واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ائمّه معصومین علیهم السلام در روایات اسلامى براى سوء خلق ، آثارى اعم از دنـیـوى و اخـروى ذكر كرده اند. با دقت در زندگى و سرنوشت افراد بد خلق ، انسان به خوبى در مى یابد كه چگونه عرصه زندگى بر بدخلقها تنگ شده و درنهایت ، كارشان به فلاكت و بـدبـخـتـى مـنـجر شده و مى شود. درمقابل ، انسانهاى خوش اخلاق را مى بینید كه در اثر حسن خـلق از مـوفـقـیـتـهـا و گشایشهایى بهره مند شده و مى شوند. اینك به برخى از آثار بد خلقى اشاره مى كنیم : الف ـ آثار و پیامدهاى دنیوى : 1ـ زندگى محنت بار: امیر مؤ منان على علیه السلام مى فرماید: (سُوءُ الْخُلْقِ نَكْدُ الْعَیْشِ وَعَذابُ النَّفْسِ) 1 بدخلقى (مایه ) تلخى و ناگوارى زندگى وعذاب نفس (شكنجه روحى ) است . 2ـ اضطراب وتنهایى : حضرت على علیه السلام مى فرماید: (سُوءُ الْخُلْقِ یُوحِشُ النَّفْسَ وَیَرْفَعُ الاُْنْسَ) 2 بدخلقى ، نفس را تنها مى سازد و اُنس را برطرف مى كند. یعنى انسان بدخلق تنها مى شود، درحالى كه با آدم خوش اخلاق دیگران اُنس مى گیرند. 3ـ تـبـاهـى ایـمـان و عـمـل : بـه رسول خدا(ص ) عرض شد كه فلان زن ، روزها روزه مى گیرد وشـبـهـا را بـه عـبـادت مشغول است ، لیكن زنى بداخلاق است و به همسایگانش آزار مى رساند. حضرت فرمود: خیرى در او نیست و اهل دوزخ است .3 امام صادق علیه السلام مى فرماید: (إِنَّ سُوءَ الْخُلْقِ لَیُفْسِدُ الْعَمَلَ كَما یُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ)4 هـمـانـا بـدخـلقـى ، عـمـل را تـبـاه مـى سـازد، چـنـان كـه سـركـه عسل را تباه مى كند. و نیز درجاى دیگر مى فرماید: (إِنَّ سُوءَ الْخُلْقِ لَیُفْسِدُ الاْ یمانَ كَما یُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ)5 هـمـانـا بـدخـلقـى ، ایـمـان را تـبـاه مـى سـازد، چـنـان كـه سـركـه عسل را تباه مى كند. 4ـ محرومیت از توبه : رسول خدا(ص ) مى فرماید: (اءَبـَى اللّهُ لِصـاحـِبِ الْخـُلْقِ السَّیِّى ءِ بـِالتَّوْبـَةِ، فَقیلَ: یارَسُولَ اللّهِ وَكَیْفَ ذلِكَ؟ قالَ: لاَِنَّهُ إِذاتابَ مِنْ ذَنْبٍ وَقَعَ فى اءَعْظَمَ مِنَ الذَّنْبِ الَّذى تابَ مِنْهُ) 6 خـداونـد تـوبـه بـداخـلاق را نـمـى پـذیـرد، سـؤ ال شـد: چـگـونـه ، اى رسول خدا؟ فرمود: زیرا آدم بدخلق ، هرگاه ازگناهى توبه كند، باز مرتكب گناهى بزرگتر از گناه اوّل مى شود. 5ـ دورى از خداوند: یكى از وصایاى پیامبراكرم (ص ) به ابوذر این است كه فرمود: (یا اءَباذَرِّ لایَزالُ الْعَبْدُ یَزْدادُ مِنَ اللّهِ تَعالى بُعْداً ماساءَ خُلْقُهُ) 7 اى ابـاذر! بـنـده تـازمانى كه ، بدخلق است ، همواره بر دورى اش از خداوند تعالى افزوده مى شود. امام صادق علیه السلام مى فرماید: (إِنَّ سُوءَ الْخُلْقِ لَیُفْسِدُ الْعَمَلَ كَما یُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ) هـمـانـا بـدخـلقـى، عـمـل را تـبـاه مـى سـازد، چـنـان كـه سـركـه عسل را تباه مى كند ب ـ آثار و پیامدهاى اخروى 1ـ فشار قبر: فشار قبر امام صادق علیه السلام مى فرماید: (بـه پـیـامـبـر اكـرم (ص ) خـبر رسید كه (سعدبن معاذ) از دنیا رفت . پیامبر (ص ) به همراه اصـحـاب بـرخـاسـتـه و بـه طـرف خـانـه او حـركـت كـرد. حـضـرت امـر فرمود تا بدن سعد را غـسـل داده ، كـفـن نـمـایـنـد. سپس به طرف قبرستان حركت كردند. پیامبر(ص ) با پاى برهنه و بـدون عـبـا در تـشییع جنازه او شركت نمود. گاهى طرف راست و گاهى طرف چپ تابوت را به دوش مـى گـرفـت ، تـا بـه كـنـار قـبـر رسـیـدنـد. حـضـرت خـود داخـل قـبر رفته ، جسد سعد را در قبر گذاشت و با دست خود سنگ قبر را چید و آن را هموار ومحكم نمود... پس از دفن سعد، مادرش كه در كنار قبر ایستاده بود، با صداى بلند گفت : (یا سَعْدُ! هنَیئاً لَكَ الْجَنَّةُ) اى سعد! بهشت ، برتوگوارا باد. در ایـن هـنـگـام ، پـیـامـبـر(ص ) كه صداى او را شنید، به او فرمود: ساكت باش درامرى كه به پروردگار مربوط است با قاطعیت ، سخن مگو، زیرا هم اكنون سعد به فشار قبرمبتلا است . پس از بازگشت از قبرستان ، مردم به حضرت ، عرض كردند: شما نسبت به جنازه سعد، بسیار احـتـرام كـردیـد و درباره او رفتارى نمودید كه با هیچ كس دیگر چنین رفتارى نكردید. حضرت فرمود: آنـچـه مـن در تـشـیـیـع جـنـازه سـعـد، انـجـام دادم بـه پـیـروى از فـرشـتـگـان و حـضـرت جبرئیل بود، كه در این تشییع حضور داشتند. اصحاب عرض كردند، با این وصف ، چگونه فرمودید: سعد دچار فشار است ؟! حضرت درجواب فرمود: (نَعَمْ، إِنَّهُ كانَ فى خُلْقِهِ مَعَ اءَهْلِهِ سُوءٌ) 8 آرى ، زیرا سعد با اهل خانه اش ، بداخلاق بود. 2ـ هلاكت در قعر جهنم : پیامبر اكرم (ص ) مى فرماید: (إِنَّ الْعَبْدَ لَیَبْلُغُ مِنْ سُوءِ خُلْقِهِ اءَسْفَلَ دَرَكِ جَهَنَّمَ) 9 همانابنده به سبب بدخلقى خود به پایین ترین درجه جهنم مى رسد. tebyan.net
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]