تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798612013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصادي بر پايه هيدروژن


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اقتصادي بر پايه هيدروژن
انرژي خورشيدي امروزه تنها بخش ناچيزي از انرژي موردنياز ما را تامين مي كند اما با توجه به مشكلات روزافزون زيست محيطي نياز به منبع انرژي تجديدشدني بيش از پيش احساس مي شود علاوه بر انرژي خورشيدي انرژي باد و برقابي نيز مورد توجه بيشتري قرار گرفته است .
هر سال زمينيان انرژي اي معادل سوزاندن 11 ميليارد تن زغال سنگ مصرف مي كنند اين در حالي است كه بخش عمده اي از اين انرژي از سوختهاي فسيلي مانند زغال سنگ و نفت و گاز تامين مي شود كه يكي از پيامدهاي اجتناب ناپذير آن افزايش روزافزون غلظت دي اكسيد كربن در هواست كه ما آن را به عنوان اثر گلخانه اي مي شناسيم امروزه كشورهاي صنعتي با داشتن 30 درصد جمعيت زمين 70 درصد منابع انرژي را مصرف مي كنند. بهبود سطح زندگي در كشورهاي جهان سوم نيز به معني افزايش نياز به انرژي است بنابراين تامين منابع انرژي پاك يكي از مهمترين چالشهايي است كه بشر در سالهاي آينده با آن روبرو است . تاسيسات برقابي تاكنون مهمترين منبع انرژي غيرفسيلي بوده است با وجود اين كمتر از 20 درصد الكتريسينه مورد نياز جهان از اين منبع تامين مي شود .
در برخي از كشورها نيز از نيروي باد به صورت حرفه اي استفاده مي شود مثلا در آمريكا مراكزي با هزاران توربين بادي راه اندازي شده كه در مجموع 1100 مگاوات بازده دارد كه معادل انرژي است كه در يك نيروگاه هسته اي تامين مي شود علاوه بر آب و باد انرژي خورشيد بيش از پيش توجه دانشمندان را به خود جلب كرده است .
براي استفاده انرژي خورشيدي راههاي گوناگوني وجود دارد از جمله استفاده مستقيم از نور خورشيد استفاده از آينه هاي منحني و متمركز كردن حرارت براي به حركت درآوردن موتور و ژنراتور و توليد بخار و يا استفاده از سلولهاي خورشيدي سيليكوني كه به طور مستقيم نور خورشيد را به الكتريسيته تبديل مي كند. در باز فرآوري متان نيز مي توان انرژي موردنياز را از انرژي خورشيدي تامين كرد و متان گاز طبيعي را به اجزاي تامين كننده آن يعني كربن و هيدروژن تجزيه كرد.
در مناطقي كه گرم و آفتابي است معمولا آب شيرين كم است بنابراين يك نيروگاه تقطير آب دريا كه با انرژي خورشيد كار مي كند در سواحل خشك بسيار مفيد خواهد بود به اين گونه كه گرماي لازم براي فرآيند تقطير از خورشيد بدست مي آيد آينه هاي منحني نور خورشيد را در نيروگاه روي لوله هاي متمركز مي كنند روغني كه درون لوله ها جريان دارد تا دماي 400 درجه سانتيگراد گرم شده و سپس درون بخشي از نيروگاه رانده و به وسيله اي مبدل هاي حرارتي براي توليد بخار استفاده مي شود و بخار توربين ها را به حركت درمي آورد در اين روش هاي انرژي توليد شده آن از همين مقدار انرژي كه در نيروگاه هاي فسيلي توليد مي شود كمتر است . امروزه در آمريكا چنين نيروگاه هايي توليد و به بازار عرضه مي شود.
انرژي خورشيدي در همه جا و هميشه به طور گسترده در دسترس نيست اگر بخواهيم در شبها و روزهاي ابري نيز برق داشته باشيم بايد انرژي خورشيدي را ذخيره كنيم يكي از ذخاير مطلوب انرژي هيدروژن است براي اين منظور آب به صورت الكتروليتهايي تجزيه مي شود الكتروليز فرآيند شناخته شده اي است كه آب را به اكسيژن و هيدروژن تجزيه مي كند.
هيدروژن گاز غير سمي است كه مي توانيم آن را مانند گاز طبيعي بسوزانيم . هيدروژن هنگام سوختن با اكسيژن تركيب شده و از نو آب توليد مي كند.
يكي از راه هاي ذخيره كردن هيدروژن در مقدار زياد مايع كردن آن است . براي اين كار بايد هيدروژن را تا دماي 253 درجه سانتيگراد زير صفر سرد كرد با توجه به دماي فوق العاده كم هيدروژن مايع بايد در محفظه هاي ويژه حمل و ذخيره سازي شود. هيدروژن از گاز طبيعي خطرناكتر نيست و با وجود قابليت انفجار خطر انفجار آن از ساير سوختها كمتر است .
از هيدروژن براي سوخت خودرو مي توان استفاده كرد كه كارايي آن بهتر از بنزين بوده و مهمترين مزيت موتور هيدروژني اين است كه از درون لوله اگزو آن فقط بخار آب بيرون مي آيد. هيدروژن را مي توان در نيروگاهها موتور خودروها و در بسياري ديگر حتي در اجاق گاز خانه ها جانشين گاز فسيلي كرد اما تحقق اين هدف مستلزم توليد مقدار بسيار زيادي هيدروژن است .
دانشمنداني كه تلاش مي كنند با استفاده از هيدروژن انرژي مورد نياز بشر را تامين كنند خورشيد را چون منبع اوليه انرژي نگاه مي كنند. دنيا تاكنون در اين مسير كمتر گامي برداشته است اما با كاهش منابع ديگر انرژي و فاجعه زيست محيطي كه كره خاكي ما را تهديد مي كند حتي پيشنهادهاي عجيب و غريب هم طرفداراني پيدا مي كند.
پس از اولين بحران نفتي در دهه 70 بود كه پژوهش در مورد انرژي خورشيدي آغاز شد . هر كشوري در هر جايي از جهان مي تواند از انرژي خورشيدي پرتوتابي باد برق آبي و يا جذب نور مستقيم خورشيد استفاده كند شايد به دليل وضعيت آب و هوا نتوان در اروپا مستقيم از انرژي خورشيد استفاده كرد اما محصولي را كه در جايي ديگر توليد مي شود مي توان با لوله به محل مصرف در جايي ديگر منتقل كرد. ما مي توانيم هيدروژن را كه از الكتريسيته و گرماي خورشيد توليد شده است مانند گاز طبيعي با لوله به جاهاي موردنياز منتقل كنيم و يا آن را مانند نفت خام درون تانكرهايي به شكل مايع جا به جا كنيم .
ما مي توانيم از انرژي هيدروژن براي توليد گرما سوخت خودرو و يا از نو توليد الكتريسيته استفاده كنيم براي اين كار بيابانهاي بزرگ دنيا توجه دانشمندان را به خود جلب كرده است در اين مناطق مي توان نيروگاههاي خورشيدي بزرگي ساخت كه الكتريسيته لازم براي كارخانه هاي بزرگ توليد آب شيرين را در اختيار ما بگذارد. ما مي توانيم بدون اينكه جز آب چيز ديگري توليد شود هيدروژن منتقل شده را درموتور خودروها بسوزانيم اين چرخه كامل توليد انرژي است كه هيچ فرآورده جانبي زيان باري ندارد.
در منطقه اي كه ما زندگي مي كنيم ديگر بيابانهاي وسيع و خشك و سوزان ما بي حاصل نخواهند بود زيرا استعداد تامين يكي از حياتي ترين نيازهاي بشر امروز را بدون اينكه آسيبي به طبيعت خدادادي وارد آورد داراست . اگر نفت و گاز پايان پذيرند اما اين موهبت خدادادي تامين انرژي بي منت در اختيار ماست . هم اكنون عربستان با همكاري آلماني ها تلاش مي كنند تا زمينه توليد و مصرف سوخت هيدروژن را در مقياس آزمايشگاهي وسيع در نزديكي رياض بررسي مي كنند. شايد اين كشور بزرگ و ثروتمند نفتي در آينده يكي از بزرگترين صادركننده هاي انرژي خورشيدي و هيدروژني شود و با تمام شدن ذخاير نفتي آن را جايگزين نفت كند. انرژي خورشيدي مي تواند بر درآمد كشورهاي منطقه كه داراي نفت هم هستند بيافزايد و كشورهاي فقير صحراي آفريقا را نيز ثروتمند كند.
زمان به سرعت مي گذرد مشكلات زيست محيطي از سالها پيش گريبان همه جهانيان را گرفته است تنها با حل اين مشكل است كه در درازمدت مي توانيم روي اين كره خاكي زندگي كنيم در قرن 21 بايد ديدگاه ما در مورد انرژي تغيير كند .
گردآورنده : عنايت الله بابايي
 دوشنبه 2 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن