تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798445950




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسكن؛ بالاخره رونق يا ركود؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: مسكن؛ بالاخره رونق يا ركود؟
نمي توان وضعيت كنوني بازار مسكن و افزايش قيمت ها در اين بخش را به حساب رونق گذاشت. بلكه بايد گفت كه بازار مسكن همچنان در ركود به سر مي برد و اميد زيادي براي بازگشت رونق به آن وجود ندارد. مگر اين كه اتفاقي ديگري رخ دهد و سه فاكتور اصلي كه ذكر شد تحقق يابند. اما با توجه به اوضاع كنوني تحقق اين سه فاكتور نيز بسيار دور ذهن است.
وضعيت بازار مسكن چگونه است؟ آيا رونق به اين بازار بازگشته است؟ آيا شاهد زمستان گرم مسكن هستيم؟ تحليل هاي متفاوتي از بازار مسكن ارائه مي شود. برخي گزارش ها از رونق سخن مي گويند. اما موشكافي بازار مسكن اين موضوع را تائيد نمي كند. بلكه از وضعيت ركودي آن خبر مي دهد. ركودي كه به نظر نمي رسد به اين زودي ها به پايان برسد.

به گزارش فرارو، همزمان با تلاطم در بازار ارز گزارش هايي مبني بر تاثيرپذيري بازار مسكن از بازار ارز منتشر شد. براساس آن گزارش ها افزايش نرخ ارز موجب گرم شدن بازار مسكن شده است.

اما امروز معاون بازرسي اتحاديه مشاوران‌املاك تهران ضمن تاييد گفته‌هاي مسوولان دولتي درباره «هماهنگ‌بودن رشد قيمت مسكن و نرخ تورم» گفت: «ارزش معاملات واحدهاي مسكوني در شهر تهران در 9ماه اول سال90 حدود 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش پيدا كرد، اما در هفته‌هاي گذشته از فصل زمستان، نرخ‌رشد مجددا نزولي شده، به عدد منفي 5درصد رسيده‌است كه با توجه به انتخابات پيش‌رو و اوضاع اقتصاد كلان كشور، پيش‌بيني مي‌شود تا پايان امسال، رشد مثبت نصيب قيمت مسكن نشود.»

حسام عقبايي در خصوص اظهارنظرهاي موجود مبني بر افزايش 20 تا 30 درصدي قيمت مسكن در سال جاري نسبت به سال گذشته گفت: «تا حدي مي‌توان سياست‌هاي دولت را در مهار قيمت مسكن در سال جاري مثبت و موثر ارزيابي كرد، به گونه‌اي كه مي‌توان ادعا كرد اگر اين سياست‌ها اعمال نمي‌شد قيمت مسكن به مراتب بيش از ميزان رشد كنوني افزايش مي‌يافت.»

وي افزود: «اما در مورد درصدهاي احتمالي افزايش قيمت مسكن بايد بگويم كه كشور ما كشوري است كه سالانه بانك مركزي نرخ تورم را اعلام مي‌كند و نرخ تورم ما تا جايي كه من اطلاع دارم براساس اعلام بانك مركزي حداقل بالاي 18 درصد بوده است كه در فصل‌هاي مختلف بعضا به بيش از20 درصد نيز رسيده است.»

اظهارات عقبايي نشان مي دهد كه در بازار مسكن اتفاق خاصي رخ نداده است و احتمالا اتفاق خاصي نيز رخ ندهد. معادلات در اين بازار به سادگي و به شكل آني تغيير پيدا نمي كند، بلكه تغيير معادلات در اين بازار نيازمند زمان و همچنين وجود آرامش در اقتصاد كشور است.

تحليل معاون بازرسي اتحاديه مشاوران املاك تهران دقيقا در مقابل تحليل برخي فعالان بازار مسكن است. آن ها مدعي هستند بازار مسكن همزمان با تلاطم در بازار دلار و سكه گرم شده است و رونق به اين بازار بازگشته است. اين عده از فعالان بازار مسكن مدعي هستند كه در اواخر سال جاري قيمت مسكن همچون 85 به شدت افزايش خواهد يافت.

عقبايي در اين باره معتقد است به عقيده من و با توجه به اينكه در آستانه انتخابات مجلس شوراي اسلامي قرار داريم و عرصه سياست هم بي‌تاثير در عرصه اقتصاد نيست، فكر نمي‌كنم كه تا پايان سال، اتفاق فاحش و خاصي در قيمت مسكن بيفتد و احتمال رشد آنچناني در بازار مسكن بيش از 10 درصد را بسيار ضعيف مي‌دانم.

به نظر مي رسد اين اظهار نظر نيز به دور از منطق نباشد. بازار مسكن هم اكنون در شرايطي به سر نمي برد كه با رونق ناگهاني مواجه گردد. رونق در بازار مسكن به سه عامل اساسي بستگي دارد؛ 1- وجود ثبات در بازارهاي ديگر همچون بازار ارز و طلا 2- آرامش سياسي و اجتماعي كشور با تاكيد بر شرايط سياست خارجي و نبود مسئله اي به نام تحريم 3- رابطه عرضه و تقاضاي مسكن.

بررسي فاكتور اول در چند ماه اخير نشان مي دهد كه بازار طلا و ارز وضعيت متلاطمي دارد، تا زماني كه اين بازار به آرامش نرسد نبايد انتظار داشت سرمايه هاي به سوي بازار مسكن سوق پيدا كند. تا زماني كه شهروندان سرمايه گذاري در بازار ارز و سكه را به سود خود مي دانند به سمت بازار ديگري حركت نخواهند كرد. در واقع بازار ارز و سكه شرايطي را ايجاد كرده است كه صاحبان سرمايه از خرد گرفته تا درشت، سفته بازي در بازار طلا و ارز را به هر سرمايه گذاري ديگري ترجيح مي دهند.

گزاره دوم به وضعيت سياسي و اجتماعي كشور مربوط است تا زماني كه آرامش در مسائل سياسي كشور برقرار نشود و ثبات نسبي اجتماعي ايجاد نگردد. صاحبان سرمايه به سمت سرمايه گذاري هاي بلند مدت نخواهند رفت. بازار مسكن بازاري است كه نيازمند صبر و حوصله و البته آرامش فراوان در عرصه هاي مختلف است. وضعيت تحريم ها به گونه اي است كه پيش بيني وضعيت اقتصادي كشور را تا حدودي دشوار كرده است. لذا سرمايه گذاران حاضر به پذيرش ريسك سرمايه گذاري در اين بازار نيستند.

سومين گزاره كه از اهميت فراواني نيز برخوردار است به مسئله عرضه و تقاضا مربوط است. در چند سال اخير رويكرد دولت به سمت توليد مسكن بوده است. طرح "مسكن مهر" مهمترين طرح دولت در اين عرصه باعث شده است. بسياري از متقاضيان مسكن به سمت خريد خانه هاي ساخت دولت بروند. خانه هاي كه با قيمت پايين و تسهيلات فراوان و البته با كيفيت نازل عرضه مي شود. فراواني توليد "مسكن مهر" باعث شده است عرضه مسكن بيش از تقاضاي آن باشد. اين فاكتور به تداوم ركود در بازار مسكن تاثير فراواني داشته است.

بر اساس اين تحليل پيش بيني جهش قيمتي در بازار مسكن پيش بيني نادرستي است و افزايش كنوني قيمت مسكن كاملا با افزايش نرخ تورم در ارتباط است و مسئله اي كاملا طبيعي است.

حسام عقبايي درباره آينده قيمت مسكن معتقد است: «با توجه به اينكه براساس روال معمول تا اواخر فروردين ماه اصلا بازار تحركاتي ندارد و اين تحركات از ارديبهشت ماه آغاز مي‌شود و از سوي ديگر سياست اقتصادي خاصي كه جهش در بازار مسكن را به وجود آورد در برنامه كاري دولت وجود ندارد، بيان اينكه پس از سال 90 و در آستانه سال جديد حداقل در 6 ماهه اول سال، شاهد جهش خواهيم بود چندان عاقلانه به نظر نمي‌رسد.»

با اين حال اين پرسش مطرح مي شود كه چرا برخي از فعالين بازار مسكن سعي دارند اوضاع اين بازار را در شرايط رونق نشان دهند و از بهبود وضعيت سخن بگويند. به نظر مي رسد فعالين بازار مسكن پس از مشاهده بازار ارز و طلا به اين نتيجه رسيده اند كه با استفاده از جو رواني جامعه و با تاكيد بر بهبود وضعيت بازار مسكن، نقدينگي را به سمت اين بازار سوق دهند و در واقع از وضعيت موجود سود ببرند.

آن ها به اين تحليل رسيده اند كه براي خروج از ركود بايد نقدينگي را از بازار ارز و طلا به سمت مسكن بكشانند، به همين دليل با ارائه ي تحليل هاي غير واقعي قصد فضا سازي براي كشاند صاحبان سرمايه به اين بازار را دارند. پروژه اي كه تاكنون شكست خورده است.

بررسي قيمت ها در بازار مسكن نشان مي دهد كه وضعيت اين بازار در تهران پوياتر از شهرهاي ديگر است. از ابتداي سال تاكنون مسكن رشد 12 تا 20درصدي در تهران داشته است. دولت معتقد است كه اين رشد 12 درصد است و برخي فعالان حوزه مسكن رشد مسكن را 20 درصد مي دانند.

معاون بازرسي اتحاديه مشاوران‌املاك تهران اين رشد را ناشي از تورم مي داند. وي در اين باره اظهار كرد: «در مورد درصدهاي احتمالي افزايش قيمت مسكن بايد بگويم كه كشور ما كشوري است كه سالانه بانك مركزي نرخ تورم را اعلام مي‌كند و نرخ تورم ما تا جايي كه من اطلاع دارم براساس اعلام بانك مركزي حداقل بالاي 18 درصد بوده است كه در فصل‌هاي مختلف بعضا به بيش از20 درصد نيز رسيده است. نرخ تورم اعلام شده تورمي است كه در كالاهاي مصرفي و سبد خانوار اعمال شده است و قاعدتا مسكن هم در اين سبد جاي مي‌گيرد.»

با اين اوصاف نمي توان وضعيت كنوني بازار مسكن و افزايش قيمت ها در اين بخش را به حساب رونق گذاشت. بلكه بايد گفت كه بازار مسكن همچنان در ركود به سر مي برد و اميد زيادي براي بازگشت رونق به آن وجود ندارد. مگر اين كه اتفاقي ديگري رخ دهد و سه فاكتور اصلي كه ذكر شد تحقق يابند. اما با توجه به اوضاع كنوني تحقق اين سه فاكتور نيز بسيار دور ذهن است.

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن