محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828716454
رسالت نهج البلاغه
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
رسالت نهج البلاغه نويسنده:عبدالله حيدريمنبع:سایت اندیشه قم رسالت، احساس تعهد و احساس مسئوليت در برابر يك آرمان است. رسالت نهج البلاغه در واقع تبيين رسالت انسانيت در چهره تاريخ بشريت است، زيرا از دغدغهها، آرمانها و احساس مسئوليت انسان كامل امام علي بن ابيطالب(ع) سرچشمه گرفته است. و امام علي(ع) برجستهترين شاگرد مكتب وحي پيامبر خاتم است و تا جايي به پيش ميرود كه محمد آن آموزگار بزرگ تاريخ درباره او ميگويد: آنچه را من ميبينم تو ميبيني و آنچه را من ميشنوم ميشنوي به جز آنكه تو پيامبر نيستي. و لذا رسالت نهج البلاغه منفك از رسالت قرآن كريم نيست و بلكه در تداوم راه و رسالت پيامبر است. به خصوص اين كه ازمنبع عصمت نشأت گرفته و از اعتبار و جايگاه ممتازي برخوردار است. ولي نظر به اين كه نهج البلاغه در شرايط زماني متفاوت با عصر پيامبر، از روح علي تراوش كرده است ويژگيهاي خاص خود را دارد. از مهمترين ويژگيهاي نهج البلاغه، رسالت جاويدان آن است، چرا كه مفاهيم ارزشمند علوي متناسب با نيازها و نيازمنديهاي انسان در همة عصرها شكل گرفته و از زلال حقيقت جوشيده است. با وحي الهي در ارتباط و با تفسير هاي نوراني علوم نبوي و نيز فطرت سالم انسانها هماهنگ است. چون مباحث نهج البلاغه با فطرت سالم انسانها هماهنگ است و چراغ راه رهروان حقيقت است . رسالت چون نوعي احساس تعهد و مسئوليت در برابر يك آرمان است متقوم بر سه امر است؛ هدف و آرمان به عنوان غايت رسالت، موضوع و محتواي پيام و رسالت به عنوان راه وصول به هدف، و حامل رسالت و تعهد در برابر آرمان. واضح است كه مخاطب پيام نهج البلاغه انسان است، فلذا حامل آن افراد و جامعه انساني به خصوص جوامع مسلمان ميباشند. هدف نيز روشن است ؛ امام علي(ع) بارها در بيانات مختلف تصريح ميكنند: هدفي جز جلب رضايت خدا و وصول به مقام قرب حق ندارند. اگر او خدا را عبادت ميكند براي آن است كه او را مستحق عبادت ميداند، او به لقاي پروردگار مشتاقتر از طفل به پستان مادر است، تحمل آتش براي او ممكن است ولي آنچه دغدغه اوست و غير قابل تحمل مينمايد فراق از معشوق است و اگر خلافت را ميپذيرد براي خدا است (اني اريدكم لله). واضح است از چنين انساني جز آنكه هدف در تمام كارهاي او وصول به معشوق و جلب رضايت خداوند باشد هدفي ديگر متصور نيست. آنچه ما در اين مقال در صدد آن هستيم نشان دادن راه وصول به هدف است و آنچه اهميت فراواني دارد دريافت پيام نهجالبلاغه است. بايد اعتراف كرد پيام نهجالبلاغه را نميتوان در زمينه خاصي محدود كرد، نهجالبلاغه بسان قرآن كريم اقيانوس بيكراني است كه در تمام زمينههاي مرتبط با مسايل انساني سخن دارد و در هر عصري پيام توحيدي متناسب با آن عصر دارد. از آنجا كه در اين نوشتار سعي بر آن است تا خطوط كلي رسالت نهجالبلاغه تبيين گردد و از آنجايي كه حاصل اين رسالت انسان است، ميتوان رسالت و پيام نهجالبلاغه را براساس ارتباطات انسان تقسيم بندي كرد. انسان داراي چهار گونه ارتباط است. ارتباط با خويشتن، ارتباط با خداوند، ارتباط با جهان هستي. و ارتباط با انسانهاي ديگر. 1-رابطه انسان با خويشتن: انسان در برابر خود چه مسئوليت و تعهدي دارد؟ تصوير كلي نهجالبلاغه در اين باب دو مطلب را درباره مسئوليت انسان در برابر خودش بيان ميكند: الف) شناخت خويشتن: گفتههاي فراواني از امام علي در باب لزوم معرفت نفس و اهميت آن آمده است مانند: بزرگترين حكمتهاي براي انسان، نفس خود را شناختن است. بزرگترين جهلها جهل انسان به خويشتن است، رستگاري و فوز اكبر براي كسي است كه به معرفت نفس موفق شود. معرفت نفس نافعترين معرفتها است[1]. واضح است تصور از معرفت نفس، شناخت تن نيست بلكه شناخت روح و روان آدمي است و نيز تصور از شناخت روان، شناخت روانشناسانه نيست، بلكه يك نوع شناخت فيلسوفانه و عارفانه است. از كجا آمدهام، و به كجا ميروم و آمدنم بهرچه بود. و اين نوع از شناخت است كه مرتبط با معرفت پروردگار است. ب) خود را ساختن: خودشناسي مقدمهاي براي خودسازي است، با خودشناسي انسان بيدار ميشود و با خودسازي جوهر آدمي ديگر ميشود. لذا امام علي(ع) ميگويد: عبادالله! محبوبترين بندگان در پيشگاه خداوند بندهاي است كه خدا او را در شناخت و ساختن خودش ياري كند، آنگاه او لباسي از اندوه مقدس برتن، و پوشاكي از بيم بر خود پوشيد و در نتيجه چراغ هدايت در دلش برافروخت و براي آن روز كه مانند مهمان بر او وارد ميشود آماده گشت.[2] 2- ارتباط انسان با خدا: در ارتباط انسان با خداوند به طور كلي سه نكته كلي به نظر ميرسد: الف) ايمان به خداوند: يعني انسان بايد بپذيرد كه موجود كامل و مكلِفي وجود دارد كه انسان و ساير موجودات هستي وابسته به اويند و او خالق جهان هستي ميباشد. امام علي(ع) ميگويد: ستايش خدايي را كه با آفرينش بندگان بر هستي خود راهنمايي فرمود و آفرينش پديدههاي نو بر ازلي بودن او گواه است[3]. و «در شگفتم از آن كه آفرينش پديدهها را مينگرد ولي در وجود خدا ترديد ميكند»[4]. ب) احساس جدي احاطه و نظارت خداوند بر انسان: در ساحت توحيدي نهجالبلاغه روي وصف اطلاق ذاتي و لاحدي خدواند تأكيد فراواني صورت گرفته است و از اين وصف به« هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن» تعبير شده است و نتايج فراواني بر آن مترتب گرديده است. 1. معيت با اشياء نه به صورت حلول: از آنجايي كه خداوند مطلق و نامتناهي و بدون حد است، با همه اشياء هست، ولي در عين حال در آنها حلول نميكند و با آنها متحد نميشود، زيرا اگر مقرون و متحد با آنها شود، بسان آنها محدود خواهد شد (مع كل شئ لا مقارنة و غير كل شئ لا مزايلة)[5] . البته تذكر اين نكته لازم است كه متألهاني چون ملاصدرا اين اطلاق را مربوط به فعل الله ميدانند نه مربوط به ذات حق، و ذات پروردگار را فوق اين منظر ميدانند. 2. شناخت خداوند: اگر خداوند نامتناهي است و در همه جا حضور دارد، پس اگر چيزي را ميشناسيم به نور الهي ميشناسيم، ابتدا خداوند را و سپس آن چيز را ميشناسيم هر چند ممكن است نسبت به شناختمان غفلت داشته باشيم. امام علي(ع) ميفرمايند: او از آنچه به چشم ما ميآيد ثابتتر و روشنتر است [6] 3. در محضر الله بودن: چون خداوند داراي اطلاق ذاتي است و در همه جا حضور دارد و جايي خالي از حضور او نيست، توان ما، انديشه ما، قدرت بدني و فكري ما همه تحت قدرت اوست. و مخفيترين انديشه ما را او ميداند، برهمه محيط است، فلذا ما همواره در محضر خداييم. امام علي (ع) ميفرمايد: بندگان الله! بدانيد تمام اعضاي شما سربازان حقند خلوت و تنهايي شما در حضور حق است [7]. واضح است كه اگر اين احساس در انسان به وجود آيد كه همه موجوديت او در تمام احوال در حيطه علم خداوند و در حضور حق است، راه انحراف از مسير حق را نميپيمايد. 4. هدف داشتن خداوند در آفرينش: انسان لازم است بداند خداوند او را بدون آنكه نيازمند به او باشد آفريده است اما در عين حال انسان را بدون هدف نيافريده است. امام علي(ع) ميفرمايند: بندگان اله، از خدا بپرهيزيد و با اعمال نيكو به استقبال اجل برويد و با چيزهاي فاني شدني دنيا آنچه كه جاويدان ميماند خريداري كنيد ... خداي سبحان شما را بيهوده نيافريد و به حال خود وانگذاشت، ميان شما تا بهشت و يا دوزخ فاصله اندكي جز رسيدن مرگ نيست[8]. با هدفمند بودن حيات آدمي پوچي از زندگي آدمي رخت برميبندد و احساس لذت و ابتهاج و انبساط در درون آدمي پديد ميآيد. و اگر انسان بداند براي وصول به كمال و جمال ديگري آفريده شده است به جمال و زخارف دنيوي دل نميبندد. 3) رابطه انسان و اجتماع: رابطه انسان و جامعه در سه محور ارتباط انسان با خانواده، و ارتباط انسان با ديگران، و رابطه ملت و حكومت قابل بررسي است. ما در اين بخش صرفاً به رابطه انسان و جامعه و وظايف حكومت در برابر ملت اشاره ميكنيم؛ الف) رابطه انسان و ديگران: امام علي(ع) وصيت بسيار جامع و با ارزش اخلاقي به فرزندش امام حسن(ع) هنگام بازگشت از صفين دارند كه در آنجا براي معيار ارتباطات انسانها، وجدان اخلاقي انسان را به عنوان مرجع خوبي جهت ارتباط با ديگران معرفي مينمايند: اي پسرم! نفس خود را ميزان ميان خود و ديگران قرار بده. آنچه را براي خود دوست داري براي ديگران هم دوست بدار. و آنچه را براي خود نميپسندي براي ديگران نيز مپسند. ستم روا مدار آنگونه كه دوست نداري بر تو ستم شود، نيكوكار باش آنگونه كه دوست داري بر تو نيكي كنند. آنچه براي ديگران زشت ميداري براي خود نيز زشت بشمار و چيزي را براي مردم رضايت بده كه براي خود ميپسندي، آنچه نميداني نگو، آنچه دوست نداري به تو نسبت دهند درباره ديگران مگو[9]. ب) مسئوليت حكومت: 1. اقامه دين الهي؛ امام علي(ع) ميفرمايند خدايا تو ميداني جنگ و درگيري ما براي به دست آوردن قدرت و حكومت دنيا و ثروت نبود، بلكه ميخواستيم نشانههاي دين تو را به جايگاه آن بازگردانيم و در سرزمينهاي تو اصلاح را ظاهر كنيم تا بندگان ستمديدهات در امن و امان زندگي كنند. قوانين و مقررات فراموش شده تو دوباره اجرا گردد[10]. 2. تعهد به اصول اخلاقي؛ امام علي(ع) در اوج قدرت به ارزشهاي اخلاقي متعهد است و حتي حس انتقام و مقابله به مثل، او را وادار به ناديده گرفتن اين اصول نميكند و لذا در صفين بعد از آنكه لشكريان معاويه را از رودخانه فرات دور ميكند به طرف مقابل اجازه استفاده از آب را ميدهد و مقابله به مثل نميكند. 3. انسان محوري؛ پيام ديگر نهجالبلاغه در شيوه حكومت، نگريستن به انسانها از ديد كرامت انساني است، يعني انسان به عنوان انسان، با قطع نظر از علايق مذهبي و ديني داراي كرامت ذاتي است و دولت بايستي سياستهاي داخلي خود را بر اساس محترم داشتن تمامي انسانها و به خصوص شهروندان يك كشور و بر اساس اين كرامت انساني، بنا سازد. لذا امام علي(ع) در سفارش خود به مالك اشتر ميگويد: نسبت به رعيت بسان گرگ نباش كه خوردن اموال آنان را غنيمت بشماري، زيرا مردم يا برادران ديني توأند و با بسان تو در خلقاند[11]. 4. شايسته محوري؛ از ديگر اركان سياست امام علي(ع) شايسته محوري است و لذا يكي از كارهاي نخستين امام پس از زمامداري، عزل تمام كارگزاران ارشد عثمان بود، و به جاي آنان افراد شايستهاي را منصوب كرد. 5. مردم سالاري؛ از اصول ديگر سياست امام علي(ع)، توجه به رضايت عامه است يعني امام علي(ع) نسبت به ارزشهاي والاي اخلاقي و احكام و حدود اسلامي اهل معامله نيست، اما در منظقة الفراغ شريعت و در شيوههاي حفظ اصول و ارزشهاي انساني، رضايت عامه را لازم ميشمارد، لذا در نامه خود به مالك اشتر ميگويد: بايد از بين كارها آن را بيشتر دوست بداري كه از حق نگذرد و عدالت را فراگيرد و دلپذير توده مردم باشد[12]. 4) رابطه انسان و جهان هستي: در ارتباط انسان با جهان هستي دو مطلب به طور اختصار قابل ذكر است؛ الف ـ شناخت اين جهان در حد امكان و حقوق اشياء نسبت به انسان ب ـ احساس ملكوت جهان اين بود اشاره اي به رسالت عظيم نهج البلاغه و در حقيقت تا انسان هست و زمين صحنة زندگي اجتماعي انسانهاست، نهج البلاغه جاويدان بوده و پس از قرآن هدايتگر بشريت و مسير سعادت مي باشد.پی نوشت:[1]. نهجالبلاغه، خ 87[2]. نهجالبلاغه، خ 152 [3]. نهجالبلاغه، خ 126[4]. نهجالبلاغه، خ1[5]. نهجالبلاغه، خ 155[6]. جوادي آملي، حكمت عملي و نظري در نهجالبلاغه، ص 98- 67 قم، مركز نشر اسراء، سوم، 1379. [7] [7]. نهجالبلاغه، خ 26. [8].نهجالبلاغه، نامه 31. [9]. نهجالبلاغه، خ131.[10]. نهجالبلاغه نامه 53. [11].همان. برگرفته از فصلنامه نهجالبلاغه ش7-8، زمستان 82[12] . اصول سياست در سيره امام علي(ع)، جعفر سبحاني، ص 25-41
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]
صفحات پیشنهادی
رسالت نهج البلاغه
رسالت نهج البلاغه نويسنده:عبدالله حيدريمنبع:سایت اندیشه قم رسالت، احساس تعهد و احساس مسئوليت در برابر يك آرمان است. رسالت نهج البلاغه در واقع تبيين رسالت ...
رسالت نهج البلاغه نويسنده:عبدالله حيدريمنبع:سایت اندیشه قم رسالت، احساس تعهد و احساس مسئوليت در برابر يك آرمان است. رسالت نهج البلاغه در واقع تبيين رسالت ...
رسالت نهج البلاغه
رسالت نهج البلاغه-رسالت، احساس تعهد و احساس مسئولیت در برابر یك آرمان است. رسالت نهج البلاغه در واقع تبیین رسالت انسانیت در چهره تاریخ بشریت است، زیرا از ...
رسالت نهج البلاغه-رسالت، احساس تعهد و احساس مسئولیت در برابر یك آرمان است. رسالت نهج البلاغه در واقع تبیین رسالت انسانیت در چهره تاریخ بشریت است، زیرا از ...
طرح قرآني رهروان رسالت و حاميان ولايت در شهريار برگزار شد
طرح قرآني رهروان رسالت و حاميان ولايت در شهريار برگزار شد-حسين قورچيان روز سه ... وي اظهار داشت: اين افراد طي چهار ماه موفق به 360 ختم قرآن و 120 ختم نهجالبلاغه شدند.
طرح قرآني رهروان رسالت و حاميان ولايت در شهريار برگزار شد-حسين قورچيان روز سه ... وي اظهار داشت: اين افراد طي چهار ماه موفق به 360 ختم قرآن و 120 ختم نهجالبلاغه شدند.
رسالت قرآن در معيشت
رسالت قرآن در معيشت نويسنده:آيت الله جوادي آملي قرآن كريم روح را از عالم غيب ميداند و بدن را در قلمرو شهادت، و اصالت از آن غيب است كه .... نهج البلاغه، خطبهي 161. [8] .
رسالت قرآن در معيشت نويسنده:آيت الله جوادي آملي قرآن كريم روح را از عالم غيب ميداند و بدن را در قلمرو شهادت، و اصالت از آن غيب است كه .... نهج البلاغه، خطبهي 161. [8] .
پاسخگويي به شبهات قشر جوانان رسالت امروز است
پاسخگويي به شبهات قشر جوانان رسالت امروز است-آيت الله قربانعلي دري نجف آبادي ... آيت الله دري نجف آبادي تاكيد كرد: تمسك جوانان به قرآن و نهج البلاغه موجب روشني ...
پاسخگويي به شبهات قشر جوانان رسالت امروز است-آيت الله قربانعلي دري نجف آبادي ... آيت الله دري نجف آبادي تاكيد كرد: تمسك جوانان به قرآن و نهج البلاغه موجب روشني ...
عزت خاندان رسالت
عزت خاندان رسالت هیچ مورخ اندیشه ورز و اسلام شناس خردمندی پای بر صفحه هستی نگذارده ..... و لذا حضرت امیر(ع) به زیبایی در نهج البلاغه می فرماید: «کسی که عدل بر او ...
عزت خاندان رسالت هیچ مورخ اندیشه ورز و اسلام شناس خردمندی پای بر صفحه هستی نگذارده ..... و لذا حضرت امیر(ع) به زیبایی در نهج البلاغه می فرماید: «کسی که عدل بر او ...
وزير ارشاد: رسالت اسلام ، جهاني است
وزير ارشاد: رسالت اسلام ، جهاني است-به گزارش ايرنا، سيد محمد حسيني روز ... حسيني با بيان اينكه، يكي از علما گذشته از نهج البلاغه به عنوان برادر كوچكتر قرآن كريم ...
وزير ارشاد: رسالت اسلام ، جهاني است-به گزارش ايرنا، سيد محمد حسيني روز ... حسيني با بيان اينكه، يكي از علما گذشته از نهج البلاغه به عنوان برادر كوچكتر قرآن كريم ...
رسالت قرآن در سياست
رسالت قرآن در سياست منبع: سایت اندیشه قم هر وصف كمالي كه خداي سبحان براي .... نهج البلاغه، كلمات قصار 211؛ بسا عقل و خرد كه اسير و گرفتار هوا و خواهشي است كه ...
رسالت قرآن در سياست منبع: سایت اندیشه قم هر وصف كمالي كه خداي سبحان براي .... نهج البلاغه، كلمات قصار 211؛ بسا عقل و خرد كه اسير و گرفتار هوا و خواهشي است كه ...
رسالت مسئولان عرصه فرهنگ
رسالت مسئولان عرصه فرهنگ-رسالت مسئولان عرصه فرهنگ نويسنده:سيد رضا تقوي ... روي ما قرار دارد و در کتاب شريف نهج البلاغه بخش نامه ها، با شماره 53 ثبت مي باشد.
رسالت مسئولان عرصه فرهنگ-رسالت مسئولان عرصه فرهنگ نويسنده:سيد رضا تقوي ... روي ما قرار دارد و در کتاب شريف نهج البلاغه بخش نامه ها، با شماره 53 ثبت مي باشد.
ضرورت ها و رسالت های تشیع
ضرورت ها و رسالت های تشیع-ضرورت ها و رسالت های تشیع نويسنده:آیت الله ... با وجود موقعیت عظیمی كه نهج البلاغه در عالم دارد, اما خود بنده با این كه قریب هفتاد سال از ...
ضرورت ها و رسالت های تشیع-ضرورت ها و رسالت های تشیع نويسنده:آیت الله ... با وجود موقعیت عظیمی كه نهج البلاغه در عالم دارد, اما خود بنده با این كه قریب هفتاد سال از ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها