تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826119976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استفاده از مهر در نماز


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: 1-چرا امام باقر( ع) در هنگام خواندن دعاي ماه رجب انگشت سبابه خود را حركت ميداد (فلسفه اين كار چيست)؟ 2-استفاده از مهر در نماز از زمان كدام معصوم مرسوم شد؟ 3-منظور از حرف لغو چيست؟آيا منظور چيزهايي است كه امروزه رواج يافته يا منظور دروغ و... است؟ پاسخ : با سلام دوست محترم 1. بنا به آنچه مرحوم سيد بن طاووس نقل كرده محمد بن ذكوان راوي اين دعا كه در ماه رجب خوانده مي شود، مي گويد: امام صادق(علیه السلام) وقتي به اين جمله از دعا ... «اي صاحب جلال و كرم، اي صاحب نعمت ها و بخشش، اي صاحب نعمت های بی پیایان، موي سپيدم را بر آتش حرام گردان»... رسيد محاسن شريفش را در پنجه دست چپ گرفت و اين دعا را با حالت التجا و تضرع همراه با حركت دادن سبابه دست راست خواند. فلسفه اين عمل امام (علیه السلام) به مانند بسياري از ديگر احكام شرعي بر ما روشن نيست ولي به نظر مي رسد اين حالت نوعي حالت خضوع و خشوع در برابر خداوند است. 2. دوست محترم، استفاده از مهر به این شکلی که الآن رایج است، شاید در زمان ائمه اطهار معمول نبوده، با این حال علت استفاده از مهر اين است كه: اولاً: مهر نزد شيعه موضوعيت ندارد؛ بلكه ملاك همان سجده بر خاك است و مهر وسيله‏اي است كه سجده بر خاك را در هر جا و هر مكان سهل و آسان مي‏سازد. ثانیا: عبادت توقيفي است و در اجزا و شرايط آن بايد براساس قول و فعل شارع عمل كرد؛ چنان كه خود پيامبر گرامی اسلام نيز فرموده‏اند: «صلّوا كما رأيتموني اُصلي؛ آن سان كه مي‏بينيد من نماز مي‏خوانم، شما نيز نماز بخوانيد». بنابراين از نظر فقهي بر غير آنچه كه پيامبر گرامی اسلام بر آن سجده كرده‏اند، سجده جايز نيست. رابعا: اساس سجده، بريدن از دنيا و متعلقات آن و خضوع و خشوع كامل در پيشگاه خدا است و در روايت است كه انسان به خوردني‏ها و پوشيدني‏هاي خود تعلق بسيار دارد. پس بر اين گونه امور سجده روا نيست و جبهه برخاك ساييدن بيشترين كرنش و تواضع و دوري جستن از تعيّنات و تعلقات را در پي دارد. خامسا: عالمان برجسته و عارفان اهل سنت نيز سجده بر خاك را تأكيد كرده‏اند؛ هم‏چنان كه امام‏محمد غزالي در كتاب «احياءالعلوم» بر اين مسأله انگشت نهاده است. بنابراين مخالفت برخي از اهل سنت با اين مسأله، از روي ناآگاهي و تعصبات جاهلانه است و از نظر منابع فقهي و عالمان برجسته اهل سنت نيز سجده بر خاك افضل است و اگر اشكالي هست در اين است كه چرا بر خلاف سنت پيامبر گرامی اسلام، اهل سنت بر هر چيزي حتي فرش و... سجده مي‏كنند. سادسا: شرك آن است كه سجده براي غير خدا باشد ولي شيعيان بر خالق سجده مي‏كنند، نه براي خاك. به عبارت ديگر شرك آن است كه غيرخدا «مسجود» واقع شود نه مسجد (محل سجده) و مهر و خاك مسجد است، نه مسجود. برخلاف حركت بت‏پرستان كه بت‏ها را مسجود قرار داده و در پيشگاه آن ها كرنش و تواضع مي‏نمودند. علاوه اين كه اگر سجده بر مهر شرك است پس سجده اهل تسنن بر فرش و سجاده هم شرك است. خلاصه اینکه تفكر شيعه آن است كه سجده بر خاك و ساييدن پيشاني بر آن كه نشاني از پايين‏ ترين چيزها است ، علامت نهايت ذلت و كوچكي انسان و اعتراف به عظمت خالق است. 3. حرف لغو تنها به دروغ و تهمت و غیبت و کلا حرف های زشت و غير اخلاقي نمي گويند، بلكه به تمام حرف هاي بيهوده و بدون استفاده نيز اطلاق مي شود؛ و دليل تاكيد فراوان اسلام بر اجتناب از آن اين است، که هر حرفي كه آدمی مي شنود چه بخواهد و يا نخواهد در مغز ثبت مي شود و يك سری اطلاعات بيهوده يا زشت است كه بدليل وارد شدن در مغز و در ضمير ناخودآگاه و يا بطور كلي در وجود يك انسان، وي را دچار ناراحتي مي كند، و اين ظلم در حق او است و حق الناس حساب مي شود. در صورت نیاز مجددا در خدمت شما هستم. موفق باشید. 056 مرکز اطلاع رسانی حضرت امام مهدی س مشاور : احمدي




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 365]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن