واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: حواشي و جدل هاي بيانيه انجمن خانه تئاترايرانپشت پرده دعواي مهناز افشار و بهزاد فراهاني چه بود؟
سينما و تئاتردومقوله جدايي ناپذيراست، كه سوال هاي زيادي را پيش روي مخاطبان و كارشناسان قرارداده است.اينكه آيا تئاتر هنوز هم مدرسه بازيگري سينما است؟آيا سينما استعداد هاي خاص خود را پرورش مي هد و تئاتر جزيره جدا از آن است؟و در مسئله اي جنجالي تر آيا حضوربازيگران سينما در تئاتر نشان از افول اقبال تئاتر دارد؟ به روشني پيداست كه بازيگران اصيل تئاتر ،يعني آن دسته از بازيگراني كه مقابل ثروت و شهرت سينما مقاومت كرده اند ،به حضوربازيگران سينما ...
آفتاب: سينما و تئاتردومقوله جدايي ناپذيراست، كه سوال هاي زيادي را پيش روي مخاطبان و كارشناسان قرارداده است.اينكه آيا تئاتر هنوز هم مدرسه بازيگري سينما است؟آيا سينما استعداد هاي خاص خود را پرورش مي هد و تئاتر جزيره جدا از آن است؟و در مسئله اي جنجالي تر آيا حضوربازيگران سينما در تئاتر نشان از افول اقبال تئاتر دارد؟ به روشني پيداست كه بازيگران اصيل تئاتر ،يعني آن دسته از بازيگراني كه مقابل ثروت و شهرت سينما مقاومت كرده اند ،به حضوربازيگران سينما ...
شفاف :سينما و تئاتردومقوله جدايي ناپذيراست، كه سوال هاي زيادي را پيش روي مخاطبان و كارشناسان قرارداده است.اينكه آيا تئاتر هنوز هم مدرسه بازيگري سينما است؟آيا سينما استعداد هاي خاص خود را پرورش مي هد و تئاتر جزيره جدا از آن است؟و در مسئله اي جنجالي تر آيا حضوربازيگران سينما در تئاتر نشان از افول اقبال تئاتر دارد؟
به روشني پيداست كه بازيگران اصيل تئاتر ،يعني آن دسته از بازيگراني كه مقابل ثروت و شهرت سينما مقاومت كرده اند ،به حضوربازيگران سينما در تئاترحساس ترباشند.واز سوي ديگر بازيگراني حرفه اي هستند كه شغل خود را فراترازمحدوديت هاي رسانه اي مي دانند،وبازيگري براي آن ها شغلي براي همه رسانه ها ،از راديو و تلويزيون گرفته تا سينما و تئاتراست؛اين گروه نيز در برابر ديدگاهي كه حضورآن ها را در تئاتر بر نمي تابد ،موضع گيري كرده و از در مخالفت با آن در خواهدآمد.
اين مسائل در حالي اتفاق مي افتد كه مخاطبان امروزي جايگاه متفاوتي نسبت به گذشته پيدا كرده اند.قطعا تماشاگران اندكي كه سال1312 به سينما مي رفتند و براي اولين يا دومين بار چشم به پرده نقره اي سينما مي دوختند ،همان ديدگاه و تعريفي را داشتند كه مظفرالدين شاه در شرح سفرخود و اولين رويايي با پرده سينما نوشته بود «دستگاهي كه به روي ديوار مي اندازند و مردم در آن حركت مي كنند.»و براي آنها هم سينما چيزي جز همان «عكس جسم متحرك » روي ديوارنبود.
همه بحث جدل هاي سينمايي ها و تئاتري ها با حضور آتيلا پستاني و بهزاد فراهاني در برنامه هفت بالا گرفت.و پس انتشاربيانيه بهزاد فراهاني در وب سايت ها داوود رشيدي در برنامه «مجله تئاتر»درشبكه چهاربه او جواب مي دهد.همه بازيگران سينما خود را متعهد مي دانند تا به اين واكنش ها پاسخ دهند وكسي از اصل موضوع كه وضعيت معيشيتي بازيگران تئاتر براي رو آوردن يه سينما است يادي نمي كند و به ورطه فراموشي سپرده مي شود.و در اين بين تلويزيون به بخش اخبار خود به روند قبلي ادامه داد اخباري از جشنواره هاي تئاتر پخش و كرد و هيچ خبري ازاين بحث ها نبود.سايت ايران تئاتر،به عنوان پربينده ترين مرجع اطلاع رساني درزمينه هاي هنرنمايشي ،تا كنون حتي يك سطر هم در بار اين موع چيزي ننوشت.
ثابت مي كنم مهناز افشار لياقت صحنه تئاتر را دارد
در كنارهمه بحث و ها واكنش ها مهنازافشار كه درنمايش «آمديم،نبوديد،رفتيم» به كارگرداني رضا حداد،درتالار ايرانشهربه صحنه مي رود،بخشي از پي آمدها ي جنجال بيانيه انجمن بازيگران تئاتر است.وي در جوابيه كوتاه به بهزادفراهاني نوشت:«من ادعايي ندارم و نخواهم داشت.تلاشم را مي كنم كه هم حرمت تئاتر را نگه دارم و شما را كه پيشكسوت اين حرفه هستيد و هم دختران هنرمندي كه تحويل اين جامعه هنري دادا ايد و هم دوستاني كه فكر مي كنند مهناز افشار لياقت صحنه تئاتر را ندارد.مي كوشم تا همه آنها را راضي و خوشحال از حضورم در صحنه پر احترام تئاتر كنم ...فقط با اجازه همه هنرمندان بزرگ اين خاك عرض مي كنم كمي منصف تر باشيم.»
دانش تئاتر لازمه ورود به اين عرصه
در اين بين بهزاد فراهاني بازيگر وكارگردان با سابقه تئاتر و رئيس انجمن بازيگران خانه تئاتردر گفت و گوي خود با همشهري ماه مي گويد:انجمن خانه تئاترهيچ ممنوعيتي براي ورود هنرمندان به عرصه تئاتر كشور نمي شناسد.اما اين ورود بايد قانون مند باشد .هر شخصي كه قرار است در تئاتر فعاليت كند بايد بپذيرد كه با توجه به قرارداد تيپ دستمزدش تعريف شود.معيار بر اساس فعاليت هاي تئاتري است.مسئله ديگرداشتن سواد و دانش تئاتري است .سواد به اين معنا كه انديشه لازم براي شناخت تئاترئ بازي كردن در آن را داشته باشد.كلاسيسيزم يونان را بداند ،با تئاتر ايران و مجموعه آثار ترجمه شده آشنا باشد،از زيبا شناسي ،فلسفه و مردم شناسي مطلع باشدو بسياري دانش هاي ديگركه لازمه تئاتر است را داشته باشد.
فراهاني مي گويد بر خلاف اعتقاد جمشيد مشايخي مبني بر اين كه هيج جاي دنيا اينگونه نيست بايد، بگوييم درهمه جاي دنيا براي ورود افراد تئاتري شرايطي در نظرگرفته مي شود.وي معتقد كه كه طبق قانون اساسي نمي توان جلوي ورود هيچ فردي را به حرفه اي گرفت.اما همين قانون اساسي به مثلا يك سورچي اجازه نمي دهد كه به اتاق عمل برود و جراحي كند.رئيس انجمن بازيگران خانه تئاتر پر كردن كيشه تئاتر را طاعون اين مساله دانست و گفت:تا زمانيكه چشم مديران يه گيشه بسته شده و تنها اميدشان هم استفاده از بازيگران سينما است نمي توان به آينده تئاتر ايران اميدواربود.
به گزارش شفاف،آنچه در ذهن هر بيننده وشنونده به جاي خواهد ماند بازيگراني هستند كه حضور باشكوهي در هر دو صحنه داشتند و هيچ گاه از ياد نخواهند رفت ؛زنده ياد خسرو شكيبايي،پرويز پرستويي،رضا كيانيان ،فاطمه معتمدا آريا ،علي نصيريان....و به قول معروف تئاتر همان سينماي زنده است.
كد مطلب : 142748
سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آفتاب]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]