنها به یک کلمه افطاری و خوردن سحری اکتفا می کنند و کمتر مجموعه هایی با مضامین خیلی عمیق ساخته می شود و این مجموعه نیز از این قاعده استثناء نیست، گفت: ما در مجموعه های ماه رمضان نمی توانیم به افرادی که صرفا خیلی خوب هستند و به طور مرتب روزه خود را می گیرند، بپردازیم و مرتب کارهای مثبت آنها را نشان دهیم. از طرف دیگر وقتی ما وارد حیطه هایی که به مثبت بودن افراد برمی گردد، میشویم، درگیر شعار میشویم، به همین دلیل بیشتر مجموعه هایی که در ماه رمضان ساخته میشود، بیشتر به سمت زندگی عامه مردم می روند. البته نشان دادن زندگی رئال تاثیر بیشتری بر مخاطب می گذارد و مخاطب همذات پنداری میکند. «برای آخرین بار» به سرگشتگی انسان امروز میپردازد صدیقه صحت تهیهکننده این مجموعه درباره اینکه به نظر می رسد بیشتر سریال هایی که برای مناسبت ها به مرحله تولید می رسد فقط اشاره هایی از مناسبت در اثر گنجانده می شود و به جز چند سریال که ماهیت آنها با مناسبت مورد نظر هماهنگی داشت، سایر آثار یک اثر مذهبی است تا مناسبتی، اظهار داشت: به عقیده من اینطور نیست. بعضی وقت ها مطالب عمیق از یک مناسبت در قالب های مختلف ارائه می شود که شکل های گوناگونی به خود می گیرد. دو سال پیش ما با ساخت سریال مناسبتی «فقط به خاطر تو» که برای ماه مبارک رمضان تولید شده بود، سعی کردیم به مسئله زنان بی سرپرست و فقیر و یتیم نوازی اشاره کنیم که یک مسئله تاکید شده در اسلام به شمار میرود یا سال گذشته در سریال «کمکم کن» 5 مسئله متفاوت را که در دین به آنها تاکید شده بود را در داستان سریال مطرح و آن را ارائه کردیم. در مجموعه «برای آخرین بار» هم ما به مسئله سرگشتگی انسان و عدم توجه برخی از خانوادهها به فرزندان که به دلیل ضعف مدیریتی یا مشغلههای زیاد باعث انجام ندادن برخی از وظایف میشود و این مسئله شکاف عمیقی میان نسل ها و فرزندان و والدین ایجاد می کند و تحقیقات مختلف جامعه شناختی نشان داده است اگر ساختار خانواده به درستی شکل بگیرد و بر بستر جامعه حرکت کند، می تواند از بروز بسیاری از عقده ها و مشکلات اجتماعی جلوگیری کند، پرداختیم. ربط این مسائل به ماه مبارک رمضان در این است که این ماه به مسئله انسان سازی و بازگشت به سوی ذات پاک و بی آلایش انسان ها اشاره می کند. این تهیه کننده درباره اینکه برخی از حرکات بازیگران از جمله یقه گیری های مکرر و کلیشه ای حبیب ( امیر جعفری ) از صمد ( یوسف تیموری ) یا تاکید پسر قندی ( مهدی امینی خواه ) بر حرکت دادن موی سرش یا برخی از کلمات که چندان خوشایند نیست از سوی کارگردان اعمال شده است یا بخشی از فی البداهه کاری بازیگران به شمار میرود، گفت: این حرکات یا کلمات در قصه وجود نداشت و بخشی از این حرکات و گفتار به بداهه پردازی های بازیگران بر می گردد. در اینگونه موارد وقتی کارگردان احساس می کند که این نوع حرکات یا کلمات با حال و هوای مجموعه هماهنگی دارد از آنها جلوگیری نمی کند. شاید به نظر کارگردان اینها بخشی از چاشنی کار بوده است. وی در خصوص اینکه قصه فعالیت فرزندان و بستگان قندی با تلاش های قندی و آدم ربایان به صورت موازی پیش می رود، اما طنز موجود در کنشهای میان قندی و آدم ربایان با وابستگان قندی بسیار متفاوت است و همین مسئله نوعی ناهماهنگی و یکدست نبودن قصه را موجب شده است، یادآور شد: تا اینجای کار ما هیچ طنز در بین خانواده قندی نداشته ایم. اما در ادامه داستان این طنز به خانواده آنها نیز تسری پیدا می کند. از سویی ما در این قصه با 2 طیف آدم منفی و مثبت مواجه هستیم. خانواده قندی در صدد است تا با بدجنسی به نوعی پول های قندی را به دست بیاورند و درصدد انجام کارهای بد هستند. در حالی که آدمربایان قندی چون حرفهای نیستند، موقعیت هایی را به وجود می آورند که باعث خنده می شود. از طرف دیگر، همه شخصیت های یک داستان در جامعه عینیت ندارند. نکته دیگر اینکه در این گونه موارد انتخاب و به کارگیری بازیگران بسیار دشوار است. چون بسیاری از آنها مشغول کار هستند یا از نظر مالی امکان دارد با گروه به توافق نرسند و از نظر انتخاب بازیگر سریال دچار مشکل شود. هر چند که از میان گزینه هایی که ما در زمان تولید با آن مواجه بودیم این بازیگران بهترین انتخاب ها بودند. بازی امیر جعفری باعث شد نقش «صمد» را بپذیرم این سریال برای عموم مخاطبین تلویزیون ساخته شده است و طیف بیننده خاص را در نظر ندارد. یوسف تیموری در این مجموعه ایفاگرنقش «صمد» است، وی درباره قبول این نقش گفت: دلیل اصلی من از قبول نقش در وهله نخست متن سریال بود که وقتی آن را مطالعه کردم به نظرم خوب و مناسب آمد و از قابلیت های لازم برای کارکردن برخوردار بود. دلیل دیگر من برای بازی در این سریال حضور امیر جعفری به عنوان یکی از بازیگران خوب عرصه طنز بود و چون به عقیده من این بازیگر از توانایی های زیادی برخوردار است، وقتی متوجه این مطلب شدم که بازیگر روبروی من امیر جعفری است، این نقش را پذیرفتم. وی در پاسخ به اینکه دغدغه کلیشه شدن ندارد، به این دلیل که به نظر می رسد در یک سری کار مشخص حضور می یابد، توضیح داد: من به هیچوجه اینطوری فکر نمی کنم. من از کلیشه شدن نمیترسم. چون وقتی من یک کار را قبول می کنم، باید بر اساس پیش فرض های سریال حرکت کنم و حق ارائه تغییرهای سرخود را ندارم و باید بازی را از خود ارائه کنم که از من انتظار دارند. من هم در نقش های طنز و هم به عنوان شخصیت های جدی ایفای نقش کردهام. البته اصولا نباید این تصور وجود داشته باشد که بازی ما شبیه نقش پردازان هالیوودی یا دیگر کشورها باشد. چون به هر حال من در ایران کار می کنم و بر اساس استانداردها و شرایط این کشور بازی خود را ارائه می دهم. به عقیده من نکته مهم در عرصه بازیگری این است که ما کار کنیم و از تجربه های مختلف برخوردار باشیم. درباره اینکه نزدیک بودن زمان ضبط و پخش سریال با فاصله حدود یک قسمت به کار بازیگران و کیفیت سریال تا چه لطمه وارد کرده است، پاسخ داد: به نظر من زمان این نوع کارها این مسئله را اقتضا می کند. چون این کار به صورت روتین و شبانه پخش می شود و همانند یک کار سینمایی را حتی سریالی نیست که بخواهد در زمان دیگر پخش شود و به همین خاطر نیازمند دقت بیشتری روی جزئیات است. بنابراین نزدیک بودن زمان تولید و پخش مشکل خاصی به وجود نمی آورد. از طرف دیگر، نوع فعالیت و برخورد بازیگرانی که در کنار هم کار می کنند از جمله امیر جعفری و جمالی اجلالی و سایر نقش پردازان در ایجاد شرایط تولید مناسب با وجود فشردگی اهمیت دارد. بازیگر نقش صمد درباره اینکه تا چه اندازه بر اساس میزانسنهای کارگردان فعالیت کرده اند و چه میزان در ایفای نقش آزاد بوده اند و یقهگیریهای حبیب از صمد تا چه اندازه هماهنگ شده است. چون این حرکت تبدیل به کلیشه و حتی نوعی بی ادبی می شود، اظهار داشت: شما چه نوع مخاطبی هستید ؟ ( با دریافت پاسخ اینکه سعی میکنم مخاطب خاص باشم ) اگر شما مخاطب خاص هستید با بازیگرهای خاص هم مصاحبه کنید. یقه گرفتن که فحش دادن نیست تا بی ادبی باشد. تو میخواهی خودت را خاص کنی. باید مصاحبه بی طرف باشد. اگر این گفت و گو را برای خودت میخواهی بیا خانه من در کنار هم می نشینیم و من همه چیز را برایت می گویم. اگر هم این مصاحبه برای مردم است زشت یا بد بودن این کار را باید مردم تعیین کنند. وی یادآور شد: ما حرکات و سایر میزانسن خود را با کارگردان هماهنگ می کنیم. گاهی پیشنهاد حرکت به کارگردان می دهیم که احتمال دارد مورد قبول وی واقع شود، ممکن است که او نپذیرد. این سریال بسیار پرتحرک و برخوردار از ریتمی سریع است. در این سریال دو گروه به صورت موازی در کنار هم کار می کنند. یک عده خانواده قندی است که به توطئه چینی مشغول هستند و اتفاقات و حرکات در این خانواده آرام به وقوع می پیوندد که به حق بازیگران این بخش نقش خود را خیلی خوب ایفا کرده اند و یک بخش هم به حضور و بازی صمد و حبیب و قندی مربوط می شود که باید پرتحرک و انرژی باشد و همین مسئله باعث میشود تضاد موجود در قصه در بیاید. این مجموعه برای ماه مبارک رمضان و مخاطب عام ساخته می شود. وقتی ما روی 17 - 18 ساعت کار می کنیم، دیگر مخاطب به این جزئیات نباید توجه داشته باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]
صفحات پیشنهادی
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «برای آخرین بار»
18 ا کتبر 2005 – نگاهی به مجموعه تلویزیونی «برای آخرین بار»-هموطن سلام , سه شنبه 26 مهر 1384 مجموعه تلویزیونی برای آخرین بار که کارگردانی آن را اکبر ...
18 ا کتبر 2005 – نگاهی به مجموعه تلویزیونی «برای آخرین بار»-هموطن سلام , سه شنبه 26 مهر 1384 مجموعه تلویزیونی برای آخرین بار که کارگردانی آن را اکبر ...
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «خانه به دوش»
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «خانه به دوش»نمونه فیلم (1) (2) نگاه جامعه شناختی به ... شاید بعضی از تماشاگرانِ پیگیر تلویزیون اولین بار نگار جواهریان را با سریال .
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «خانه به دوش»نمونه فیلم (1) (2) نگاه جامعه شناختی به ... شاید بعضی از تماشاگرانِ پیگیر تلویزیون اولین بار نگار جواهریان را با سریال .
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «سیامینروز»
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «سیامینروز»-اما در مجموعه تلویزیونی سیامین روز با ... این مجموعه باشند؛ حال اینكه آیا انتخاب چنین زمان پخشی كه برای اولین بار هم شاهد آن ...
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «سیامینروز»-اما در مجموعه تلویزیونی سیامین روز با ... این مجموعه باشند؛ حال اینكه آیا انتخاب چنین زمان پخشی كه برای اولین بار هم شاهد آن ...
نگاهی به مجموعههای تلویزیونی كودكان و نوجوانان
نگاهی به مجموعههای تلویزیونی كودكان و نوجوانان-مدتی است كه شبكه تهران با ساخت سریال «دانی و من» كه سالها پیش قسمت اول آن پخش شد، بار دیگر و با واسطه عروسك عظیمالجثه دانی سعی كرده است. ... شاید بتوان گفت مجموعه دانی و من تا حد زیادی به دنیای فانتزی وارد شده است؛ دنیایی كه كودكان براحتی .... آخرین خبرها از سریالهای نوروزی سیما ...
نگاهی به مجموعههای تلویزیونی كودكان و نوجوانان-مدتی است كه شبكه تهران با ساخت سریال «دانی و من» كه سالها پیش قسمت اول آن پخش شد، بار دیگر و با واسطه عروسك عظیمالجثه دانی سعی كرده است. ... شاید بتوان گفت مجموعه دانی و من تا حد زیادی به دنیای فانتزی وارد شده است؛ دنیایی كه كودكان براحتی .... آخرین خبرها از سریالهای نوروزی سیما ...
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «زیر تیغ»
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «زیر تیغ»-در شب قبل از حادثه محمود و جعفر در اوج ... روایت ملال ایرانیمدتی است كه سریال خاطرهانگیز «زیر تیغ» بار دیگر از شبكه ا. ... در آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما از مردم تهران درباره مجموعه "زیر تیغ" که ...
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «زیر تیغ»-در شب قبل از حادثه محمود و جعفر در اوج ... روایت ملال ایرانیمدتی است كه سریال خاطرهانگیز «زیر تیغ» بار دیگر از شبكه ا. ... در آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما از مردم تهران درباره مجموعه "زیر تیغ" که ...
نگاهی به «رستگاران» سریال جدید سیروس مقدم
نگاهی به «رستگاران» سریال جدید سیروس مقدم-سریال تابستانی مقدم حسابی پر ... از ستارههای محبوب تلویزیون؛ با یک کارگردان کار بلد و یک شبکه جوان و روپا. ... باران بهاری آخرین روزهای اردیبهشت ماه بیشتر از قبل میبارد و ممکن است همه ... بذار میام تو نور؛ در ضمن وقت نداریم و باید 10 بار متن رو با نعمت الله دور خوانی و تمرین کنم».
نگاهی به «رستگاران» سریال جدید سیروس مقدم-سریال تابستانی مقدم حسابی پر ... از ستارههای محبوب تلویزیون؛ با یک کارگردان کار بلد و یک شبکه جوان و روپا. ... باران بهاری آخرین روزهای اردیبهشت ماه بیشتر از قبل میبارد و ممکن است همه ... بذار میام تو نور؛ در ضمن وقت نداریم و باید 10 بار متن رو با نعمت الله دور خوانی و تمرین کنم».
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «گمشده» ساخته «راما قویدل»
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «گمشده» ساخته «راما قویدل»-گرچه تعامل صحنههای خشونت بار با صحنههایی كه از طنزی كودكانه و حضور «دوقلو»ها برخوردارند یادآور عملكردی ...
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «گمشده» ساخته «راما قویدل»-گرچه تعامل صحنههای خشونت بار با صحنههایی كه از طنزی كودكانه و حضور «دوقلو»ها برخوردارند یادآور عملكردی ...
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «دارا و ندار» ساخته مسعود ده نمکی
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «دارا و ندار» ساخته مسعود ده نمکی-شوخیها یا آن قدر ... آخرین نوشتههای وبلاگ «مسعود ده نمکی» را، بخوانید تا بفهمید نقد نوشتن درباره یکی از. ... «فتل» (فتحعلی اویسی) در اثر مواجهه با یک زندگی مصیبت بار افسرده میشود و ...
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «دارا و ندار» ساخته مسعود ده نمکی-شوخیها یا آن قدر ... آخرین نوشتههای وبلاگ «مسعود ده نمکی» را، بخوانید تا بفهمید نقد نوشتن درباره یکی از. ... «فتل» (فتحعلی اویسی) در اثر مواجهه با یک زندگی مصیبت بار افسرده میشود و ...
نگاهی به 2 مجموعه تلویزیونی پرطرفدار
نگاهی به 2 مجموعه تلویزیونی پرطرفدار-هماكنون دو سریال معروف خارجی از ... اشاره كرد كه در آخرین دوره جشنواره فیلم كن به عنوان اولین فیلم به نمایش در آمد. ... پرتحرك نبرد قابلیت دارد كه حتی با وجود چندین بار دیدن این داستان، دوباره پای تماشای آن نشست.
نگاهی به 2 مجموعه تلویزیونی پرطرفدار-هماكنون دو سریال معروف خارجی از ... اشاره كرد كه در آخرین دوره جشنواره فیلم كن به عنوان اولین فیلم به نمایش در آمد. ... پرتحرك نبرد قابلیت دارد كه حتی با وجود چندین بار دیدن این داستان، دوباره پای تماشای آن نشست.
مجموعه 90 قسمتی نگاهی نو به ازدواج
مجموعه 90 قسمتی نگاهی نو به ازدواج-مجموعه نگاهی نو به ازدواج به نویسندگی و کارگردانی علی سلطانکاشفی و تهیهکنندگی ... این مجموعه تلویزیونی نخستین بار اكتبر سال 1964 میلادی در 4 قسمت 90 . ... آخرین سکانس فیلم «بیداری» فیلمبرداری شد ...
مجموعه 90 قسمتی نگاهی نو به ازدواج-مجموعه نگاهی نو به ازدواج به نویسندگی و کارگردانی علی سلطانکاشفی و تهیهکنندگی ... این مجموعه تلویزیونی نخستین بار اكتبر سال 1964 میلادی در 4 قسمت 90 . ... آخرین سکانس فیلم «بیداری» فیلمبرداری شد ...
-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها