تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از كسانى مباش كه بى‏عمل، به آخرت اميد دارند... از گناه باز مى‏دارند، اما خود باز ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828805983




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گلايه از بلاتكليفي در اكران «آتشكار»


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: در آستانه‌ي برگزاري بيست‌وهفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، ساعاتي قبل دست‌اندركاران دو فيلم سينمايي «آتشكار» و «به رنگ ارغوان» نسبت به عدم نمايش عمومي فيلم‌هايشان گلايه‌ كردند. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست كه با حضور سيد جمال ساداتيان تهيه‌كننده فيلم «به رنگ ارغوان» و محسن امير‌يوسفي تهيه‌كننده و كارگردان فيلم سينمايي «آتشكار» و حميد فرخ‌نژاد بازيگر اين دو فيلم در خانه سينما برگزار شد، نكاتي مطرح شد. درابتداي اين نشست حميد فرخ‌نژاد عنوان كرد: معمولا در آستانه‌ي جشنواره‌ها برخي اعتراض‌ها رخ مي‌دهد كه چرا مثال يك فيلم چرا به بخشي از آن جشنواره راه نيافته است و در پي همين مساله خواستار خروج فيلم خود از جشنواره مي‌شوند، اما ما امروز اين‌ جاييم تا بگوييم، چرا فيلم‌هاي ما در جشنواره حضور ندارد و امروز قصد داريم براي اولين‌بار از زبان تهيه‌كنندگان و سازندگان اين فيلم‌ها ماجرا را از ابتدا تا انتها بشنويم. او در بخش ديگري از صحبت‌هايش نيز با اشاره به اين‌كه، اين فيلم‌ها علي‌رغم داشتن پروانه نمايش موفق به اكران نمي‌شوند افزود: در حال حاضر ابهامي كلي وجود دارد و بسياري از سازندگان اين فيلم‌ها كه موفق به اكران فيلم خود نمي‌شوند، نمي‌دانند كه چه كسي يا چه سازماني مانع اين مساله شده است؟!. اين بازيگر سينما هم‌چنين عنوان كرد: شايد تا زماني كه ما به اندازه‌ي يك تهيه‌كننده سرمايه و عمر خود را صرف ساخت يك فيلم نكرده باشيم، نتوانيم نگراني او را در بازگشت به سرمايه درك كنيم. بازيگر فيلم سينمايي «به رنگ ارغوان» و «آتشكار» در بخش ديگري از اين نشست نيز به فيلمي كه پيش‌تر ساخته بود اشاره كرد و گفت: خود من 8 سال پيش فيلمي ساختم كه بدون هيچ دليلي اكران نشده و پشت درب‌هاي تودرتو مانده است. اكنون پس از 8 سال حتي نمي‌دانم كه بايد درباره‌ي اين فيلم با چه كساني صحبت كنم. بارها‌وبارها از مسوولان صدا‌وسيما و ساير مسوولان خواسته‌ام كه براي نمايش اين فيلم با يكديگر وارد صحبت شويم، اما هيچ‌گاه جوابي نشنيدم و اصلا نمي‌دانم كه دراين موارد حرف نهايي را چه كسي مي‌زند. هنوز نمي‌دانم مشكل كار كجاست و اين چه كسي است كه به اين راحتي با يك كلمه فعلا «صلاح نيست»، جلوي اكران فيلم‌ها را به سادگي مي‌گيرد. او در عين حال گفت: امروز قرار بود در اين جلسه همراه با جمع ديگري از دوستاني كه فيلم آنها نيز به نوعي دچار چنين مشكلاتي شده گرد‌هم آييم و به صحبت بپردازيم، اما متاسفانه مصلحت‌انديشي اين دوستان باعث شد اين جمع به همين نفرات محدود شود. فرخ‌نژاد در بخش ديگري از صحبت‌هايش اظهار كرد: من امروز و دراين جلسه به صراحت مي‌گويم كه عده‌اي دارند وراي قانون كار مي‌كنند و قانون سينما را زيرپا مي‌گذارند و باعث مي‌شوند چنين مشكلاتي به‌وجود آيد و يك فيلم علي‌رغم بهره‌بردن از پروانه ساخت و نمايش نتواند به اكران درآيد. اين بازيگر هم‌چنين عنوان كرد: ما براي بيان اين مشكل گزينه‌هاي مختلفي را پشت سر گذاشتيم و از ميان همه آنها سعي كرديم، قانوني‌ترين راه ممكن را انتخاب كنيم و به همين دليل در خانه سينما كه به نوعي خانه ماست، گرد‌هم آمديم. او در ادامه خاطرنشان كرد: ما به عنوان اعضاي خانه سينما انتظار داريم تا اين صنف به‌دفاع از حقوق اعضاي خود بپردازد و از طرف آنها با وجاهتي قانوني‌فر و قويتر اين مساله را دنبال كند، اما متاسفانه چه دراين جشنواره و چه در جشنواره‌هاي قبلي هيچ‌گاه اين صنف دست به اقدامي دراين باره نزد. حال آنكه اين حق قانوني ماست كه از صنف خود انتظار داشته باشيم. فرخ‌نژاد ادامه داد: صنف اصلي ما كه خانه سينما محسوب مي‌شود، در اين موارد حضوري بسيار كمرنگ دارد و هيچ‌گاه وارد موضع‌گيري رسمي نمي‌شود. اين بازيگر سينما با اشاره به نامه‌ي اخير شمقدري به رييس‌جمهور مبني بر نمايش «درباره الي» ادامه داد: نكته جالبي كه در متن اين نامه وجود داشت آنكه گفته شده بود، «اين فيلم با مجوز وزارت ارشاد و با همكاري نيروهاي داخلي ساخته شده و به همين دليل نبايد دچار مشكل شود.» حال سوال من اين است كه آيا فيلم‌هاي ما و ساير فيلم‌هايي كه با مشكل مواجه‌اند از سفارت افغانستان بودجه گرفته‌اند! آيا غير از اين است كه اين مطلب شامل حال تمامي ما هم مي‌شود. او در عين حال از روند پيش‌آمده براي نمايش فيلم «درباره الي» اظهار خرسندي كرد و گفت: مطمئنم اين فيلم از بهترين‌هاي جشنواره خواهد بود. از شمقدري هم بابت اين مساله ممنون و متشكرم. اما اگر اين دلايل براي حل مشكلات فيلم كافي است. اميدوارم اين توصيه‌ها شامل حال ساير دوستان نيز بشود تا بدين واسطه جلوي دلسردي اين فيلمسازان كه نگاهي متفاوت دارند، نيز گرفته شود. اين بازيگر هم‌چنين عنوان كرد: اين‌گونه مسائل و مشكلات ممكن است فيلمسازاني را كه نگاهي متفاوت دارند به سمت ساخت فيلم‌هايي بي‌رنگ و بو سوق دهد و به نظر من اين مساله شايسته‌ي سينما نيست و با شعار‌هايي كه ما مي‌دهيم متفاوت است. به اعتقاد من به هيچ عنوان شايسته سينماي ايران نيست كه افرادي كه عمقي‌نگر هستند امنيت نداشته باشند. البته جامعه نيازمند سينماي كمدي، گيشه‌اي و ساير انواع سينما است، اما در كنار اين انواع بايد جايي نيز براي سينماي متفكر وجود داشته باشد و اگر اين سينما تبديل به سينمايي ترسان، لرزان و ضعيف شود آنگاه است كه زنگ‌هاي خطر به صدا در مي‌آيند و اين به هيچ عنوان نشانه‌ي خوبي نيست. فرخ‌نژاد در بخش ديگري از اين نشست عنوان كرد: متاسفانه مدتي است كه سينماي ما به شدت تابع سلايق شده است و اين مساله نيز به علت جنس سينماست، چرا كه سينما امري انساني است و جز علوم تجربي به‌حساب نمي‌آيد. او افزود: تجربه نشان داده است كه هرگاه مديراني خوب درسينما حضور داشته‌اند، اين صنعت با رشد مواجه شده اما هرگاه كه درگيري‌هاي شخصي وارد حوزه مديريت شده است، سينما دچار مشكل شده است. به گزارش ايسنا، حميد فرخ‌نژاد در ادامه با اشاره به دوراني كه فيلم «مارمولك» به اكران در آمد خاطرنشان كرد: آيا پس از اكران اين فيلم مشكلي به وجود آمد و اتفاقي افتاد. مساله‌ي اكران فيلم‌ها مساله‌اي است كه به سليقه‌ها باز مي‌گردد و در بسياري از مواقع افرادي كه فاقد اطلاعات سينمايي هستند به ارايه نظر درباره‌ي فيلم‌هاي سينمايي و سينما مي‌پردازند و مديران اين حوزه را زيرسوال مي‌برند. گاه اين مديران براي جلوگيري از اين موارد و براي اين‌كه مورد باز‌خواست قرار نگيرند، بسياري از فيلم‌ها را علي‌رغم آنكه مشكلي ندارند اكران نمي‌كنند، اما با تغيير سيستم مديريتي ممكن است بسياري از فيلم‌هاي مطرود مورد تشويق هم قرار گيرند. مشكل ما اينجاست كه هيچ‌وقت هيچ حرف رسمي‌اي دراين زمينه زده نمي‌شود و هيچ‌كس هم متوجه نمي‌شود كه اين مشكلات از كجا بوجود مي‌آيد. به گزارش ايسنا، سيد جمال ساداتيان تهيه‌كننده فيلم «به رنگ ارغوان» هم در اين نشست درارتباط با فيلم خود عنوان كرد: مانند هر كار ديگري هنگامي كه تصميم به ساخت اين فيلم گرفتيم پرونده كامل آن را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فرستاديم و پس از مدتي موفق به دريافت پروانه ساخت شديم و هيچ مشكلي نيز دراين ميان وجود نداشت. پس از مدتي درحالي كه در آستانه جشنواره فجر قرار داشتيم از طرف وزارت ارشاد به ما اعلام شد كه مسوولان وزارت اطلاعات مايلند فيلم را مشاهده كنند. اين فيلم يكبار توسط اين مسوولان ديده شد و درپي آن حرف‌ و حديث‌هايي ايجاد شد تاجايي كه گفته شد وزير وقت اطلاعات (علي يونسي) نيز مايل است به تماشاي فيلم بنشيند. او ادامه داد: اين فيلم توسط ايشان نيز ديده و گفته شد كه به‌دليل برخي مسائل و نزديك‌بودن انتخابات رياست‌جمهوري بهتر است كه براي مدت اكران اين فيلم نيز به تعويق بيفتد و اميدواريم به زودي شرايطي فراهم شود تا اين فيلم به اكران درآيد. ساداتيان با اشاره به پيشنهاد وزير وقت اطلاعات مبني بر خريد اين فيلم ادامه داد:پس از گذشت مدتي، دوستان وزارت اطلاعات با بنده تماس گرفتند و بدين ترتيب دو جلسه درباره‌ي اين مساله برگزار شد. اما طي اين دوجلسه هيچ صحبتي از خريد اين فيلم به ميان نيامد. اما اين شبهه در ذهن يونسي و مسوولان فعلي وزارت اطلاعات وجود دارد كه اين فيلم پيش از اين خريداري شده است. اين تهيه‌كننده در پي اظهارات اخير مبني‌بر خريد اين فيلم توسط وزارت اطلاعات اعلام كرد: هنوز مالكيت فيلم در دست بنده است. پس از آن نيز بنده چندين‌بار با مديريت جديد ارشاد صحبت كردم و ديدم كه اين شبهه در ذهن ايشان نيز وجود دارد و ما نيز براي آنها توضيح داديم كه هنوز مالكيت اين فيلم را در دست داريم. اما با اين حال به نظر مي‌رسد اين مسوولان دچار تناقض شده‌اند و هنوز به‌طور مشخص نمي‌دانند كه فيلم متعلق به كيست. ساداتيان هم‌چنين اظهار كرد: البته اين مسائل جز مسائل ساده‌تر محسوب مي‌شوند و اكنون بحث ما برروي آن است كه چرا اين فيلم موفق به نمايش نمي‌شود. نكته ديگر آنكه متولي ما دراين ميان وزارت ارشاد است و ما از طريق سيكل قانوني اين بخش است كه امور خود را پيگيري مي‌كنيم، اما در دوره‌اي مدير سينمايي اين بخش نيز مي‌گفت، شما كه پروانه نمايش هم داريد، پس چرا فيلم خود را اكران نمي‌كنيد و با گفتن اين مساله ما را متهم نيز مي‌كرد. حال آنكه خود اين فرد به‌خوبي مي‌دانست، مشكل كار كجاست. تهيه‌كننده «به رنگ ارغوان» هم‌چنين عنوان كرد: نكته جالبي كه دراين ميان وجود دارد آنكه مسوولان وزارت ارشاد از نظر ما متولي فيلم‌هاي سينمايي و امور مربوط آنها هستند و قطعا آنها راحت‌تر از ما موفق به پيگيري اين موضوع از وزارت اطلاعات مي‌شوند. او در ادامه با بيان اين‌كه 4 سال از ساخت اين فيلم مي‌گذرد و صاحبان اين فيلم هنوز موفق به نمايش آن نشده‌اند به نامه‌اي كه براي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نوشته اشاره كرد و از عدم دريافت پاسخي رسمي از جانب اين مسوول خبر داد. ساداتيان در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: بحث من برسر آن است كه حداقل يك جمع فرهنگي صاحب‌نظر در مورد اين فيلم‌ها به تصميم‌گيري بپردازند. چرا كه ما اكنون واقعا نمي‌دانيم كه بايد به كجا پناه ببريم و با چه كسي صحبت كنيم. در چنين شرايطي به‌نظر مي‌رسد كه ما اجازه خلاقيت را از فيلمسازان جوان گرفته‌ايم و به آنها اجازه نمي‌دهيم كه كار كنند. اين تهيه‌كننده در پايان صحبت‌هايش نيز به عدم پيگيري اين‌گونه مسائل از سوي خانه سينما اشاره كرد و گفت: به نظر مي‌رسد خانه سينما تبديل به مركز كفن‌ودفن شده و تنها در هنگام مرگ براي افراد اقدام مي‌كند! به گزارش ايسنا، محسن اميريوسفي تهيه‌كننده و كارگردان فيلم سينمايي «آتشكار» نيز در اين نشست ضمن گلايه از ديده نشدن فيلم خود عنوان كرد: سال گذشته اين فيلم را براي جشنواره فجر فرستاديم، اما به‌دليل فرصت كمي كه داشتيم موفق نشديم اصلاحات خواسته شده در آن را انجام دهيم. اما امسال پس از يكسال باز در همان نقطه قرار داريم و هنوز تكليف فيلم ما نامشخص است. اين درحالي است كه اين فيلم پروانه نمايش هم دارد و پيش از فجر نيز قرار بوده كه در ارديبهشت‌ماه اكران شود. او درادامه با بيان اين‌كه گفته مي‌شود اين فيلم طبق نظر هيات انتخاب جشنواره فجر موفق به حضور در اين جشنواره نشده است، افزود: هدف من در نهايت ديده‌شدن فيلم و بخصوص ديده‌شدن آن در ايران بود و دوست داشتم فيلمم ابتدا درايران به نمايش درآيد. درمورد فيلم قبلي‌ام نيز همين مساله صادق بود، اما از آنجا كه درايران موفق به اكران آن نشدم آن را راهي جشنواره‌هاي خارجي كردم و پس از ديده‌شدن فيلم «خواب تلخ» در جشنواره‌ي كن مسوولان فجر نيز از آن دعوت به‌عمل آوردند. او ادامه داد: به‌عنوان كارگرداني كه فيلم‌هايم در چندين جشنواره‌ي مختلف حضور داشته‌اند، شرايط اكران فيلم‌ در جشنواره‌ها را به خوبي مي‌دانم و به همين دليل معتقدم كه اين بحث، بحثي فراتر از هيات انتخاب است. درهرحال فيلمي ساخته شده و پروانه نمايش هم دارد، لذا لازم است كه اين فيلم فرصتي براي نمايش هم داشته باشد. بحث من پيش از آنكه متوجه جشنواره‌ي فجر باشد مربوط به اكران عمومي اين فيلم است. اين كارگردان با تاكيد بر اين‌كه «آتشكار» در صورت اكران موفقيت گيشه را نيز از آن خود خواهد كرد خاطرنشان ساخت: درحال حاضر اين فيلم موفق شده است، كه پروانه نمايش بگيرد. لذا مسوولان بخش‌هاي مختلف مشكلي با اكران آن ندارند. اما با همه اين موارد يك‌سال است كه از دريافت پروانه نمايش اين فيلم مي‌گذرد و ما هم‌چنان موفق نشده‌ايم اين فيلم را اكران كنيم و دراين ميان حتي نمي‌دانيم كه مشكل اين فيلم كجاست. اميريوسفي ادامه داد: بحث من اين است كه اگر فيلمي قابل نمايش نيست، حداقل به آن پروانه نمايش هم ندهند و يا پس از اعطاي پروانه نمايش آن را باطل كنند. اين‌گونه فيلمساز نيز تكليف خود را در مي‌يابد و وقت و انرژي خود را صرف اكران يك فيلم نمي‌كند و مانند من يك‌سال از عمر خود را براي اكران يك فيلم صرف نمي‌كند و درحال حاضر آنچه بيش از همه من را رنج مي‌دهد، همين بحث بلاتكليفي است. انتهاي پيام




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 505]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن