واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ایسکانیوز: علیرضا رییسیان با انتقاد از شرایط روز اکران سینمای ایران گفت: متاسفانه شرایط اکران در سینمای ایران به گونه ای است که به صورت انحصاری در اختیار چهار پخش کننده است . رییس کانون کارگردانان سینمای ایران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سینمایی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، با بیان مطلب فوق اظهار داشت: شرایط اکران در سینمای ایران انحصاری است و سایر بخش های سینمایی باید هماهنگ با دفاتر خاصی باشد . و در چنین شرایطی این سینماداران هستند که مشخص کننده شرایط اکران هستند . برای شکستن انحصار در پخش ، فقط عزم جدی مسوولان دولتی نیاز است که آنها نیز در این زمینه تاکنون عزم جدی را نشان نداده اند و حتی برای اکران "پرونده هاوانا" با اینکه این فیلم در رده فیلم های متفاوت و فرهنگی قرار می گیرد از جانب نهادهای دولتی هیچ گونه کمکی به من نشده است . کارگردان فیلم "پرونده هاوانا" در ادامه افزود : این موضوع تنها در مورد بنده و فیلم "پرونده هاوانا" صدق نمی کند بلکه سایر فیلمسازان نیز مانند امیر شهاب رضویان و فیلم "مینای شهر خاموش"، محمرضا اصلانی و فیلم "آتش سبز" و ... با همین وضعیت رو به رو هستند . فرصت نمایش به فیلم های تجاری داده می شود و متاسفانه این سینماداران هستند که مشخص کننده وضعیت اکران در سینمای ایران هستند. رییسیان تصریح کرد: نمایش فیلم های فرهنگی باید همچون فیلم های تجاری و عامه پسند به صورت جدی در دستور کار مسوولان و نهادهای دولتی قرار گیرد و "پرونده هاوانا" نیز با توجه به اینکه فیلمی کاملا مناسب با سینمای ملی است اما نمی دانم به چه دلیل از طرف دولت تاکنون حمایتی برای نمایش آن انجام نگرفته است. وی ادامه داد: سوال من به یک کارگردان این است که چرا باید 90 درصد سینماداران تعیین کننده شرایط اکران باشند و با توجه به اینکه سهم آنها از فروش 50 درصد است این موضوع باید به صورت 50- 50 میان سینماداران و تهیه کنندگان تقسیم شود تا از این طریق اجازه تنوع بیشتر به اکران سینماها داده شود. رییس کانون کارگردانان در ادامه با انتقاد از تعریف سینمای ملی به خبرنگار ایسکانیوز گفت: من بارها این را گفته ام که سینمای ملی زمانی محقق خواهد شد که دولت کمترین نقش را در پروسه های تولید، اکران و پخش یک فیلم داشته باشد و در واقع دولت باید به عنوان یک ناظر بی طرف رفتار کند . وی افزود: یکی از کمک های به جای نهادهای دولتی به سینما، سر و سامان دادن به مساله نمایش و اکران است و در "پرونده هاوانا" نیز با وجود اینکه هیچ کمکی از جانب دولت نگرفتیم اما باز هم اقدامی برای تولید این فیلم انجام نشده است و این در شرایطی است پول های کلانی صرف فیلم هایی می شود که نمونه بارز آن دستاندرکاران پروه یوسف(ع) هستند که این بودجه جز حیف میل امکانات عمومی هیچ نتیجه دیگری ندارد. رییسیان خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل همین سیاست های غلط در اکران است که بخشی از مخاطبین سینما که به دنبال سینمای متفاوت هستند از دست رفته اند و باید توجه داشت بخشی که به دیدن کمدی های نازل می روند در هر شرایطی جزء مخاطبین قرار خواهند گرفت اما آن بخشی که به سینما نمی روند به دنبال سینمای متفاوت هستند و بحث اصلی این است که چرا آشتی دادن این مخاطبین با سینما دغدغه مدیران سینمایی نیست. وی اذعان داشت: شرایط اکران باید به گونه ای حداقل متعادل باشد و ما هیچ توقعی از شرایط عادلانه برای اکران فیلم های فرهنگی نداریم و با وضعیت موجود شاهد مرگ تدریجی سینمای متفاوت خواهیم بود. این کارگردان سینمای ایران افزود: در مورد فیلم "چهل سالگی" نیز دقیقا همین موضوع مطرح است و از زمانی که پروانه ساخت برای این فیلم صادر شده است تاکنون حتی چراغ نارنجی هم مسوولان سینمایی به من برای حمایت از ساخت آن نشان ندادند چه برسد به چراغ سبز. وی خاطرنشان کرد: تمام اهالی سینما می دانند که من چگونه فیلم می سازم و سینمای من، سینمای حرفه ای با عوامل حرفه ای است و بر روی پروژه هایی که می سازم وقت می گذارم اما اینکه چرا از کارگردانانی که به صورت حرفه ای فیلم می سازند حمایت جدی نمی شود مساله ای بسیار مهم است. رییسیان اظهار داشت: در حال حاضر به دنبال سرمایه گذار مناسب از منابع خصوصی برای ساخت " چهل سالگی" هستم اما منابع خصوصی در شرایط فعلی با انگیزه های زیادی وارد چرخه تولید نمی شوند . وی ادامه داد: امیدوارم اواسط پاییز بتوانم پس از چهار سال دوری از فیلم سازی "چهل سالگی" را کلید بزنم چرا که معمولا اگر تصمیم به کاری بگیرم هر چند هم مشکل باشد آن را به سرانجام خواهم رساند. رییس کانون کارگردانان سینمای ایران در خاتمه با اشاره به لزوم تغییر در نگاه مدیریت کلان فرهنگی به خبرنگار ایسکانیوز گفت: مهمترین موضوع در اصلاح وضعیت فعلی سینما تغییر در نگاه مدیریتی به سینما است که تنها مسوولین میانی را شامل نمی شود و باید یک تغییر نگاه کلان نسبت به فرهنگ و هنر در تمامی رده های تصمیم گیری در کشور بوجود بیاید./01/120
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 503]