تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821082708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خداوند از دیدگاه معصومین


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خداوند از دیدگاه معصومین مقدمه ای برای به پاسخ به سؤال شما لازم است. انسان هنگامی به آرامش می رسد که در یک مجموعه معرفتی پاسخ مناسب بیابد و همه اجزای آن کامل باشد. در فلسفه اخلاق این امر کاملا قابل دفاع است که انسان گرایش های مختلفی دارد. گرایش حقیقت جویی، گرایش مذهبی و تمایل به اتصال به کمال مطلق، گرایش اخلاقی، گرایش زیبایی شناسی و گرایش رفاه طلبی و به اصطلاح مشهورتر، گرایش حیوانی. اگر سخن از آرامش با یاد خدا می شود، منظور نگاه مصلحت اندیشانه نیست، بلکه منظور نظام کامل معرفتی ای است که می تواند همه نیازهای فوق را پاسخگو باشد. به عبارت دیگر، وقتی از این سخن به میان می آید که اعتقاد به خداوند آرامش بخش است، به این معنا است که هم حقیقت طلبی انسان و هم حس مذهبی و اخلاقی و زیبایی شناختی او، و هم نیازهای دنیوی او در سایه این اعتقاد حاصل می شود. خدایی که تنها منفعت طلبانه مورد اعتقاد انسان واقع شده، ولی در اصل وجودش تشکیک می توان کرد، نمی تواند آرام بخش باشد. با این مقدمه، هم اکنون عرض می کنیم در قرآن و روایات اهل بیت(ع) مجموعه ای از توجهات فوق وجود دارد. جایی به استدلال بر وجود خدا می پردازد، و به برهان نظم و هماهنگی و غیر آن تمسک می کند تا حس حقیقت طلبی انسان ارضا شود. گاهی نیز به نیاز انسان به توسل و اعتماد و توکل بر وجودی که قدرت مطلق است اشاره می شود، تا حس مذهبی انسان ارضا شود. بعضی اوقات به اوصاف الهی از قبیل رحمت و عدالت و فضل و دیگر کمالات او اشاره می گردد. در جایی هم می گوید: "إن الله جمیل ویحبّ الجمال" تا نشان دهد اعتقاد به خداوند، حس زیبایی شناسی انسان را ارضا می کند. و بالاخره به این توجه می دهد که خداوند ضامن روزی انسانها و ایجاد تعادل اجتماعی و دشمن فقر است و ... این تعالیم اشاره به همان اموری است که انسان برای اعتماد و آرامش به آن نیاز دارد. این که در قرآن، و بلکه در روایات هم، نوعی تنوع آموزه ها وجود دارد، به خاطر همین است که انسان ابعاد مختلفی دارد و آرامش او وقتی حاصل می شود که جواب واقعی و صحیح به همه این آموزه ها بگیرد. با این دید، اگر قرآن را باز کنید و آیات مربوط به خدا را بخوانید، و همچنین کتاب اصول کافی را مطالعه کنید تنوع مورد اشاره ما را در ابواب مختلف آن می بینید. امیدواریم منظور شما را دریافته باشیم و پاسخ ما ابهامی نداشته باشد. اگر ابهامی بود با ما در میان بگذارید. برای شما آرزوی موفقیت و بهروزی داریم. مؤسسه ذکر ـ قم. باستانی.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 471]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن