تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805574233




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ريز و درشت زندگي روزمره چند زن ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: مجموعه داستان «شكلات تلخ» نوشته نيلوفر مالك كه به رويدادهاي زندگي عادي چند زن مي‌پردازد، جزو كتاب‌هايي است كه انجمن قلم ايران از آثار نويسندگان نوقلم منتشر مي‌كند. چاپ اولين كتاب هر نويسنده‌اي براي بسياري از آن‌ها خاطرات تلخ و شيرين و فراموش‌نشدني را به يادگار مي‌گذارد كه اغلب نويسندگان بزرگ تا پايان عمر معمولاً از اين مقطع از كار نويسندگي‌شان به عنوان يك مرحله خاطره‌انگيز ياد مي‌كنند. البته براي بيشتر نويسندگان، محدوده زماني چاپ اولين كتابشان همواره با مشكلات متعدد و سختي‌هايي همراه است كه شوق انتشار اولين كتاب، اين سختي‌ها را معمولاً قابل تحمل مي‌كند و شيريني چاپ نخستين كتاب هر نويسنده‌اي تقريباً همه تلخي‌هاي پيش و موقع انتشار را به كام صاحب كتاب گوارا مي‌كند. در اين خصوص، از چندي پيش در انجمن قلم ايران طرحي در حال انجام است كه در آن سعي شده آثار نويسندگان نوقلم بدون موانع موجود و مرسوم در چاپ اين گونه آثار، همانند آثار نويسندگان حرفه‌اي چاپ و منتشر شود. يكي از كتاب‌هاي چاپ شده در اين زمينه، مجموعه داستان "شكلات تلخ " اثر نويسنده جوان؛ نيلوفر مالك است كه اخيراً توسط انتشارات انجمن قلم ايران انتشار يافته است. ناشر در ابتداي كتاب آورده است: معرفي نسل تازه‌اي از نويسندگان و شعراي جوان برنامه امروز انجمن قلم ايران است؛ نوقلماني كه چاپ آثارشان از ديد بسياري در ذيل كارهاست، از ديد ما در صدر است. چرا كه معتقديم هر پيشكسوتي، روزي نخستين گام را برداشته است و جدي گرفتن نخستين گام منجر به صلابت گام‌هاي بعدي خواهد شد. مجموعه داستان شكلات تلخ شامل 25 داستان كوتاه است كه 8 عنوان از آن‌ها كه در پايان كتاب آمده است، در رديف داستان‌هاي خيلي كوتاه (ميني‌ماليستي) قرار مي‌گيرد. مضامين اغلب داستان‌هاي اين كتاب مرتبط با مسايل پيراموني زنان است كه به لحاظ تعداد داستان‌ها، از تنوع خاصي هم برخوردار است. نويسنده سعي كرده به گروه‌هاي مختلفي از قشر زنان جامعه توجه داشته باشد، اما رويكرد بيشتر داستان‌ها به سمت زندگي زناني از قشر متوسط و در مواردي فرو دست جامعه تمايل پيدا كرده است. در زندگي بيشتر اين زن‌ها ماجراهاي غيرعادي اتفاق نمي‌افتد و اغلب يك‌نواختي و روزمرگي بر آن‌ها حاكم است. رويدادهاي زندگي هر يك از آن‌ها همان حوادث ريز و درشت و عادي زندگي است كه فرق چنداني با همديگر ندارد و بيشتر وقايع كوچك، آشنا و مشابه هم هستند. اغلب راهكارهايي هم كه شخصيت‌هاي داستاني اين كتاب براي مواجه با حوادث پيش آمده انتخاب مي‌كنند، همان گزينه‌هاي دم دستي است كه حيرت مخاطب را بر نمي‌انگيزد. اولين داستان كتاب با عنوان "بزرگراه " به يك سردرگمي در زندگي روزمره پرداخته كه طرح آن بر روي يك اشتباه پي‌ريزي شده است. در داستان دوم هم با عنوان "شكلات "، طرح اصلي داستان در وراي ماجراي بيروني اتفاق مي افتد؛ در اين داستان، راوي كودكي است كه ديده‌ها و شنيده‌هايش در خصوص رفت و آمد دختر همسايه به خانه‌شان را تعريف مي‌كند؛ دختر به پسر خانواده علاقه‌مند است و مادر خانواده با اين موضوع مخالف است و همواره مانع تراشي مي‌كند. راوي به خاطر سن كم، اصل موضوع را درك نمي‌كند و روايت داستان از اين زاويه يكي از قوت‌هاي اين داستان محسوب مي‌شود. داستان بعدي "شايد فردا... " احساس تلخي را به مخاطب منتقل مي‌كند؛ زني كه سال‌ها زير سلطه شوهر بوده، براي حضور در مراسم عروسي خواهرش آماده مي‌شود. او براي مقابله با مخالفت شوهرش، دست به كاري زده كه اتهام قتل را به او نسبت مي دهد. با اين حال، مخاطب با او احساس همذات پنداري مي كند. اين نكته، از ويژگي هاي بارز داستان است كه به شخصيت پردازي منسجم آن برمي گردد. صحنه پردازي اين داستان هم تقريباً حساب شده است: "پس كو اين قيچي لا كردار؟ زير خرده پارچه‌ها هم كه نيست. كدوم گوري رفته؟ وقتي اين بي شرف مثه اجل معلق بالاي سرم اومد، تو دستم بود. وقتي لباسو كشيد و خواست جرواجرش كنه، وقتي زير چشمم كوبيد، وقتي به بابا فحش داد... شقيقه م چه مي كوبه! نه نبايد نگاش كنم. نبايد. ديدنش هم كفاره داره... " (ص23) در اين داستان، يك دستي روايت هم حفظ شده كه اين موضوع در داستان بعدي(دختري با چشمان آبي) تا حدودي خدشه دار شده است؛ در دو پاراگراف پاياني به يكباره زاويه ديد داستان تغيير مي كند. ماجراهاي اصلي داستان دختري با چشمان آبي را پسري تعريف مي كند كه با ديدن دختري چشم آبي در فرودگاه، پس از سال ها به ياد خواهر چشم آبي خود مي افتد كه ماجرا هاي غم انگيزي داشته و سرانجام به طرز فجيعي به قتل رسيده است. بهانه روايت پسر، مادرش است كه پس از ديدن صحنه قتل دخترش زبانش بند آمده است. اين داستان به لحاظ داشتن طرح قوي مي توانست به يك اثر ماندگار تبديل شود كه بخش هاي پاياني آن به وضعيت لطمه زده است. در داستان بعدي كتاب با عنوان "سلام آقا! "، نويسنده يك باور ديني را اساس و پايه كار قرار داده است. طرح اين داستان هم مشكل داستان قبلي(دختري با چشمان آبي) را دارد؛ يك دستي روايت كه از ابتدا از زبان شخصيت پيرزن است، در بخش پاياني به هم مي خورد و نويسنده مجبور مي شود براي مدت كوتاهي، زاويه ديد داستان را تغيير دهد. در ادامه، با كوتاه شدن حجم بيشتر داستان‌ها، سوژه‌هاي داستاني گاه تا حد يك طرح اوليه تنزل مي‌يابد. به عنوان مثال، داستان كوتاه " تصوير شكسته " يك حالت داستاني را نشان مي دهد كه مي توانست به قابليت هاي بيشتري دست يابد كه اين اتفاق نيفتاده است. داستان "النگوهاي طلا " هم يك موضوع آشناي اجتماعي را دستمايه كار قرار داده كه در پايان، نويسنده با نتيجه گيري قطعي داستان را به پايان مي‌رساند. البته اين داستان نثر و لحن يك دست و منسجمي دارد. در بقيه داستان‌هاي ادامه كتاب، نويسنده بيشتر درگير فرم و تكنيك است و همين موضوع باعث شده خواننده از شگردها و ترفندهاي داستاني بيشتر لذت ببرد تا مضامين و محتواي داستان‌ها كه بر خلاف بخش‌هاي ابتدايي كتاب در حاشيه قرار گرفته است. نويسنده در داستان‌هاي اين بخش به نثر و زبان توجه ويژه‌اي دارد. "صداي رعد مي‌آيد. مستانه سرش را از روي نم بالش بلند مي كند. درد توي سرش مي آيد و مي رود. صداي پخش صوت نمي آيد. بلند مي شود. دست توي جيب شلوارش مي كند. قلبش مي كوبد. كليد خانه را پيدا نمي كند. مي دود. در اتاق را باز مي كند. صدا مي زند: گلناز! " (ص 62) جمله‌هاي كوتاه و ساده از ويژگي نثر نويسنده در اين داستان ها محسوب مي شود. منظر روايي داستان ها هم اغلب به سمت زاويه ديد نمايشي معطوف شده كه ردپاي نويسنده در داستان ها را تا حد ممكن كم رنگ تر كرده است. در مجموع، اولين مجموعه داستان نيلوفر مالك نشان مي‌دهد كه اين نويسنده جوان با اصول و معيارهاي نويسندگي آشنايي دارد و همچنين تلاش‌هاي وي در نوآوري و خلاقيت در استفاده از انواع ترفندها و شگردهاي داستاني، جايگاه قابل تأمل وي در حوزه ادبيات داستاني معاصر ايران را يادآوري مي‌كند. البته رسيدن به آن جايگاه، مستلزم استمرار تلاش و نوآوري‌هاي نويسنده در مراحل بعدي كار است كه نيلوفر مالك با اولين مجموعه داستانش نشان داده است كه چنين قصدي را در سر دارد. نويسنده: علي‌الله سليمي انتهاي پيام/م




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 601]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن