واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هميشه پاي يك زن در ميان است،روايتي مردانه از دنياي زنان
فرهنگي. فيلم . سينما
فيلم هميشه پاي يك زن در ميان است ساخته كمال تبريزي، اثري شخصي كه در نبود رقابت حرفهاي در ميان سينما گران و غفلت از پرداخت به مضامين تاثيرگذار و عميق در گيشه يكه تازي ميكند.
تبريزي از آن دسته فيلمسازاني است كه به قولي زمانه خود را خوب ميشناسد و تلاش دارد هيچگاه خود را از تك و تاب نياندازد.اين فيلمساز پس از اثر جنجالي و بحث برانگيز مارمولك و يك تكه نان كه مضموني ماورايي را در خود داشت، روايتي جديد از وضعيت زن و تلقي شخصي از زنان در پهنه زندگي و روابط اجتماعي را در هميشه پاي زن در ميان است به تصوير كشيد.
اين فيلم كه برگرفته از داستانهاي كوتاه كتابي به همين نام از سيدمهدي شجاعي توسط رضا مقصودي و نغمه ثميني نوشته شده است.
هميشه پاي يك زن در ميان است ، روايت دعواهاي مرسوم و مطالبات زن و مرد و كوتاه آمدن زنان است اما در اين فيلم زن است كه كوتاه نميآيد و مشكلاتي را براي مردي كه دوستش دارد اما به مصلحت از او جدا و در نهايت به هم رجوع ميكنند.
اين فيلم داستان آدمهاي مختلف با روحيههاي متفاوت است كه هريك تعلقات خود را سركوب و به نوعي از آن چيزي كه هستند ، فرار ميكنند، كسي كه دائم زنان را مخل آسايش و زندگي ميداند و در نهايت خود زندگي و ازدواج را ترجيح ميدهد و ديگري كه از مقام و موقعيت براي استفاده از زنان دستمايه رفتاري دارد و زني كه احساس بيپناهي در مواجهه با سيل پيشنهاد بيشرمانه دارد.
تبريزي كارگردان هميشه پاي يك زن در ميان است در نوشتاري، انگيزه توجه به اين مقوله اين گونه بيان كرده است: دوران كودكيم شروع شد، سالهاي اول دبستان، احساس ميكردم همه اين جهان يك نمايش است! و از پدر و مادرم گرفته تا اولياي مدرسه و بقالي و قصابي و قنادي و سلماني و غيره، همه بازيگران اين نمايش هستند، تا بتوانند روي من! تاثيرات خاصي بگذارند! اين احساس همراه من بود تا بعدها كه به سن بلوغ رسيدم و بيشتر توانستم خودم و محيط اطرافم را بشناسم، به اين نتيجه رسيدم كه همه افراد و اشياء پيرامون، ميتوانند يك نشانه باشند و هستند!.
و اين تلقي را بيشتر در مورد مادربزرگم داشتم، سواد نداشت اما در عين سادگي حرفهاي بسيار عميق و حكيمانه ميزد، بتدريج احساس ميكردم كه او در خانواده و فاميل، مهمترين و اولين نقش را دارد، اوست كه همه تدبيرها را مي داند، و راه حل همه مشكلات را پيدا ميكند! همه دخترها و پسرها، نوه ها و نتيجهها و ديگران ، وقتي با مسئلهاي لاينحل روبرو ميشدند، با مادربزرگ مشورت ميكردند و در فاصله كوتاهي راه حل را مييافتند، مسائل از همه نوع بود، ساده و پيش پا افتاده، تا مهم و سرنوشت ساز! مدتي بعد به اين نتيجه رسيدم كه توانايي و قابليت فوقالعاده مادربزرگ از زن بودن او ناشي ميشود و پدربزرگ گرچه باسواد بود، اما اين دانش و بينش را نداشت! چند سال بعد به اين نتيجه قطعي رسيدم كه زن مخلوقي استثنايي است و امكانات غيرقابل مقايسه با مردان دارد، مطمئن شدم نقشي كه مادربزرگ در فاميل داشت، به تناسب ، زنان در جوامع بشري دارند!...
مي دانم كه اين فرضيه كاملا بر خلاف مدارك و شواهد موجود است و دانشمندان آن را قبول ندارند! اما اين رازي است كه فقط زنان ميدانند و من!! ...
دانشمندان را هم مادرانشان تربيت كردهاند كه مسئله مهم خلقت را وارونه جلوه دهند! ... غافل از اينكه در همه اتفاقات كوچك و بزرگ، هميشه پاي يك زن در ميان است و خدا بيشتر از همه مخلوقاتش ، طرفدار زن هاست! هميشه پاي يك زن در ميان است روايت يك خيابان خيابان باريك پر از ترافيك است كه به اكثر قهرها و دعواي همسايه ها، هم محلهها و خانوادهها توجه كنيد به خيلي از جنگهاي تاريخي نگاه كنيد، حتي دعواي هابيل و قابيل را دوباره مرور كنيد، هميشه پاي يك زن درميان است.
حبيب رضايي، گلشيفته فراهاني، آهو خردمند، اسماعيل خلج، حسن معجوني، صبا كمالي، حبيب الله حداد، سياوش چراقي پور، شبنم مقدمي، مژگان جودي، هنگامه صالحي ، مهران مديري و رضا كيانيان در اين فيلم ايفاي نقش كردند.
معجوني از قبل و مروري بر امروز با زباني به ظاهر طنز اما گزنده ، اجتماعي كه ابزار بر گوشت و پوست فائق آمده و همه چيز در سطح مانده و عمقي ندارد، همه گرفتار كار و معاش و غفلت از عشق و دوست داشتن، اما هميشه پاي يك زن در ميان است در بيان اين مقوله نيز دچار بريدگي و گسست و صرفا به دليل نام كارگردان و بازيگران مطرح موفق نشان داده است .
بسياري از منتقدان سينمايي، نبود رقابت حرفهاي در ميان سينماگران و فقدان كارگردانان صاحب سبك و مولف و عافيت طلبي براي رصد كردن موضوع و پرداخت صحيح آن متناسب با خواست و نياز جامعه را دليل پسرفت فيلمسازان خوش ذوقي همچون تبريزي ميدانند.
هميشه پاي يك زن در ميان است با وجود شخصيت پردازي روان و انتخاب مضموني بديع براي روايت به دليل در سطح ماندن،اثري به شدت متوسط از تبريزي به شمار ميرود و حتي شوخيهاي كلامي و رفتاري بازيگران نيز نتوانسته اين اثر را بالا بكشد.
به هر سوي اين اثر در گيشه موفق و اقبال مخاطبان را همراه داشته و به قولي تنور اكران را در ماههاي پاياني فصل گرما داغ كرده، هرچند كه انتظار از تبريزي همچنان به دليل كارنامه پيشين چيزي فراتر از هميشه پاي يك زن در ميان است ، ميباشد.
دوشنبه 28 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]