تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820341690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي آسيب‌شناختي منازعات زن‌ مسلمان در دنياي ‌مدرن/ 4 استاد حوزه علميه قم:تطابق زنان با دنياي مدرن به معناي نفي دين‌ورزي آنها نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي آسيب‌شناختي منازعات زن‌ مسلمان در دنياي ‌مدرن/ 4 استاد حوزه علميه قم:تطابق زنان با دنياي مدرن به معناي نفي دين‌ورزي آنها نيست
گروه اجتماعي: زنان ‌مسلمان با حفظ استقلال فكري و روحي در تلاقي با مدرنيته تنازعي نخواهند ‌داشت زيرا تطابق آنان با دنياي مدرن به معناي نفي فاكتورهاي دين‌ورزي آنها نيست و مظاهر ‌مدرنيته نافي اسلامي رفتار كردن زنان نيست.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين «هادي زين‌العابدين» پژوهشگر قرآني و استاد سطح عالي حوزه علميه قم در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، با بيان اين مطلب چالش‌هاي دنياي مدرن را دامن‌گير تمام جوامع جهان‌ سوم دانست و گفت: مدرنيته با شعار كاهش مشكلات بشر، خواهان شفاف‌سازي روابط انساني عاري از هرگونه حريم شخصي است و براي دست‌يابي به اين هدف، به حذف‌ دين و جايگزيني ارزش‌هاي نوين پرداخته ‌است، اين در حالي است كه سنت‌ حاكم بر جهان ‌سوم منافي شكستن حريم‌ شخصي افراد و چنين شفاف‌سازي روابط ميان انسان‌هاست.

وي افزود: مدعيان طراز اول مدرنيته از شعار «شفاف‌سازي روابط انسان‌ها به‌منظور كاهش مشكلات بشري» براي فشار ديكتاتوري، استعمار، استثمار و جاسوسي در زندگي افراد استفاده ‌كرده‌اند تا آمال آنان يعني تحقق دنياي شيشه‌اي و مجازي كه تمام افعال آدميان تحت نظارت قرار گيرد، تحقق ‌پذيرد بنابراين مواجهه با ارزش‌هاي دنياي مدرن براي تمام زنان و مردان جهان ‌سوم چالش ايجاد مي‌كند.

اين مدرس حوزه علميه قم اظهار كرد: به‌همين منظور قبل از هر گونه اقدامي در راستاي كاهش منازعات ‌زن‌ مسلمان، بايد جايگاه آن را در قرآن و سنت شناخته شود؛ البته براي مثال كافي نيست كه بدانيم در روايات از زن به گل تعبير شده ‌است يا زن تجلي ‌هنر خدا در خلقت ‌است كه عواطفش با نقش مادري به اوج مي‌رسد بلكه بايد كرامت خداوند به زنان شناخته شود تا آنان از نگاه ‌مادي مصون شوند.

اين پژوهشگر قرآني تصريح كرد: خداوند ‌متعال زن را در جايگاهي قرار داده ‌است كه از او حضور در مسائل خشني همچون شهادت دادن در محل نزاع، حضور در جنگ و غيره را نخواسته ‌است تا فشار عاطفي زندگي زن كمتر شود اما دنياي مدرن از زن مي‌خواهد كه در جامعه دوشادوش مرد حركت كند و عواطف زنانه‌اش را كنار بگذارد چون معتقد است زن مساوي مرد است.

اين استاد حوزه علميه اشكال ديدگاه دنياي‌ مدرن در تعريف زن را در اين دانست كه اين ديدگاه انسان را محور خلقت قرار‌ داده ‌است بنابراين تشابه زنان و مردان را عين كمال مي‌پندارد در صورتي‌كه اسلام انسان‌ كامل را محور خلقت مي‌داند زيرا به تعبير قرآن اگر انسان محور خلقت باشد انسان‌هايي وجود دارند كه از حيوان پست‌ترند بنابراين انسان كامل محور خلقت است نه مطلق ‌انسان و خداوند با خلق حضرت فاطمه به‌عنوان الگوي زن كامل، امكان اين تعالي را به همه‌ زنان و مردان نشان داد.

زين‌العابدين در ادامه گفت: من معتقدم با تعريفي كه اسلام از جايگاه زن ارائه مي‌دهد، زن يعني انسان آزاده‌اي كه در تفكر و عمل مستقل است همچون زنان حضرت ‌نوح و لوط و حتي همسر فرعون كه متأثر از همسرانشان نبوده‌اند؛ اين مصاديق نشان مي‌دهد كه زنان ‌مسلمان با حفظ استقلال فكري و روحي در تلاقي با مدرنيته تنازعي نخواهند ‌داشت زيرا تطابق آنان با دنياي مدرن به معناي نفي فاكتورهاي دين‌ورزي آنها نيست و مظاهر ‌مدرنيته نافي اسلامي رفتار كردن زنان نيست اما اگر مدرنيته از زن مي‌خواهد كه مخالف مرد باشد نه تنها اسلام بلكه هر انسان عاقلي معتقد است كه ستيز همه‌جانبه زن با مرد، دشمن‌ساز و متلاشي ‌كننده جامعه بشري است مگر فرقه‌هايي همچون شيطان‌پرستان كه زن را مخلوق‌ شيطان مي‌دانند و تأكيد بر ستيز جنسيت‌ها دارند.

وي در ادامه تصريح كرد: خداوند براي تضمين سلامت جامعه، زن را مسئول فرهنگي خانواده قرار داده‌ است و شرط حضور زن را با توجه به جسم و روح لطيفش در اجتماع با حفظ شئونات اسلامي ‌پذيرفته ‌است؛ البته با توجه به شرايط دنياي ‌كنوني نياز ضروري به وجود زنان در بسياري از مشاغل همچون پزشكي و ... وجود دارد.

زين‌العابدين افزود: بايدها و نبايدهاي ‌ديني، زن و اجتماع را از آسيب‌‌هاي موجود مصون مي‌دارد و مانع تأثير منفي بر روند اجتماعي مي‌شود؛ ضمن اينكه آمار موفقيت زنان مسلمان حاكي از آن است كه قوانين اسلامي مانع رشد زنان نشده است بلكه اسلام با آوردن آيات ‌الهي مبني بر اينكه دختر نعمت است، كرامت دارد و ... و نيز با توجه به ارزش و جايگاه مادر در پيشگاه الهي، اعتقاد جاهليت را نسبت به زن تغيير داد.

وي وظيفه كنوني جامعه اسلامي را در حل منازعات ‌زنان با تمثيل ‌قرآن به خورشيد توضيح داد و گفت: ضمن اينكه اسلام مكتبي‌جامع براي رشد و بقاي انسان‌هاست ولي همچون خورشيد تابنده‌اي است كه نگاه بي‌محابا به آن موجب آسيب‌ مي‌شود بنابراين مفاهيم قرآن بايد با نگاهي دقيق و عالمانه بررسي شود تا قوانين ‌اسلامي، ظرفيت‌هاي خود را براي فراهم‌ كردن شرايط رشد زنان نشان دهند در چنين شرايطي تلاقي زنان با مدرنيته بدون منازعه است.

زين‌العابدين در پايان اظهار كرد: نوع نگاه هر مكتب به زن تفاوت ارزش‌ها و رفتارهاي افراد جوامع را در پي دارد همان‌طور كه در جوامع مدرن، شاهد حقوق و مجازات متفاوت هستيم زيرا آنان مدعيان حقوق‌ بشر و آزادي ‌زنان بدون هيچ شأني هستند.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 377]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن