واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - «آل» یکی از فیلمهایی است که برخلاف ادعای بنیاد سینمایی فارابی مدتهاست فیلمبرداریاش به اتمام رسیده است. سینمای ایران در حالی نخستین ماه فصل تابستان را پشتسر گذاشت که میزان تولید فیلم سینمایی در این ماه به حدی قابل توجه کاهش یافت و اکران فیلمها تحت تأثیر جو اجتماعی ناشی از انتخابات افت کرد. به نظر میرسد شرایط بلاتکلیفی که این روزها در سینمای ایران مشاهده میشود همچنان تا انتخاب و معرفی مدیران جدید فرهنگی و سینمایی ادامه داشته باشد. فصل تابستان باتوجه به طولانی بودن روزها و وجود نور کافی برای فیلمبرداری، نبود بارندگی و البته زمان آن در تناسب با زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر همواره فرصتی مناسب برای تولید فیلمهای سینمایی و مقابل دوربین رفتن بخش انبوهی از تولیدات سینمایی بوده است. در تابستان سال 1386، 15 فیلم سینمایی «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی، «ته دنیا» ساخته بهروز افخمی، «کارناوال مرگ» ساخته رضا اعظمیان، «آتش سبز» ساخته محمدرضا اصلانی، «در میان ابرها» به کارگردانی سیدروحالله حجازی، «چگونه ارکستر هماهنگ میشود» ساخته محمد احمدی، «خاک آشنا» ساخته بهمن فرمانآرا، «آن مرد آمد» ساخته حمید بهمنی، «آواز گنجشکها»، ساخته مجید مجیدی، «به خاطر مادرم» ساخته حجتالله سیفی، «کنعان» به کارگردانی مانی حقیقی، «زادبوم» ساخته ابوالحسن داودی، «قصه عشق» به کارگردانی بیژن بیرنگ، «ملک سلیمان» ساخته شهریار بحرانی و «زنجیر کشان» ساخته جمال شورجه در مرحله فیلمبرداری بودند که از این تعداد فیلمهای «آتش سبز»، «در میان ابرها»، «آواز گنجشکها» و «کنعان» در میان کارهای مطرح جشنواره بیست و ششم فجر قرار گرفتند.سال گذشته نیز تا نیمههای تیر ماه فیلمهای «چارچنگولی» ساخته سعید سهیلی، «کودک و فرشته» ساخته مسعود نقاشزاده، «پسر تهرانی» به کارگردانی کاظم راستگفتار، «درباره الی...» به کارگردانی اصغر فرهادی، «امشب شب مهتابه» به کارگردانی محمدهادی کریمی، «لالایی» ساخته منیژه حکمت، «ملک سلیمان» ساخته شهریار بحرانی، «وقتی همه خوابیم» به کارگردانی بهرام بیضایی، «دوزخ، برزخ، بهشت» ساخته بیژن میرباقری و «بیپولی» به کارگردانی حمید نعمتالله مرحله فیلمبرداری را پشتسر میگذاشتند که از این میان «درباره الی...»، «وقتی همه خوابیم»، «دوزخ، برزخ، بهشت»، «بیپولی»، «امشب شب مهتابه» و «کودک و فرشته» در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند. اما امسال اوضاع تولید فیلم در سینمای ایران چندان بسامان و رضایتبخش نیست. اغلب فیلمهایی که این روزها تولید میشوند یا پروژههایی هستند که تولید آنها از مدتها قبل آغاز شده یا به بهانه برگزاری جشنواره فیلم کودک ساخته میشوند و در یکی دو مورد فیلمهایی ساخته میشوند که در همین دو سه ماه اخیر کلید خوردهاند و بیتوجه به اوضاع عمومی کشور و وضعیت مدیریت سینمایی تولید میشوند. «آل» ساخته بهرام بهرامیان، «راه آبی ابریشم» به کارگردانی محمد بزرگنیا، «تهران در جست و جوی زیبایی» در دستهبندی اول جای میگیرند. «نخودی» ساخته جلال فاطمی و «همبازی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی فیلمهای کودک در حال ساخت هستند و «دیگری» مهدی رحمانی و «بیخوابی» به کارگردانی محمدجعفر باقرینیا در دستهبندی سوم جای میگیرند. البته براساس اخبار منتشر شده از پروژههای در حال ساخت و برخلاف اعلام بنیاد سینمایی فارابی «راه آبی ابریشم»، «آل» و «تهران در جست و جوی زیبایی» در مرحله فیلمبرداری نیستند. فیلمها در مراحل فنی اغلب فیلمهای سینمایی که این روزها مراحل فنی از جمله تدوین و صداگذاری و میکس نهایی را طی میکنند، آثاری هستند که اوایل بهار امسال کار فیلمبرداری آنها به پایان رسیده و سازندگان تلاش کردهاند قبل از تغییر مدیریت با آماده کردن فیلم خود آن را از هر گونه خطر احتمالی در مورد صادر نشدن پروانه نمایش دور نگه دارند. «یادمان دریا قلی» شهرام اسدی، «نیش و زنبور» حمیدرضا صلاحمند، «نخودی» جلال فاطمی، «اردک» علی شاه حاتمی، «زخم شانه حوا» حسین قناعت، «باغ قرمز» امید سمواتی، «بیداری» فرزاد موتمن، «پسر آدم، دختر حوا» رامبد جوان، «پریشانی» سیاوش اسعدی، «لالایی» منیژه حکمت، «آناهیتا» عزیزالله حمیدنژاد، «عصر روز دهم» مجتبی راعی، «غریبهای در شهر» جهانگیر جهانگیری و «خانواده ارنست» محسن دامادی فیلمهای در مرحله تدوین هستند که تمامی آنها مدتها قبل مرحله فیلمبرداری را پشتسر گذاشتهاند. از این میان شاید بتوان فیلمهای قابل توجهی برای حضور در جشنواره فجر و پربار کردن این رویداد سینمایی یافت اما هیچ یک از آنها را نمیتوان محصول این روزهای سینما دانست. بلاتکلیفی تا تعیین مدیران سینمایی جهانگیر کوثری سال گذشته یکی از پرکارترین تهیهکنندگان سینمای ایران بود و مجموعه آثاری که او تهیه کرده بود، بخش قابل توجهی از فیلمهای جشنواره بیست و هفتم فجر را تشکیل دادند، اما امسال این تهیهکننده تاکنون کار تازهای را آغاز نکرده است. او در مورد وضعیت تولید فیلمهای سینمایی در شرایطی کنونی و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، میگوید: برای ساخت فیلم سینمایی، سینماگر نیازمند پشتوانهای است که تا نبود این پشتوانه نمیتوان کاری انجام داد. او ادامه میدهد: «ساخت فیلم در سینمای ایران برای آنکه دچار مشکلات نشود و با تفاوت دیدگاههای مدیریتی مواجه نشود، نیازمند ثبات در مدیریتها است.» کوثری با اشاره به وضعیت فعلی سینمای ایران میگوید: «در شرایط کنونی تکلیف سینمای ایران مشخص نیست زیرا، هنوز سینماگران نمیدانند که چه افرادی در رأس امور قرار خواهند گرفت و برنامه آنها چه خواهد بود.» او این شرایط را یکی از دلایل اصلی کند شدن روند تولید فیلمهای سینمایی میداند و میگوید: «نظر مدیران در تعیین روند و مسیر سینمای ایران بسیار مهم و مؤثر است. با نگاهی به وضعیت فیلمهایی که در تغییر مدیریتها شرایط آنها دچار تحول شد به راحتی میتوان گفت که مدیران میتوانند نقش تأثیرگذاری بر جریان سینمای ایران بگذارند. امروز سینمای ایران از همین ناحیه با تعلیق مواجه است و این تعلیق جریان سینمای ایران را هم تحت تأثیر خود قرار داده است.» نگرانی 4 ماه رکود سینمای ایران از نوروز 88 روزهای کم تولیدی را آغاز کرد و همچنان این شرایط ادامه دارد. کمتر از پنج فیلم در بهار امسال کلید خوردند و هتل تابستان نیز با اتکا به فیلمهایی که برای حضور در جشنواره فیلم کودک آماده میشوند، شاهد کلید خوردن پنج شش فیلم بوده است. این شرایطی که از قبل انتخابات بر سینما حاکم بوده و دلیل مشخص آن روشن نبودن تکلیف سینمای ایران به لحاظ مدیریتی است، شرایط جشنواره فیلم فجر را در هالهای از ابهام قرار میدهد. فصل تابستان یکی از پرکارترین زمانها برای سینماگران بوده و امسال این وضعیت کاملاً برعکس شده و سینمای ایران در حالی تابستان را پشتسر میگذارد که نه به لحاظ اکران و نه به لحاظ تولید وضعیت قابل قبولی ندارد. به نظر میرسد اعمال نظر مدیران در این بین و ایجاد شرایط ساخت برای 62 فیلمی که پروانه ساخت دریافت کردهاند و هنوز حتی پیش تولید بیش از نیمی از آنها آغاز نشده بتواند نگرانیهای چند ماه سینماگران را برطرف کند. کارگردانان کلید نمیزنند با نگاهی به جدول مراحل مختلف تولید فیلم در سالهای 86، 87 و 88 اختلاف جدی میان فیلم های مرحله پیش تولید امسال با آثاری که در حال فیلمبرداری هستند مشاهده میشود. در سال 1386، 55 فیلم تا پایان تیرماه در مرحله پیشتولید بودند و 15 فیلم فیلمبرداری میشدند. اختلاف میان این دو 40 است. در سال 1387 تا پایان تیر 38 فیلم در مرحله پیشتولید بودند و 10 فیلم فیلمبرداری میشدند. در این مقطع با اختلاف 28 عددی مواجه هستیم و امسال 62 فیلم تاکنون در مرحله پیشتولید هستند و فقط 6 فیلم کلید خوردهاند که فاصله جدی 56 تایی میان آنها مشاهده میشود. به عبارتی فیلمهای در حال فیلمبرداری امسال حدود یک دهم فیلمهای مرحله فیلمبرداری است. این مسئله به خوبی نشان میدهد کارگردانان امسال تمایل چندانی به کلید زدن کارشان ندارند و این 62 فیلم ماههاست در مرحله پیشتولید به سر میبرند و دلیل مشخص آن نیز براساس گفته اغلب دستاندرکاران سینما، روشن نبودن تکلیف بخش مدیریتی سینما است.البته با نگاهی به جدول این مسئله دریافت میشود که در سال 86 ، 26 فیلم تا پایان تیر در مراحل فنی به سر میبردند. سال قبل 17 فیلم و امسال 29 فیلم. این تفاوتها نشان میدهد که اغلب فیلمسازان تلاش داشتند تا فیلم خود را قبل از تغییر مدیریتها بسازند و آماده نمایش کنند تا مراحل صدور مجوز نمایش آن در مدیریت کنونی اتفاق بیفتد. البته دوسوم این 29 فیلم در نیمه بهار مرحله فیلمبرداری را به پایان رساندهاند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 706]