تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836717610




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دو بچه کم یا زیاد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دو بچه کم يا زياد؟
نوزادان دوقلو
تنها آقاي احمدي نژاد نبوده و نيست که در سال هاي اخير از ضرورت ازدياد جمعيت سخن گفته است، بلکه بسياري به خصوص در سال هاي اخير گاه و بيگاه سخن از افزايش جمعيت  و ضرورت توجه به آن به ميان آورده اند.علت همه اين اظهارنظرها نيز يک ريشه مشترک دارد و به پاسخ مشترکي بر مي گردد که همه قائلان به قول افزايش جمعيت در قبال سئوال دلايل کاهش جمعيت دارند. به نظر آنها کاهش جمعيت به دو دليل صورت گرفته است:?. سياست هاي اشتباه داخلي در خصوص کنترل جمعيت که بارزترين جلوه آن را مي توان در شعار فرزند کمتر زندگي بهتر مشاهده کرد.?. توطئه خارجي به خصوص صهيونيستي براي از بين بردن شيعيان در جهان. پاسخ دوم از نظر آنها نه تنها بي ربط نيست بلکه دلايل منطقي نيز براي آن ارايه مي شود. از جمله اينکه تنها مذهبي که در جهان توانست در برابر اين جماعت از خدا بي خبر و وحشي بايستد گروهي مسلمان شيعه و يا تعدادي سني با کمک شيعيان بود و صهيونيست ها دريافته اند که با از ميان رفتن اين قوم يکي از بزرگترين تهديدات بر عليه شان از بين مي رود.هر دو اين پاسخ ها وجه مشترکي دارند و آن ارادي و برنامه ريزي شده بودن آنهاست. بنابراين اگر مي توان با برنامه ريزي جمعيت را کاهش داد پس مي توان با برنامه ريزي آن را افزايش هم داد. اگر مقدمه درست باشد نتيجه لاجرم درست است.اما به نظر مي رسد اين نتجيه گيري از مقدمه ضعيف يا حداقل قابل بحث گرفته شده است چرا که اثبات اين مساله که دلايل کاهش جمعيت ناشي از برنامه ريزي داخلي  يا خارجي بوده است نه تنها صورت نگرفته است بلکه حتي اگر تحقيقي نيز در اين حوزه صورت گيرد به احتمال زياد درصد کمتر از حد انتظاري نقش براي اين عوامل در نظر خواهد گرفت.در اقتصاد کشاورزي وجود اولاد به خصوص اولاد ذکور از عوامل قدرت واحد توليدي و در نتيجه قدرت اقتصادي خانواده بود. بنابراين افزايش زاد ولد تا سر حد ممکن امري طبيعي بودبراي روشن شدن موضوع بهتر است يکبار ديگر سئوال را بررسي کنيم، چه اتفاق افتاد که رشد جمعيت از ?.? در ايران به ?.? کاهش پيدا کرد؟اگرچه نمي توان دنبال عامل واحدي براي تبيين اين مساله گشت اما بعضي از عوامل نقش تاثير گذارتري در اين خصوص داشته اند.يکي از مهم ترين اين عوامل تغييرات در شيوه زندگي ايرانيان ناشي از تحولات اقتصادي بوده است. بعد از جنگ و با شروع فرايند نوسازي( چه دوست داشته باشيم چه نه) تغييرات بنيادي در ساختارهاي معيشتي و زيستي ايرانيان روي داد.ايرانيان نيز همچون هر قوم ديگري با محيط جديد خود را منطبق ساختند.چگونه؟زماني که اقتصاد کشور بر محور کشاورزي بود، واحد توليد نيز خانواده بود و وجود خانواده هاي گسترده نقش اساسي در افزايش توليد ايفا مي کرد. در نتيجه ازداوج اساسا در جهت تامين نيروي کار از طريق نيروي کار دختر و يا زاد و ولد انجام مي شد. از همين روي زنان نازا پس از مدتي يا مجبور به تحمل هوو بودند يا بايد به خانه پدري بر مي گشتند هر چند در واقعيت ممکن بود مشکل از مرد باشد نه زن اما آنکه زورش کمتر است هميشه محکوم است.
چند قلوها
در نتيجه در اقتصاد کشاورزي وجود اولاد به خصوص اولاد ذکور از عوامل قدرت واحد توليدي و در نتيجه قدرت اقتصادي خانواده بود. بنابراين افزايش زاد ولد تا سر حد ممکن امري طبيعي بود.نکته بسيار مهم ديگري نيز در اين ميان وجود داشت که به روابط عاطفي زوجين مرتبط مي شد. اگرچه در گفتن اين جمله بايد احتياط کرد اما به نظر مي رسد اين روابط در جامعه با اقتصاد کشاورزي تا حد رفع نياز وجود داشته و عملا در چنين جوامعي نمي توان روابط رمانتيک عشقي ميان زوجين را که پس از پيدايش جامعه جديد ايجاد شد، مشاهده کرد. اگر اين جمله درست باشد آنگاه ازدواج وابستگي شديدي به توليد نسل پيدا مي کرد و به گونه اي توليد نسل، فلسفه حيات زندگي مشترک بود. زوجي که نازا بود يا بايد از هم جدا مي شدند و يا با اضافه شدن يک زن ديگر وارد چرخه توليد مثل مي شدند.اما با تغيير بنيان هاي اقتصادي جامعه و تبديل جامعه کشاورزي به جامعه صنعتي، تغيير مهمي در شيوه زندگي مردم رخ داد. توجه به ماهيت اين تغيير است که مشخص مي کند عملا امکان افزايش جمعيت وجود ندارد و نقش برنامه ريزي و سياست گذاري در اين ميان بسيار ناچيز استهمه اين نشانه ها دلالت بر وجود يک روند طبيعي در افزايش زاد و ولد در جامعه داشت که هيچ برنامه و سياستي نيز توانايي کنترل آن را نداشت. اما با تغيير بنيان هاي اقتصادي جامعه و تبديل جامعه کشاورزي به جامعه صنعتي، تغيير مهمي در شيوه زندگي مردم رخ داد. توجه به ماهيت اين تغيير است که مشخص مي کند عملا امکان افزايش جمعيت وجود ندارد و نقش برنامه ريزي و سياست گذاري در اين ميان بسيار ناچيز است.در جامعه صنعت محور بنگاههاي از نظر اقتصادي بهتر هستند که به لحاظ مکاني نزديک يکديگر فعاليت کنند تا هزينه تامين مواد اوليه مورد نياز کاهش يابد. در نتيجه مردم به جاي مزرعه در کارخانه کار مي کنند و به جاي روستا در شهرها زندگي مي کنند. ديگر خانوار واحد توليدي محسوب نمي شود و افزايش تعداد اعضاء ديگر نه تنها فرصت نيست بلکه تهديدي براي حيات خانواده است. با از ميان رفتن کارکرد اشتغال فرزندان، بايد همچنان دليل کافي براي افزايش نسل در خانواده وجود داشته باشد. اين دليل همچنان مي تواند به فلسفه حيات مشترک که همانا توليد مثل بود، ارجاع شود اما در شرايط جديد ديگر حيات مشترک زوجين به سبب توليد مثل نيست بلکه ازدواج في نفسه هدف است و ممکن است در اين زندگي کودکي نيز وجود داشته باشد. با پيدايش عشق هاي رمانتيک و زندگي با و براي همسر همه دلايل افزايش نسل از ميان مي رود.در چنين شرايطي داشتن فرزند هزينه اي است که خانواده اگر به دليل آموزش هاي ناقص در خصوص مسايل زناشويي گرفتار آن نشده باشد، براي تامين غريزه بقا به آن تن مي دهد و بقا را نيز يک يا دو فرزند تامين مي کند. در شرايطي که اغلب خانواده ها داراي 2 يا 3 فرزند مي باشند جو رواني و فشار اجتماعي ناشي از مطلوبيت اين سبک زندگي، امکان تعداد فرزند بيشتر را منتفي مي سازد.تنظيم:س.آقازاده





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن