واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: حسن فتحي تاكيد كرد: فيلم «پستچي سه بار در نميزند» به هيچ وجه سياسي نيست و در درجه اول دغدغه فرهنگ و تاريخ معاصر را مطرح ميكند. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كارگردان سينما كه در نشست پرسش و پاسخ فيلم خود در سينما فلسطين سخن مي گفت با بيان اين مطلب ادامه داد: همواره سياست براي من در قياس با فرهنگ موضوع فرعيتري است، آنچه در سياست رخ ميدهد بازتاب رويدادهاي فرهنگي است و همواره موقعيت امروز را در نسبت تاريخي ميدانم. او با تاكيد لزوم شناسايي تاريخ گذشته يادآور شد: هرگز نميتوانيم تصوير درستي و دقيقي از امروز داشته باشيم. مگر اينكه امروز را در نسبت درستي با گذشته قرار دهيم. بنابراين مسائل سياسي روز در فيلم من اصلا مطرح نبوده است. اين كارگردان سينما سپس توجه به سليقهي مخاطب عام را يكي از دغدغههاي هميشگي خود دانست و گفت: از آغاز ساخت فيلم همواره به مخاطب عام و جذب او بسيار ميانديشيدم. قصهي اين فيلم ساختاري پيچ در پيچ دارد كه در بستري جنايي و معمايي رخ ميدهد. بنابراين نگراني مخاطب عام را داشتم و به همين دليل پايانبندي اين فيلم آوانسي بود كه بايد به مخاطب عام بدهيم. او در ادامه درباره ژانر اين فيلم هم توضيح داد: گرچه در برخي مطبوعات اعلام شده بود كه فيلم در ژانر وحشت ميگنجد خيلي با اين موضوع موافق نيستم. بلكه ماجرا در بستري معمايي و جنايي رخ ميدهد و تجربياتي كه در چند اثر قبليام داشتم، در اين فيلم هم به نوع ديگري وجود دارد. فتحي درباره پايان بندي فيلم متذكر شد: اصولا به اين گونه پايانها معتقدم. اگر زندگيمان بدون عشق ببينيم آن روز، آخرين روز زندگي ماست. بنابراين از همان ابتدا پايان فيلم را عاشقانه ميديدم. به ويژه اينكه فيلم با فضايي سرد، پرتنش و عدم اعتماد آغاز شد. اما گفتگو و تجربهي مشترك همواره معجزه ميكند و اين اتفاقي بود كه براي دو قهرمان اين فيلم افتاد. آنها با پشت سر گذاشتن تلخيها، سختيها و تحمل جفا به اين تجربه رسيدند و همچون حضرت ابراهيم كه به سلامت از آتش گذر كرد به سلامت رسيدند. او درباره عنوان اين فيلم هم گفت: در اين فيلم سه موقعيت تاريخي را نشان ميدهيم و استفاده از كلمهي سه بار حكايت از همين داستان دارد. علاوه بر اين، اين فيلم كنايهاي بر اين كه بسياري از موقعيتهاي تاريخي و اجتماعي كه ميتوانيم در آنها با انسانيت بيشتر و عاشقانهتر زندگي كنيم را از دست دادهايم. او در پاسخ به پرسشي درباره حضور نمادين كاراكتر كودك در اين فيلم يادآور شد: مخاطب در برداشت خود آزاد است. ما بيش از آنكه با مصاديق سروكار داشته باشيم به مفاهيم پرداختيم. اين كودك ميتواند نماد كودك درون هم باشد. هر چند كه اين موضوع در آثار ما به صورت سادهاي مطرح شده در حالي كه مبحثي كاملا پيچيده است. هر يك از ما ميتوانيم اين كودك باشيم. در فيلم سه برش از زندگي او را ميبينيم و فيلم نشان ميدهد اگر اين كودك بدون عشق زندگي كند، به هيولا تبديل ميشود. اين كارگردان سينما در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر مفاهيم مبارزه با استبداد در اين فيلم توضيح داد: اين فيلم از مخاطب دعوت ميكند كه قبل از اينكه به سراغ سياست برود، پيشينههاي فرهنگي را دريابد. دنبال نمادپردازي سياسي نبودم و از زاويهي تاريخ به اين اثر نگريستم. در فيلم وضعيت زن در سه مقطع گوناگون بررسي ميشود و محمدرضا فروتن هم نقش فردي را بازي ميكند كه عاشق است، اما قرباني موقعيت ميشود و در پايان فيلم و در وضعيت سوم ميتواند خود را نجات دهد تا اين تراژدي براي سومين بار تكرار نشود. او در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه كوثري و فروتن مصلح اجتماعي بودند يا قاتل گفت: باران كوثري و محمدرضا فروتن نماد دو انساني هستند كه با پشت سر گذاشتن يك تجربهي مشترك به نوعي بخشش ميرسند. نميتوان گفت كه آنها قاتل هستند يا مصلح اجتماعي. اين عشق با انتقام شروع ميشود و پس از رسيدن به يك كاتارسيس به بار مينشيند. در بخش ديگري از اين نشست حسن فتحي درباره همكاري خود با فردين خلعتبري در زمينه ساخت موسيقي گفت: همكاري بسيار خوشايندي بود. هر چند گاه تا مرز كتككاري و قهر و آشتي پيش ميرفتيم رابطه پر فراز و نشيب ما شبيه رابطه فروتن و كوثري در فيلم بود، اما همواره نتيجهي خوبي داشته است. با اين حال مهمترين نكته اعتمادي است كه به هم داريم كه بسيار تعيين كننده است. همچنين فردين خلعتبري خواستار توجه بيشتر مطبوعات به امور تخصصي موسيقي شد و گفت: موسيقي در مطبوعات بسيار مهجور مانده چه خوب بود كارشناسان متخصص در مطبوعات فعال بودند و به موسيقي به شكل تخصصي ميپرداختند. آن زمان بود كه نقدهاي آنان ميتوانست بر كار ما تاثير مثبت بگذارد. رويا تيموريان يكي از بازيگران فيلم كه چندين همكاري را با حسن فتحي تجربه كرده است، درباره تفاوت اين نقش گفت: كار كردن با حسن فتحي هميشه برايم لذتبخش است، چرا كه دانش او نسبت به تاريخ معاصر آنقدر زياد است كه هيچ پرسشي را بيپاسخ نميگذارد. در برخورد با اين نقش همواره ميترسيدم كه شبيه يكي از نقشهاي قبليام بشود، اما خوشبختانه او اين اطمينان را به من داد چنين نخواهد شد. باران كوثري هم در اين نشست در توضيحات كوتاهي گفت: حسن فتحي جز كارگردانهايي است كه به خوبي ميتواند از هر بازيگري بازي بگيرد. در مرحله دورخواني نموداري از سير تحول نقشهايمان ميكشيديم و به كمك آن ميتوانستيم بهتر به ايفاي نقش بپردازيم. همچنان كه اتفاق عاطفي ميان دو كاراكتر به مرور شكل گرفت و تلاش كرديم كم كم فضاي شكلگيري اين عشق را فراهم كنيم. به گزارش ايسنا، در نمايش فيلم «پستچي سه بار در نميزند» رخشان بنياعتماد نيز به تماشاي فيلم آمده بود و در نشست نقد و بررسي فيلم نيز محمدرضا جعفريجلوه معاون سينمايي حضور داشت. انتهاي پيام كد خبر: 8711-12273
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 444]