واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: «محمدرضا رحماني» گفت: اساسا معتقد هستم كه هر كاري تجربه است و ساخته شدن فيلمي نظير «دلخون» را مديون سالها كار و ساختن فيلمهاي كوتاه هستم. "محمدرضا رحماني " در دومين تجربه كارگرداني خود همزمان با اكران فيلم سينمايي "دلخون " در گفت وگو با فارس در خصوص اين فيلم، چگونگي ساخته شدن آن، ميزان رضايت خود از ارتباط مخاطبان با فيلم و شرايط امروز سينماي ايران به اظهار نظر پرداخت. رحماني درباره شرايط توليد "دلخون " پس از فيلم به نمايش در نيامده "ستايش " گفت: هميشه فيلم اول را به نوعي فيلم تجربه ميدانند، چرا كه با شرايط توليد ارزانتري ساخته ميشود و درنتيجه نميشود توقع زيادي داشت و اكثرا سعي ميكنند در شرايط نسبتا آسانتري نسبت به فيلمهاي ديگر فيلم اول خود را بسازند، چر ا كه هدف بيشتر اثبات تواناييهاي كارگردان است. وي ادامه داد: فيلمهاي اول حتي در زمان اكران نيز - مگر در شرايطي خاص- چندان جدي گرفته نميشوند اما شرايط در زمان ساخت فيلم دوم متفاوتتر است و فيلمساز و تهيهكننده با اعتماد به نفس بيشتري كار را به جلو ميبرند. كارگردان "دلخون " افزود: اساسا معتقد هستم كه هر كاري يك تجربه است و ساخت "دلخون " نيز تجربهاي است كه آن را مديون ساخت فيلمهاي كوتاه ميدانم و ساخت فيلم كوتاه تجربه من را براي ساخت فيلم بلند افزايش داده است. وي با مقايسه شرايط توليد "دلخون " با "ستايش " اظهار داشت: "دلخون " در شرايط به مراتب بهتري - چه در توليد و چه نمايش- نسبت به "ستايش " ساخته شد و تهيهكنندگان فيلم نيز تاكيد داشتند كه از عوامل حرفهاي استفاده شود. البته استفاده از عوامل حرفهاي در فيلم اول كمرنگتر است و فيلم اول به نوعي به راه رفتن بر روي لبه تيغ ميماند كه اثرات خود را حتي بر روي اكران فيلم نيز ميگذارد. رحماني در خصوص داستان فيلم نيز گفت: داستان "دلخون " تا حدودي از شرايط واقعي وام گرفته است اما ايدهاي كه بسط ميدهد، كاملا جديد است. بحث آسيبهاي اجتماعي، شك، قتل و ... در جامعه وجود دارد اما به دليل اينكه اين موضوع بسيار حساس بود تحقيقات وسيعي را از جنبههاي فقهي، قانوني، پزشكي، روانشناسي و جامعهشناسي انجام داديم تا موضوع مطرح شده در فيلم جنبه شعاري پيدا نكند. وي تصريح كرد: اين تحقيقات همزمان با نگارش طرح فيلم انجام شد و هرچه فيلمنامه كاملتر ميشد اين تحقيقات به فيلمنامه سر و شكل بهتري ميداد و با كار كارگاهي توانستيد فيلمنامهاي را خلق كنيم كه باور پذير باشد. اين كارگردان سينماي ايران در خصوص نحوه انتخاب بازيگران "دلخون " نيز اظهار داشت: بحث انتخاب بازيگر به چند عامل بستگي دارد كه تهيهكننده و ساختار فيلمنامه در آن بسيار مؤثر است اما در مورد "دلخون " نظر تهيهكنندگان كار اين بود كه تا آنجائي كه ميشود از حضور بازيگران حرفهاي در كار استفاده شود كه تمامي بازيگران نيز جزو اولويتهاي اول بودند. رحماني خاطرنشان ساخت: بحث حضور بازيگر حرفهاي و ستاره به فيلم كمك بسيار زيادي ميكند چرا كه ميتواند حس واقعي اثر را به مخاطب به خوبي منتقل كند و انصافا در "دلخون " نيز اين اتفاق به بهترين شكل ممكن رخ داده است و از انتخاب بازيگران كار بسيار راضي هستم. كارگردان فيلم سينمايي "دلخون " در خصوص جايگاه اين در كارنامه سينمايي خود نيز به فارس گفت: اين فيلم تجربه خوبي براي من تا بتوانم فيلم بعدي خود را بهتر و كاملتر شروع كنم.اما قصه اين فيلم براي ديده شدن بسيار مهم بود و فكر ميكنم نقطه مثبت "دلخون " قصه آن است كه در همين تازگي، بسيار سر راست است و با مخاطب خود صحبت ميكند. وي تصريح كرد: سينما حاصل يك انديشه و حاصل طيف وسيعي از عوامل است كه از پيش توليد تا اكران كنار هم چيده شدهاند تا يك فيلم ديده شود و اساسا سينماي حرفهاي چنين موضوعي را ميطلبد كه يك گروه جامع با يكديگر همگرايي داشته باشند و از آنجائي كه در "دلخون " از همان ابتدا اين همگرايي در كار وجود داشت، شخصا جايگاه بالايي براي اين فيلم در كارنامهام قائل هستم. رحماني در خصوص پيشبيني خود از استقبال مخاطبان از "دلخون " اظهار داشت: سينما اساسا با مخاطب پيوند خورده است و من معتقد هستم كه سينما براي ديده شدن نيازمند وجود طيفهاي مختلفي از فيلم است كه بتواند همه مخاطبان را به سينماها بكشاند و اگر فقط بگوئيم كه فيلم كمدي فروش بيشتري دارد آن موقع سينما به مسيري ميرود كه به ضرر ماهيت سينما كه تفكر است ضربه ميزند و هنر جايگاه خودش را از دست خواهد داد. وي همچنين با ابراز تأسف از جريان حاكم بر سينماي ايران گفت: سينماي ايران نيازمند آن است كه تفكر جديد و جواني وارد آن شود در حالي كه ذائقه سينماي ما به سمت و سوي فيلمهاي كمدي سوق پيدا كرده است و در اين اوضاع و احوال غالب بر سينما، سينماي انديشمند و هنرمندانه كم رنگ شده است كه در صورت تداوم اين موضوع، آينده سينماي ايران بسيار نگران كننده است. اين كارگردان سينماي ايران تاكيد كرد: سينما اساسا خودش سرگرمي است و نبايد تنها فيلم كمدي را به عنوان سرگرمي به حساب آورد بلكه يك فيلم انديشمند نيز ميتواند وجه سرگرمي بودن خود را ايفا كند و يك مخاطب از تماشاي آن لذت ببرد و انديشه متعالي خود را در آن جستجو كند و اين رسالت بر عهده خود هنرمند است. محمدرضا رحماني در خاتمه گفتوگوي خود با فارس بيان داشت: با وجود اين كه "دلخون " تاكنون تبليغات كمي داشته اما به دليل اين كه تأثيرگذار است و داستان خوبي دارد تا اينجاي كار مخاطبان استقبال خوبي از فيلم به عمل آوردهاند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]