تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798739542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صنايع دستي، ميراث هزاران ساله ايلام


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: صنايع دستي، ميراث هزاران ساله ايلام
استان ايلام كه قدمتي به بلنداي تاريخ كهن ايران و سابقه‌اي درخشان در فرهنگ، هنر و تمدن جهان دارد، از ديرباز تاكنون از مراكز مهم توليد صنايع دستي مانند زيراندازهاي سنتي بوده است و از گذشته دور تا به امروز صنعتگران سختكوش و با ذوق ايلامي كوشيده‌اند تا با توليد زيراندازهايي نظير قالي، گليم و دست بافته‌هايي ديگر چون سياه چادر و چيغ (چيت)، جاجيم و.... انديشه‌ها و افكار، ذوق و خلاقيت و در نهايت ايمان خود به خالق هستي و اعتقاد به فرهنگ بومي را در قالب محصولي بيان كنند كه در عين زيبايي واجد ارزش‌هاي كاربردي و مصرفي باشد.


به گزاش باشگاه خبرنگاران؛زندگي عشيره‏اي و سنتي در استان ايلام نيز باعث رشد و رونق مضاعف صنايع دستي مرتبط با آن شده است به گونه‏اي كه از دير باز بافت قالي كردي(قاليچه درشت بافت)، سياه چادر، چيغ(چيت)بافي، جاجيم بافي، گليم ساده، نمد مالي، احرامي بافي، گيوه بافي و عبا بافي در استان مرسوم بوده است.
در راستاي اهداف برنامه‏هاي آموزشي پس از ارزيابي قابليتهاي توسعه آموزش رشته‏هاي مختلف بومي استان با اولويت مزيت‏هاي هر منطقه جهت پاسخ‏گويي به سلايق مختلف، رشته‏هاي ديگري نظير گليم نقش برجسته، منبت چوب، سفال‏گري و طراحي روي سفال، قلم‏زني روي مس، و... در اين استان راه اندازي شده است و زمينه آموزش آنها فراهم شده است.
قالي بافي:مواد اوليه بكار رفته در اين گونه زير انداز عمدتاً از ابريشم بوده كه در بيشتر موارد به صورت تمام ابريشم و در پاره‏اي از مواقع از كرك و ابريشم با پشم در بافت فرش استفاده مي‏شود.
امروزه بخش عمده اي از زير اندازهاي سنتي كه در استان استفاده مي شود را فرش هاي گل ابريشم با رج شماره بالاي40 و در اندازه هاي ذرع و نيم(100×150) و قاليچه(140×220) تشكيل مي‏دهندكه عمدتاً در شهرستانهاي دره شهر و ايوان از توابع استان ايلام بافته مي شود.
گليم نقش برجسته: اين بافته از نظر اصالت و توليد مهمترين و شاخص‏ترين صنعت دستي استان ايلام است كه زمينه آن گليم ساده و نقوش آن گره كامل قالي است كه طبيعتاً بعد از بافت نقوش آن برجسته تر از زمينه است در ساير مناطق ايران از جمله اراك،كرمانشاه و ... نيز بافت اين گونه گليم انجام مي شود ولي اصالت آن مختص به استان ايلام بوده و براي اولين بار بافت آن در روستاي زنجيره از توابع شهرستان شيروان چرداول استان ايلام شروع شده است.
نمد مالي: به دليل بافت عشايري اين استان و تامين مواد اوليه(پشم)مورد نياز در داخل منطقه، نمد مالي از رونق خوبي برخوردار است. البته به دليل تاثيرات جوي, اين حرفه فصلي بوده و از اول تابستان تا ابتداي ماه سوم پائيز به مدت پنج ماه در سال انجام مي گيرد و فرايند توليد شامل در هم تنيدن الياف طي مراحل حلاجي كردن پشم، لوله كردن و كوبيدن آن است كه در نهايت منجر به توليد نمد زير انداز، كلاه نمدي و پالتوي(كپنك)خواهد شد. اين حرفه عجين با سر انگشتان نمد مالان سخت كوش ايلام، ايوان، دهلران و آبدانان است.
احرامي بافي: يكي از دستبافته هايي است كه ماسوره اساس كار آن است و ماكو با الياف نخي در اين نوع بافته به كار مي رود و از خامه پشمي رنگرزي شده به عنوان مواد اوليه آن استفاده مي شود. بافت اين هنر-صنعت در ايلام، ايوان و مهران انجام مي شود و با توجه به تعيين شهر مرزي مهران به عنوان مسيري براي اعزام و تردد زائران كربلاي معلي, بافت اين گونه دست بافته ها براي سجاده اهميت بيشتري يافته است.
گيوه بافي:كوهستاني بودن منطقه و نياز به پاي افزار راحت و سبك، انگيزه بافت گيوه را فراهم آورده است. اين هنر-صنعت كه هم اكنون نيز رواج دارد طي سه مرحله زير ساخته و پرداخته مي شود:
1- آماده كردن رويه گيوه (آجيده) كه اين كار توسط تخت كش انجام مي شود .
۲- بافت رويه گيوه (گيوه بافي) كه معمولاً براي بافت ازنخ پنبه اي و ابريشمي استفاده مي شو
۳- دوختن رويه گيوه به تخت گيوه كه اين كار توسط فرد گيوه دوز انجام مي شود.
بافت اين پاي افزار از زمانهاي ديرين تا كنون در ايلام، ايوان و مهران رايج بوده است.
بافت سياه چادر: كه در اصطلاح محلي به آن ( دوار) گفته مي‏شود معمولاً توسط زنان عشاير در استان و با استفاده از موي بز بافته مي شود. از جمله ويژگي‏هاي سياه چادر مي‏توان به خواص فيزيولوژي موي بز اشاره كرد كه بر خلاف بقيه مواد در گرما منقبظ و در سرما منبسط مي شود و اين به كاربرد ممتاز آن در سياه چادر كمك كرده تا در تابستان منافذ سياه چادر باز شده و هواي داخل سياه چادر خنك شود و در زمستان منافذ آن بسته تا از ورود سرما و باران جلوگيري شود.
بافت اين گونه پوشش حفاظتي در مناطق عشاير نشين كوچ روي استان ايلام انجام مي شود.
چيغ(چيت) بافي: «چيغ» از جمله متعلقات سياه چادر است كه همانند حصاري اطراف آن را در بر مي گيرد. چيغ با استفاده از الياف گياهي(ني) و همچنين موي بز و در پاره اي از مواقع با استفاده از نخ پشمي رنگي بافته مي شود ضمناً نقوش در چيغ به سبب ماهيت بافت آن به صورت هندسي است و ناگفته نماند كه امروزه تكنيك بافت چيغ به عنوان پارتيشن در خانه هاي آپارتماني كاربرد دارد. بهترين نوع اين دستبافته به صورت الوان در ايوان بافته مي شود يك نمونه از چيغ هاي اين شهرستان با نقش مايه هاي اصيل و سنتي, بعلت زيبايي كه از نظرتركيب بندي رنگ و كيفيت بافت دارد به عنوان سر در نمايشگاه صنايع دستي كشور نصب شده است.
جاجيم بافي: جاجيم بافته اي از پشم تابيده رنگي است كه اغلب بافت خشني دارد. در منطقه ايلام عموماً از الياف پشمي در بافت جاجيم استفاده شده كه به عنوان رختخواب پيچ كاربرد دارد. در اكثر خانواده هاي استان ايلام از اين نوع دستبافته ها براي پيچيدن يك دست رختخواب اضافي براي ميهمانان استفاده مي شود. لازم به ذكر است كه در گذشته هاي نه چندان دور از رختخواب هايي كه با جاجيم پيچيده و مرتب شده اند در كنار ديوار به عنوان تكيه گاهي مناسب براي ميهمانان استفاده مي شد.علاوه بر اين به دليل تنوع رنگي، جاجيم هاي ميهمان خانه زيبايي خاصي پيدا مي كرده است چنانچه از گفته هاي جاجيم بافان منطقه بر مي آيد حاكي از اين است كه هنر جاجيم بافي از دير باز در مناطق ايلام، ايوان و آبدانان رايج بوده است.
سفال گري: سفالگري هنري با پيشنه تاريخي است كه هنرمندان با استفاده از مواد اوليه فراوان و ارزان قيمت گل رس, با روشهاي دستي و چرخ سفالگري اقدام به تهيه و توليد انواع فرمهاي سفالي مي كردند. /س

چهارشنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن