تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798304256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غفلت از امواج فريب پديده فرهنگ وارداتى روح و روان جامعه را آزار مى دهد (بخش پاياني)


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: غفلت از امواج فريب پديده فرهنگ وارداتى روح و روان جامعه را آزار مى دهد (بخش پاياني)
... برنامه ريزان «غربي» از يك فرمول براي فريب استفاده نمي كنند. يا يك راه با شيب تند سربالايي و صعب العبور را به دفعات براي ورود و خيمه زدن و اطراق خود انتخاب نمي كنند و ... و ... اما اقتضاي طبيعت رواني شان «كين» است كه سماجت مي كنند همچون كژدم باشند و «زهر» خويشتن را با وسوسه و تحريك آميزترين رنگ ها در قطره چكان فرهنگي شان به اشكال و شيوه هاي فريبنده در جوامعي كه پس از قرن ها همچنان به مليت و هويت و باورهاشان پايبندند، بچكانند و بدين وسيله افكار را تخدير و يا علايق ملي و اخلاقي خود آنان را منجمد و مسموم كنند.

اين نشان هاي تاريخي و شناخت ترفندها اما براي ما نه كافي است و نه سبب مژه بر هم نهادن از سر اطمينان- كه به واقع امر از يك فرهنگ باهوش و ذكاوت برخورداريم- مي شود.

در بازنگري و معرفي مولفه هاي شاخص فرهنگ توانگرمان برحسب نياز روز جامعه - آن هم جامعه اي جوان، پرشور و استعداد- نبايد خست كرد. تا حدي كه توانمندي هاي ذاتي فرهنگ ملي و ديني مان گاه و در پاره اي زمينه ها در سايه كم توجهي ها قرار گيرند و تكرار كلمه ها جاي تجليات درخور و سزاوار جامعه از هر بابت قوي ايران اسلامي را در پاره اي از نيازها، پركند!...

مديريت هاي فرهنگي كشتي مسئوليت را از ساحل خواست هاي معقول و پويا و بر روي امواج اقيانوس دارندگي هاي غرورآفرين هويت، مليت، ديانت و استحقاق جامعه مان به جريان درآورند...

تهاجم با تاكتيك هاي متنوع

خيزش ها و يورش هاي فرهنگي غرب در جامعه تازگي ندارد. اگر سري به تاريخ مان بزنيم رد پاي شان مشخص است اما سير تهاجم به اقتضاي زمان و شرايط، شكل و نوع شان با هم متفاوت است وگرنه محتوا تغيير نكرده و نمي كند كه همانا تغيير منش و ذائقه باورهاي فرهنگ ملي، عقلاني و كم رنگ كردن هويت است؛ عوض كردن انديشه خود و كشاندن به وادي از خود بيگانگي، بارزترين بلايي كه برنامه ريزان غربي بر سر مردمان برخي كشورها و حتي ملت خودشان آورده اند سرخوردگي هاي رواني و آشفتگي از نوع بي عاطفگي در كانون خانواده ها و گستره اجتماعي شان است.

«دكتر سيد عبدالمجيد بحرينييان» روان شناس باليني و عضو هيئت علمي دانشگاه- علوم پزشكي شهيد بهشتي، در بيان راهكارهاي مصون ماندن از آلايندگي هاي رهگذر فرهنگ وارداتي، به نكات جالبي اشاره مي كند كه يكي همان هميشگي بودن هجمه فرهنگ غرب و نمود به اشكال گوناگون است.او در اين ارتباط نيز مي گويد «مديريت فرهنگي كشور وظيفه دارد تا مردم را از جنبه هاي مختلف علوم ديگران و كاربردهاي درست آن ها آگاه كند و اعتماد به نفس شان بيشتر شود. با پشتوانه بي نياز فرهنگ مان، امواج فرهنگي غرب را سد كنيم و ديگر آن كه فراموش نكنيم اين نكته را كه ما نبايد دستاويزي به دشمن دهيم و به نيازهاي عقلاني جوان بي تفاوت شويم.»

آگاه سازي و اعتماد به نفس مردم

مهمترين وظيفه مسئولان فرهنگي

وي با تاكيد به اين كه نسل ايراني با توانمندي خود همواره توانسته علوم بيگانه را در قالب فرهنگي خود مورد استفاده قرار بدهد، مي افزايد:«وظيفه مسئولان فرهنگي كشور است كه در اين زمينه اهتمام بيشتر بورزند و تلاش بيشتر بنمايند تا اقشار جامعه بتوانند از جنبه هاي مثبت علوم و كاربردي صحيح آن ها استفاده كنند.

مهمترين نقشي كه مسئولان فرهنگي در اين زمينه دارند، آگاه سازي و كمك به ارتقا اعتماد به نفس مردم از تبعات سوء همراه استفاده از تكنولوژي است. آنچه كه براي ما ضروري است فهيم بودن مردم است. بايد خودباوري را در بين مردم بالا برد تا بتوانند ضمن حفظ هويت شان، جلوي پيامدهاي سوء فرهنگ غربي بايستند.»

دكتر بحرينييان، در ادامه صحبت خود، با اشاره به اين كه بزرگترين حربه فرهنگ غربي؛ جنگ تبليغاتي و صدور و رواج توليدات مستهجن در بين جوامع شرقي است، همچنان تاكيد بر آن دارد كه مسئولان مي بايد ضمن ا حترام به مردم خودمان و اعتماد به تصميم گيري هاي آنان، سعي كنند، اعتماد جوانان را نيز جلب كنند و در كنار آن ها سعي كنيم از برهه حساس فعلي بگذريم و بتوانيم در برابر اين حربه جديد غرب و تبليغات فريبنده اش بايستيم».

اين روان شناس باليني، با تاكيد مي گويد:«البته اين نكته را نبايد فراموش كرد كه بهانه به دست دشمن ندهيم و خداي ناكرده به خواست هاي منطقي جوانان ما، بي تفاوت باشيم. جوانان شغل، ازدواج، عدالت و رفاه اجتماعي مي خواهند از نظر منابع مالي و اقتصادي يك كشور غني و بزرگ هستيم و مي توانيم با اعمال مديريت صحيح به خواست هاي منطقي جوانان پاسخ مثبت بدهيم تا خداي ناكرده دسيسه هاي وارداتي فرهنگ غربي روي آنان اثر نگذارند.»

آموزش براي شناخت دروني فرهنگ

از«شروين عسگري» دانشجوي رشته پزشكي درباره شيوه مصونيت سازي جامعه در برابر تعرضات فرهنگ وارداتي مي پرسم. وي مي گويد:«بايد تعريفي درست از فرهنگ خودمان داشته باشيم. الان مردم به ويژه جوان ها - آن طور كه بايد - نمي دانند در جهت هرچه بهتر حفظ كردن فرهنگ خودي چه كار انجام دهند . اما در اين كه چه بايد كرد، يكي آن است كه آموزش درست و يك تعريف قابل باور از طرف دستگاه هاي فرهنگي- آموزشي داده شود كه در درون جوان شكل بگيرد، يعني فرهنگ از درون خودمان برآيد.»

وي در اين ارتباط مي افزايد:«الان اصل مشكل در اين زمينه ها، همان آموزش است. آموزش درست براي بچه ها نداريم. بچه وقتي بزرگتر و به دوران جواني مي رسد، شخصيت او به همان شيوه آموزشي كه در مدرسه آموخته، شكل گرفته است...

به باور اين دانشجو، معلمان براي تعليم و آموزش بايد طرحي نو دراندازند در حالي كه مي بايد شيوه تعليم و پرورشي مطابق فرهنگ و هويت خود را خوب فرا گرفته و آشنا باشيم و آن طور كه فرهنگ اصيل ايراني بوده است را دارا باشيم و نه آن گونه كه سايرين- بيگانگان- مي خواهند باشيم.»

مديريت و الگوسازي

اما شيرزاد طوراني كارشناس مسئول روابط عمومي و رسانه اي، بر اين نظر است كه خودباوري فرهنگ و هويت ايراني بويژه جوانان نيازمند مديريت جهت دهي هيجان و غرور جواني است و اين كه آنان فرضاً هيجانات خود را چگونه برتابانند، نياز به الگوسازي دارد.

وي مي گويد:« در اين ارتباط، دستگاه هاي فرهنگي طبيعتاً موظفند امكانات مناسب با موقعيت هاي سني جوان ها فراهم كنند و كالبد شكافي نمايند كه چرا به يك جوان به تقليد از مدل غربي، مثلاً موي سر خود را با هزينه اي نسبتاً بالا، به شكل غريب آرايش مي كند و يا ديگري به روش غيرمتعارف فرهنگ خودي، مي پوشد.

به نظر مي رسد يك بخش عمده اين تقليدها ناشي از آن است كه الگوي آرايش و آراستگي- ظاهري- مدل جديد ايراني به آنان ارائه نشده است و مثل خيلي از محصولات ديگر داخلي كه به نوعي رقابت با مشابهات وارداتي مي كنند، عرضه نشده است. در بخش پوشاك چنانچه امكان توليد مدل هاي رقابتي با رنگ هاي متنوع در لباس فراهم شود چرا نمايشگاه هاي مد لباس ايراني- اسلامي - باب هر سليقه و جنسيت-، مقطعي و تنها در چند محل تهران و يا چند شهر ديگر برگزار مي شود؟ كه براي همگان فرصتي نباشد تا ازآن طريق به فكر استفاده از توليدات با نمود هويت و فرهنگ خود باشيم؟ و چرا از چنين فضاها به طور كامل و مستمر و كامل استفاده نمي كنيم؟».

غفلت ها و بي توجهي ها

در معرفي شاخص ها

يك مدرس علوم ارتباطات اجتماعي، در نقد و علل رويكرد به تقليد و راهكارهاي خنثي سازي فرهنگ غربي وارداتي، نخست جاي خالي كارايي ابزارهاي بارز شناساندن فرهنگ خود در رويارويي با پديده هاي تكنولوژي و امكانات مدرن ارتباطات جمعي را نشانه روي مي كند.

اين خلأ يا ضعف در مقطع كنوني در حالي است كه به گفته او ما از نمونه هاي فراوان تاريخي مدني- ديني برخوردار بوده ايم.

«برات الله صمدي راد» در توضيح خود پيرامون علت ها و راهكار مقابله با فرهنگ وارداتي و بازخوردهاي آن، معتقد است بخشي ازاين موضوع به متوليان امور فرهنگي و اجتماعي برمي گردد كه كمتر به معرفي شاخص هاي فرهنگ ملي و ديني تمايل نشان مي دهند.

او مي افزايد:«وقتي غرب با پديده هايي مثل اينترنت، ماهواره و ديگر تكنولوژي هاي جديد ديجيتالي وارد عرصه فرهنگي مي شوند طبيعي است با كمك نرم افزار و سخت افزار مي كوشد مدل ها و نگاه خود را ترويج كند.

اگر مي خواهيم جوانان را راهنمايي و ارشاد كنيم بايد اولاً اين ابزارها و كار با آن ها را بشناسيم، ثانياً برنامه ريزي و الگوسازي كنيم.

الگوهاي زياد تاريخي و ديني داشته ايم. اين الگوها را بايد به زبان روز تبديل كنيم.

توجه داشته باشيم چنانچه به سوالات امروزي، به زبان گذشته جواب هاي قديم بدهيم طبيعي است آن ها- جوانان- قانع نمي شوند چرا كه نيازهاي جديد، پاسخ هاي جديد طلب مي كنند. لذا بايد اين هنر را الگوسازي كنيم و الگوها هم دست يافتني باشند. گاه الگو مي دهيم كه آن الگو دست يافتني نيست. مثلاً معصوميت انسان، كه جوان مي گويد نمي تواند به آن معصوميت برسد.»

از مدرس علوم ارتباطات اجتماعي، مي پرسم: الگوها از نظر شما كدامند؟ پاسخ وي چنين است:«الگوهاي ارتباطات مطلوب، اخلاق، ورزش

و ...، طراحي و به جوانان عرضه شود. شما ببينيد، تمام زير و بم زندگي و تاريخ ژاپني ها را بررسي كنيم امثال سامورايي ها را دارند. يا در فلان كشور آدم هاي سنگين و خيلي قوي خود را در جهان مطرح مي كنند، در حالي كه تاريخ ايران مان را مطالعه كنيم مي بينيم ما اولين ملتي در جهان بوده ايم كه بحث منشور آزادي را در قرن ها پيش ابداع و مطرح كرده ايم اما از غربي ها همان منشور را مي شنويم. چرا؟، چون آن گونه كه بايد و شايسته است با پيشينه تاريخي و مواهب مذهبي ارتباط تنگاتنگ كمرنگ شده است.

بنابراين، غرب مي خواهد از خلأ هاي بين تاريخ معاصر با تاريخ قبلي پيشينه ما از طريق واردات فرهنگي، سوء استفاده كند.

در چنين وضعي بايد ارزش ها و خواست هاي شايسته مان به شكل يك الگوي عمومي زيبنده، ارائه دهيم.»

بازتعريف الگوي بومي

به زبان امروزي

«مهرسان جوان» كه فوق ليسانس مهندسي برق مي خواند، به عنوان راهكار مدنظر خود در زمينه فرهنگ وارداتي و پيامدهاي آن، مي گويد هر آنچه ابزار فرهنگي داريم درست ارائه دهيم به طوري كه مورد پسند زيبنده جوان واقع شود. ما اين ابزارها را داريم چون فرهنگ مان غني است. او همچنين بر اين نظر است آنچه در سرشت فرهنگي خود داريم به نحو احسن ارائه دهيم كه مي تواند پاسخ قشر جوان باشد.

خانواده ها بيشتر توجه كنند

«مجيد» كه شغلش انجام چاپ جزوات دانشگاهي است، در مورد راهكار كاهش و مهار رويكرد برخي از كم سن و سالان به مدهاي وارداتي، اشاره به سختگيري كمتر نسبت به بچه ها دارد ولي مي افزايد: «خانواده ها توجه بيشتر داشته باشند در تامين خواست هاي نوجوان و جوانان شان افراط ننمايند.»

هويت، وسيله مقابله

اما «سياوش وفايي» خبرنگار، معتقد است كه همراه با رشد اقتصاد عمومي و به اعتبار قدمت هزاران ساله فرهنگي مي توان جامعه را به سمت بهتر شدن شرايط از هر بابت پيش برد و از راندمان بالا و بهتر برخوردار شد.

او در زمينه لزوم توجه به ابعاد فرهنگي جامعه، مي گويد كه چنانچه پيشترها فرهنگ سازي جامع صورت مي گرفت و مثلاً فرهنگ صحيح استفاده از خودرو صورت مي گرفت، الان معضل تخلفات از جمله به سرعت رفتن ها در گذرگاه ها را شاهد نبوديم و نيز ظرفيت كم خيابان ها را نداشتيم.»

تجديد نظر در شيوه

برخورد با جوانان

يك عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، با اشاره به اين كه نيازهاي جوان نسل فعلي جامعه ما با خواست هاي نسل قبل متفاوت است، مي افزايد:«ويژگي هاي جوان، نوآوري، تنوع، بي صبري، صداقت و داراي لطافت روح است تا وي رك گويي، پاكي و عصبانيت را نيز از ويژگي هاي فطري جوانان مي خواند و اضافه مي كند:«بزرگترها بايد در شيوه برخورد با جوانان تجديدنظر كرده و با صبر بيشتر و سعه صدر برخورد كنند. حرف و نيازهاي او را درك كنند و صداقت و رك گويي شان را تحسين كنند.»

دكتر بحرينييان، روان شناس باليني، در ادامه گفتار خود مبني بر توجه بر جهات فطري جوانان، ضمن تاكيد بر آن كه بايد در روش برخورد نسبت به آن ها بازنگري شود، در خصوص ظواهرشان، بر اين نظر است كه از موي بلند، رنگ لباس و درخواست شان نبايد هراسيد. او در عين حال اين توصيه را هم دارد:«اگرچه در كنار اين ها- ظاهر جوان- بايد زمينه هاي مسئوليت سنگين جوانان و ارتقاء سطح فكري و فرهنگي آن ها را فراهم كرد و صادقانه رفتار كنيم.

آنان را نترسانيم، تحمل شان كنيم. بدين ترتيب مطمئناً جوانان ما بهترين راه را انتخاب خواهند كرد. اگر با اشتباهي در راهشان روبرو شوند و وقتي با صداقت جامعه روبرو شوند خودشان از راه رفته برمي گردند.

بنابراين نبايد در برابر روش آنان ، با شدت عمل و تحقير و ناديده گرفتن خواسته هاي آنان برخورد كرد. بايد به رك گويي و صداقت آن ها ارج گذاشت و به توانمندي هاشان اعتماد كرد. از اين كه جواني به خاطر تنوع طلبي و نوخواهي شيفته پاره اي از مظاهر و پوشش خاص مي شود نبايد نگران شد ضمن آن كه سعي كنيم از پوشش صحيح، آرايش صحيح و ظواهر صحيح متناسب با جامعه ايراني- باورها- استقبال كند».

وي مي گويد كه سازمان ملي جوانان كه متصدي امور جوانان در كشور است بايد نيازسنجي جوانان را انجام دهد و بيشتر و توانمندتر با خواسته هاي آنان روبرو شود.
 سه شنبه 10 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن