تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812747076




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ازدواج در سينما و سريال‌هاي ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: صنايع فرهنگي و تکنولوژي‌هاي رسانه‌اي در توليد کالاها و برنامه‌هاي خود براي متقاضيان و مخاطبان، به ذائقه، نيازمندي‌ها و ويژگي فرهنگي آنان توجه مي‌کنند و پيام خويش را از درون سبک و شيوه زيست مردمي مي گيرند که قرار است پيامشان را به آنان ارسال کنند. به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدرضاصائمي در وبلاگ"کوچه فرهنگ" به نشاني http://ssaemi.blogfa.com/ نوشته است: شرط مخاطب پذيري و گيرندگان فعالي که به دريافت کنشگرانه پيامها توجه کنند . و اين کالاهاي فرهنگي را مصرف كنند، اهتمام به بن مايه‌هاي رفتاري و تاريخي و خرده فرهنگ‌هاي حوزه عمومي است تا به واسطه فرافکني و همذات‌پنداري مخاطب با اثر ارتباط حاصل و آموزش و سرگرمي و ديگر اهداف دنياي رسانه ها محقق شود. ساخت و توليد فيلم‌هاي سينمايي و سريال‌هاي تلويزيوني بيش از ديگر ابزارها و فناوري‌هاي جديد در بستر اين مکانيسم فرهنگي شکل مي‌گيرند و موجوديت مي‌يابند. براي همين است که ملودرام هاي خانوادگي و قصه هاي پرسوز و گداز عاشقانه بيش از ژانرهاي ديگر مورد توجه مخاطبان ايراني قرار مي‌گيرد. تجربه‌هاي زندگي و تاريخ اجتماعي آنان به اين ذائقه هنري دامن مي زند و ميل به تماشاي آثاري که به اين مولفه ها توجه مي کنند را افزايش مي‌دهد. پاشنه آشيل اين داستان، قصه عشق و ازدواج و دلدادگي است که دامنه گسترده‌اي دارد و از ژانر حماسي و جنگي تا گونه‌هاي وحشت و کميک را تحت الشعاع خود قرار داده است. علاقه ايرانيان به فيلم‌هاي هندي، برآمده از همين شخصيت فرهنگي است و نقش مهمي در مخاطب شناسي ايراني دارد. اين مساله اگرچه داراي سابقه و ريشه هاي تاريخي است اما در دهه اخير بيشتر مورد توجه قرار گرفته و حتي راه افراط پيموده است. از موارد قابل دسترسي و همه جانبه براي رديابي اين موضوع در فيلم و سريال‌هاي ايراني، همين سريال‌هاي ويژه ماه رمضان است که اکنون به سنتي رسانه‌يي بدل شده و مخاطبان زيادي را جذب خود کرده است. به هر يک از آن‌ها اگر از منظر کشف اين معني دقت کنيد، متوجه خواهيد شد در همه آن‌ها مساله ازدواج به شکل پررنگي مطرح است. سريال «اغماء» اگر چه در فضاي ماورايي و معناگرا ساخته شده اما مساله ازدواج در آن از چند منظر مطرح مي شود. علاقه دکتر جودت به خانم دکتر برديا و پيشنهاد ازدواج به وي از يک سو و طرح ازدواج ميان پري پژوهان و پسر همکلاسي اش و موضوع ازدواج ميان فرزاد و رز و الياس و پري از سوي ديگر مساله ازدواج را حتي در ساختاري غيرمتعارف و ژانري ماورايي به تصوير مي کشد. در «ميوه ممنوعه» که عشق و فکر تجديد فراش محور اصلي قصه است که البته ازدواج عاشقانه دختر حاجي فتوحي با مرد مورد علاقه اش را نيز بايد به آن افزود. مساله ازدواج در اينجا بهانه چالش و درگيري خانوادگي مي شود و تعليق هاي پرکششي خلق مي‌کند. در يک «وجب خاک» نيز ، تقاطعي چند سويه از ازدواج اما در بستري کميک روايت مي‌شود که در نوساني از تعليق‌هاي پر حادثه به تعريف قصه خود مي‌پردازد. مشکل ازدواج حميد با دختر مورد علاقه اش و اياز و بهمن سي‌دي به دختر افشاري ، مثلثي سه گانه از عشق و ازدواج خلق مي‌کند که همچون ريلي ، داستان را به جلو حرکت مي‌دهد. در آخرين مجموعه از اين سري يعني «شکرانه» نيز اساسا قصه با ازدواج مجدد پدر خانواده با زني جوان آغاز مي‌شود. طرح مساله ازدواج در سريال‌هاي ايراني نه يک جاذبه صرف سينمايي که نشانگر رشد کاريکاتوري اين نياز فردي - اجتماعي در جامعه است و البته طرح وضعيت متضاد آن يعني طلاق نيز در مقابل يک موقعيت پارادوکسيکال روان - جامعه شناختي به وجود مي آورد که سوژه خوبي به دست کارگردان‌ها مي‌دهد. يکي از نقاط آسيب پذير سينماي ايران همين مساله است که واکنشي اجتماعي نسبت به يک خلاء تاريخي را بازتاب مي‌دهد و بيش از آن که بر نگرش حل مساله باشد ، صرفا به عنصري تعليق دهنده و سرگرمي ساز محدود مي شود. اين موضوع، گاهي آن قدر لوث مي‌شود که مخاطبان در همان ابتدا ازدواج برخي کاراکترها را در پايان پيش بيني مي‌کنند و مطمئن هستند بالاخره در طول فيلم يکي با ديگري وصلت خواهد کرد. طنز تلخ حقيقت همين جاست. جايي که طرح پررنگ ازدواج در سريال‌ها نه دليل به اهميت سينمايي که به خاطر بحران موضوع در جامعه است، بحراني که با بحران سينما آميخته است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 640]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن