تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 13 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825608549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به فيلم نامه « درميان ابرها«


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
«نگاهي به فيلم نامه « درميان ابرها
نگاهي به فيلم نامه « درميان ابرها«   نویسنده: محدثه واعظي پور   روايت قصه هاي بي اوج و فرود و كم حادثه مي تواند براي نويسنده فرصت تمركز روي رابطه شخصيت ها، نزديك شدن به آنها و پرداختن به روابطشان را به وجود بياورد. در چنين قصه هايي اگر شخصيت ها جذاب از كار در نيايند، روابط ميان آنها خوب و درست پرداخته نشود و شكل رابطه براي مخاطب كشش نداشته باشد، نويسنده درگير موقعيت دشواري مي شودكه خلاصي از آن ساده نيست. شخصيت هاي نچسب و روابطي كه زود تكراري و يكنواخته مي شوند، امكان روايت قصه اي جذاب را از نويسنده مي گيرند و در نهايت مخاطب با قصه ارتباط برقرار نمي كند و همه چيز پيش از آغاز از بين مي رود. باتوجه به اين ويژگي ها محمدرضا گوهري در درميان ابرها توانسته با شناخت قصه، فضا و امكاني كه موقعيت مالك و نورا در اختيارش مي گذاشته، بر مسير درستي حركت كند و از قابليتي كه چنين موضوعي در اختيارش گذاشته به درستي استفاده كرده است. بخش عمده انرژي و طراوت فيلم به ارتباط نورا (الناز شاكردوست) و مالك (يونس غزالي) بر مي گردد؛ رابطه اي كه بر بستر يك موقعيت جغرافيايي و فرهنگي شان شكل مي گيرد و به دليل مقدمه چيني نويسنده و نگاه درستي كه به جنس رابطه دارد، منطقي جلوه مي كند. يكي از مهم ترين تمهيدهاي كه نويسنده به آن فكر كرده و در اجرا كارگردان به خوبي به آن وفادار بوده است، توجه به قصه گويي و پرهيز از پرداختن به مسائل به ظاهر عميق و مهم در روايت است. با توجه به جغرافيايي كه مالك و نورا متعلق به آن هستند، فيلم مي توانست بيانيه اي تند و آتشين درباره جنگ و پيامدهاي طولاني مدت پس از آن باشد و به مسائلي بپردازد كه همچنان در مناطقي كه زماني درگير جنگ بوده اند، وجود داشته است. اما گوهري تلاش كرده بدون تمركز بر معاني و مفاهيمي از اين دست، قصه عاشقانه اي را روايت كند كه بي فرجام و تراژيك است و اگر قرار است روي بيننده تأثير بگذارد، به دليل روند محتومي است كه اين عشق طي مي كند و نه شرايط سياسي منطقه و بحران هايي كه هميشه در اين سوي جهان وجود داشته است. اين رويكرد در طراحي شخصيت ها هم ديده مي شود. خطري كه در چنين قصه هايي نويسنده را تهديد مي كند، مقدس ديدن عشق طرف معصوم ماجراست؛ اتفاقي كه پيوند مخاطب با قصه و فيلم را قطع مي كند. در اغلب موقعيت هايي از اين دست نويسنده براي آن كه وجه تلخ و تراژيك قصه را تقويت كند، به آن وجهي روحاني مي دهد كه غيرواقعي است. در ميان ابرها قابليت اين را داشته كه به دام چنين نگاهي بيفتد، اما گوهري خوشبختانه تلاش كرده به اين عشق وجهي كاملاً زميني بدهد. مالك نوجواني است محروم و نورا قرباني شرايط است. تعلق خاطري كه ميان آنها صورت مي گيرد، كاملاً زميني و متأثر از شرايط است. در چنين فضا و موقعيت و با توجه به شرايط سني قهرمان قصه نمي توان انتظار داشت كه عشق مالك به نورا عشقي آسماني و معنوي باشد. در چنين قصه هايي يك طرف ماجرا معصوم است و طبيعي است طرف ديگر با استفاده از حسن نيت او رابطه را پيش ببرد و كشمكش اصلي درام همين تفاوت ها و بحران هايي است كه به دنبال آن ايجاد مي شود. گوهري توانسته با توجه به اين ويژگي از پيوند زدن مفاهيم آسماني به اين عشق پرهيز كند و عشقي كاملاً زميني و باورپذير به تصوير بكشد. مالك با هم سن و سال هايش تفاوت دارد. اگر او با آنها تفاوت نداشت، قصه شكل نمي گرفت. اما معصوميت مالك و بي تجربگي او ربطي به عشق آسماني ندارد. اين خامي و سادگي كودكانه باعث مي شود نورا بتواند از اين رابطه به نفع خود استفاده كند و كنش هاي بعدي در روند روايت به وجود بيايد. اما آن چه فيلم كم دارد، لحظه هايي است كه ما را به نورا نزديك كند. نويسنده به مالك مي پردازد. به او نزديك مي شود و جايگاهش را در قصه تعريف مي كند. با استفاده از حضور سعيد و ديگر نوجوان هايي كه كنار مرز روزگار مي گذرانند، تصويري تازه و قابل باور ازشخصيت هايي ارائه مي دهد كه پيش از اين نديده ايم؛ حاشيه نشين هايي كه براي ارتزاق گاه پنجه بر صورت هم مي كشند. اما نورا در اين ميان فراموش شده و جز در پايان فيلم ببننده فرصت نزديك شدن و همدلي با او را ندارد. جزئياتي مانند اشاره به علاقه دختر به بازي با تلفن همراه خوب از كار درآمده و محروميت دختر را نشان مي دهد، اما ادامه ندارد. در ميان ابرها بسيار وامدار مالنا (جوزپه توناتوره) است. نوع نگاه نويسنده به عشق وبستر اجتماعيي شكل گيري رابطه مالك و نورا، موقعيتي كه انتخاب كرده، حضور نوجوان ها و نگاهي كه به نورا وجود دارد و حتي شرايط قهرمان فيلم تداعي كننده فيلم مالنا است، اما تورناتوره در مالنا جدا از اين پرداختن به تأثيرهاي يك جامعه خاص بر سرنوشت و هويت انسان، به قهرمان هاي قصه به يك اندازه نزديك مي شود و به هر دو قطب ماجرا به يك ميزان مي پردازد و تصويري خيال انگيز از اولين عشق زندگي يك نوجوان ارائه مي دهد؛ عشقي كه به نظر نمي رسد در گذر زمان فراموش شود. اما عذاب هجران و عشق ويران شده مالك آن قدر قلبمان را متأثر نمي كند كه خاطره اين عشق را از ياد نبريم؛ حتي اگر باور داشت باشيم الحب العداب! منبع:فیلم نگار،شماره81 /ن  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 536]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن