واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چند سكانس از فجر 26
در شرایطی كه كمتر از 2 ماه تا آغاز جشنواره فیلم فجر باقی مانده است، به تدریج میتوان تركیب احتمالی فیلمهای حاضر در این رویداد سینمایی را شناخت.اولین تجربه مدیریت تازه فارابی با برگزاری جشنوارهای رقم خواهد خورد كه اغلب فیلمهایش محصول دوران علیرضا رضاداد، مدیر عامل سابق فارابی هستند؛ جشنوارهای كه قطعاً در آن چهرههایی چون ابراهیم حاتمیكیا، داریوش مهرجویی، واروژ كریم مسیحی، مسعود كیمیایی، احمدرضا درویش، رخشان بنیاعتماد، اصغر فرهادی و فریدون جیرانی در آن حضور نخواهند داشت.جشنواره فیلم فجر، چشماندازی از اكران سال آینده سینما را (با قدری اما و اگر در خصوص برخی تولیدات تجاری) به تصویر میكشد. مثلاً این كه در سال 86، شاهد فعالیت پررنگ فیلمسازان جوان بودیم، قطعاً نمودش را در جشنواره فجر نشان خواهد داد؛انبوهی از فیلمسازانی كه كارهای اول یا دومشان را جلوی دوربین بردهاند و اغلب هم امیدوارند تا در جشنواره فجر «دیده» شوند.فجر همیشه محل مناسبی برای كشف استعدادهای تازه بوده است. «دایره زنگی» اولین ساخته بلند پریسا بختآور میتواند یكی از این فیلمها باشد كه فیلمنامهاش را اصغر فرهادی نوشته است و حضور پرتعداد بازیگران شاخص در آن، فیلم را به یكی از آثار كنجكاوی برانگیز امسال تبدیل كرده است.«آتشكار» (محسن امیر یوسفی)، «كتونی سفید» (ابراهیم معیری)، «حس پنهان» (مصطفی رزاق كریمی)، «در میان ابرها» (روحالله حجازی) و «چگونه اركستر هماهنگ میشود؟» (محمد احمدی) را هم میتوان در همین رده قرار داد. آثاری كه موسوم به فیلم تهیه كنندهاند و در رده آثار تجاری قرار میگیرند، خیلی دل به جشنواره فجر نمیبندند و سازندگانشان ترجیح میدهند آنها را بدون هیچ پیشداوریای، مستقیماً روانه اكران عمومی كنند. در چنین شرایطی، وقتی تهیهكننده «زنها فرشته نیستند» به حضور در فجر ابراز علاقه میكند، تعجب اغلب علاقهمندان و پیگیران سینمای ایران را برمیانگیزاند. آخرین حضور پویا فیلمیها در جشنواره فیلم فجر را چه كسی به یاد میآورد؟ ظاهراً حضور پرتعداد بازیگران مطرح در دومین ساخته شهرام شاه حسینی، مهمترین دلیل ابراز علاقه برای حضور در جشنواره فجر است.از سوی دیگر برخی از فیلمسازانی كه تجربه نشان داده، آثارشان مناسب حضور در جشنواره است، خیلی به شركت در این رویداد سینمایی علاقه نشان ندادهاند.مجید مجیدی كه ركورددار دریافت سیمرغ است، به گفته مجری طرح آخرین ساختهاش، «آواز گنجشگها»، انگیزه چندانی برای حضور در جشنواره ندارد. تهیهكننده فیلم آخر كمال تبریزی، «همیشه پای یك زن در میان است» نیز گفته ترجیح میدهد فیلمش را در یكی از بخشهای جنبی به نمایش درآوردهمچنان كه حضور «فرزند صبح» ساخته بهروز افخمی هم كه خیلیها كنجكاو دیدن آن هستند، نیز به اما و اگر منوط شده است. افخمی گفته به شرطی فیلمش را به فجر میرساند كه سطح جشنواره بالا باشد.حضور «به همین سادگی» ساخته رضا میركریمی در جشنواره هم در هالهای از ابهام قرار دارد. فیلمی كه مدت هاست آماده نمایش است و یك نمایش نیز در جشن خانه سینما داشته است. میركریمی جزو فیلمسازانی است كه در فجر چهره شدند. او 7 سال پیش با «زیر نور ماه» در جشنواره نوزدهم فجر، به عنوان فیلمسازانی مستعد و خوش قریحه كشف شد. ضمن این كه 3 سال پیش با «خیلی دور، خیلی نزدیك» بیشتر جوایز اصلی جشنواره را به خود اختصاص داد. «به همین سادگی» اگر در جشنواره حاضر نشود، میتوان آن را به حساب انتقاد تند و تیزی گذاشت كه میركریمی اخیراً از مدیریت دولتی سینما ابراز كرده است. در عوض به نظر میرسد كه حضور فیلمهایی چون «صد سال به این سالها» (سامان مقدم)، «آتش سبز» (محمدرضا اصلانی)، «شب» و «هر شب تنهایی» (هر دو ساخته رسول صدر عاملی)، «خاك آشنا» (بهمن فرمانآرا) و «دیوار» (محمد علی طالبی) در جشنواره قطعی باشد.سامان مقدم نشان داده كه در هر فیلمش مسیری تازه را آغاز میكند و در سالهای اخیر كارهایش جزو غافلگیر كنندهترین فیلمهای سینمای ایران بودهاند؛ چه كمدی موزیكال «مكس»و چه فیلم تلخ اجتماعی «كافه ستاره» كه واكنشهای متفاوتی را به همراه داشتند. 2سال پیش «كافه ستاره» با بیاعتنایی عجیب داوران جشنواره مواجه شد. با این همه مقدم قصد دارد با فیلم تازهاش در «صد سال به این سالها» به فجر بیست و ششم بیاید. فیلمی كه در آن 3 مقطع متفاوت از زندگی یك زن به تصویر كشیده شده است. بهمن فرمانآرا، جزو فیلمسازانی است كه خاطرات خوشی از جشنواره دارد. او پس از سالهای طولانی غیبت، با «بوی كافور، عطر یاس» تقریباً همه جایزههای جشنواره هجدهم را درو كرد و 2 سال بعد با فیلم بحثبرانگیز «خانهای روی آب» سیمرغ بهترین فیلم را دریافت كرد. «خاك آشنا» كه فرمانآرا آن را با همان گروه همیشگیاش ساخته است، میتواند به فجر امسال رونق ببخشد. محمدرضا اصلانی، كه جزو فیلمسازان هم نسل فرمانآراست و اولین تجربه بلند سینماییاش را در دهه 50 به تهیهكنندگی او جلوی دوربین برده، پس از 3دهه غیبت، با «آتش سبز» حضور در جشنواره فجر را تجربه خواهد كرد. اصلانی در اولین دوره جشنواره فجر با مستند «كودك و استثمار» حاضر بود. او كه در این سالها، بیشتر به ساخت فیلمهای مستند مشغول بود، در «آتش سبز» با بازیگران مطرحی كار كرده و حادثهای كه در طول فیلمبرداری برای پگاه آهنگرانی رخ داد، نام فیلم را بیشتر بر سر زبانها انداخت.رسول صدرعاملی جزو فیلمسازانی بود كه امسال وقتش را صرف ساخت مجموعهای تلویزیونی كرد. او قصد دارد با 2 اپیزود از مجموعه «شهری كه دوست میدارم» به جشنواره بیاید. «شب» و «هرشب تنهایی»، صدر عاملی را به یكی از فیلمسازان پركار جشنواره تبدیل خواهد كرد. دیگر فیلمسازی كه میخواهد با 2 فیلم به جشنواره بیاید، ابراهیم فروزش است. فیلمساز كمكاری كه در طول 2 دهه، فقط 4 فیلم بلند جلوی دوربین برده بود، امسال 2فیلم «هامون و دریا» و «دوست دارم را هجی كن» را كارگردانی كرده است.محمد علی طالبی دیگر فیلمساز نه چندان پر كار سینمای ایران نیز، كه آخرین حضورش در جشنواره به فیلم «تو آزادی» در فجر نوزدهم بازمیگردد، امسال «دیوار»را جلوی دوربین برده است كه میگویند یكی از آثار اجتماعینگر متفاوت این سالها بوده و حضورش در فجر تقریباً قطعی است.«كنعان» ساخته مانی حقیقی هم با تركیب جالب توجه بازیگرانش و همچنین سابقه كارگردان به عنوان فیلمسازی كه خارج از جریان رایج سینمای ایران فیلم میسازد، دیگر فیلمی است كه در صورت حضور در فجر، میتواند مورد توجه قرار گیرد.علیرضا داودنژاد دیگر فیلمساز باتجربه سینمای ایران هم احتمال دارد با «تیغزن» به جشنواره بیاید؛ فیلمی كه گویا در ادامه مسیر «هوو» ساخته شده است.خسرو معصومی هم با «باد در علفزار میپیچد» از مهمانان جشنواره امسال است؛ فیلمسازی كه چند سالی است مسیر دلخواهش را یافته و در دل جنگلهای شمال، میكوشد به بررسی مناسبات انسانها را در طبیعت زیبا و سرسبز بپردازد. فرزاد موتمن كه با «شبهای روشن» یكی از پدیده های جشنواره بیست و یكم بود، پس از تفرجی در سینمای تجاری با فیلم «باجخور»، فیلم معناگرای «جعبه موسیقی» را جلوی دوربین برده كه حضورش در جشنواره قطعی است.«خواب زمستانی» آخرین ساخته سیامك شایقی كه از معدود فیلمسازان همچنان فعال و پركار نسلی از كارگردانان است كه در دهه 60 به سینما آمدند، هم در جشنواره حضور خواهد یافت.«خواب لیلا» دومین ساخته مهرداد میرفلاح به عنوان تجربهای در ژانر وحشت و «استشهادی برای خدا» اثر علیرضا امینی كه اولین تجربه كارگردانش در كاربا بازیگران مطرح است هم به تنوع فیلمهای حاضر در فجر بیست و ششم خواهند افزود. این تنوع میتواند مهمترین برگ برنده جشنوارهای باشد كه سالهاست عدهای همسان بودن فیلمهایش را به مثابه نقطه سقوط ارزیابی كردهاند، به شرطی كه این تنوع از مرحله حرف فراتر برود و در مرحله بعد از كیفیت قابل قبول برخوردار باشد.منبع : همشهری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 504]