واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - نتیجه کار نخستین جلسه شورای صنفی نمایش جدید تنظیم آییننامه اکران سال 90 بود و در این حالی است که همه شواهد از دولتی شدن اکران سینمای ایران خبر میدهد. سمیه علیپور: خانه سینمای ایران در تاریخ دوازدهم بهمنماه آئیننامه اکران سال 1390 را که به امضای گروه کارشناسی متشکل از امیرحسین علمالهدی، غلامرضا فرجی، مصطفی شایسته و منوچهر شاهسورای رسیده، به اداره کل نظارت و ارزشیابی تسلیم کرد تا هرچه زودتر تکلیف اکران سال 1390 روشن شود؛ اما موازی همین اقدام مدیران دولتی سینما با هدف نظارت مستقیم بر اکران فیلمهای سینمایی اقدامات برای شکلدهی شورای صنفی نمایش جدیدی را آغاز کردند. این شورا نخستین بار شنبه 14 اسفند در محل اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران با حضور اعضای کنونی آن شامل حبیب کاوش، سیدضیا هاشمی، غلامرضا فرجی و محمدرضا صابری تشکیل جلسه داد. محمد اشرفی نیز از اعضای انجمن سینماداران بدون حق رای در این جلسه حضور پیدا کرد. نتیجه کار نخستین جلسه این شورا تنظیم آئیننامه اکران سال 90 بود؛ آئیننامهای که به گفته یکی از اعضای آن تفاوت چندانی با آئیننامههای دورههای پیشین ندارد. البته هنوز ترکیب این شورا کامل نشده و کانون کارگردانان سینمای ایران و انجمن توزیع فیلم هنوز نمایندگان خود را به شورای صنفی نمایش معرفی نکردهاند. علیرضا سجادپور رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی که این روزها تنها سخنگوی مدیریت سینما در زمینه اکران آثار سینمایی محسوب میشود، در گفتوگویی با ایسنا اعلام کرد اعضای شورا مشخص شدهاند، اما فعلاً اسامی آنان اعلام نشده است. فرهاد توحیدی نیز در واکنش به تصمیمات جدید در حوزه اکران فیلمهای سینمایی به ایسنا گفت: «مدیران سینما در کمال تاسف به سلسله اشتباهات خود ادامه میدهند و من به شخصه امیدوارم که دامنهی تخریب فرهنگی ناشی از این اشتباهات در آینده قابل جبران باشد. متاسفانه مدیران بخش دولتی هیچ ارزیابی درستی از اشتباهات و سیاستهای اشتباه خود ندارند و از این اشتباهات عبرت نمیگیرند.با این وضع من امیدوارم آیندگان قادر باشند دامنهی تخریب وسیع فرهنگی این گروه را جبران کنند و این تخریب تا جایی پیش نرود که سالها هنر این مملکت مجبور باشد که خسارت آن را بپردازد و با ویرانهای مواجه شود که هیچ کاری نمیتوان برای آن انجام داد.» اما نظر اهالی سینمای ایران در مورد دولتی شدن حوزه اکران مثبت نیست و حتی اعضای شورای جدید هم آن را دولتی نمیدانند. اسعدیان: مخالف نظارت مستقیم دولت در اکران فیلمها هستیمکارگردان فیلم سینمایی «طلا و مس» تاکید کرد با واگذاری مسئولیت تصمیمگیری در مورد اکران فیلمها از سوی اداره کل نظارت و ارزشیابی مخالف است. همایون اسعدیان در گفتوگو با خبرآنلاین در مورد سخنان اخیر رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی با موضوع شکلگیری شورای صنفی نمایش جدید زیر نظر این اداره، اظهار کرد: «ظاهراً مسئولان در معاونت سینمایی کاری به نظرات و سخنان ما ندارند و تصمیمات خودشان را عملی میکنند. ما با هرگونه دخالت مدیریت دولتی سینما در حوزه اکران مخالفیم و این مخالفت را سال گذشته نیز با آقای سجادپور در میان گذاشتیم.» او ادامه داد: «در واکنش به همین اظهار نظر ما بود که آقای سجادپور گفتند ما صاحبان زر و زور هستیم و از این رو میخواهیم خودمان در مورد اکران فیلمها اظهارنظر کنیم.» رئیس اسبق شورای صنفی نمایش گفت: «اداره کل نظارت و ارزشیابی همواره بر فعالیتهای شورای صنفی نمایش نظارت داشت و این در حالی بود که نماینده اداره کل هیچگاه حق رای نداشت. اگر اداره نظارت خود وارد جریان اکران فیلمها شود قطعاً مناسبات دیگری وارد میشود که کار را برای سینماگران دشوار میکند.» او ادامه داد: «عقب انداختن زمان صدور مجوز نمایش عمومی برخی فیلمها و بازیهایی از این دست مسائلی است که وقتی مسئولیت اکران برعهده اداره کل باشد رخ میدهد، اینها آزمودههایی است که آزمودن دوباره آن لزومی ندارد.» اسعدیان تصمیم مدیران دولتی سینما بر نظارت روی اکران جدی دانست و اظهار امیدواری کرد آنان تبعات این نوع تصمیمگیری را هم برعهده بگیرند. تهیهکننده فیلم «سعادتآباد» با اشاره به اینکه آئیننامه اکران سال 90 را که از سوی نمایندگان خانه سینما تنظیم شده خوانده، گفت: «به جز دو مورد ابهامدار که در این آئیننامه بود باقی موارد بسیار خوب و دقیق طراحی شده بود و اشکالی در آن ندیدم.» او در مورد ابهامات آن گفت: «در بخشی از این آئیننامه عنوان شده فیلمها با گذشت سه ماه از صدور پروانه نمایش میتوانند برای ثبت قرارداد اکران اقدام کنند. با اینکه دلیل این تصمیم روشن است، اما میتواند موانعی بر سر راه برخی فیلمها به وجود آورد.» اسعدیان اظهار داشت: «احتمالاً هدف از قرار دادن این شرط این بوده که برخی فیلمها که با سرعت تولید میشوند و جریان تولید را دو ماهه میگذرانند تا به اکران برسند مانعی قانونی پیش رو داشته باشند. در این میان باقی فیلمها هم به مشکل برمیخورند، زیرا همه فیلمها در جشنواره فیلم فجر شرکت میکنند و بعد از آن برای دریافت پروانه ارائه میشوند. در این وضعیت زمان سه ماهه برای رسیدن به فرصت ثبت قرارداد مانعی برای کارها به وجود میآورد و سبب میشود برنامه بعدی سینماها را نداشته باشیم.» او ابهام دوم را چنین بیان کرد: «تعیین کف پنج هفتهای برای اکران فیلمها در تابستان از یک سو و در بخشی دیگر تعیین هفت هفته برای نمایش در این فصل ابهام دیگری است که باید برطرف شود، اما در نگاهی به همه جزئیات آئیننامه باید بگوییم متن شکیلی است که نکات مهمی در آن در نظر گرفته شده است.» قدکچیان: مدیریت دولتی در حوزه اکران سرنوشت بدی خواهد داشترئیس پیشین شورای صنفی نمایش معتقد است ورود مدیریت دولتی سینما به حوزه تصمیمگیری در مورد اکران آینده ناخوشایندی خواهد داشت. کامران قدکچیان در گفتوگو با خبرآنلاین، در مورد تصمیمات تازهای که در حوزه اکران فیلمهای سینمایی از سوی مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی اتخاذ شده اظهار داشت: «اینکه مدیریت اکران را کدام بخش برعهده داشته باشد در مورد اکران فیلمهای سینمایی با توجه به کارهایی که در نوبت نمایش هستند چندان تاثیری ندارد، اما آینده این کار و واگذاری اکران به بخش دولتی بد است.» او ادامه داد: «ما زحمت زیادی کشیدیم تا مسئولیت این کار برعهده بخش خصوصی قرار بگیرد. اگر باز هم قرار باشد دولت در این مورد اظهار نظر و تصمیمگیری کند آینده روشن نخواهد بود.» قدکچیان آسیبهای این شیوه برنامهریزی برای اکران آثار را چنین برشمرد: «در آن فضا بیشتر میتوان برای اکران فیلمها تبانی کرد. در این سو آدمهای صنوف در کنار هم قرار میگیرند و تعامل سینماگران با یکدیگر شکل سادهتری نسبت به تعامل با مدیران سینمایی دارد.» او همچنین دلایلی که سبب شد مدیران سینمایی در امور اکران فیلمها وارد شوند، چنین برشمرد: «فیلمسوزیهایی که در ماههای اخیر اتفاق افتاد و نقش سینماداران در این زمینه و اکران پشت هم فیلمها بدون اینکه فرصت کافی برای دیده شدن آنها فراهم شود نشان داد مشکلاتی در زمینه اکران فیلمها وجود دارد.» قدکچیان گفت: «علاوه بر این پروانههای ساخت که بدون نگرانی از اکران آثار صادر شد و حجم بالای فیلمهایی که این روزها در نوبت نمایش هستند موجب شده تصمیمات عجیبی چون مداخله دولت در زمینه اکران فیلمها اتخاذ شود.» کاوش: شورای صنفی نمایش از ابتدا هم در خانه سینما تشکیل نمیشدنماینده اتحادیه تهیهکنندگان در شورای صنفی نمایش اعلام کرد تغییرات ایجاد شده در ترکیب این شورا نشانگر رویکرد دولتی آن نیست. حبیب کاوش در گفتوگو با خبرآنلاین، درباره فعالیت شورای صنفی نمایش جدید اظهار داشت: «نخستین جلسه شورای صنفی نمایش در محل اتحادیه تهیهکنندگان برگزار شد و در اولین جلسه همه جزئیات مربوط به آئیننامه اکران سال 90 مورد بررسی قرار گرفت.» او در مورد مطالعه آئیننامه تنظیم شده از سوی خانه سینما گفت: «کلیت این آئیننامه را خود ما در سال 80 و زمانی که آقای منوچهر محمدی در خانه سینما مسئولیت برعهده داشتند تنظیم کرده بودیم و آئیننامه جدید خانه سینما نیز تفاوت چندانی با آن متن نداشت. به طور کلی سعی کردیم روح قالب در آئیننامه را در نظر داشته باشیم و صرفاً ایرادهای موجود را برطرف کنیم.» کاوش تاکید کرد تفاوت چندانی بین آئیننامه تنظیم شده از سوی خانه سینما و آئیننامه تصویب شده وجود ندارد. او با رد نظارت دولت در جریان اکران فیلمهای سینمایی گفت: «اصلاً چنین نیست که با شروع به کار شورای صنفی جدید اکران در دست مدیران دولتی سینما قرار بگیرد. ما با این مسئله مخالف هستیم زیرا سینمای ایران سالها قبل چنین تجربهای را از سر گذراند و خود ما تلاش کردیم بخش صنفی سینما مسئولیت اکران را برعهده بگیرد.» او در مورد محل برگزاری جلسات شورا گفت: «از ابتدا هم اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران محل برگزاری جلسات شورای صنفی نمایش بود که بعد از بروز اختلافاتی میان آنان جلسات به محل خانه سینما منتقل شد.» کاوش گفت: «نه تنها شورای صنفی نمایش در شرایط کنونی دولتی نشده، بلکه آزادتر هم شده است. بازار گستردهتری برای آثار سینمایی در این آئیننامه در نظر گرفتهایم.» 54143
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 422]