تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816603721




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فضا در سينما، اهميتي برابر با بازيگر دارد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: تهمينه ميلاني معتقد است: فضا در سينما از اهميتي برابر با بازيگران فيلم برخوردار است و حال آن‌كه همواره فيلم‌سازان ايراني براي يافتن فضا با مشكل مواجه هستند. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)؛ روز گذشته، سه‌شنبه 28 آبان‌ماه، دومين همايش «سينما و معماري» با ارايه مقالات برگزيده ادامه پيدا كرد. در بخش‌هايي از اين همايش تهمينه ميلاني و محمد نيك‌بين، محمدرضا اصلاني و ايرج رامين‌فر به ارايه مقالات و صحبت‌هاي خود پرداختند. در بخشي از اين سمينار تهمينه ميلاني و محمد نيك‌بين در قالب فيلمي كوتاه به ارايه مطلبي تحت عنوان «ايجاد فضاهاي متنوع سينمايي در يك ساختمان» پرداختند. در اين فيلم، آن‌ها پشت صحنه‌هايي از فيلم‌هاي «آتش‌بس» و «سوپراستار» را به نمايش درآوردند و طي آن چگونگي ايجاد فضاهاي مختلف در يك ساختمان قديمي را توضيح دادند. سپس تهمينه ميلاني كارگردان سينما در سخنان كوتاهي گفت: به محض اين‌كه مخاطب صحنه‌اي از فيلم را مي‌بيند، به زمان و شرايط ساخت فيلم پي مي‌برد. از نظر من نيز فضا در سينما از اهميتي برابر با بازيگر برخوردار است، اما همواره براي يافتن اين فضاها دچار مشكل مي‌شويم و گاه به جايي مي‌رسيم كه پيداكردن چنين فضاهايي محال و غيرممكن مي‌شود. چراكه هيچ‌گاه فردي اجازه نمي‌دهد گروه فيلم‌براري وارد آپارتمان يا فضاي لوكس او شود. ميلاني ادامه داد: براي حل اين مشكل، من و همسرم مهندس محمد نيك‌بين تصميم گرفتيم با اجاره ساختمان‌هاي بسيار بزرگي كه مالك قصد تخريب آن‌ها را دارد، لوكيشن‌هاي مختلف موردنظر خود را در همان فضا ايجاد كنيم. با اين روش علاوه بر صرفه‌جويي در زمان و نيرو، هزينه كم‌تري نيز صرف خواهد شد. ميلاني ادامه داد: متأسفانه در سينماي ايران گاه تهيه‌كننده‌ها حاضرند براي يك بازيگر مبلغ 50 ميليون تومان نيز بپردازند، اما همين تهيه‌كننده‌ها اغلب از هزينه كردن 10 ميليون تومان براي فضا ممانعت مي‌كنند و گويي فضا براي آن‌ها هيچ‌گونه اهميتي ندارد. اما ما با اين‌ شيوه سعي كرده‌ايم با بضاعت كم سينما نسبت به آن وفادار بمانيم. ميلاني همچنين عنوان كرد: كاركردن به اين شيوه باعث مي‌شود كه من هم‌زمان بتوانم چندكار را در كنار هم انجام دهم. چراكه در همان فضا اتاقي را براي گريم، اتاقي براي تعويض لباس، قسمتي براي طراحي صحنه و … در نظر مي‌گيريم و بدين ترتيب كارگردان مي‌تواند هم‌زمان چند كار را كنترل كند و به نظرم براي ما كه در ايران استوديو نداريم، اين شيوه بسيار مفيد خواهد بود. كارگردان «سوپراستار» در پايان استفاده از سيستم كروماكي را از مواردي دانست كه مانع از باورپذيري فيلم براي مخاطب مي‌شود و آن را آسيبي جدي براي فيلم تلقي كرد. محمد نيك‌بين نيز گفت: به هنگام توليد فيلم، طراحان صحنه سعي دارند كه با به وجود آمدن فضاهاي مطرح‌شده در فيلم،‌ به بهبود فيلم كمك كنند. اما از آن‌جا كه در ايران استوديو نداريم طراحي صحنه امري پرهزينه محسوب مي‌شود كه بايد راهكاري مناسب براي آن انديشيده شود. او ادامه داد: راهكار ما در ساخت اين فضاها، استفاده از خانه‌هاي بزرگ قديمي است و معمولا پيش از ساخت فيلم مدت‌ها زمان صرف مي‌كنيم تا چنين فضايي را بيابيم. پس از آن 80 درصد لوكيشين‌هاي خود را در آن فضا مي‌سازيم و به فيلم‌برداري مي‌پردازيم. به گزارش ايسنا، ايرج رامين‌فر طراح صحنه سينما و تلويزيون نيز از ديگر حاضران اين برنامه بود كه به درخواست برگزاركنندگان به صحبتي كوتاه درباره مسئله طراحي صحنه پرداخت. رامين‌فر در اين مراسم ضمن تشكر از بهشتي و برگزاركنندگان اين همايش گفت: اميدوارم اين همايش ادامه پيدا كند و استمرار آن باري را از دوش سينماي ايران بردارد تا به بينش و ايده‌اي جديد در سينما تكراري و كيشه‌اي فعلي دست يابيم. او ادامه داد: امروزه، همه ما به دنبال يافتن راهي براي فروش فيلم‌ها هستيم و اين مسئله موجب مي‌شود، گاه دست به اقداماتي بزنيم كه نبايد انجام شوند و حال آن‌كه ما اين اقدامات را به چه قيمتي مرتكب مي‌شويم. يكي از اين موارد مربوط به سينما و معماري است. رامين‌فر افزود: معماري هنري است كه در ايران هزاران سال قدمت دارد، اما انتقال اين هنر به سينما موضوعي است كه امروز با آن مواجهيم. ما هنگامي خواهيم توانست به خود بباليم كه تجربه گذشتگان خود را مورد استفاده قرار دهيم. فاجعه‌اي كه اكنون در سينماي ما در حال روي‌دادن است، آن است كه ديگر اثري از معماري و فكرهاي قديمي فيلم‌ها وجود ندارد. فيلم‌هايي كه ما درباره زندگي خود مي‌سازيم فيلم‌هايي است كه عنصر معماري در آن‌ها به صورت درستي مورد توجه قرار نگرفته و فيلم‌ها از اين نظر، چفت و بست درست و مناسبي ندارند. او ادامه داد: اگر من در اين زمينه تندروي مي‌كنم به منظور بيان اهميت اين موضوع است. امروزه، اتفاقي كه بايد براي فرهنگ و معماري ما صورت بگيرد بسيار كم‌رنگ شده و احساس مي‌كنم نويسندگان و دانشجويان معماري ما بايد در اين زمينه تلاش بيشتري صورت دهند و تمام تلاش خود را صرف از بين‌بردن اين مشكل كنند. اين طراح صحنه در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: اگر شعار سينماي ملي مي‌دهيم، لازم است نسبت به شناخت محيط اطراف خود اقدام كنيم و بدانيم سينماي ملي با شعار به وجود نمي‌آيد و بايد براي يافتن آن به سراغ فرهنگ خود برويم. امروزه، هويت ما در فيلم‌هايمان متبلور نيست و به نظر من اين مشكل از جانب همه‌ اهالي سينما ايجاد شده است و فيلم‌هاي ما هويت جمعي را ندارد. شايد بهتر باشد كه كمي كم‌تر فيلم‌ بسازيم و عميق‌تر كار كنيم چراكه اگر اين اتفاق صورت نگيرد، ديگر هيچ‌چيز از هويت ما براي نسل آينده باقي نخواهد ماند. او يكي ديگر از اشكالات سينماي ايران را در آن دانست كه در فيلم‌هاي ايراني، رفتار هنرپيشگان به صورتي نيست كه مخاطب احساس كند فرد در منزل يا محل كار خود قرار دارد، در صورتي‌كه در ساير نقاط جهان اينگونه نيست. رامين‌فر در ادامه عنوان كرد: معتقدم كه سينما در اصل فضاي معماري دارد و معماري تنها به معناي خانه نيست بلكه به معناي حركت و فضا است. من بسيار متأسفم كه در ايران اين مسئله باري به هر جهت شده است. در اين همايش و همايش‌هاي مشابه از اهميت سينما مي‌گوييم، اما واقعيت آن است كه اين موضوع بسيار كم‌رنگ شده است. اين طراح صحنه همچنين عنوان كرد: اميدوارم روزي سينما به جايي برسد كه براي تهيه‌كنندگان ما بحث خرج مطرح نباشد و كارگردانان ما بتوانند به راحتي و بدون هراس از انگ گران‌بودن فعاليت كند و در فيلم‌هايش به خلق بپردازند چراكه درحال حاضر، در اكثر كشورهاي دنيا، فيلم‌ها از ساختاري ساخته شده بهره مي‌برند. او در ادامه به تجربه‌اي كه از ساخت فيلم «مسافران» ساخته بهرام بيضايي داشته اشاره كرد و گفت: در آن فيلم به ناچار براي ساخت فيلم دست به ساخت بنا زديم. آن زمان تمام سختي‌هاي اين كار را تحمل كرديم و تصور كرديم اين اتفاق در سينماي ايران رايج مي‌شود، اما تاكنون اين اتفاق نيفتاده و من هم‌چنان اميدوارم روزي سينماي ما به اين درجه نايل شود. اگر روزي سينما به اين نقطه برسد به دليل آن‌كه براي آن هزينه شده، تمام عوامل بيشتر وقت مي‌گذارند و بدين‌ترتيب سينما جدي مي‌شود. او همچنين عنوان كرد: لازم است برخي دانشجويان و متخصصان معماري وارد حرفه سينما شوند، چراكه در سينما در زمينه طراحي بسيار مشكل داريم و معتقدم طراحي صحنه گاه حتا مشكل‌تر از كارگرداني است. در فيلم‌هاي خارجي نيز اين مسئله به قدري اهميت دارد كه علاوه بر كارگردان، طراح نيز از اهميتي ويژه برخوردار است، اما در سينماي ما اين تخصص‌ها كم‌تر هستند و به بيراهه مي‌روند، درحالي‌كه سينما اين قدرت را دارد كه آثار يك معمار را به اثري جهاني تبديل كند. محمدرضا اصلاني، كارگردان و مستندساز نيز در بخشي از اين همايش به ارايه مقاله‌اي تحت عنوان «فضاي بسته و فضاي باز، سينماي بسته و سينماي باز» پرداخت. اصلاني در اين مقاله از طريق كندوكار و تحليل فضاهاي مختلف به بررسي چگونگي عملكرد فضاهاي بسته و باز در معماري سينما پرداخت. به گزارش ايسنا، در اين روز از اين همايش، مقاله‌هاي ارسالي طي دو بخش ارايه شدند. در اولين بخش كه مديريت آن را محمد بهشتي برعهده داشت، پس از صحبت‌هاي بهشتي و فتح باب شهرام جعفري‌نژاد (مسوول اجرايي اين همايش)، مقاله محمدباقر قاليباف شهردار تهران توسط سرسنگي ارايه شد. در ادامه، منصور فلامكي به ارايه مقاله «يگانگي بينش‌ها و ابزارهاي معماري سينما» پرداخت و حسن بلخاري نيز مقاله‌اي با عنوان «نسبت سينماي و معماري از منظر فلسفه هنر» را ارايه كرد. در بخش دوم اين همايش نيز كه رياست آن را دكتر حسين‌نژاد برعهده داشت علاوه بر مقاله‌هاي ميلاني و نيك‌بين، اصلاني و رامين‌فر، محسن اكبرزاده به ارايه مقاله‌اي تحت عنوان «پديدارشناسي نسبت سينما و معماري با دموكراسي خواهي در فرهنگ ايران»، مريم باقري به ارايه مقاله‌اي با عنوان «بررسي امكان، زمان و نوع مواجهه با زندگي شهري سينماي بهرام بيضايي، عباس كيارستمي، داريوش مهرجويي، علي حاتمي، مسعود كيميايي و ناصر تقوايي» پرداخت و عباس تركاشوند نيز مقاله‌اي با عنوان «كاربرد سينما در آموزش حس مكان و زمان به دانشجويان معماري در مقياس خرد تا كلان» ارايه كرد كه اين مقاله توسط تركاشوند، عليرضا فارسي و فاطمه مهدي‌زاده سراج تأليف شده است. در پايان اين مراسم نيز فيلم برگزيده‌اي از فيلم‌هاي خارجي‌اي كه به معماري پرداخته‌اند به نمايش درآمد كه ساخت اين فيلم را آرش خوشخو برعهده داشت. گفتني است، قرار بود پايان‌بخش اين جلسه ميزگردي با حضور دكتر حسين‌نژاد، منصور فلامكي، دكتر حجت، حسن بلخاري، محمدرضا اصلاني، تهمينه ميلاني و محمد نيك‌بين باشد كه اين جلسه لغو شد. انتهاي پيام




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن