تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى پذيرد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798759614




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حواشي و جدل هاي بيانيه انجمن خانه تئاترايرانپشت پرده دعواي مهناز افشار و بهزاد فراهاني چه بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: حواشي و جدل هاي بيانيه انجمن خانه تئاترايرانپشت پرده دعواي مهناز افشار و بهزاد فراهاني چه بود؟
سينما و تئاتردومقوله جدايي ناپذيراست، كه سوال هاي زيادي را پيش روي مخاطبان و كارشناسان قرارداده است.اينكه آيا تئاتر هنوز هم مدرسه بازيگري سينما است؟آيا سينما استعداد هاي خاص خود را پرورش مي هد و تئاتر جزيره جدا از آن است؟و در مسئله اي جنجالي تر آيا حضوربازيگران سينما در تئاتر نشان از افول اقبال تئاتر دارد؟ به روشني پيداست كه بازيگران اصيل تئاتر ،يعني آن دسته از بازيگراني كه مقابل ثروت و شهرت سينما مقاومت كرده اند ،به حضوربازيگران سينما ...


آفتاب: سينما و تئاتردومقوله جدايي ناپذيراست، كه سوال هاي زيادي را پيش روي مخاطبان و كارشناسان قرارداده است.اينكه آيا تئاتر هنوز هم مدرسه بازيگري سينما است؟آيا سينما استعداد هاي خاص خود را پرورش مي هد و تئاتر جزيره جدا از آن است؟و در مسئله اي جنجالي تر آيا حضوربازيگران سينما در تئاتر نشان از افول اقبال تئاتر دارد؟ به روشني پيداست كه بازيگران اصيل تئاتر ،يعني آن دسته از بازيگراني كه مقابل ثروت و شهرت سينما مقاومت كرده اند ،به حضوربازيگران سينما ...

شفاف :سينما و تئاتردومقوله جدايي ناپذيراست، كه سوال هاي زيادي را پيش روي مخاطبان و كارشناسان قرارداده است.اينكه آيا تئاتر هنوز هم مدرسه بازيگري سينما است؟آيا سينما استعداد هاي خاص خود را پرورش مي هد و تئاتر جزيره جدا از آن است؟و در مسئله اي جنجالي تر آيا حضوربازيگران سينما در تئاتر نشان از افول اقبال تئاتر دارد؟

به روشني پيداست كه بازيگران اصيل تئاتر ،يعني آن دسته از بازيگراني كه مقابل ثروت و شهرت سينما مقاومت كرده اند ،به حضوربازيگران سينما در تئاترحساس ترباشند.واز سوي ديگر بازيگراني حرفه اي هستند كه شغل خود را فراترازمحدوديت هاي رسانه اي مي دانند،وبازيگري براي آن ها شغلي براي همه رسانه ها ،از راديو و تلويزيون گرفته تا سينما و تئاتراست؛اين گروه نيز در برابر ديدگاهي كه حضورآن ها را در تئاتر بر نمي تابد ،موضع گيري كرده و از در مخالفت با آن در خواهدآمد.

اين مسائل در حالي اتفاق مي افتد كه مخاطبان امروزي جايگاه متفاوتي نسبت به گذشته پيدا كرده اند.قطعا تماشاگران اندكي كه سال1312 به سينما مي رفتند و براي اولين يا دومين بار چشم به پرده نقره اي سينما مي دوختند ،همان ديدگاه و تعريفي را داشتند كه مظفرالدين شاه در شرح سفرخود و اولين رويايي با پرده سينما نوشته بود «دستگاهي كه به روي ديوار مي اندازند و مردم در آن حركت مي كنند.»و براي آنها هم سينما چيزي جز همان «عكس جسم متحرك » روي ديوارنبود.

همه بحث جدل هاي سينمايي ها و تئاتري ها با حضور آتيلا پستاني و بهزاد فراهاني در برنامه هفت بالا گرفت.و پس انتشاربيانيه بهزاد فراهاني در وب سايت ها داوود رشيدي در برنامه «مجله تئاتر»درشبكه چهاربه او جواب مي دهد.همه بازيگران سينما خود را متعهد مي دانند تا به اين واكنش ها پاسخ دهند وكسي از اصل موضوع كه وضعيت معيشيتي بازيگران تئاتر براي رو آوردن يه سينما است يادي نمي كند و به ورطه فراموشي سپرده مي شود.و در اين بين تلويزيون به بخش اخبار خود به روند قبلي ادامه داد اخباري از جشنواره هاي تئاتر پخش و كرد و هيچ خبري ازاين بحث ها نبود.سايت ايران تئاتر،به عنوان پربينده ترين مرجع اطلاع رساني درزمينه هاي هنرنمايشي ،تا كنون حتي يك سطر هم در بار اين موع چيزي ننوشت.

ثابت مي كنم مهناز افشار لياقت صحنه تئاتر را دارد

در كنارهمه بحث و ها واكنش ها مهنازافشار كه درنمايش «آمديم،نبوديد،رفتيم» به كارگرداني رضا حداد،درتالار ايرانشهربه صحنه مي رود،بخشي از پي آمدها ي جنجال بيانيه انجمن بازيگران تئاتر است.وي در جوابيه كوتاه به بهزادفراهاني نوشت:«من ادعايي ندارم و نخواهم داشت.تلاشم را مي كنم كه هم حرمت تئاتر را نگه دارم و شما را كه پيشكسوت اين حرفه هستيد و هم دختران هنرمندي كه تحويل اين جامعه هنري دادا ايد و هم دوستاني كه فكر مي كنند مهناز افشار لياقت صحنه تئاتر را ندارد.مي كوشم تا همه آنها را راضي و خوشحال از حضورم در صحنه پر احترام تئاتر كنم ...فقط با اجازه همه هنرمندان بزرگ اين خاك عرض مي كنم كمي منصف تر باشيم.»

دانش تئاتر لازمه ورود به اين عرصه

در اين بين بهزاد فراهاني بازيگر وكارگردان با سابقه تئاتر و رئيس انجمن بازيگران خانه تئاتردر گفت و گوي خود با همشهري ماه مي گويد:انجمن خانه تئاترهيچ ممنوعيتي براي ورود هنرمندان به عرصه تئاتر كشور نمي شناسد.اما اين ورود بايد قانون مند باشد .هر شخصي كه قرار است در تئاتر فعاليت كند بايد بپذيرد كه با توجه به قرارداد تيپ دستمزدش تعريف شود.معيار بر اساس فعاليت هاي تئاتري است.مسئله ديگرداشتن سواد و دانش تئاتري است .سواد به اين معنا كه انديشه لازم براي شناخت تئاترئ بازي كردن در آن را داشته باشد.كلاسيسيزم يونان را بداند ،با تئاتر ايران و مجموعه آثار ترجمه شده آشنا باشد،از زيبا شناسي ،فلسفه و مردم شناسي مطلع باشدو بسياري دانش هاي ديگركه لازمه تئاتر است را داشته باشد.

فراهاني مي گويد بر خلاف اعتقاد جمشيد مشايخي مبني بر اين كه هيج جاي دنيا اينگونه نيست بايد، بگوييم درهمه جاي دنيا براي ورود افراد تئاتري شرايطي در نظرگرفته مي شود.وي معتقد كه كه طبق قانون اساسي نمي توان جلوي ورود هيچ فردي را به حرفه اي گرفت.اما همين قانون اساسي به مثلا يك سورچي اجازه نمي دهد كه به اتاق عمل برود و جراحي كند.رئيس انجمن بازيگران خانه تئاتر پر كردن كيشه تئاتر را طاعون اين مساله دانست و گفت:تا زمانيكه چشم مديران يه گيشه بسته شده و تنها اميدشان هم استفاده از بازيگران سينما است نمي توان به آينده تئاتر ايران اميدواربود.

به گزارش شفاف،آنچه در ذهن هر بيننده وشنونده به جاي خواهد ماند بازيگراني هستند كه حضور باشكوهي در هر دو صحنه داشتند و هيچ گاه از ياد نخواهند رفت ؛زنده ياد خسرو شكيبايي،پرويز پرستويي،رضا كيانيان ،فاطمه معتمدا آريا ،علي نصيريان....و به قول معروف تئاتر همان سينماي زنده است.

كد مطلب : 142748

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن