تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798747123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دام شكارچيان براى جويندگان كار


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: دام شكارچيان براى جويندگان كار
معصومه كريمى
- به يك منشى خانم براى دفتر مدير عامل با روابط عمومى قوى، شيك پوش و مسلط به تايپ فارسى و لاتين با حقوق و مزاياى خوب نيازمنديم.
- به تعدادى نيرو جهت نگهدارى از سالمند، بيمار و كودك با درآمد بالا- ماهيانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان نيازمنديم- (فقط خانم و ترجيحاً شبانه روزى)
- به يك سرمايه گذار جهت سرمايه گذارى در اجراى پروژه يك شركت معتبر صنعتى نيازمنديم استثنائى با سود عالى ( 500 ميليون تومان به بالا)
برداشت اول
اين سه نمونه تنها موارد كوچكى از صدها آگهى است كه روزانه در شهر به چشم جويندگان كار مى خورد.اين آگهى ها آنقدر جذاب هستند كه حتى اگر فردى جوياى كار هم نباشد، نظرش حسابى جلب مى شود. حال تصور كنيد كه دختر و پسر يا افراد جوياى كار با ديدن اين آگهى ها چقدر خوشحال و ذوق زده مى شوند و عكس العمل شان چه خواهد بود.
وقتى تلفن را بر مى دارى و شماره را مى گيرى با شنيدن بوق ممتد اشغال كلافه مى شوى و به بخت و اقبال بدت لعنت مى فرستى اما وقتى پس از تلاش مضاعف به تلفنت جواب داده مى شود كمى به خوش اقبالى ات مى انديشى! پس از تعيين وقت ملاقات خوشحال راهى مى شوى اما.‎/‎/‎/
دختران يا پسران جوان كه تجربه كافى ندارند و از طريق جامعه و خانواده نيز آموزش هاى لازم را فرا نگرفته اند با ورود به شركت مورد نظر و مشاهده برخورد دوستانه و صميمانه مديران شركت و دكوراسيون جذاب و شيك گمان مى كنند اين همان مكانى است كه دنبالش بوده اند؛ كارى مناسب با حقوق و مزاياى عالى، مكانى شيك و محلى كه روابط كاركنان آنقدر خوب و صميمى است كه غريبى غربت و تازه واردى به هيچ كس دست نمى دهد، حتى در برخى جاها روابط آنقدر دوستانه مى شود كه مدير شركت مى گويد خانم ها در اين مكان راحت هستند اگر بخواهيد شما هم مى توانيد روسرى خود را برداريد. بدين ترتيب دختر يا حتى پسرى كه درباره قانونى يا غيرقانونى بودن فعاليت شركت هيچ گونه اطلاعى ندارند به همين راحتى به استخدام در مى آيند غافل از اين كه در چه راهى گرفتار شده اند. دختران نگون بخت پس از اين كه مورد سوءاستفاده قرار مى گيرند خود را با كوله بارى از غم و حسرت و پشيمانى و آبروى از دست رفته روبه رو مى بينند يا مجبورند در همان شركت بمانند و تن به خواسته هاى شيطانى دهند و يا تنها به خانه پناه ببرند و ديگر سراغ كار را نگيرند. در اين ميان با نگاهى به آمار هاى پرونده هاى مربوط در محاكم قضايى و انتظامى به روشنى در مى يابيم كه امروز تعداد قابل توجهى از جوانان جامعه به شيوه هاى مختلف در چنين دام هايى اسير شده اند.
برداشت دوم
دختر جوان كه حالا مورد آزار و اذيت قرار گرفته است در عين تحمل مشكلات شديد روحى- روانى سرانجام وقتى موضوع را با خانواده اش مطرح مى كند، خدا مى داند كه والدين و نزديكان او چه احساسى پيدا مى كنند. با اين حال وقتى در نهايت تصميم گرفته مى شود از مدير شركت شكايت شود آنها لااقل به اين موضوع دلخوش مى كنند كه پس از طرح شكايت مدير متخلف را با دست و پاى بسته در زندان ببيند. غافل از اين كه تبهكاران بلافاصله شركت را تخليه كرده اند. تازه آن موقع است كه انگار يك پارچ آب سرد روى سر دختر نگون بخت و خانواده اش ريخته اند و احساس مى كند دنيا روى سرش خراب شده است بدين ترتيب او مى ماند با يك دنيا پشيمانى و يك خاطره شوم از بهترين دوران جوانى.
برداشت سوم
در بسيارى از موارد قربانيان از ترس آبروى از دست رفته چاره اى جز سكوت نمى بينند و در برخى موارد نيز خود تصميم به انتقام مى گيرند كه اين نوع برخورد ها نيز عواقب شوم و خطرناك ديگرى به دنبال دارد. حالا شايد اين سؤال در ذهن جويندگان كار يا والدين شان شكل بگيرد كه چگونه بايد شركت هاى كاغذى يا غيرمعتبر را شناسايى كرد. اين شركت ها چه طور و از چه مرجعى مجوز مى گيرند!
شركت خصوصى به معناى حريم خصوصى نيست
سردار محمدى فر، معاون حقوقى و پارلمانى نيروى انتظامى درخصوص فعاليت شركت هاى خصوصى مى گويد: اغلب دست اندركاران شركت هاى خصوصى مجوز فعاليت يا ثبت شركت را از سازمان ثبت شركت ها دريافت مى كنند حال آن كه متأسفانه اين سازمان در خصوص اعطاى مجوزها هيچ گونه همكارى با نيروى انتظامى و دستگاه قضايى ندارد. بدين ترتيب شركت ها مانند قارچ رشد كرده و خود به خود نيز منحل مى شوند يا مكان خود را دائم تغيير مى دهند به همين دليل هم در برخى از آنها مشكلات اخلاقى يا كلاهبردارى هاى مختلف صورت مى گيرد كه جامعه را متضرر مى نمايد.
معاون حقوقى و پارلمانى نيروى انتظامى در ادامه مى گويد: مجوز ثبت شركت خصوصى به اين معنا نيست كه مؤسسان شركت هر كارى دلشان خواست انجام دهند، بلكه بايد تعهداتى را بپذيرند چرا كه حريم خصوصى با شركت خصوصى تفاوت هاى بسيارى دارد. پس مديران مربوط بايد از نهادهاى حكومتى مجوز بگيرند و به تعهداتى نيز پايبند باشند.
دكتر نجفى توانا جرم شناس نيز در اين خصوص مى گويد: متأسفانه يكى از عللى كه توسط برخى تأسيس كنندگان شركت ها به وجود برخى مشكلات دامن مى زند فقدان نظارت از سوى سازمان هاى متولى نظارت و ساماندهى اين مؤسسات مى باشد. امروزه در كشور ما ثبت شركت يكى از ساده ترين كارهاى حقوقى است كه به راحتى انجام مى شود. اين اشخاص با اجاره يك محل كوچك و گذاشتن چند ميز و صندلى به دلالى و واسطه گرى پرداخته، سعى در كسب درآمدهاى هنگفت دارند. در اين راستا وجود برخى امكانات ظاهرى نيز به توفيق اين شركت ها كمك مى كند. شرايطى مانند تزئينات داخلى، ميز و دكور ادارى بسيار شيك و مقبول و مهم تر از همه منشى كه بتواند هم با كلام با مشترى رابطه ايجاد كند و او را براى پذيرش پيشنهادات بعدى تجارى توسط مدير مجموعه آماده كند و هم اين كه ظاهرى پرجاذبه داشته باشد. متأسفانه مجموع اين شرايط باعث سوءاستفاده از دختران جوان جوياى كار مى شود. البته در كنار اين عوامل بايد به ضعف هاى جدى در آموزش جوانان از طريق خانواده ها، رسانه ها و همين طور جامعه در مواجهه با اين شركت ها هم اشاره كرد. اين در حالى است كه متأسفانه سيستم فرهنگى ما نيز اجازه استفاده از تدابير حمايتى و قانونى از قربانيان اين نوع اعمال و جرائم را نمى دهد به همين دليل بعد از اين كه سوءاستفاده از دختران جوان صورت گرفت به دلايلى مانند تعطيلى، ورشكستگى، بدهكارى، اختلاف هاى مالى براى پرداخت حقوق شركت باعث مى شود كه قربانيان محل كار را ترك كنند و با كوله بارى از مشكلات روحى، جسمى و مالى به شركت هاى مشابه مراجعه و يا هيچ گاه براى اشتغال به مؤسسه اى مراجعه نكنند و در اوج افسردگى در خانه بمانند.
ظاهر آراسته از معيارهاى انتخاب كارمند نيست
سردار محمدى فر، همچنين در خصوص نحوه شناسايى شركت هاى غيرقانونى و بى پايه و اساس مى گويد: افراد مراجعه كننده به شركت ها بايد قبل از انعقاد قرارداد و ارائه هرگونه مدرك به مديران شركت ها از قانونى بودن فعاليت شركت مورد نظر از طريق اداره اماكن نيروى انتظامى و اداره ثبت شركت ها مطمئن شوند، پس از حضور در محل مورد نظر نيز بايد توجه كنند كه در حوزه فعاليت شركت امكانات لازم كار يا كارمند نيز وجود دارد يا خير؛ در واقع نوع كار و محيط شركت بايد متناسب با فعاليت شركت باشد و وجود مبلمان خاص كه شركت را بيشتر به يك رستوران و كافى شاپ تبديل كرده است (كه حتى در برخى از شركت هاى متخلف كه از سوى مأموران نيروى انتظامى پلمب شد مشروبات الكلى و مواد مخدر هم وجود داشت) مد نظر نيست حال چه بسا همين نوع دكوراسيون شركت براى فريب افراد كم تجربه و جوان طراحى شده است. به گفته سردار محمدى فر شركت ها بايد در خصوص انتخاب كارمند شئون اخلاقى را رعايت كنند و داشتن ظاهرى آراسته جزو فاكتور هاى انتخاب كارمند بويژه زن ها نيست.
اين مقام ارشد نيروى انتظامى مى گويد افراد جوياى كار پس از مراجعه به شركت بايد ببينند نوع پوشش و نحوه رفتار كارمندان شركت با آنها مطابقت دارد يا خير، به طور قطع هر فرد يكسرى اعتقادات و شئونى براى خود قائل است پس افراد نبايد در مكانى كه با معيار هاى اخلاقى شان سازگار نيست مشغول كار شوند.
محمدى فر درباره مدارك مورد نياز براى عقد قرارداد با يك شركت نيز مى گويد: به طور طبيعى هر فردى براى استخدام در شركت يا مؤسسه قراردادى را مى پذيرد و مشغول كار مى شود اما بهتر است قبل از انعقاد هر نوع قرارداد و ارائه چك براى تضمين و مدارك مشابه، موضوع را با يك كارشناس حقوقى يا افرادى كه در اين زمينه تجربه كافى دارند در ميان گذاشته و سپس قرارداد را امضا كنند.
دام هاى پيش روى دختران
دكتر نجفى توانا، جرم شناس همچنين در خصوص فعاليت شركت هاى غيرقانونى و خصوصى و جذب نيروى جوان بويژه دختران مى گويد: بررسى اين گونه آسيب ها و مشكلات اجتماعى و اظهارنظر نسبت به علل و ارائه راه حل اين مشكلات ايجاب مى كند كه ما عوامل اوليه و بنيادى و سپس علل ثانويه و تمام كننده اين آسيب ها را شناسايى كنيم. نخستين دليل اين گونه مسائل ريشه اقتصادى دارد. جامعه ما به دليل جوان بودن از لحاظ بازار كار با حجم زيادى از تقاضا ها بويژه از سوى افرادى كه داراى تحصيلات متوسط و بالا هستند مواجه است و كار چه براى دختران و چه پسران نه تنها وسيله امرار معاش بلكه ابزارى براى خود آزمايى ،عرض اندام در بخش هاى ادارى و تجارى و اقتصادى كشور است كه نوعى خودسازى تلقى مى شود. وقتى جوانان بويژه دختران بعد از اتمام تحصيلات، موفق به يافتن كار در جامعه نمى شوند و اعتماد به نفس شان تضعيف مى شود به نوعى در مقام مقايسه احساس كمبود، ناتوانى، شرمندگى و بيهودگى مى كنند و خلاصه در برخى مواقع، دچار اختلال هاى روحى مى شوند.
اين جرم شناس مى گويد: دومين علت پذيرش شرايط كار در شركت هاى خصوصى و بى پايه و اساس نيز به كم اطلاعى و يا بى توجهى خانم ها به حقوق خود بازمى گردد. همين مسئله باعث شده زنان و دختران دوشادوش مردان، به دنبال بهره مندى از حقوق شهروندى، اساسى، بشرى و اجتماعى خود باشند. به همين دليل از كار به عنوان يك ابزار خودآزمايى حضور در محيط هاى اجتماعى استفاده مى كنند. از اين رو، برخى به دليل ناكامى در يافتن شغل مناسب بعد از مدتى تلاش به جست وجو در آگهى هاى تبليغاتى پرداخته و به شركت ها مراجعه مى كنند كه در برخى مواقع جويندگان كار با مشكلات اساسى روبه رو مى شوند.

شنبه|ا|26|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن