واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - با جمعبندی دیدگاههای داوران و مسئولان برگزاری بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر میتوان نتیجه گرفت ایرادات وارد بر داوریها و مدیریت این دوره جشنواره ناشی از بیبرنامگی و انتخاب نادرست داوران بوده است. به گزارش خبرآنلاین، اختصاص کاخ به جشنواره فیلم فجر، نمایش فیلم های توقیفی، بیان سیاستهای جدید مدیران سینمایی، هیئتهای انتخاب و داوری، پخش بیش از 20 فیلم از فیلمسازانی که نخستین فیلم خود را کارگردانی کرده اند و نکاتی از این دست، ویژگیهای بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر بودند، جشنوارهای که در نهایت با معرفی برگزیدگان نشان داد قرار است سینمای ایران را به چه مسیری هدایت کند؛ مسیری که تصور میشود غیر از خودیها سهمی برای دیگران قائل نیست.رفع ابهامات موجود در مورد این دوره از جشنواره و به طور خاص داوریهای آن تنها با گفتوگو با داوران و مدیران امکانپذیر بود. خبرآنلاین در گفتوگو با این افراد سعی کرد تا حد امکان در مورد نحوه داوری و مدیریت جشنواره روشنگری صورت بگیرد. سجادپور: ما فضا را برای گفتوگو گشودیمعلیرضا سجادپور، رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی که رد جریان برگزاری جشنواره فجر هم مسئولی های متعددی برعهده داشت، در نگاهی به این دوره از جشنواره گف: «این جشنواره فرصتی بود تا تعاملی بین قشرهای مختلف سینماگران و مدیران و منتقدان به وجود آید و یاد بگیریم با صراحت با یکدیگر گفتوگو کنیم. البته گاه در این گفتوگوها و صراحتی که در کلام بوده با زیادهرویهایی هم روبرو بودیم. انتقادها و صحبتهای تند و تیزی که گاه با آقای شمقدری صورت گرفت از جمله این زیادهرویها بود که البته حتی با این شیوه صحبتها هم آقای شمقدری مشکلی ندارند.» او در مورد داوریهای این دوره از جشننواره گفت: «همه ما باید به جمع داوران احترام بگذاریم و به هیچ وجه نباید کار آنان را زیر سوال ببریم. در میان داوران افرادی از طیفهای مختلف دیده میشود که همین مساله امکان آن را فراهم میکند تا داوریها دقیقتر و درستتر انجام شود. همواره این مساله مطرح میشود که میتوان به گروه داوران بهتری رسید اما نمیتوان جشنوارهها را تا مدتها نگه داشت تا به گروهی رسید که هیچکس ایرادی را به آن وارد نداند.» شهیدی: سیمرغ حق تنابنده بود نه فرخنژاداسفندیار شهیدی یکی از اعضای هیئت داوران جشنواره بود. او دو دوره قبل هم در جشنواره داوری کرده و در مقایسه این دوره با دوره های پیشن گفت: «برخلاف همیشه که در داوریها از ابتدا چهار پنج فیلم خاص مورد توجه قرار میگیرند و تمامی جوایز بین این آثار بدون توجه به دیگر فیلمها تقسیم میشود، ما تلاش کردیم تا تمامی فیلمها را با دقت بالایی در نظر بگیریم و حتی چند فیلم را دو بار دیدیم تا با دقت نظر بالایی کار داوری را انجام دهیم. در جشنواره امسال هفده، هجده فیلم جایزه گرفتند و این نشان میدهد ما به عنوان هیئت داوران سراغ چهار پنج فیلم گلدرشت نرفتهایم.» او در مورد نادیده گرفته شدن بازی حمید فرخ نژاد و تعداد زیاد فیلم های او در این دوره از جشنواره گفت: «تعداد زیاد بازیها ملاکی برای اهدای جایزه نیست. فردین هم سالانه 16 فیلم بازی میکرد. داوران به این نتیجه رسیدند که محسن تنابنده باید سیمرغ بلورین این بخش را دریافت کند.» فیاض: «طلا و مس» مجموعهای مشابه اما کاملتر از فیلمهای میرکریمی بودابراهیم فیاض، استاد دانشگاه و یکی از داوران جشنواره فجر تاکید دارد نظر او به طور خاص در مورد حوزههای تخصصی او مورد توجه قرار گرفته است. او در مورد داوری های این دوره از جشنواره گفت: «یادم نیست از چه روزی دیدن فیلمها را شروع کردیم. به هر حال برای اینکه کپی فیلمها از میان نمایشهایی که در سایر سینماها داشتند به دست ما برسد، زمانی نیاز بود که همین مساله موجب شد مدتی طولانی در یک روز فیلمها را ببینیم.» او ادامه داد: «من بازی فرخنژاد را بسیار پسندیدم، او هم در «شب واقعه» و هم در «به رنگ ارغوان» بازی خوبی انجام داده بود، اما برخی از اعضای حاضر در گروه داوری معتقد بودند بازی او در «شب واقعه» تفاوتی با «عروس آتش» ندارد. به همین دلیل او موفق به کسب جایزه نشد.» او فیلم شاخص را از نگاه خود در این دوره از جشنواره چنین معرفی کرد: ««طلا و مس» از نظر من فیلم بسیار خوبی بود. کارگردان این فیلم سه فیلم میرکریمی را در هم تلفیق کرده بود و اثری به مراتب بهتر از فیلم او به وجود آورده بود. «شب واقعه» هم فیلم خوبی بود. «به رنگ ارغوان» مضامین پیچیدهای را در خود گنجانده بود و «ملک سلیمان» هم کاری پیشرفته بود.» علیاکبری: دبیر داور هفتم بودمحسن علیاکبری، تهیهکننده سینما که هم عضو هیئت انتخاب جشنواره بود و هم هیئت داوران در مورد یکی از اتفاقات پرحاشیه جشنواره امسال و اهدای نادرست جایزه بخش صدا اظهار نظر کرد. علی اکبری گفت: «مساله جایزهای که بین آقای ابوالصدق و علویان به اشتباه رد و بدل شد، اشتباه تایپی بود. یعنی تایپیست به اشتباه به جای نام آقای علویان چیزی شیبه علایی یا علیدی نوشته بود که آقای معلم براساس این اشتباه تایپی تصور کرد، «آل» نوشته شده و جایزه را به نام آقای ابوالصدق خواند.» او همچنین در مورد زوج بودن تعداد اعضای هئیت داوران گفت: «قرار ما از ابتدا این بود اگر رایها 3 به 3 شد، از نظر دبیر جشنواره به عنوان رای هفتم استفاده کنیم، اما در هیچ موردی این اتفاق نیفتاد و حداقل با آرای 4 بر 2 به نتیجه میرسیدیم.» هاشمزاده: اهدای یک جایزه اشتباهی جنجالسازی نداردیکی ازجالبترین اظهار نظرها در مورد اعلام نادرست برگزیده بخش صدا از سوی سیدناصر هاشمزاده، عضو هیئت داوران صورت گرفت. او در این زمینه گفت: «این اشتباهها در برنامههای مختلف روی میدهد. بارها در جشنواره اشتباههایی از این دست صورت گرفته و نمی توان چنین برداشت کرد که غرضی رد کار بوده است. بارها در مسابقات دو و میدانی دیدهام که عنوان برنده اشتباه گفته شده است. اینها هیچ کدام دلیلی بر وجود غرض نیست و نیازی نیست جنجال راه بیاندازیم.» هاشمزاده همچنین در مورد اهدای تعداد زیاد دیپلمها و جایزههای ویژه گفت: «کسانی که این جوایز را گرفتند لیاقت آن را داشتند که مورد توجه ویژه هیئت داوران قرار بگیرند. فیلم «طلا و مس» همایون اسعدیان ویژگیهایی داشت که نمیتوانستیم آن را نادیده بگیریم. بازی نگار جواهریان در این فیلم بسیار قابل توجه بود و نادیده گرفتن همه این ویژگیها از نظر ما نشدنی بود.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 385]