واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: كمال تبريزي، فيلمسازي از نوع ديگر است و خيلي جدي بودن با او سازگاري ندارد. وي در برخوردهاي فردي نيز چنين است. او لحني طنزآميز ولي گزنده و هشدار دهنده دارد. ولي هرگز تن به لودگي نداده است. وي از دانشجويان فاتح لانه جاسوسي بوده و از ماجراي تسخير لانه جاسوسي تصاويري نيز گرفته است. به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگهاي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در وبلاگ " گراند سينما" به نشاني http://cinema 30.mihanblog.com آمده است: تبريزي از جمله فيلمسازاني است كه اساسا بعد از انقلاب اسلامي وارد اين عرصه شده است. او دانشجوي دانشگاه پلي تكنيك بود و در جريان انقلاب فرهنگي، جذب تلويزيون شد و بعد از تغيير رشته از مهندسي به سينما و تلويزيون ، كارش را با فيلم نه چندان مطرح "عبور" آغاز كرد. وي بعد از دو كار ديگر به نام "در مسلخ عشق" و "پايان كودكي" در سال ١٣٧٤ بهترين اثر سينمايي اش را تا آن زمان با نام "ليلي با من است" ساخت. تبريزي با اين فيلم نشان داد كه از جمله كارگرداناني نيست كه چند صباحي در سينما جاخوش كنند و بعد به اصل خود كه اشتغال به كارهاي غير از سينماست بپيوندند. تبريزي اثبات كرد كه در سينما ماندگار خواهد شد. يكي از كارهاي برجسته كمال تبريزي فيلم "ليلي با من است" است. اين فيلم در نوع خود در تاريخ سينماي ايران نظير ندارد. فيلم آشكار مي سازد كه طيف رزمندگان، در درون خود افراد متنوعي را جا داده است. از جمله، كساني كه از روي اجبار و نياز به جبعه آمدهاند نه اين كه خود رفته باشند. اما تبريزي در كنار اين نقد گوشزد ميكند كه حتي وجود ناخالصي در امري خالص نيز ميتواند ميزان ناخالصي را تقليل دهد. درست است كه صادق با انگيزه هاي نادرست وارد جبهه مي شود اما با حضور در آن جا دچار دگرديسي ميشود. اين دگرديسي طبيعي اتفاق ميافتد و همين ويژگي است كه فيلم تبريزي را برجسته مي سازد. مارمولك دومين فيلم تبريزي است كه به شكلي وسيع مطرح شد. حواشي اين فيلم، بسيا گسترده تر و مهم تر از "ليلي با من است" بود. اگر چه "ليلي با من است" در گستره سينما و اصحاب آن بيشتر مطرح شد، اما "مارمولك" نه تنها تمامي اقشار جامعه را در برگرفت بلكه همه نهادها، شخصيتها و مجامع داخلي و خارجي را تحت تاثير قرار داد. فيلم فقط بيست روز نمايش داده شد، اما شايد در تاريخ سينماي ايران فيلمي سراغ نداشته باشيم كه اين چنين حساسيت برانگيز باشد. رقم هشتصد ميليون تومان فروش در بيست روز باورنكردني است. تبريزي با انتخاب سوژه اي بكر، بار ديگر تمام نظرها را به سمت خود جلب كرده بود. فيلم بسيار ساده است، اما بايد توجه به موضع گيريهاي مختلف، بيان و رويكرد فيلم در اين هياهو ها گم شد. ضمن اينكه همين هياهوها باعث شد تا مسائل خارج متني بيشتر مورد توجه قرار گيرد و يكي از عوامل فروش نجومي فيلم هم همين ماجرا بود. به هر حال فيلم آن چنان موجي در سطح جامعه ايجاد كرد كه اصحاب سينما حداقل براي بار ديگر تجربه كردند كه سينما علي رغم داشتن رقباي قدري چون اينترنت، دي وي دي، وي سي دي و شبكههاي مختلف تلويزيوني همچنان از جذابيتهاي فراواني برخوردار است و هنوز هم ميتواند خيل تماشاگران را حتي در نيمه هاي شب به سالن تاريك سينما بكشاند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]