تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833730070




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نماز جماعت


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نماز جماعت
نماز جماعت نماز جماعتاز آنجا كه مساجد مهمترين مكان برگزارى نمازجماعت است و اگر مسجد نماز جماعت نداشته باشد،نقش خود را به طور كامل ايفا نكرده و تاثير چندانى‏براى حفظ دين دارى افراد جامعه نخواهد داشت.بدين‏سبب در اين قسمت‏برخى از احكام نماز جماعت‏آورده مى‏شود. اهميت نماز جماعتگذشته از آن كه در روايات،براى نماز جماعت اجرو پاداش بسيارى وارد شده است،با دقت در برخى ازمسائل فقهى،به اهميت اين عبادت پى مى‏بريم و دراينجا به برخى از آنها اشاره مى‏كنيم. 116-مستحب است نمازهاى واجب،به خصوص‏نمازهاى يوميه را به جماعت‏بخوانند. 117-شركت در نماز جماعت‏براى هر كسى‏مستحب است،به ويژه براى همسايه مسجد. 118-مستحب است انسان صبر كند كه نماز را به‏جماعت‏بخواند. 119-نماز جماعت هر چند اول وقت‏خوانده نشود،از نماز فرادى اول وقت‏بهتر است. 120-نماز جماعتى كه مختصر خوانده مى‏شود،ازنماز فرادايى كه طول بدهد بهتر است. 121-سزاوار نيست انسان بدون عذر نماز جماعت‏را ترك كند. 122-حاضر شدن در نماز جماعت از روى‏بى‏اعتنايى به آن،جايز نيست. 123-وقتى كه جماعت‏بر پا مى‏شود،مستحب است‏كسى كه نمازش را فرادا خوانده دوباره به جماعت‏بخواند. 124-امام يا ماموم مى‏تواند نمازى را كه به جماعت خوانده،دوباره به جماعت‏بخواند،در صورتى كه‏جماعت دوم و اشخاص آن غير از اول باشد (1) . 125-س:اگر كسى در نماز جماعت توجه كافى‏نداشته باشد ولى در منزل و به طور فرادا نمازش ازتوجه بيشترى برخوردار باشد مى‏تواند در منزل نمازبخواند به جاى جماعت؟ ج-مانع ندارد و جماعت‏بهتر است (2) . شرايط نماز جماعت126-هنگام برپايى نماز جماعت،شرايط زير بايدمراعات شود: ماموم از امام جلوتر نايستد و احتياط واجب آن‏است كه كمى عقب‏تر بايستد. جايگاه امام جماعت از جايگاه مامومين بالاترنباشد. فاصله امام و ماموم و فاصله صف‏ها زياد نباشد. بين امام و ماموم و همچنين بين صف‏ها چيزى‏مانند ديوار يا پرده مانع نباشد.ولى نصب پرده بين‏صف مردها و زنها اشكال ندارد (3) . 127-س:طبقه دوم مسجد،مامومين زن يا مرداقتدا مى‏نمايند و لبه اين طبقه يك ديوار نيم مترى‏وجود دارد،آيا وجود اين ديوار ضررى به جماعت آنهامى‏زند يا خير؟ ج-اشكال ندارد (4) . نماز جماعت چند طبقه‏«اقتدا در طبقات مختلف‏» 128-اگر جاى ماموم بلندتر از امام باشد،در صورتى‏كه بلندى آن به مقدار متعارف باشد اشكال ندارد،مثل‏آنكه امام در صحن مسجد و ماموم در پشت‏بام به‏نماز بايستد ولى اگر مثل ساختمانهاى چند طبقه اين زمان باشد،جماعت اشكال ندارد (5) . 129-س:مسجدى در كراچى[هست كه در آن]نمازجماعت‏بر پا مى‏شود و داراى چهار طبقه و طبقه‏همكف است،حالت نمازگزاران در طبقات به شرح زيراست: الف-بعضى از نمازگزاران طبقه اول،مى‏توانندامام جماعت و بعضى از نمازگزاران طبقه همكف راببينند. ب-بعضى از نمازگزاران طبقه دوم و طبقه سوم‏مى‏توانند بعضى از نمازگزاران طبقه همكف را ببينندولى هيچكدام از آنان نمى‏توانند امام جماعت را كه درطبقه همكف است‏ببينند. ج-و اما نمازگزاران طبقه چهارم نمى‏توانندهيچكدام از نمازگزاران طبقه همكف و طبقه اول راببينند آنها فقط مى‏توانند بعضى از نمازگزاران‏طبقه دوم و طبقه سوم را ببينند.در اينجا اضافه مى‏كنم كه در هر طبقه صفهاى نمازگزاران برپاست و هيچ‏طبقه تماما خالى نمى‏باشد و اتصال مامومين در هرطبقه با طبقه قبل حاصل است،آيا نماز جماعت درطبقات اول،دوم، سوم و چهارم،در مسجد فوق ان‏شاء الله قبول است‏يا خير؟ ج-در صورتى كه طبقات نسبت‏به‏يكديگر علو فاحش( بلند زياد)نداشته باشد و كسى‏كه در صف اول هر طبقه مى‏ايستد از صف‏قبل از خودش در طبقه قبل و لو يك نفر راببينند نماز صحيح است (6) . اتصال صفوف جماعت130-مامومين بايد با امام جماعت مرتبط باشند وارتباط آنها يا بدون واسطه است كه بين امام و ماموم‏نبايد بيش از يك گام فاصله باشد،يعنى از محل‏سجده ماموم تا محل ايستاده امام.يا با واسطه ساير مامومين كه از جلو يا سمت راست‏يا چپ بايد اين‏ارتباط برقرار باشد و بين نمازگزار و صف جلو يا كسى‏كه طرف راست‏يا چپ او قرار دارد بيش از يك گام‏فاصله نباشد (7) . مانع بين صفوف 131-اگر نمازگزار در صف اول ايستاده،نبايد مقابل‏او مانعى باشد كه نتواند امام جماعت را ببيند،پس اگرامام جماعت در محراب باشد،كسانى كه دو طرف‏محراب پشت ديوار مى‏ايستند و امام جماعت رانمى‏بينند نمى‏توانند اقتدا كنند،ولى اگر مانعى در كارنباشد و به جهت طولانى بودن صف،امام جماعت رانبيند،اشكال ندارد. و اگر در صفوف بعدى مى‏ايستد،نبايد مانعى ازدين صف جلو وجود داشته باشد،پس اگر صفوف‏جماعت تا در شبستان برسد،كسى كه بيرون شبستان، مقابل در ايستادن كه صف جلو را مى‏بيند و كسانى كه‏پشت‏سر او ايستاده‏اند نمازشان صحيح است ولى‏كسانى كه دو طرف پشت ديوار ايستاده‏اند و از صف‏جلو،كسى(حتى يك نفر)را نمى‏بينند،نمازشان باطل‏است (8) . 132-س:از قديم در مساجد،حائلى مثل پرده بين‏زنان و مردان بوده و اكنون عده‏اى مى‏گويند،پرده وديوار بين زنان و مردان در حال نماز خواندن و موعظه‏كردن لزومى ندارد، نظر امام در اين مورد چيست؟ ج-در صورتى كه مفسده‏اى نيست پرده‏لزوم ندارد،بلى در نماز،احتياط مستحب‏آن است كه زن عقب‏تر از مرد باشد،مگر درصورتى كه بين آنها حائلى مثل پرده باشد (9) . 133-س:در وسط مسجد حوضى است كه صفهاى‏جماعت طويل مى‏شوند و عده‏اى در جائى مى‏ايستند كه از طرف راست‏يا چپ متصل هستند ولى پيش‏روى آنها حوض آب است، اينگونه اتصال كافى است؟ ج-كافى است (10) . شركت‏بانوان در نماز جماعت134-س:آيا شركت‏بانوان در نمازهاى جماعت‏يوميه و نماز جمعه كراهت دارد يا خير؟ ج-كراهت ندارد،بلكه در بعض مواردمطلوب است (11) . 135-س:زنانى كه عادت ماهانه خود را مى‏گذرانندو از خواندن نماز معذورند،آيا مى‏توانند در نماز جمعه‏يا جماعات در غير مسجد شركت كنند؟ ج-مى‏توانند در اجتماع براى نماز شركت‏كنند و صورتا متابعت نمايند ولى نبايدنماز بخوانند (12) . 136-س:دختر جوانى هستم كه همسايه مسجدمى‏باشم،با توجه به مساله 894 رساله و با توجه به‏رهنمودهايى كه در مورد حفظ مساجد فرموده‏ايد،خواهشمند است‏بفرمائيد كه تا چه حد رفتن يك دختربه مسجد جايز است؟ ج-حدى ندارد و با رضايت ولى خودعمل كنيد (13) . شرايط امام جماعتامام جماعت‏بايد اين شرايط را داشته باشد: بلوغ و عقل عدالترجوليت(مرد بودن) نماز را به طور صحيح بخواند. مسلوس (كسى است كه كنترل ادار ندارد)و مبطون( كسى است كه مدفوع را نمى‏تواند كنترل كند)نباشد به واسطه عذرى با لباس نجس نماز نخواند بيمارى خوره يا پيسى نداشته باشد (14) . 137-س:آيا مامومى كه قرائتش فصيحتر از امام‏جماعت است،مى‏تواند براى نماز جماعت‏به اين امام‏اقتدا كند؟ ج-اقتدا صحيح است (15) . 138-س:شخصى مسجدى،وقف كرده كه‏امام جماعت مسجد،هاشمى باشد،آيا اين شرطلازم الرعايه است؟ ج-لزوم رعايت اين شرط معلوم نيست (16) . آيت‏الله اراكى قدس‏سره حفظ احترام امام جماعت139-س:شخصى در يك مسجد كه نماز جماعت‏برگزار شده و امام جماعت نيز عادل و مورد تاييدمى‏باشد،نماز فرادى مى‏خواند به قصد اين كه به ديگران بفهماند كه امام،عادل نيست و يا اين كه‏قصدش اين نيست ولى عملش طورى است كه مردم‏اينطور فكر مى‏كنند،آيا نماز اين شخص باطل است؟ ج-اگر عمل او به قصد هتك جماعت وامام باشد و آيا آنكه موجب هتك جماعت‏يا امام گردد حرام است (17) . امام راتب 140-س:خواندن نماز جماعت در مسجدى كه امام‏جماعت دارد چه حكمى دارد؟ ج-با رعايت‏شرايط و عدم هتك امام‏راتب،مانع ندارد (18) . 141-س:آيا كسى مى‏تواند بدون اجازه امام راتب‏مسجدى در آن مسجد اقامه جماعت نمايد و اگرنمى‏تواند تكليف مردم نسبت‏به اقتداى به اين امام‏چيست؟ ج-اجازه معتبر نيست ولى مزاحمت نكند (19) . امام جماعت دو مسجد 142-امام جماعت مى‏تواند نمازى را كه به جماعت‏خوانده،در صورتى كه جماعت دوم و اشخاص آن غيراول باشد دوباره به جماعت‏بخواند (20) . 143-س:امام جماعت در محلى اقامه جماعت‏مى‏نمايد،پس از اتمام به محل و مسجد ديگر مى‏رودو براى عده ديگر همان نماز را كه خوانده اعاده‏مى‏نمايد تا آنها هم به فيض ماعت‏برسند،آيا اقامه‏جماعت در دو محل براى امام جايز يا مستحب است؟ ج-مانع ندارد (21) . 144-س:صلوة معاده( نمازى كه دوباره خوانده مى‏شود.)را مى‏شود بيش از دو مرتبه‏امام بخواند؟ ج-بيشتر از دو مرتبه نخوانند (22) . امامت غير روحانى 145-س:نظر به اينكه امام،اخيرا فتوايى صادركرده‏اند و فرموده‏اند كه امام جماعت‏بايد از اهل علم‏باشد،با در نظر گرفتن فتواى صادره،شخصى است‏تمام شرايطى كه در توضيح المسائل ذكر شده داراست،فقط از اهل علم نيست،يادآورى مى‏شود از اهل علم‏در محله حضور ندارد آيا شخص مذكور مى‏تواند نمازجماعت‏بخواند يا خير؟ ج-اگر دسترسى به روحانى نباشد،غيرروحانى با وجود ساير شرايط مى‏تواندامامت نمايد (23) . 146-س:طبق فتواى امام در صورتى كه دسترسى‏به روحانى نباشد مى‏توان به افراد غير روحانى اقتدا كرد(و اين كار در بعضى از ادارات و نهادها و جبهه‏هاانجام مى‏گيرد)آيا اين حكم شامل مساجد هم مى‏شود؟چون مشاهده شده است كه در مساجد اگر يك شب‏امام جماعت نتواند به مسجد بيايد يا دير برسد،افرادى‏جوان از غيبت امام استفاده كرده و در محراب قرارگرفته و نماز مى‏خوانند و در اين موقع اگر امام برسد،مى‏بيند كه ديگرى در محراب است، آيا چنين عملى‏صحيح است؟ ج-در فرض مرقوم امامت غير روحانى درمساجد درست نيست (24) . 147-س:بعضى از برادران اهل علم با اينكه ازمعلومات بالايى برخوردار هستند ولى معمم نشده‏اندآيا امامت جماعت‏براى آنها جايز است؟ ج-چنانچه معمم وجود نداشته باشد،امامت غير معمم اشكال ندارد ولى با وجودمعمم خالى از اشكال نيست،مخصوصا در مساجد و اگر امامت غير معمم موجب‏هتك باشد،حرام و جايز نيست (25) . آيت‏الله فاضل‏لنكرانى دامت‏بركاته آداب نماز جماعت148-مستحب است،امام در وسط صف بايستد واهل علم و كمال تقوا در صف اول بايستند. 149-مستحب است،صفهاى جماعت منظم باشد وبين كسانى كه در يك صف ايستاده‏اند فاصله نباشد. 150-مستحب است،بعد از گفتن‏«قد قامت الصلوة‏» مامومين برخيزند. 151-مستحب است،امام جماعت‏حال مامومى راكه از ديگران ضعيف‏تر است رعايت كند و عجله نكندتا افراد ضعيف برسند و قنوت و ركوع و سجود را طول‏ندهد،مگر آن كه بداند همه كسانى كه به او اقتداكرده‏اند به طولانى شدن نماز مايلند. 152-اگر در صفهاى جماعت جا باشد،مكروه است انسان تنها بايستد. 153-مكروه است ماموم ذكرهاى نماز را طورى‏بگويد كه امام بشنود (26) . پى‏نوشتها: 1-توضيح المسائل،م 1399،تا 1404. 2-استفتاآت،ج 1،ص 277،س 476. 3-العروة الوثقى،ج 1،ص 777 و 778،توضيح المسائل،م 1415،1432 و 1433. 4-استفتاآت،ج 1،ص 283،س 498. 5-توضيح المسائل،م 1416. 6-استفتاآت،ج 1،ص 283،س 497. 7-توضيح المسائل،م 1435 و 1436. 8-توضيح المسائل،م 1411 و 1412. 9-استفتاآت،ج 1،ص 150،س 78. 10-استفتاآت،ج 1،ص 281،س 492. 11-استفتاآت،ج 1،ص 272،س 456. 12-همان،س 455. 13-همان،ص 275،س 470. 14-توضيح المسائل،م 1453،1455 تا 1459. 15-استفتاآت،ج 1،ص 280،س 489. 16-استفتاآت،ص 150،س 28. 17-استفتاآت،ج 1،ص 277،س 475. 18-همان،ص 297،س 546. 19-همان،س 547. 20-توضيح المسائل،م 1404. 21-استفتاآت،ج 1،ص 294،س 538. 22-استفتاآت،ج 1،ص 280،س 687. 23-استفتاآت،ج 1،ص 286،س 509. 24-همان،ص 294،س 536. 25-جامع المسائل،ج 2،س 325. 26-توضيح المسائل،م 198-198.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن