تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835336491
جدایی و طلاق به شیوه قرآنی
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: قرآن هدف این است كه خداوند صادقان را به خاطر صدقشان پاداش دهد، و منافقان را هر گاه بخواهد عذاب كند و یا (اگر توبه كنند) ببخشد و توبه آنها را بپذیرد، چرا كه خداوند غفور و رحیم است. در واقع نه صدق و راستى و وفادارى مؤمنان مخلص بدون پاداش مىماند ، و نه سستىها و كارشكنیهاى منافقان بدون كیفر ! یکی دیگر از بحث هایی که در سوره احزاب بیان شده است ، موضوع طلاق و رها کردن زنان و ذکر شرایط آن می باشد که با هم به بررسی آن می پردازیم . امام حسین علیه السلام بالاى سر شهدا چه آیه ای را تلاوت مىفرمودند؟ « مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ- و َ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلاً ؛ از میان مؤمنان مردانى هستند كه آنچه را با خداوند پیمان بسته بودند صادقانه وفا كردند (و خود را آمادهى جهاد نمودند)، برخى از آنان پیمانشان را عمل كردند (و به شهادت رسیدند) و بعضى دیگر در انتظار (شهادت) هستند ، و هرگز (عقیده و پیمان خود را) تغییر ندادند .» (23 احزاب ) نكتهها: كلمهى « نحب» داراى معانى زیادى است ولى در این جا به معناى نذر و عهد و پیمانى است كه چه بسا انجام آن منجر به مرگ یا خطر بزرگى شود . در برابر گروهى كه خواهان زندگى در رفاه بودند ، «یَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بادُونَ فِی الْأَعْرابِ» (احزاب، 20) گروهى در انتظار شهادتند : «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ» امام حسین علیه السلام در كربلا هنگام وداع با اصحابش و گاهى بالاى سر شهدا این آیه را تلاوت مىفرمود . (تفسیر كنز الدّقائق) و از اینجا روشن مىشود كه آیه چنان مفهوم وسیعى دارد كه تمام مؤمنان راستین را در هر عصر و هر زمان شامل مىشود ، چه آنها كه جامه شهادت در راه خدا بر تن پوشیدند و چه آنها كه بدون هیچ گونه تزلزل بر سر عهد و پیمان با خداى خویش ایستادند و آماده جهاد و شهادت بودند . برداشت هایی از آیه : 1ـ همهى اصحاب پیامبر و مؤمنان در یك درجه نیستند : «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ» 2ـ نقل كمالات دیگران یكى از راههاى تربیت است : «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ» ... 3ـ دفاع از حقّ تا مرز شهادت ، نشانهى صداقت در ایمان است : «صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ» 4ـ تعهّد ، لازم الاجراء و عمل به آن نشانه صداقت است : «صَدَقُوا ما عاهَدُوا» 5 بزرگداشت شهدا ، پیام و درسى قرآنى است : «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ» 6ـ انتظار شهادت نیز یك ارزش است : «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ» آمادگى براى لقاى خداوند ، از صفات مؤمنان است . 7ـ باب شهادت برای همیشه باز است : «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ» 8ـ شهادت برخى مؤمنان ، عامل عقب نشینى یا دلسردى دیگر مؤمنان نمىشود ، (مؤمن با اینكه شهادت دوستان و عزیزان خود را مىبیند ، باز خود در انتظار شهادت است) : «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ» 9ـ مؤمنان واقعى پایبند عهد و پیمان خود با خدا هستند و هیچ چیز حتّى شهادت دوستان و عزیزان، روحیه آنان را تغییر نمىدهد : «وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» اى پیامبر! به همسرانت بگو : اگر شما زندگى دنیا و زینت (و زرق و برق) آن را مىخواهید، بیایید تا شما را (با پرداخت مَهرتان) بهرهمند سازم و به وجهى نیكو (بدون قهر و خشونت) رهایتان كنم» توبه پذیرى خداوند، با لطف او همراه است!! توبه « لِیَجْزِیَ اللَّهُ الصَّادِقِینَ بِصِدْقِهِمْ وَ یُعَذِّبَ الْمُنافِقِینَ إِنْ شاءَ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحِیماً ؛ تا خداوند صادقان را به خاطر صداقتشان پاداش دهد، و منافقان را اگر بخواهد عذاب كند یا (اگر توبه كنند) لطف خود را بر آنان باز گرداند زیرا كه خداوند آمرزندهى مهربان است.» (احزاب 24) كلمه توبه اگر با حرف «الى» بیاید ، منظور توبه بندگان به درگاه خداوند است و اگر با «على» بیاید ، منظور توجّه و لطف خداوند به بندگان می باشد : «یَتُوبَ عَلَیْهِمْ» این آیه نتیجه و هدف نهایى عملكرد مؤمنان و منافقان را در یك جمله كوتاه چنین بازگو مىكند :" هدف این است كه خداوند صادقان را به خاطر صدقشان پاداش دهد ، و منافقان را هر گاه بخواهد عذاب كند و یا (اگر توبه كنند) ببخشد و توبه آنها را بپذیرد ، چرا كه خداوند غفور و رحیم است ." در واقع نه صدق و راستى و وفادارى مؤمنان مخلص بدون پاداش مىماند ، و نه سستىها و كارشكنیهاى منافقان بدون كیفر. منتها براى اینكه راه بازگشت حتى به روى منافقان لجوج بسته نشود با جمله " أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ" درهاى توبه را به روى آنها مىگشاید و خود را با اوصاف " غفور و رحیم" توصیف مىكند تا انگیزه حركت به سوى ایمان و صدق و راستى و عمل به تعهدات الهى را در آنها زنده كند . نتایج : 1ـ حوادث تلخ و سخت هدفدار است ، تا استعدادها شكوفا شود و انسان با كوشش و تلاش به پاداش برسد : «لِیَجْزِیَ» 2ـ با پاداش دادن به راستگویان ، دیگران را به صادق بودن تشویق كنیم : «لِیَجْزِیَ اللَّهُ الصَّادِقِینَ بِصِدْقِهِمْ» 3ـ تنها ، نجات در راستگویى است : «لِیَجْزِیَ ... بِصِدْقِهِمْ» 4ـ دریافت پاداش بر اساس صداقت در عمل انجام می شود : «بِصِدْقِهِمْ» 5ـ بشارت ، قبل از انذار است : «لِیَجْزِیَ ... یُعَذِّبَ» 6ـ هیچ عملى بدون پاداش نیست . (نه صدق صادقین و نه نفاق منافقین) : «لِیَجْزِیَ ... یُعَذِّبَ» 7ـ لطف خداوند ، از منافقان نیز دور نیست ، به شرط آنكه خود آنها بخواهند : «أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ» 8ـ توبه پذیرى خداوند ، با لطف او همراه است : «غَفُوراً رَحِیماً» سعادت جاودان یا زرق و برق دنیا ! «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زِینَتَها فَتَعالَیْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَمِیلاً ؛ اى پیامبر! به همسرانت بگو : اگر شما زندگى دنیا و زینت (و زرق و برق) آن را مىخواهید، بیایید تا شما را (با پرداخت مَهرتان) بهرهمند سازم و به وجهى نیكو (بدون قهر و خشونت) رهایتان كنم .»(احزاب 28) به دنبال كسب غنایم جنگى به وسیلهى مسلمین ، همسران پیامبر اكرم صلى اللَّه علیه و آله به توسعهى زندگى رو آوردند و از آن حضرت وسایل و امكانات رفاهى طلب كردند . رسول خدا با خواسته آنان مخالفت كرد و به مدّت یك ماه از آنان فاصله گرفت تا آیه مورد بحث نازل شد . در آیات نخست این سوره خداوند تاج افتخارى بر سر زنان پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) زده و آنها را به عنوان" ام المؤمنین" (مادر مؤمنان) معرفى نموده ، بدیهى است همیشه مقامات حساس و افتخار آفرین ، وظائف سنگینى نیز همراه دارد ، چگونه زنان پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) مىتوانند ام المؤمنین باشند ولى فكر و قلبشان در گرو زرق و برق دنیا باشد؟ و چنین پندارند كه اگر غنائمى نصیب مسلمانان شده است همچون همسران پادشاهان بهترین قسمتهاى غنائم را به خود اختصاص دهند ، و چیزى كه با جانبازى و خونهاى پاك شهیدان به دست آمده تحویل آنان گردد ، در حالى كه در گوشه و كنار افرادى ، در نهایت عسرت زندگى مىكنند. از این گذشته نه تنها پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) به مقتضاى آیات پیشین" اسوه" مردم است كه خانواده او نیز باید اسوه خانوادهها ، و زنانش مقتداى زنان با ایمان تا قیامت گردند . تا خداوند صادقان را به خاطر صداقتشان پاداش دهد، و منافقان را اگر بخواهد عذاب كند یا (اگر توبه كنند) لطف خود را بر آنان باز گرداند زیرا كه خداوند آمرزندهى مهربان است پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) پادشاه نیست كه حرم سرایى داشته باشد پر زرق و برق ، و زنانش غرق جواهرات گران قیمت و وسائل تجملاتى باشند . توبه قریب شاید هنوز گروهى از مسلمانان مكه كه به عنوان مهاجر به مدینه آمده بودند بر صفه (همان سكوى مخصوصى كه در كنار مسجد پیغمبر قرار داشت) شب را تا به صبح مىگذراندند ، و خانه و كاشانهاى در آن شهر نداشتند ، در چنین شرائطى هرگز پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) اجازه نخواهد داد زنانش چنین توقعاتى داشته باشند . اینجا است كه پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) به فرمان خدا مأمور مىشود با قاطعیت تمام با این مسأله برخورد كند و براى همیشه وضع خود را با آنها روشن سازد . و این آیه پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) را مخاطب ساخته و مىگوید :" اى پیامبر به همسرانت بگو : اگر شما زندگى دنیا را مىخواهید ، و طالب زینت آن هستید ، بیائید هدیهاى به شما دهم ، و شما را به طرز نیكویى رها كنم ، بى آنكه خصومت و مشاجرهاى در كار باشد ." " امتعكن" از ماده" متعه" است ، و منظور از آن هدیهاى است كه با شئون زن متناسب باشد در اینجا منظور این است كه مقدار مناسبى بر مهر بیفزاید و یا اگر مهریهاى تعیین نشده هدیه شایستهاى به آنها بدهد به طورى كه راضى و خشنود گردند ، و جدایى آنها در محیط دوستانه انجام پذیرد . و منظور از" سراح جمیل" در آیه مورد بحث رها كردن زنان توأم با نیكى و خوبى و بدون نزاع و قهر است . برداشتهایی از آیه : 1ـ زندگى رهبر مسلمین باید ساده باشد . (موقعیّت دینى و اجتماعى، براى انسان وظیفهى خاصّى به وجود مىآورد.) : «إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیاةَ الدُّنْیا ... أُسَرِّحْكُنَّ» 2ـ رهبر مسلمین نباید تحت تأثیر تقاضاهاى نابجاى همسر وخانواده اش قرار گیرد : «قُلْ لِأَزْواجِكَ» 3ـ رشد درآمد بیت المال ، نباید توقّع بستگان رهبر را بالا ببرد : «قُلْ لِأَزْواجِكَ» 4ـ نه تنها رهبر جامعه اسلامى ، بلكه وابستگان او نیز تحت نظر و توجّه مردم قرار دارند : «قُلْ لِأَزْواجِكَ» 5ـ مسئولیّتهاى الهى ، فوق مسئولیّتهاى خانوادگى است . (گاهى به خاطر قداست رهبرى، باید از مسایل عاطفى و خانوادگى گذشت.) : «قُلْ لِأَزْواجِكَ» 6ـ زن آزاد است مىتواند با زندگى ساده ، ولى همراه با سعادت بماند و مىتواند راه دیگرى را انتخاب كند : «إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ ... أُسَرِّحْكُنَّ» 7ـ در برابر تقاضاى نابجاى همسر، نظر قطعى خود را صریح و روشن اعلام كنید : «إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ» (با قاطعیّت ولى همراه با مهربانى و عدالت ، توقّعات بىجا را از بین ببرید.) 8ـ هنگام دسترسى به بیت المال و غنائم، با برخورد قاطع با خانواده و نزدیكان جلو توقّع و انتظارات بى مورد دیگران را بگیریم : «إِنْ كُنْتُنَّ» ... 9ـ اگر زنى زندگى ساده و سالم را تحمّل نكرد ، با رعایت عدالت و انصاف طلاقش دهید و به ادامهى زندگى مجبورش نكنید : «إِنْ كُنْتُنَّ ... أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ» 10ـ خطر دنیاگرایى، حتّى خاندان نبوّت را تهدید مىكند :«إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ» ... 11ـ كامیابى از زر و زیور دنیا حرام نیست ، لكن در شأن خاندان نبوّت نیست : «فَتَعالَیْنَ أُمَتِّعْكُنَّ» 12ـ اگر مجبور به طلاق شدید ، راه جدایى را با نیكویى و عدالت طى كنید : «أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَمِیلًا» بخش قرآن تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 401]
صفحات پیشنهادی
جدایی و طلاق به شیوه قرآنی
جدایی و طلاق به شیوه قرآنی-جدایی و طلاق به شیوه قرآنیهدف این است كه خداوند صادقان را به خاطر صدقشان پاداش دهد، و منافقان را هر گاه بخواهد عذاب كند و یا (اگر توبه كنند) ...
جدایی و طلاق به شیوه قرآنی-جدایی و طلاق به شیوه قرآنیهدف این است كه خداوند صادقان را به خاطر صدقشان پاداش دهد، و منافقان را هر گاه بخواهد عذاب كند و یا (اگر توبه كنند) ...
موانع زندگی زناشویی و راه حل قرآنی
طلاق آخرین گزینه است. در این مورد نیز در قرآن سلسه مراتب رعایت شده است تا اگر باز هم امکان سازش بود به جدایی منجر نگردد. بسیاری از موارد طلاق بر اساس تصمیمات ...
طلاق آخرین گزینه است. در این مورد نیز در قرآن سلسه مراتب رعایت شده است تا اگر باز هم امکان سازش بود به جدایی منجر نگردد. بسیاری از موارد طلاق بر اساس تصمیمات ...
اخلاق طلاق
اینکه برخی هنگام جدایی می¬کوشند به همسرشان ضرر برسانند و حقوق او را ضایع کنند غضب خدا را ... اما شیوه برخورد با آن و قوانین طلاق در هر جامعه¬ای متفاوت است. ... در قرآن، آیه¬هایی که مرتبط با موضوع طلاق هستند وجود دارد و در بین آنها به برخی از نکات ...
اینکه برخی هنگام جدایی می¬کوشند به همسرشان ضرر برسانند و حقوق او را ضایع کنند غضب خدا را ... اما شیوه برخورد با آن و قوانین طلاق در هر جامعه¬ای متفاوت است. ... در قرآن، آیه¬هایی که مرتبط با موضوع طلاق هستند وجود دارد و در بین آنها به برخی از نکات ...
زيباترين روش شوهرداري
در ريشه يابي طلاق همواره از مسايل جنسي به صراحت و يا كنايه سخن گفته شده است. ... مقاله، به بازخواني حسن التبعل يعني نيكوترين شيوه شوهرداري در آموزه هاي قرآني .... در همين اندازه مسايل رعايت نمي شود و در نتيجه طلاق و جدايي در جامعه افزايش مي يابد.
در ريشه يابي طلاق همواره از مسايل جنسي به صراحت و يا كنايه سخن گفته شده است. ... مقاله، به بازخواني حسن التبعل يعني نيكوترين شيوه شوهرداري در آموزه هاي قرآني .... در همين اندازه مسايل رعايت نمي شود و در نتيجه طلاق و جدايي در جامعه افزايش مي يابد.
علت شکاف بین خانواده ها و رشد طلاق
جستجوی علل پیدایش و افزایش بحران ها و جدایی ها در کانون خانواده از منظر دانش های ... 7 - قرار گرفتن طلاق به بهانه های مختلف در دست زنان: یکی از احکام اسلام این است که طلاق را در دست مرد قرار داده است، علاوه بر قرآن که در آیاتی چند نظیر49 احزاب و 231 ...
جستجوی علل پیدایش و افزایش بحران ها و جدایی ها در کانون خانواده از منظر دانش های ... 7 - قرار گرفتن طلاق به بهانه های مختلف در دست زنان: یکی از احکام اسلام این است که طلاق را در دست مرد قرار داده است، علاوه بر قرآن که در آیاتی چند نظیر49 احزاب و 231 ...
راه رسيدن به آرامش بعد از طلاق
راه رسيدن به آرامش بعد از طلاق-جدايي دردناك است، اما... جدايي دردناك است و اين ... بدترين تجربههاست. شخص دوست دارد در چنين شرايطي به گوشهاي برود و. ... احکام تقاضاى طلاق يا عدم آن استخاره با قرآن ... . گوناگون ... لکه بری با شیوه آسان · عناوین مهمترین ...
راه رسيدن به آرامش بعد از طلاق-جدايي دردناك است، اما... جدايي دردناك است و اين ... بدترين تجربههاست. شخص دوست دارد در چنين شرايطي به گوشهاي برود و. ... احکام تقاضاى طلاق يا عدم آن استخاره با قرآن ... . گوناگون ... لکه بری با شیوه آسان · عناوین مهمترین ...
طلاق از دیدگاه اسلام و آیین های دیگر
اما شیوه برخورد و قوانین طلاق در هر جامعه ای متفاوت است. ... معیار دیگری که در این روش می تواند ملاک ارزش گذاری باشد توجه به حقوق و تکالیف زوجین هنگام جدایی است. .... به دست آورد، زن نیز همین طور است، و لذا قرآن کریم می فرماید: «بَعضُکُم مِن بَعض.
اما شیوه برخورد و قوانین طلاق در هر جامعه ای متفاوت است. ... معیار دیگری که در این روش می تواند ملاک ارزش گذاری باشد توجه به حقوق و تکالیف زوجین هنگام جدایی است. .... به دست آورد، زن نیز همین طور است، و لذا قرآن کریم می فرماید: «بَعضُکُم مِن بَعض.
اسلام و مساله طلاق
انحصار حق طلاق به مردان ظلم آشکار به زنان و نشانه سلطه مردان به زنان است ، چرا اسلام چنین ... و نزدیک به دو سوم تمام ازدواجهای منعقد شده در سال 1988 نیز منجر به جدایی گردد. .... آنگاه امام صادق (علیه السّلام) فرمود: اینکه در قرآن نام طلاق مکرر آمده و جزئیات کار .... زن و شوهر را نمیشناسند صیغه طلاق جاری میشود، شیوه مورد توصیة اسلام نیست.4- ...
انحصار حق طلاق به مردان ظلم آشکار به زنان و نشانه سلطه مردان به زنان است ، چرا اسلام چنین ... و نزدیک به دو سوم تمام ازدواجهای منعقد شده در سال 1988 نیز منجر به جدایی گردد. .... آنگاه امام صادق (علیه السّلام) فرمود: اینکه در قرآن نام طلاق مکرر آمده و جزئیات کار .... زن و شوهر را نمیشناسند صیغه طلاق جاری میشود، شیوه مورد توصیة اسلام نیست.4- ...
طلاق پايان انتخاب نادرست شد
طلاق پايان انتخاب نادرست شد-ناسازگاري اخلاقي طلاق پايان انتخاب نادرست شد جام جم ... حضور داشت و خطاب به قاضي گفت: من و همسرم با هم تصميم به جدايي گرفتيم و ميخواهيم ... در قرآن برای رفع اختلاف بین زن و شوهر راه حل¬ هایی ارائه شده است که طلاق ...
طلاق پايان انتخاب نادرست شد-ناسازگاري اخلاقي طلاق پايان انتخاب نادرست شد جام جم ... حضور داشت و خطاب به قاضي گفت: من و همسرم با هم تصميم به جدايي گرفتيم و ميخواهيم ... در قرآن برای رفع اختلاف بین زن و شوهر راه حل¬ هایی ارائه شده است که طلاق ...
9 روش برای فتح کردن قلب یک مرد
بنابراين يك عامل براي تن دادن به ازدواج در مردان عملاً حذف ميشود. ... از طرفي آنها بيشتر نگران ريسك خسارات مالي كه احتمال دارد هنگام جدايي و طلاق متحمل آن گردند، نيز .... شوهر نمی شود ولی قلب او باید به تسخیر مرد در آید و کلمه ی (نحله) در قرآن با کمال .
بنابراين يك عامل براي تن دادن به ازدواج در مردان عملاً حذف ميشود. ... از طرفي آنها بيشتر نگران ريسك خسارات مالي كه احتمال دارد هنگام جدايي و طلاق متحمل آن گردند، نيز .... شوهر نمی شود ولی قلب او باید به تسخیر مرد در آید و کلمه ی (نحله) در قرآن با کمال .
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها