واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: فيلم "هميشه پاي يک زن در ميان است" ساخته کمال تبريزي، اثري شخصي که در نبود رقابت حرفه اي در ميان سينما گران و غفلت از پرداخت به مضامين تاثيرگذار و عميق در گيشه يکه تازي مي کند. تبريزي از آن دسته فيلمسازاني است که به قولي زمانه خود را خوب مي شناسد و تلاش دارد هيچگاه خود را از تک و تاب نياندازد.اين فيلمساز پس از اثر جنجالي و بحث برانگيز مارمولک و يک تکه نان که مضموني ماورايي را در خود داشت، روايتي جديد از وضعيت زن و تلقي شخصي از زنان در پهنه زندگي و روابط اجتماعي را در هميشه پاي زن در ميان است به تصوير کشيد. اين فيلم که برگرفته از داستانهاي کوتاه کتابي به همين نام از سيدمهدي شجاعي توسط رضا مقصودي و نغمه ثميني نوشته شده است. هميشه پاي يک زن در ميان است ، روايت دعواهاي مرسوم و مطالبات زن و مرد و کوتاه آمدن زنان است اما در اين فيلم زن است که کوتاه نمي آيد و مشکلاتي را براي مردي که دوستش دارد اما به مصلحت از او جدا و در نهايت به هم رجوع مي کنند. اين فيلم داستان آدم هاي مختلف با روحيه هاي متفاوت است که هريک تعلقات خود را سرکوب و به نوعي از آن چيزي که هستند ، فرار مي کنند، کسي که دائم زنان را مخل آسايش و زندگي مي داند و در نهايت خود زندگي و ازدواج را ترجيح مي دهد و ديگري که از مقام و موقعيت براي استفاده از زنان دستمايه رفتاري دارد و زني که احساس بي پناهي در مواجهه با سيل پيشنهاد بي شرمانه دارد. تبريزي کارگردان هميشه پاي يک زن در ميان است در نوشتاري، انگيزه توجه به اين مقوله اين گونه بيان کرده است: دوران کودکيم شروع شد، سالهاي اول دبستان، احساس ميکردم همه اين جهان يک نمايش است! و از پدر و مادرم گرفته تا اولياي مدرسه و بقالي و قصابي و قنادي و سلماني و غيره، همه بازيگران اين نمايش هستند، تا بتوانند روي من! تاثيرات خاصي بگذارند! اين احساس همراه من بود تا بعدها که به سن بلوغ رسيدم و بيشتر توانستم خودم و محيط اطرافم را بشناسم، به اين نتيجه رسيدم که همه افراد و اشياء پيرامون، ميتوانند يک نشانه باشند و هستند!. و اين تلقي را بيشتر در مورد مادربزرگم داشتم، سواد نداشت اما در عين سادگي حرفهاي بسيار عميق و حکيمانه ميزد، بتدريج احساس ميکردم که او در خانواده و فاميل، مهمترين و اولين نقش را دارد، اوست که همه تدبيرها را ميداند، و راهحل همه مشکلات را پيدا ميکند! همه دخترها و پسرها، نوهها و نتيجهها و ديگران ، وقتي با مسئلهاي لاينحل روبرو ميشدند، با مادربزرگ مشورت ميکردند و در فاصله کوتاهي راهحل را مييافتند، مسائل از همه نوع بود، ساده و پيش پا افتاده، تا مهم و سرنوشتساز! مدتي بعد به اين نتيجه رسيدم که توانايي و قابليت فوق العاده مادربزرگ از زن بودن او ناشي ميشود و پدربزرگ گرچه باسواد بود، اما اين دانش و بينش را نداشت! چند سال بعد به اين نتيجه قطعي رسيدم که زن مخلوقي استثنايي است و امکانات غيرقابل مقايسه با مردان دارد، مطمئن شدم نقشي که مادربزرگ در فاميل داشت، به تناسب ، زنان در جوامع بشري دارند!... ميدانم که اين فرضيه کاملا بر خلاف مدارک و شواهد موجود است و دانشمندان آن را قبول ندارند! اما اين رازي است که فقط زنان ميدانند و من!! ... دانشمندان را هم مادرانشان تربيت کردهاند که مسئله مهم خلقت را وارونه جلوه دهند! ... غافل از اينکه در همه اتفاقات کوچک و بزرگ، هميشه پاي يک زن در ميان است و خدا بيشتر از همه مخلوقاتش ، طرفدار زنهاست! هميشه پاي يک زن در ميان است روايت يک خيابان خيابان باريک پر از ترافيک است که به اکثر قهرها و دعواي همسايهها، هم محلهها و خانوادهها توجه کنيد به خيلي از جنگهاي تاريخي نگاه کنيد، حتي دعواي هابيل و قابيل را دوباره مرور کنيد، هميشه پاي يک زن درميان است. حبيب رضايي، گلشيفته فراهاني، آهو خردمند، اسماعيل خلج، حسن معجوني، صبا کمالي، حبيبالله حداد، سياوش چراقيپور، شبنم مقدمي، مژگان جودي، هنگامه صالحي ، مهران مديري و رضا کيانيان در اين فيلم ايفاي نقش کردند. معجوني از قبل و مروري بر امروز با زباني به ظاهر طنز اما گزنده ، اجتماعي که ابزار بر گوشت و پوست فائق آمده و همه چيز در سطح مانده و عمقي ندارد، همه گرفتار کار و معاش و غفلت از عشق و دوست داشتن، اما هميشه پاي يک زن در ميان است در بيان اين مقوله نيز دچار بريدگي و گسست و صرفا به دليل نام کارگردان و بازيگران مطرح موفق نشان داده است . بسياري از منتقدان سينمايي، نبود رقابت حرفه اي در ميان سينماگران و فقدان کارگردانان صاحب سبک و مولف و عافيت طلبي براي رصد کردن موضوع و پرداخت صحيح آن متناسب با خواست و نياز جامعه را دليل پسرفت فيلمسازان خوش ذوقي همچون تبريزي مي دانند. هميشه پاي يک زن در ميان است با وجود شخصيت پردازي روان و انتخاب مضموني بديع براي روايت به دليل در سطح ماندن،اثري به شدت متوسط از تبريزي به شمار مي رود و حتي شوخي هاي کلامي و رفتاري بازيگران نيز نتوانسته اين اثر را بالا بکشد. به هر سوي اين اثر در گيشه موفق و اقبال مخاطبان را همراه داشته و به قولي تنور اکران را در ماههاي پاياني فصل گرما داغ کرده، هرچند که انتظار از تبريزي همچنان به دليل کارنامه پيشين چيزي فراتر از هميشه پاي يک زن در ميان است ، مي باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 459]