محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826784995
نگاهی به فیلم« در میان ابرها»
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: فیلم «در میان ابرها»، به آدم های بازمانده از جنگ می پردازد آدم هایی که لطمات و آسیب های جنگ زندگیشان را تحت الشعاع قرار داده و از آنها آدم هایی تنها ،فقیر و سرگشته ساخته است. «در میان ابرها» از همان صحنه شروع خود که جاده ای را در دل بیابان خشک ، بی آب وعلف را نشان می دهد خبر از نزدیک شدن و بازیافتن آدم هایی را در دل کویر و در مرز میان بودن یا نبودن نشان می دهد دختری به تمام «نورا»با بازی «النازشاکردوست» اهل عراق است و به همراه یک عده آدم از طریق مرز شلمچه وارد می شود و به آنها در حل مشکلاتشان در ایران کمک می کند و از این طریق امرار معاش می کند. پسر نوجوانی به نام «مالک»بابازی«یونس غزالی» به دلیل وضعیت فقیرانه خانوادگی چهار چرخه ای اجاره کرده و به مسافران مرز در حمل وسایلشان کمک می کند. در این میان به دلیل وضعیت آشفته خانواده «مالک» ودرگیری هایی که بین پدر و مادرش وجود دارد. دلبسته«نورا» دختری مهاجر می شود و این آغازی بر روایت مشکلات آنها دراین فیلم است. جنگ همیشه و در هر جای دنیا اصلا چیز خوبی نبوده و نخواهد بود. چرا که جنگ به دنبال خود ویرانی ،مرگ ،آوارگی و فقر دارد. آدم هایی که کشته می شوند، زنان و کودکانی که سرپرست خود را از دست می دهند، یا زخمی شده و تا آخر عمر این یادگاری و زخم را با خود دارند. فرقی نمی کند جنگ هر جایی که باشد. چیز خوبی نیست، در فیلم «در میان ابرها»، «مالک» و «نورا»هر دو از بازماندگان جنگ هستند. جنگی که سال ها قبل اتفاق افتاده و پیامدهای و تبعات آن اکنون خودش را نشان می دهد. «مالک» از بی کاری و فقر رنج می برد و همین عامل باعث می شود که او از امکاناتی چون تحصیل، خانواده و آینده محروم بماند. باوجود سن کم با انگیزه و امیدوارانه سعی می کند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. فیلم به دنیای نوجوانانی می پردازد که به دلیل بستر ناسالم نمی توانند درست رشد کنند. نوجوانان فیلم «در میان ابرها» همگی به شغل حمل وسایل با گاری دستی مشغول هستند. آدم هایی که در اطراف آنها می بینیم. همگی دچار نوعی آسیب دیدگی روحی و تنهایی هستند. نمونه بارز آن «نعیم» با بازی «مالک حد پور اسراج»است که دکه خوار و بار فروشی دارد و به تنهایی زندگی می کند. چرا که خانواده ای ندارد یا «سعید» نوجوان دیگر فیلم که به دلیل کمبودهای عاطفی و خلعهایی که احساس میکند یک طرفه به «نورا» علاقمند می شود. درونمایه وتم اصلی فیلم بر پایه گفتگو ، صلح، دوستی و عشق استوار است. جایی که «مالک» نوجوان فیلم با عشقی پاک و معصومانه به نبرد با جنگ می پردازد در واقع او با عشق خود می گوید مرزی برای زندگی انسان ها وجود ندارد.واین مرزها همگی ساخته دست بشر هستند. سفید یا سیاه نداریم. ایرانی یا عرب نداریم. همه با هم برابرو یکی هستند. فیلم در این جهت حرکت می کند که انسان ها می توانند آزادانه زندگی کنند منتهی باید امکانات و شرایط زندگی کردن فراهم باشد. عشق «سعید» به «نورا»عشقی است بیرونی و ظاهری که هوسناک و دروغین است. اما عشق «مالک» عشقی واقعی، پاک و معصومانه است از نقاط مثبت فیلم می توان به روایت و مضمون داستان با دوربین، لوکیشن های فیلم و به خصوص بازی قدرتمندانه «الناز شاکر دوست»در نقش دختری عرب که فارسی را دست و پا شکسته صحبت می کند اشاره کرد.به خصوص نوع عصبانی شدنش درآن سکانس .او بیشترین آسیب و لطمات جنگ را متحمل شده است و به ناچار به کارهایی رو می آورد که چیزی جز نابودیش ندارد. دختری که به دلیل عدم امنیت اجتماعی و زندگی تلخ و دردناکی که درکشورش عراق دارد.او آسیب دیده جنگی است که آمریکا باعث وبانی آن بوده است و«مالک» آسیب دیده جنگی است که عراق درحق «مالک» وامثال اوبه ناحق روا داشته است. «نورا»بر سر انتخاب تردید دارد. آیا به زندگی خراب و کثیف خود ادامه دهد و یا به عشق پاک و معصومانه «مالک »پسری نوجوان جواب مثبت دهد. بحث اصلی فیلم «در میان ابرها» معصومیت و پاکی آدم هاست، آدم هایی که به دلایلی نمی توانند خود را با شرایط محیطی، اقلیمی و زندگی وفق دهند. البته فیلم در لبه پرتگاه حرکت می کند .به دلیل عشق یک نوجوان به دختری بزرگتر از خود می توانست فیلمی خنده دارو شکست خورده باشد .ولی به دلیل انتخاب درست و به جای بازیگر نقش «مالک» تماشاگر آزار نمی بیند ریتم و انتظاری که «مالک» می کشد همه در جهت فیلم هستند. آنها هر دو به تمنای دست یافتن به نان و به یک زندگی آسوده و بی دغدغه رسیدن دست به کارهایی می زنند منتهی مالک راه درست ودرعین حال ناهموار و سخت را انتخاب می کند.ولی«نورا» راهی خلاف عرف و آسان ، که نتیجه ای جز نابودی، تباهی و طرد شدن از اجتماع را در پیش می گیرد. «مالک» از خانه و خانواده فرار می کند و به دلیل نداشتن راهبر و معلمی درست هر لحظه امکان دارد در سراشیبی تباهی قرار گیرد. شب ها به دوست خود پناه می برد دوستی که در کار دزدی برق از تیربرق ها است. «مالک» به همین دلیل و دلایل زیادی که ممکن است یک فرد را در مواجهه با کمبودهایش به کاری وادار کند ناخودآگاه علاقمند به« نورا» می شود.او عشق را درگذشت، فداکاری، انسانیت، کمک به هم نوع و نگاه عاری از هوس به معشوق می داند. جایی که «نورا» و مردی که به دنبال جنازه پسرش آمده در هوای سرد در کنار مرز بدون سرپناه و داشتن زیرانداز مجبورند تا صبح روی نیمکتی نشسته بخوابند. ولی« مالک» به دلیل همین حس نوع دوستی که دارد. نصف شب چند کیلومتر راه می رود تا پتو و بالشی را به آنها برساند. غافل از آن که «نورا» از عشق او اطلاعی ندارند.در صحنه بیمارستان «مالک» از پشت میله های راهرو در نمایی تمثیل وار خیره در «نورا»، عشق، نیاز و دوست داشتن را فریاد می زند و دوربین لحظه به لحظه او را در این خواستن و التماس دنبال می کند ونشان میدهد که «مالک» زندانی عشق «نورا» شده است. شرایط «نورا» شرایط نرمالی وایده آلی نیست همه آدمهای اطراف او به خصوص مردها نگاهی انسانی و پاک نسبت به او ندارند و تنها «مالک» است که نگاهی انسانی همراه با عشق دارد. صحنه ای که راننده وانت از فرصت استفاده کرده و با تعارف شکلات می خواهد دل «نورا» را به دست بیاورد به یاد آوریم که «نورا» زود فرق بین نگاه پاک و نگاه هوسناک را می فهمد و با جوابی قاطع مانع از رفتار راننده می شود و بعد در چند صحنه بعد از آن وقتی که «مالک» و او در وانت تنها می شوند «نورا» پی به نگاه های معصومانه او می برد و اینجاست که «الناز شاکردوست » با سکوت،ایستایی، نگاه و نحوه بیان دیالوگ هایش بهترین بازی خود را ارائه می دهد. از سکوتها به نحوه درست استفاده می کند. چرا که همیشه لازم نیست بازیگر مدام دیالوگ بگوید. داد و بیداد کند، بخندد و یا زار زار گریه کند. بخش عمده و نکته سخت بازیگری چه در تئاتر و چه در سینما بازی در سکوت بازیگر است که ثابت می کند. چه کسی بازیگر است و چه کسی صرفا «ادعا» و «ادای» بازیگری را در می آورد. در طول فیلم «نورا» از عشق «مالک» سو استفاده می کند در جایی که مرد و زن جوان برای بردن دختر خردسالشان وارد شلمچه شده و «مالک» را فریب داده و بچه را به ناحق می برند، «مالک» بدون این که بفهمد و ناخواسته آنها را در رسیدن به مقاصدشان کمک می کند و پلیس به همین دلیل دنبال او می افتد.کاخ آرزوها وآرمانهای «ما لک »ویران می شود. به همین دلیل وقتی می فهمد «نورا» به مشهد رفته، با قطار به دنبالش می رود.دراینجا فیلم بازگشتی به ابتدای خود دارد. اتاقی دو تخته با ملافه های سفید که «مالک »به زحمت آن را اجازه می کند. مسافرخانه ای که ساکنان آن همگی عراقی هستند و «مالک» در نهایت «نورا»را می یابد. صحنه رو به رو شدن آنها در لابی مسافرخانه دیدنی، جذاب و زیباست، آنها بدون گفتن حتی یک کلمه در سکوت، نگاه و بغض تمام حرفهایشان را می زنند. تماشاگر به راحتی می فهمد در سکوت چه می گذرد و بعد صحنه آخر فیلم که «نورا» به اتاق «مالک»پناه می برد. «مالک» که دیگر تاب و توان تحمل این همه نامردی و ظلم رادرحقش ندارد سیلی محکمی به صورت «نورا» می زند در واقع او با حس نوجوانانه خود ، نه عقلش پی می برد که ناخواسته ملعبه دست «نورا» شده است. اوج بازی «الناز شاکردوست» در همین صحنه است که او با خوردن سیلی، تمنا، تنهایی، آوارگی، فقر، بی پناهی و عدم داشتن کانون گرمی به عنوان خانواده را با نگاه و بغضش فریاد می زند و دراین سکوت عشق را التماس می کند. از ابتدا و تا انتهای فیلم بحث و کانون اصلی فیلم «در میان ابرها»اشاره به معصومیتی است که آدمها درمواجهه با آسیبهای اجتمایی آن راازدست می دهند یاآن رالکه دار میکنند. درصحنه ای که «مالک »به آیینه خیره میشود وآرام آرام به معصومیت از دست رفته واستسمار شده خود می گرید.از صحنه های ماندگار فیلم است .معصومیت «نورا» در جنگ کشورش با آمریکا به تاراج رفته و تنها چیزی که از آن مانده تنهایی است .در صحنه ای از فیلم «مالک» و دوستش بر روی تانک مانده از جنگ نشسته اند از زندگی، پول و آینده صحبت می کنند.این صحنه می تواند نشان دهنده این باشد که جنگ چیز خوبی نیست. «مالک» در اولین تجربه عشقی خود دست و پا چلفتی راه می رود و تمام رفتار و اعمالش ناشیانه و ناپخته است .در صحنه ای که «نورا» متوجه عشق «مالک »می شود برگشته و به او نگاه می کند. او را با نگاهش تحقیر می کند اما به مرور به این معصومیت او پی می برد.تماشاگر هم به این معصومیت وانسانیت تاثیر گذاراو پی می برد. فیلم «در میان ابرها» فیلمی کاملا قصه گوست و تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا قصه خود را لوس و سرسری به مخاطبینش ارائه ندهد. کارگردانی فیلم هوشمندانه است و کارگردان توانسته قصه ای جذاب را نشان دهد. درواقع «نورا» نمونه عینی ،ملموس وقابل باوراشغال،تجاوز،آوارگی است . فرار اواز کشورش به خاطر دست یافتن به یک زندگی آرمانی است.منتها راه ومسیری که میرود چیزی جزسقوط برای او ندارد.چرا که او زندگی ،خانواده،عشق وخانه اش را درتجاوزبه خاک وطنش توسط آمریکا از دست داده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]
صفحات پیشنهادی
نگاهی به فیلم« در میان ابرها»
نگاهی به فیلم« در میان ابرها»-فیلم «در میان ابرها»، به آدم های بازمانده از جنگ می پردازد آدم هایی که لطمات و آسیب های جنگ زندگیشان را تحت الشعاع قرار داده و از آنها آدم هایی ...
نگاهی به فیلم« در میان ابرها»-فیلم «در میان ابرها»، به آدم های بازمانده از جنگ می پردازد آدم هایی که لطمات و آسیب های جنگ زندگیشان را تحت الشعاع قرار داده و از آنها آدم هایی ...
نگاهي به فيلم« در ميان ابرها» ساخته روح الله حجازي جنگ، عشق ...
نگاهي به فيلم« در ميان ابرها» ساخته روح الله حجازي جنگ، عشق، سرخوردگي و آوارگي تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: فيلم «در ميان ابرها»، به آدم هاي بازمانده از جنگ مي ...
نگاهي به فيلم« در ميان ابرها» ساخته روح الله حجازي جنگ، عشق، سرخوردگي و آوارگي تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: فيلم «در ميان ابرها»، به آدم هاي بازمانده از جنگ مي ...
نگاهي به فيلم نامه « درميان ابرها«
نگاهي به فيلم نامه « درميان ابرها«-نگاهي به فيلم نامه « درميان ابرها« نویسنده: محدثه ... در چنين قصه هايي اگر شخصيت ها جذاب از كار در نيايند، روابط ميان آنها خوب و درست ...
نگاهي به فيلم نامه « درميان ابرها«-نگاهي به فيلم نامه « درميان ابرها« نویسنده: محدثه ... در چنين قصه هايي اگر شخصيت ها جذاب از كار در نيايند، روابط ميان آنها خوب و درست ...
نگاهي به فيلم «پاتو زمين نذار»
فیلمنامه فیلم سینمایی در میان ابرها به قلم محمدرضا گوهری نوشته شده و ... مخاطب داخل را درگیر كنید و حرفی برای گفتن نداشته باشید، یا به سمت نگاهی بروید كه آنقدر ...
فیلمنامه فیلم سینمایی در میان ابرها به قلم محمدرضا گوهری نوشته شده و ... مخاطب داخل را درگیر كنید و حرفی برای گفتن نداشته باشید، یا به سمت نگاهی بروید كه آنقدر ...
نگاهی به محوریت زنان در فیلمهای جدید ایرانی
نگاهی به محوریت زنان در فیلمهای جدید ایرانی-نگاهی به محوریت زنان در فیلمهای جدید ... "باد در علفزار ميپيچد" به كارگرداني خسرو معصومي و "در ميان ابرها" به كارگرداني ...
نگاهی به محوریت زنان در فیلمهای جدید ایرانی-نگاهی به محوریت زنان در فیلمهای جدید ... "باد در علفزار ميپيچد" به كارگرداني خسرو معصومي و "در ميان ابرها" به كارگرداني ...
گفتگو با کارگردان فیلم «در میان ابرها»
گفتگو با کارگردان فیلم «در میان ابرها»-عشق 2 آدم نسل سومی به یكدیگر پس از ... را درگیر كنید و حرفی برای گفتن نداشته باشید، یا به سمت نگاهی بروید كه آنقدر ...
گفتگو با کارگردان فیلم «در میان ابرها»-عشق 2 آدم نسل سومی به یكدیگر پس از ... را درگیر كنید و حرفی برای گفتن نداشته باشید، یا به سمت نگاهی بروید كه آنقدر ...
نگاهی به فیلم تازه حکمت سه زن
نگاهی به فیلم تازه حکمت سه زن-فیلم سینمایی سه زن منیژه حکمت که بر اکران سینماهاست هر ... مینو در معرفی اولیه زنی درگیر میان چند دغدغه و ذهنیت است. ... رضا کیانیان، بابک حمیدیان، صابر ابر، آتیلا و ستاره پسیانی از بازیگران این فیلم هستند.
نگاهی به فیلم تازه حکمت سه زن-فیلم سینمایی سه زن منیژه حکمت که بر اکران سینماهاست هر ... مینو در معرفی اولیه زنی درگیر میان چند دغدغه و ذهنیت است. ... رضا کیانیان، بابک حمیدیان، صابر ابر، آتیلا و ستاره پسیانی از بازیگران این فیلم هستند.
نگاهي به فيلم تازه حكمت /سه زن در ميان مفاهيم و درامپردازي ...
نگاهي به فيلم تازه حكمت /سه زن در ميان مفاهيم و درامپردازي درگير است-نگاهي به فيلم تازه حكمت / سه زن در ميان مفاهيم و درامپردازي درگير است فيلم سينمايي سه زن منيژه ...
نگاهي به فيلم تازه حكمت /سه زن در ميان مفاهيم و درامپردازي درگير است-نگاهي به فيلم تازه حكمت / سه زن در ميان مفاهيم و درامپردازي درگير است فيلم سينمايي سه زن منيژه ...
نگاهي به فيلم روي پرده/احياي سينماي دفاع مقدس با فرزند خاك
نگاهي به فيلم روي پرده/احياي سينماي دفاع مقدس با فرزند خاك-نگاهي به فيلم روي ... كه نگارش آثاري چون "خيلي دور، خيلي نزديك"، "يك تكه نان"، "اقليما"، "در ميان ابرها" و.
نگاهي به فيلم روي پرده/احياي سينماي دفاع مقدس با فرزند خاك-نگاهي به فيلم روي ... كه نگارش آثاري چون "خيلي دور، خيلي نزديك"، "يك تكه نان"، "اقليما"، "در ميان ابرها" و.
نگاهی به یک فیلم
نگاهی به یک فیلم-مسعود کیمیایی سالهاست که دنیای شخصی و انفرادی خود را در فیلمهایش بنا کرده است. مهم نیست که با تغییر زمانه همراه نمیشود و مهم نیست که بازتاب ...
نگاهی به یک فیلم-مسعود کیمیایی سالهاست که دنیای شخصی و انفرادی خود را در فیلمهایش بنا کرده است. مهم نیست که با تغییر زمانه همراه نمیشود و مهم نیست که بازتاب ...
-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها