تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835336121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پوشیدن لباس مشكی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: پوشیدن لباس مشكی در كجا و كی وارد شده؟پوشیدن این لباس برای مدت طولانی مثلا بیست روز عزای حضرت زهرا علیها سلام چه صورتی دارد؟ موارد استحباب یا كراهت را هم لطف بفرمایید. پاسخ : با سلام دوست محترم قرآن و روایات، دوستى خاندان رسول اكرم (ص) را بر مسلمانان واجب كرده‏اند. دوستى لوازمى دارد و محبّ صادق كسى است كه شرط دوستى را- چنان كه باید و شاید- به جاى آورد. یكى از مهم‏ترین لوازم دوستى، همراهى و همدلى با دوستان در غم‏ها و شادى‏ها است. از این رو، احادیث بر برپایى جشن و سرور در ایام شادى اهل بیت (ع) و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان تأكید ورزیده‏اند. حضرت على (ع) مى‏فرماید: شیعه و پیروان ما در شادى و حزن ما شركت دارند امام صادق (ع) نیز فرمود: «شیعتنا جزء منا خلقوا من فضل طینتنا، یسوؤهم ما یسوءُنا ما یسرّهم ما یسرُّنا» «شیعیان ما پاره‏اى از خود ما بوده و از زیادى گل ما خلق شده‏اند، آنچه ما را بدحال یا خوشحال مى‏سازد، آنان را بدحال و خوشحال مى‏گرداند.» این وظیفه عقلانى و شرعى ایجاب مى‏كند كه در ایام عزادارى اهل بیت (ع) حزن و اندوه خود را در گفتار (اشك و آه و ناله و زارى)، رفتار (كم خوردن و كم آشامیدن)، و حتى پوشاك (پوشیدن لباسى كه از حیث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف حكایتگر اندوه و ناراحتى است) آشكار سازیم اما چرا لباس و پوشش سیاه؟ رنگ سیاه، از جهات گوناگون، آثار و خواص مختلف دارد و به اعتبار هر یك از این خواص، در مورد یا مواردى خاص، به كار مى‏رود. رنگ سیاه از جهتى رنگ پوشش است یعنى سبب استتار و اختفا مى‏گردد و براى چنین هدفى به كار گرفته مى‏شود از جهت دیگر، رنگ هیبت و تشخص است. به همین سبب، لباس رسمى شخصیت‏ها سیاه یا سرمه‏اى سیر است. در نقل‏هاى تاریخى موارد فراوان مى‏توان یافت كه براى نشان دادن هیبت و تشخص فرد، گروه، حكومت یا مسأله‏اى از این رنگ استفاده شده است. در كتاب برهان قاطع در برابر واژه سیاهپوش آمده است: «شب گرد و عسس و میر بازار و میر شب را گویند، و چاووش را نیز گفته‏اند و آن كسى باشد كه پیشاپیش پادشاه دور باش گوید و این جماعت در قدیم به جهت هیبت و صلابت و سیاست سیاه مى‏پوشیده‏اند،» ابن اثیر یكى از مورخان برجسته مى‏نویسد: ابومسلم خراسانى روزى خطبه خواند. مردى برخاست و پرسید: این علامت سیاه كه بر تو مى‏بینم چیست؟ گفت: ابو زبیر از جابر بن عبدالله انصارى روایت كرده است كه گفت: پیغمبر (ص) هنگام فتح مكه عمامه سیاه بر سرداشت و این لباس هیبت و لباس دولت است.» یكى دیگر از خواص و آثار رنگ سیاه، آن است كه این رنگ به صورت طبیعى، رنگى حزن آور و دلگیر و مناسب عزا و ماتم است. از همین رو، بسیارى از مردم جهان از این رنگ براى اظهار اندوه در مرگ دوستان و عزیزان خود سود مى‏جویند. البته انتخاب رنگ سیاه در ایام سوگوارى، علاوه بر نكته فوق، علتى منطقى- عاطفى نیز دارد. آنكه در ماتم عزیزان خویش جامه سیاه مى‏پوشد و در و دیوار را سیاهپوش مى‏كند، بااین عمل مى‏خواهد بگوید و بفهماند: عزیز از دست رفته، مایه روشنى چشم و فروغ دیدگانم بود و دفن پیكرش در دل خاك به سان افول ماه و خورشید در چاه مغرب، پهنه حیات و زندگى را در چشمم تیره و تار ساخته و زمین و زمان را در سیاهى و ظلمت فرو برده است. این مطلب شواهد گوناگون دارد. حضرت زهرا (س) هشت روز پس از رحلت حضرت رسول (ص)، بر مزار آن حضرت فریاد برآورد: «اى پدر، تو رفتى و با رفتن تو دنیا روشنى‏هاى خویش را از ما برگرفت و نعمت و خوشى‏اش را از ما دریغ كرد. جهان، به حسن و جمال تو، روشن و درخشان بود [ولى اكنون با رفتن تو] روز روشن آن سیاه گشته و تر و خشكش حكایت از شب‏هاى بس تاریك دارد و حزن و اندوه، همواره، ملازم ما است» بنابراین، سیاه پوشى به دلیل رمز و رازى كه در این رنگ نهفته است، رسمى طبیعى و سنتى منطقى براى نشان دادن حزن و اندوه بوده، ملل و اقوام گوناگون در ایام عزا از آن بهره جسته‏اند. سابقه سیاه‏پوشى شواهد فراوانى در متون كهن ایرانى وجود دارد كه سیاهپوشى را نشان ماتم و اندوه قلمداد كرده است. شاهنامه فردوسى كه بیانگر فرهنگ و تمدن كهن ایران است، از مواردى كه جامه سیاه را نمود عزا و غم تلقى كرده، آكنده مى‏نماید. این سیاهپوشى تا اكنون در ایران رایج است. در اساطیر یونان باستان آمده است: زمانى كه تیتس از قتل پاتروكلوس به دست هكتور شدیداً اندوهگین شد، به نشانه عزا سیاه‏ترین جامه‏هایش را پوشید. این امر نشان مى‏دهدكه قدمت رسم سیاهپوشى در یونان به عصر هومر باز مى‏گردد. در میان عبرانیان (یهودیان قدیم) نیز رسم آن بود كه در عزاى بستگان سرها را مى‏تراشیدند و بر آن خاكستر مى‏پاشیدند و لباس تیره مى‏پوشیدند. بستانى، در دائرة المعارف خود، رنگ سیاه را مناسب‏ترین رنگ عزا در تمدن اروپاى قرن‏هاى اخیر گزارش كرده، مى‏نویسد: «طول دوران عزادارى، بر حسب درجه نزدیكى به میّت، از یك هفته تا یك سال طول مى‏كشد و بیوه زنان دست كم تا یك سال عزا مى‏گیرند و در این مدت لباس‏هاى آنان سیاه‏رنگ و خالى از هر گونه نقش و نگار و زیور آلات است.» در كتاب‏هاى تاریخى گزارش شده است كه عرب، در مواقع مصیبت، جامه خویش به رنگ سیاه مى‏كرد. در عصر پیامبر (ص) پس از پایان جنگ بدر كه 70 تن از مشركان و قریش به دست مسلمانان بر خاك هلاكت افتادند، زن‏هاى مكه در سوگ كشتگان خویش جامه سیاه پوشیدند. شعر لبید، درباره سیاه‏پوشى زنان نوحه‏گر، مورد استشهاد بسیار از كتب لغت است: یخشمن حرّ اوجه صحاح فى السُّلب السّود و فى الامساح‏ آن زنان در حالى كه لباس‏هاى سیاه عزا و پلاس مویین بر تن كرده بودند، گونه‏هاى خویش را با ناخن مى‏خراشیدند. پس شواهد تاریخى و ادبى نشان مى‏دهد، رنگ سیاه از دیر باز در میان بسیارى از ملل و اقوام نشان عزا و اندوه بوده است. این امر به ایران یا دوران اسلام اختصاص ندارد و اعراب پیش از اسلام، ایرانیان و یونانیان باستان در عزا جامه سیاه یا كبود مى‏پوشیدند. سیاهپوشى در میان اهل بیت (ع) گزارش‏هاى مستند تاریخى حكایتگر این حقیقت است كه پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز بر این سنت منطقى و رسم طبیعى مهر تأیید گذاشته و خود در عزاى عزیزانشان سیاه پوشیده‏اند. به روایت ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه، امام حسن (ع) در سوگ امیرمؤمنان على (ع) جامه سیاه پوشید و با همین جامه براى مردم خطبه خواند. براساس حدیثى كه اكثر محدثان نقل كرده‏اند، زنان بنى هاشم در سوگ اباعبدالله الحسین (ع) جامه سیاه پوشیدند: «لما قتل الحسین بن على (ع) لبس نساء بنى هاشم السواد و المسوح و كن لاتشتكین من حر و لا برد و كان على بن الحسین (ع) یعمل لهن الطعام للمأتم» «وقتى امام حسین بن على (ع) به شهادت رسید، زنان بنى هاشم لباس‏هاى سیاه و جامه‏هاى خشن مویین پوشیدند و از گرما و سرما شكایت نمى‏كردند و پدرم على بن الحسین (ع) به علت اشتغال آنان به مراسم عزادارى، برایشان غذا درست مى‏كرد.» مرحوم كلینى چنان نقل مى‏كند كه سلیمان بن راشد از پدرش نقل كرد: امام سجاد (ع) را دیدم كه جبّه‏اى جلو باز و سیاه رنگ و طیلسانى كبود رنگ پوشیده بود. این شیوه از سوى دیگر ائمه (ع) و بزرگانى چون ام‏سلمه، مختار ثقفى و سیف بن عمیره نخعى كوفى جریان داشته و در عصر غیبت تا كنون تداوم یافته است. فلسفه سیاه‏پوشى عباسیان عباسیان كه در طول قیام داعیه خونخواهى شهداى اهل بیت (ع) داشته‏اند و وقتى به قدرت رسیدند، دولت خود را دولت آل محمد (ص) و ادامه خلافت على بن ابى طالب (ع) خواندند، لباس سیاه را براى نشان دادن تداوم ماتم و اندوه‏شان در فقدان عزت پیامبر و مصائب اهل بیت (ع) انتخاب كردند. براساس منابع تاریخى، پس از قتل فجیع زید و یحیى، آتش خشم مردم علیه رژیم اموى زبانه كشید و در خراسان بزرگ آن روز، شهرى باقى نماند كه مردمش، لباس سیاه نپوشیده باشند. قیام ابومسلم و ظهور سیاه جامگان عباسى نیز دقیقاً در همین دوره حساس تاریخى صورت گرفت. بنى عباس كه در بحبوحه قیام زید و یحیى خود و پیروان خویش را از معركه و جنگ بابنى امیه و خطرات ناشى از آن بركنار داشته بودند، اوضاع و شرایط را جهت بهره‏بردارى مناسب دیدند و به بهانه خونخواهى شهداى مظلوم كربلا و زید و یحیى، پرچم سیاه و سیاهپوشى را ابزار اعلام عزاى شهداى اهل بیت (ع) ساختند و با این ترفند دوستداران اهل بیت (ع) را پیرامون خود گرد آوردند و براى آنكه این تبلیغ ظاهرى را در اذهان مردم زنده نگه دارند، پس از به قدرت رسیدن، سیاهى پرچم و لباس را شعار همیشگى خویش ساختند. به دلیل همین فریبندگى ظاهرى بود كه امام صادق (ع) و دیگر ائمه (ع) به رنگ و لباس سیاه خرده مى‏گرفتند یعنى مخالفت امام در این موارد، به سیاهپوشى رسمى و خاصى كه از سوى بنى عباس تحمیل شده و نماد بستگى و اطاعت از حكومت ستمگران به شمار مى‏آمد، ناظر است نه سیاهپوشى در عزا و ماتم به ویژه مصائب اهل بیت (ع). سخن پایانى آنچه به اجمال و اختصار گذشت، نشان مى‏دهد: اولًا، سیاهپوشى سنت منطقى بشر در طول تاریخ بوده و در ایران باستان، یونان و اعراب رواج داشته است. ثانیاً، سیاهپوشى بر مصائب اهل بیت (ع) تداوم همان سیره انسانى است. ثالثاً، سیاهپوشى از سوى عباسیان یا اعراب پس از اسلام به ایران منتقل نشده، از دیرباز در فرهنگ و تمدن ملت ایران ریشه داشته است. به هر روى، لباس سیاه نشانه عشق و دوستى به ساحت امامان پاك اعلان جانبدارى از سرور آزادگان در جبهه ستیز حق و باطل و اظهار تیره شدن آفاق حیات معنوى است. آنكه در عزاى امامان نور (ع)، خصوصاً سالار شهیدان، جامه سیاه مى‏پوشد، جسمى تیره ولى جانى روشن دارد، در ظاهر سیاه است ولى در باطن سپید. موفق باشید . مؤسسه فرهنگی احیاء ثقلین – تهران .




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 970]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن