تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):زيارت امام حسين عليه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798398184




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به ارتش بعد از پيروزي انقلاب تا شروع جنگ تحميلي ارتش اسلامي تولدي ديگر


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نگاهي به ارتش بعد از پيروزي انقلاب تا شروع جنگ تحميلي ارتش اسلامي تولدي ديگر
جام جم آنلاين: انديشمندان سياسي زماني كه دگرگوني‌ها را مورد مطالعه قرار مي‌دهند، يك سري ويژگي‌ها و مشخصه‌هايي را يادآور مي‌شوند كه در تمامي انقلاب‌ها با اندك تفاوت‌هايي يكسان است ولي انقلاب اسلامي ايران داراي ويژگي‌ها و مشخصه‌هاي منحصر به فردي است كه در تاريخ جهان بندرت مي‌توان شبيه آن را پيدا كرد.


از اين‌روست كه انقلاب اسلامي ايران يكي از استثنايي‌ترين انقلابات بشري است كه تاريخ را در سينه خود دارد و به شهادت اكثريت پژوهشگران اجتماعي يكي از همين ويژگي‌هاي بي‌نظير، روش برخورد انقلاب خونين بهمن 57 با ارتش بوده است.

معمولا در كشورهايي كه زيرسلطه استعمار قرار داشته‌اند، پس از پيروزي انقلاب و قيام مردم، ارتش يكي از مشكلات سترگ انقلابيون و آزاديخواهان به شمار مي‌رود زيرا استعمار با سعي فراوان كوشيده ارتش را مخالف منابع مردم و همگام با سياست‌هاي خود تربيت كند، تا با قرار دادن آنها در مقابل مردم، اهداف خويش را از اين طريق جامه عمل بپوشاند. پرواضح است چنين ارتشي پس از پيروزي قابل اعتماد نيست و ترس از كودتا و براندازي سرنوشت نهال تازه رسته انقلاب را بي‌اندازه تهديد مي‌كند.

اما در انقلاب اسلامي ايران وضعيت به كلي با آنچه معمول دنياست فرق داشت، زيرا پيكره اصلي ارتش ما از مردمي مستضعف و ستم‌كشيده تشكيل شده بود كه خود قشري از اقشار مردم مسلمان بودند و با فرهنگ اسلامي الفتي قلبي و ناگسستني داشته و خواه‌ناخواه در مقابل سياست‌هاي ضدمذهبي و ضدمردمي حكومت وابسته پهلوي قرار مي‌گرفتند و به اين دليل است كه ما نه‌تنها شاهد رويارويي ارتش با انقلاب اسلامي نيستيم، بلكه ناظر حضور و شركت فيزيكي آنها (چه با لباس مبدل يا نظامي)‌ در تظاهرات، همراه با حضور معنوي به صورت پيام‌ها و اعلاميه‌هاي همبستگي به طور آشكار و مخفي، از اولين جرقه‌هاي انقلاب تا پيروزي هستيم كه مي‌توان موارد بيشماري از اين همگامي با مردم را از دل تاريخ انقلاب اسلامي براحتي بيرون كشيد و تازه جالب‌ترين و حساس‌ترين مساله اين است كه پس از پيروزي نيز علي‌‌رغم نظر بعضي از مفسران، همين پيكره يكي از مدافعان و پشتيبانان سرسخت انقلاب اسلامي گرديده و بسرعت پس از پيروزي به جنگ ضدانقلابيون در گوشه و كنار كشور شتافته و سپس همگام با ديگر نيروهاي مسلح راهي جبهه‌هاي جنگ تحميلي و نابرابر با دشمن خارجي شده است.

دقيقا به خاطر همين همبستگي است كه با مطالعه اسناد لانه جاسوسي، حساسيت و برخورد دشمنانه امپرياليسم آمريكا را با ارتش جمهوري اسلامي بوضوح مشاهده مي‌كنيم تا چه اندازه فكر شيطان بزرگ معطوف اين قضيه است كه هنوز چند روزي از سپيده دم پيروزي نگذشته، توفان دسيسه‌ها و توطئه‌ها در ابعاد مختلف زير عليه‌ ارتش از طرف بلند‌گوهاي استكبار جهاني وزيدن مي‌گيرد:

1 - توطئه انحلال ارتش

2 - توطئه بدبين كردن ارتش نسبت به روحانيت كه بني‌صدر خائن سردمدار آن بود.

3 - توطئه ننگين كردن ارتش به اتهام كودتا كه بختيار مزدور به كمك تعددي از عوامل سرسپرده آمريكا قصد انجام آن را داشت.

4 - توطئه دلسرد كردن ارتش از نظام مقدس جمهوري اسلامي كه دستگاه‌هاي تبليغاتي جهاني عهده‌دار آن بودند.

5 - توطئه پليد ايجاد اختلاف ميان برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ارتش جمهوري اسلامي.

اما شوم‌ترين و خطرناك‌ترين اين توطئه‌ها را كه برنامه‌اي از قبل مشخص شده بود، بايد مطرح كردن انحلال ارتش دانست. مخالفان انقلاب اسلامي با مطرح كردن اين دلايل كه بافت ارتش موجود شاهنشاهي است، مستشاران آمريكايي بر ارتش ايران حاكميت داشته‌‌اند.

اين ارتش در حوادث 15‌خرداد، 17‌شهريور، قضاياي حكومت نظامي نقش داشته است و تا پيش از 22‌بهمن در خيابان‌هاي تهران در برابر مردم بوده‌‌اند، با اين بافت و فكر و عمل احتمال كودتاي ارتش حتمي است.

پس اين ارتش نمي‌تواند در جهت اسلام، جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي مردم گام بردارد و حافظ استقلال، آزادي و نظام جمهوري اسلامي باشد بنابراين بايد منحل و ارتش خلقي يا ارتش بي‌طبقه توحيدي جايگزين آن شود و براي تكميل اين توطئه خطرناك به بعضي از پادگان‌ها و مراكز نظامي حمله كرده، اسلحه‌ها و مهمات آن را به غارت بردند و قطعا مي‌توان گفت هدف آنها از طرح اين شعار خدمت به نظام نوپاي جمهوري اسلامي نبود، زيرا آنها فراموش كرده بودند تنها ارتش نبود كه بافت شاهنشاهي داشت، بلكه فرهنگ و صنعت و تجارت و هنر و غيره همه بافت شاهنشاهي داشتند و ديگر اين‌كه مستشاران خارجي نيز از ايران رفته يا در حال خارج شدن بودند.

علاوه بر اين، پيكره و بدنه اصلي ارتش به عناوين مختلف همبستگي و وفاداري خود را به انقلاب اسلامي به صورت شركت در راهپيمايي‌ها و فرار از پادگان‌ها و بيعت معروف 19 بهمن نشان داده بودند بنابراين هدفشان چيزي جز اين نبود كه قواي مسلح كشور را نابود يا ضعف كرده تا بتوانند اهداف پليد و شوم خود را عملي كنند كه مي‌توان با توجه به جريانات كردستان و گنبد و بعد‌ها در شهريور 1359 كه رژيم بعثي و سرسپرده عراق حمله تجاوزكارانه خويش را با هجوم به غير نظاميان آغاز كرد، در حالي‌‌كه هيچ نيروي قابل توجهي براي مقابله با آنها وجود نداشت، راز و رمز آن مقدمه چيني‌هاي دشمن و عوامل داخلي را بهتر درك كرد زيرا در آن صورت اولا جبهه مقابله با شورش‌ها و توطئه‌هاي داخلي و سركوب ضد انقلاب لااقل ضعيف مي‌شد، ثانيا امكان جنگ‌هاي كلاسيك ارتش با قواي نظامي دشمن در مرزها از دست مي‌رفت و ثالثا به جاي ارتش منحل شده، گروه‌هاي سياسي مسلح و مجهز و سازمان يافته و‌ آماده مستقر مي‌شدند.

روندي كه دشمنان براي شكست دادن ارتش در پيش گرفتند نشان مي‌دهد تا چه حد يك ارتش مكتبي براي غرب هراس‌آور و ترسناك است

با اين كه امام(ره)‌ از اولين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي هميشه حامي ارتش بوده و كوشيده بودند تمامي توطئه‌هايي را كه عليه اين بازوي مسلح انقلاب صورت مي‌گرفت خنثي سازند، اين بار نيز با شم پس‌نگر و پيش‌نگر به عنوان رهبر بلامنازع انقلاب اسلامي به نجات كشور و انقلاب برخاستند، با فرمان قاطع و تاريخي خود مبني بر اين كه ارتش بايد پا برجا باشد،‌ انسجام و يكپارچگي خود را حفظ كند و مردم نيروهاي مسلح را پشتيباني مي‌كنند، اين نقشه شيطاني را نيز همچون ديگر توطئه‌ها رسوا و تمامي حيله‌هاي دشمنان را نقش بر آب كردند و ارتشيان نيز با اطاعت خالصانه از امام(ره)‌ به نداي حسين زمان لبيك گفتند.

در حقيقت با ياد كردن امام(ره)‌ از ارتش به عنوان لشكر اسلام و لشكر امام زمان (عج)‌ و دستور تقويت آن در فرمان 5 ماده‌اي 28/1/58 به مناسبت روز ارتش در 29 فروردين و رژه ارتش از مقابل قرآن و ملت، راي اعتماد رسمي امام و امت به نيروهاي مسلح بود كه ارتش ما را مصداق كامل در عهدنامه حضرت علي(ع)‌ با مالك اشتر كرد.

به اين ترتيب وقتي دشمنان نتوانستند از انحلال ارتش طرفي ببندند به فكر ديگري افتادند. بني‌صدر خائن پس از گرفتن پست رياست جمهوري و فرماندهي كل قوا، تمام هم و تلاش خود را بر اين قرارداد كه ارتش را ابزار دست خود بسازد و مايه قدرتي براي مقابله با امام‌(ره)‌ دست و پا كند، ولي با هوشياري امام(ره)‌ و حذف بني‌صدر ديديم كه به چه شكل تحولات در ارتش آغاز شد كه نتيجه آن پيروزي‌هاي غيرقابل تصور براي ارتش و اسلام و شكست‌هاي مفتضحانه براي دشمن بود.

هنوز چند هفته‌اي از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي و توطئه انحلال ارتش نگذشته بود كه اغتشاشات و عصيان‌ها در گوشه و كنار كشور توسط عناصري از گروه خيانكار و زنجير در گردن استعمارگران جهاني به نام حزب دموكرات و كومله و ديگر عناصر پليد و منفور گروهك‌ها در كردستان و گنبد شروع شد.

‌آنها با حمله به پادگان‌ها و مراكز نظامي از جمله پادگان مهاباد و سنندج به غارت اسلحه‌ها و مهمات پرداخته و شروع به قتل و چپاول شهرهاي پاوه، ميانه، سردشت و غيره كردند. پاوه در 25 مرداد 58 به طور كامل در محاصره مهاجمان مسلح قرار گرفت كه پس از تصرف شهر دست به كشتار فجيعي زدند. امام (ره)‌ در 26 مرداد خطاب به دولت و ارتش و ژاندارمري فرمان حركت با توپ‌ها و تانك‌ها و قواي مجهز تا 24 ساعت را به سوي پاوه شخصا دادند. بنا به فرمان امام، ارتش به طور رسمي وارد تعقيب ضد انقلاب در كردستان شد.

دكتر چمران و سرلشكر فلاحي، فرمانده نيروي زميني با هواپيما وارد باختران شده و در 27 مرداد نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي نيز به كمك محاصره شدگان شتافت. بالاخره نيروي اعزامي وارد شهر پاوه شد و ستون ‌هايي از لشكر 64 اروميه در حالي كه مرحوم سرلشكر ظهيرنژاد فرماندهي آن را به عهده داشت از نقده وارد اشنويه شد. با يك سري عمليات توسط فرزندان برومند ارتش و ديگر نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي، كردستان و ديگر نقاط كشور يكي پس از ديگري آزاد شد.

با حضور ارتش در گنبد و كردستان كه منجر به عقب‌نشيني ضدانقلاب از آن مناطق شد، گروهك‌ها به تعبيري از در ديگري وارد شدند و آن ايجاد تضاد و جنگ رواني ميان سپاه و ارتش بود كه در زمان بني‌صدر خائن به اوج خود رسيد؛ به طوري كه رنجبر در ادامه خط بني‌صدري مي‌كوشد با ايجاد تفرقه ميان ارتش و سپاه در پوشش پشتيباني از ارتش، سپاه را ضدتخصص و ضدارتش جلوه دهد.

امام(ره)‌ اين بار نيز توطئه را كشف و اظهار فرمودند: «بدانيد ارتش و سپاه از هم جدا نيستند و همه براي خدا و اسلام و ميهن عزيز، در جنگ و فداكاري به سر مي‌برند و كساني كه مي‌خواهند بين سپاه و ارتش و ديگر اقشار قواي مسلح اختلاف ايجاد كنند به فكر ميهن و اسلام نيستند....»

پس از شكست اين توطئه‌ها وقتي دشمنان تزريق خون به رگ‌هاي انقلاب اسلامي را توسط ارتش ديدند، اين بار با طرح گسترده‌تري به فكر كودتايي افتادند كه معروف به نوژه شد و اين كودتا توسط جاسوسان و روساي سازمان ضدبشري سيا با همكاري عراق، اسرائيل و مصر طرح‌ريزي شد و فرماندهي اجراي آن را 2 تن از سران فراري ارتش به عهده داشتند.

قرار بود كودتا به طور همزمان در تهران و ديگر شهرهاي بزرگ به مرحله اجرا درآيد كه در مراحل اجراي آن حدود 70 تن از شخصيت‌هاي مذهبي و سياسي ظرف مدت 12 ساعت دستگير شوند. اماكني مثل مدرسه فيضيه و اقامتگاه امام(ره)،‌ كميته مركزي و ... توسط هواپيما بمباران شود و كودتاچيان، هواپيما، خلبان و افراد فني و نظامي را براي اين طرح شوم آماده كرده بودند.

اما اين كودتا و توطئه به لطف الهي و نيروهاي مخلص و متعهد درون ارتش خنثي شد و شكست اين كودتا به دست فرزندان رشيد و دلسوز ارتش درس بزرگي به استكبار جهاني داد تا بيهوده گرد ارتش جمهوري اسلامي نگردند، چراكه اين ارتش با نظم و اطاعت از ولايت فقيه و مكتب، حركت تكاملي خود را پيموده و با آگاهي و شناخت، رسالت مقدس خود را تا حد شهادت و ايثار جان بخوبي انجام مي‌دهد.

به دنبال اين شكست و ديگر ناكامي‌ها، قدرت‌هاي امپرياليسمي و صهيونيستي اين بار با زمينه‌سازي و تحريك صدام، آخرين حربه خود را به ما تحميل كردند كه مدت‌ها پيش از تجاوز به مرزهاي كشورمان، هزاران تلاش مشكوك براي ايجاد نفاق و پراكندگي در نيروهاي دفاعي مملكت انجام داده بودند. دلاورمردي‌ها و رشادت‌هاي ارتش جمهوري اسلامي در اين جنگ به قدري سترگ و عظيم است كه به هيچ وجه در اين مقال نمي‌گنجد.

روندي كه دشمنان انقلاب براي شكست دادن ارتش در پيش گرفتند و فرازهايي از سخنان امام(ره)‌ در شكست اين سير گوياي تاريخي است كه نشان مي‌دهد تا چه حد يك ارتش مكتبي براي غرب هراس‌آورتر و ترسناك است.

ارتشي كه با كارنامه درخشان با شركت در تظاهرات و راهپيمايي‌ها در جريان انقلاب، سعي در تحكيم و دفاع از مباني انقلاب اسلامي، تلاش موفق در ساخت يك تشكيلات نظامي مكتبي و متكي بر مردم، وحدت عمل با سپاه پاسداران در سركوبي دشمنان داخلي و خارجي، دفاع از كشور و تماميت ارضي آن در مقابل گروهك‌ها و بيگانگان، آموزش نظامي سپاه و كميته‌ها در اوايل انقلاب، كمك به مردم هنگام بروز عوامل طبيعي و شهدا و جانبازان بي‌شمار تا اوايل جنگ، به پيشگاه ولايت فقيه و امت مسلمان ايران سرافرازي خود را نشان داده است.

علاوه بر كارنامه درخشان فوق، بزرگ‌ترين تحولات معنوي نيز با ايجاد سازمان عقيدتي سياسي در ارتش به وجود آمدو به جاي روح بي‌نيازي از مكتب كه در رژيم سابق ترويج مي‌شد، انگيزه خدايي و حفظ مكتب و مصالح اسلام در سرلوحه امور ارتش قرار گرفت.

مصداق چنين گفتاري، اين كه ارتش اولين ارگاني بود كه خود را از آثار طاغوت پاك و مبرا كرد و به اين ترتيب با اتصال و اعتصام به حبل‌الله و جاري شدن در سيل خداجويي ملت و طي طريق در مسير في‌سبيل‌الله جاي هر گونه وابستگي در ارتش گرفته شد.

روابط عمومي نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن