تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 27 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799897421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

البرادعي: سوريه بايد شفاف‌تر عمل كند براي حل مساله‌ي فلسطين بايد از راه‌ سياسي استفاده كرد آمريكا اطلاعات هسته‌يي مربوط به سوريه را از قبل در اختيار داشت


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: البرادعي: سوريه بايد شفاف‌تر عمل كند براي حل مساله‌ي فلسطين بايد از راه‌ سياسي استفاده كرد آمريكا اطلاعات هسته‌يي مربوط به سوريه را از قبل در اختيار داشت
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، سوريه را به شفاف عمل كردن بيشتر در خصوص تاسيسات الكبر كه از سوي اسراييل مورد هدف قرار گرفت، تشويق كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد البرادعي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، در دومين بخش از گفت‌وگوي اختصاصي‌اش با روزنامه فرامنطقه‌يي الحيات گفت: اگر سوريه در اين زمينه همكاري نكند، واكنش جامعه جهاني منفي خواهد بود.

البرادعي درباره‌ي اينكه آيا آژانس قبل از حمله اسراييل به تاسيسات الكبر اطلاعي از اين تاسيسات داشت، گفت: ما قبل از حمله اسراييل هيچ اطلاعاتي درباره‌ي هيچ تاسيسات هسته‌يي در سوريه نداشتيم. اطلاعات در اين زمينه شش ماه پس از حمله از سوي آمريكا به دست ما رسيد و اين اطلاعات دال بر آن بود كه تاسيسات هسته‌يي سوريه با همكاري كره شمالي بنا شده كه از سوي اسراييل نابود شده است و من بسيار عصباني شدم. اگر اين مساله واقعيت داشت ما خود مي‌توانستيم قبل از وقوع اين حمله براحتي در اين زمينه تحقيق كنيم، چون آمريكا اين اطلاعات را يك سال قبل از حمله در اختيار داشت و اگر ما اين اطلاعات را در اختيار داشتيم مي‌توانستيم از طريق يك بازديد از اين تاسيسات در جريان اين مساله قرار بگيريم.

وي ادامه داد: اين اطلاعات زماني افشا شد كه سوريه تاسيسات جديدي را در اين مكان احداث كرده بود و مكان قديمي را تخريب كرده بود، لذا عمليات بازرسي بازرسان آژانس در سوريه بسيار پيچيده شد چرا كه بازرسي بر اساس آنچه كه موجود است صورت مي‌گيرد نه بر اساس آنچه كه وجود ندارد. با اين وجود من همواره از سوريه خواسته‌ام كه همكاري بيشتري داشته باشد. ما هم چنان سوال‌هاي بيشماري از وضعيت مكان احداث اين تاسيسات داريم.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكيد كرد: ما بعد از حمله اسراييل تصاوير ماهواره‌اي را دريافت كرديم كه مستلزم توضيحاتي بود. البته ما آثاري از اورانيوم را نيز كشف كرديم كه دوست داريم علل وجود آن توضيح داده شود تا ما بتوانيم بگوييم كه اين تاسيسات هسته‌يي بوده يا نظامي.

وي درباره‌ي اينكه آيا تصاوير منتشره از اين تاسيسات شبيه تاسيسات يانگ بيون كره شمالي است، تصريح كرد: نه كاملا. البته من بايد بگويم كه نمي‌توانم صحت و سقم اين تصاوير را تاييد كنم، لذا از سوريه مي‌خواهم كه براي روشن شدن امور توضيح بدهد.

البرادعي ادامه داد: ما پيامي را به اسراييل فرستاديم و خواستيم تا نظرش را درباره آنچه سوريه گفته مبني بر اينكه اورانيوم كشف شده ناشي از حمله اسراييل است بيان كند. البته ما خود به لحاظ فني به بررسي اين مساله مي‌پردازيم، اما نه سوريه و نه اسراييل هيچ پاسخي در اين زمينه ندادند. سوريه مي‌تواند كمك زيادي در روشن شدن حقيقت به ما بكند.

وي درباره‌ي سوال از كره شمالي در اين خصوص افزود: ما هيچ ارتباطي در اين زمينه با كره شمالي برقرار نكرديم. معتقديم كه آنها نمي‌توانند اطلاعات مفيدي در اين خصوص به ما بدهند. حتي اگر كره شمالي به ما كمك كند، تصور نمي‌كنم اطلاعات اضافي به ما بدهد. اطلاعات لازم بايد از سوي اسراييل و سوريه به ما داده شود. ما نمي‌خواهيم از برنامه نظامي و برنامه موشكي سوريه آگاه شويم، بلكه هدف ما رسيدن به واقعيت است.

البرادعي درباره سفر مجدد بازرسان به سوريه و بازديد از تاسيسات ديگر سوريه گفت: ما ديرالزور را مورد بازديد قرار داديم و دوست داريم يك نشست فني با سوريه براي بررسي منبع اورانيوم موجود و تاسيساتي كه مورد بازرسي قرار داديم برگزار كنيم. ما اطلاعاتي در اختيار داريم كه حاكي از آن است كه سه تاسيسات ديگر كه با تاسيسات الكبر در رابطه هستند در سوريه وجود دارد و ما مي‌خواهيم از آن‌ها بازديد كنيم تا از هسته‌يي بودن يا نبودن آن اطمينان حاصل كنيم.

البرادعي در خصوص برخي شايعه‌پراكني‌ها مبني بر اينكه اين تاسيسات در جهت منافع ايران است گفت: من اطلاعي در اين باره ندارم. برخي مي‌گويند اين تاسيسات در جهت منافع كره شمالي بوده و برخي مي‌گويند در جهت منافع ايران. من تا اين لحظه نمي‌دانم واقعيت چيست؟ مسووليت من بازرسي در كشورهايي است كه معاهده ان.پي.تي را امضا كرده‌اند تا از عاري بودن اين كشورها از سلاح‌هاي هسته‌يي اطمينان حاصل كنم؛ اما بايد جهان عرب دريابد كه يك نظام قانوني وجود دارد كه آژانس را ملزم به اجراي عمليات بازرسي مي‌كند. اين نظام متوازن نيست چرا كه كشور‌هايي خارج از آن هستند اما مسووليت من بازرسي در ايران و سوريه و هر كشوري است كه معاهده‌ي ان.پي.تي را امضا كرده است.

وي درباره مذاكرات محمد سليمان ژنرال سوريه با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: وي با ما مذاكره مي‌كرد و كشته شد و كشته شدن وي موجب پيچيده‌تر شدن اوضاع شد.

البرادعي درباره‌ي نگراني‌اش در خصوص بازسازي تاسيسات الكبر تاكيد كرد:‌ ما از محل جديد الكبر بازديد كرديم. آن يك مقر نظامي بود نه هسته‌يي. سوريه به پاكسازي كامل بقاياي اين ساختمان پرداخته است؛ اما مسايل فني وجود دارد كه سوريه بايد به طور مفصل درباره آن با ما صحبت كند.

البرادعي عنوان داشت: من گزارشم را به شوراي حكام ارايه كردم و ترجيحا گزارشي ديگر را نيز ارايه خواهم كرد، اما من نمي‌توانم بگويم كه سوريه برنامه‌ي هسته‌يي دارد يا اين تاسيسات غير هسته‌يي است، چون هنوز به نتيجه‌ي قطعي نرسيده‌ام. من گزارشم را ماه مارس آينده ارايه خواهم كرد و اگر سوريه همكاري نكند، طبيعتا اين مساله را به شوراي حكام ابلاغ خواهم كرد. ما خواهيم ديد كه واكنش كشور‌ها چه خواهد بود؛ اما من اميدوارم كه سوريه همكاري كند. چون به نفعش است. عدم همكاري هرگز به نفع سوريه نخواهد بود و و به افزايش تنش‌ها منجر خواهد شد و واكنش جامعه جهاني به اين مساله منفي خواهد بود. اميدواريم مذاكرات سوريه و اسراييل از طريق تركيه و مذاكرات سوريه با آمريكا و فرانسه به پيشبرد پرونده سوريه كمك كند، چرا كه ما در دو مساله‌ي ايران و سوريه به لحاظ فني به نهايت آنچه مي‌توانستيم رسيده‌ايم و احراز پيشرفت مستلزم آغاز مذاكرات سياسي است كه بتوان در چارچوب آن در زمينه فني تلاش كرد.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره ارتباط همكاري سوريه با نقش آتي‌اش در منطقه گفت: هر كشوري از يك سو تلاش مي‌كند از نظام خود حمايت كند و از سوي ديگر مي‌خواهد در منطقه تاثيرگذار باشد، چون اين مساله بر اوضاع اقتصادي، سياسي و اجتماعي آن تاثير مي‌گذارد. مسلما بخشي از مذاكره با سوريه به نقش آن در منطقه مربوط خواهد بود. لذا نبود نظام امنيتي منطقه‌يي در خاورميانه منطقه را در سخت‌ترين شرايطش قرار مي‌دهد.

وي درباره‌ي نظام امنيتي منطقه تصريح كرد: يك پنجم كشورهاي عضو اتحاديه‌ي عرب با درگيري‌هايي مواجه هستند كه موجب تنش در منطقه شده است و همين مساله باعث شده هيچ منطقه‌اي در جهان شاهد چنين تنشي نباشد، در حالي كه بايد ميان كشورها صلح باشد و اين مساله با ايجاد راهكارهاي اعتمادسازي، حل مشكلات فلسطين، لبنان سوريه و عراق مرتبط است. جهان در يك مسير حركت مي‌كند و ما در مسير برعكس. جهان بر اساس توجه به انسان و نيازهاي اساسي‌اش بنا شد و هيچ توجهي به وابستگي نژادي و ريشه‌يي در بين آنها ندارد در حالي كه ما به زبان قرون وسطي صحبت مي‌كنيم.

وي درباره‌ي توصيه‌اش به مقامات ايراني گفت: به ايران توصيه مي‌كنم به شيوه رويارويي‌اش ادامه ندهد و تلاش كند تا به نگراني‌هاي جهان به ويژه كشورهاي حوزه خليج (فارس) و جهان عرب پايان دهد. من به ايران توصيه مي‌كنم كه شفافانه‌تر با آژانس همكاري كند.

وي به سوريه توصيه كرد: سوريه فرصت اثبات حسن نيت و تعهداتش را در قبال معاهده ان.پي.تي دارد و من به اين كشور توصيه مي‌كنم كه شفافانه‌تر با آژانس همكاري كند. سوريه اگر خواهان باز شدن صفحه جديدي در روابطش است، بايد موضعش را تغيير دهد. من نمي‌خواهم سوريه را متهم كنم. من مي‌گويم كه همه‌ي ما انسان هستيم و اشتباه مي‌كنيم. مثلا ليبي اشتباه خود را اعلام كرد و شيوه‌اي جديد را در پيش گرفت و روابطش را با جهان غرب احيا كرد.

مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي افزود: هيچ دليلي مبني بر اينكه سوريه اقدام به غني سازي اورانيوم كرده باشد وجود ندارد. آنچه كه تاكنون روشن شده اين است كه در واقع اگر سوريه تاسيساتي داشته هيچ برنامه‌اي نداشته است.

البرادعي درباره‌ي باج‌خواهي هسته‌يي تاكيد كرد: ما متاسفانه در جهاني زندگي مي‌كنيم كه كشورهايي سلاح هسته‌يي دارند يا قادر به دستيابي به آن هستند. ما مي‌بينيم كه چه بر سر عراق آمد. در حالي هيچ سلاح كشتار جمعي در اختيار نداشت و در حاليكه با كره شمالي به نحوي ديگر برخورد مي‌شود. از كره شمالي دعوت به مذاكره مي‌شود. در واقع بسياري از كشور‌ها كه احساس امنيت نمي‌كنند و مي‌خواهند بر جهان تسلط و نفوذ داشته باشند به دنبال سلاح هسته‌يي هستند. در خاورميانه تنش بسيار زياد است و اختلافات و درگيري‌ها از مدت‌ها پيش ادامه دارد و كشورهاي اين منطقه سعي در حفظ خود در برابر هر گونه تجاوز را دارند. ايران مي‌گويد برنامه هسته‌يي‌اش با اهداف اقتصادي و انرژي است، چرا كه 20 سال تحت تحريم بوده و مي‌خواهد به خودكفايي برسد. البته بايد توجه داشت كه صحبت‌هايي درباره تغيير نظام ايران و ارائه‌ي تصويري از آن به عنوان محور شر مطرح مي‌شود و عجيب نيست كه ايران به فكر دستيابي به راهكاري براي حفظ امنيتش باشد. ايران مي‌خواهد غرب به اين مساله كه ايران كشوري موثر در منطقه است اذعان داشته باشد.

وي درباره‌ي برنامه هسته‌يي كره شمالي و شكست در مذاكرات با اين كشور گفت: بحران از سال 1991 آغاز شد زماني كه آژانس دريافت كه كره شمالي بر خلاف تعهداتش عمل مي‌كند و حقيقت را بيان نمي‌كند، لذا ما گزارشي را به شوراي امنيت داديم. از آن زمان پيشرفت‌ها و شكست‌هايي در پرونده كره شمالي وجود داشته است. جامعه جهاني 15 سال است كه با اين پرونده همكاري مي‌كند و آن با پرونده ايران متفاوت است. كره شمالي بسيار نگران عملكرد آمريكا است. كره شمالي بر عكس ايران، سلاح هسته‌يي دارد.

البرادعي افزود: هيچ كس دقيقا نمي‌داند كه كره شمالي زرادخانه‌ي هسته‌يي دارد يا نه، بلكه تنها از چهار تا هشت كلاهك هسته‌يي صحبت مي‌شود كه يك زرادخانه كوچك است. اما سوالي كه مطرح است اين است كه آيا كره شمالي در تصميمش براي خلع سلاح هسته‌يي‌ به طور كامل صادق است يا اينكه اين يك تاكتيك است كه براي دستيابي به دستاوردهاي بيشتر آن را دنبال مي‌كند؟ به اعتقاد من كره شمالي نيز مانند ايران منتظر روي كار آمدن دولت جديد آمريكا و سياست‌هاي آن است براي اين كه هر دو كشور خواهان تعامل با دولت آتي آمريكا براي چهار سال آينده هستند.

وي درباره عملكرد باراك اوباما رييس جمهور منتخب آمريكا درخصوص برنامه‌ي هسته‌يي اين كشورها گفت: اوباما آنچه كه تاكنون مطرح كرده بسيار اميدوار كننده بوده است. وي گفته با ايران بدون هيچ شرطي به طور مستقيم مذاكره خواهد كرد در حالي كه دولت جورج بوش تاكنون شرط مذاكره را تعليق غني سازي اورانيوم از سوي ايران اعلام كرده است، لذا بايد ببينيم سياست اوباما چگونه خواهد بود.

البرادعي افزود: اوباما گفته است كه مي‌خواهد به طور جدي جهان را عاري از سلاح هسته‌يي كند و اين تغييري كامل در سياست دولت كنوني آمريكا و سياست كشورهاي هسته‌يي است كه بر سلاح هسته‌يي تكيه كرده‌اند. تغيير كامل در مفهوم امنيت بين‌المللي و سياست خارجي تاثيراتي بر سراسر جهان خواهد داشت. ادامه تكثير سلاح‌هاي هسته‌يي با ميانگين كنوني‌اش دال بر آن است كه احتمالا سلاح هسته‌يي به دست گروه‌هاي افراطي خواهد افتاد. من تصور نمي‌كنم هيچ كشوري از سلاح هسته‌يي استفاده كند چرا كه مي‌داند به طور كامل نابود خواهد شد.

وي افزود: به اعتقاد من مشكل ايران راه‌حلي دارد كه بخش اساسي آن با امنيت منطقه و نقش ايران در منطقه در ارتباط خواهد بود از اين رو همواره به تمام رهبران عرب يادآور مي‌شوم كه با ايران وارد مذاكره شوند. امكان دستيابي به راه‌حل بدون اينكه اعراب جزيي از آن باشند وجود ندارد.

وي درباره نظام امنيت منطقه‌يي با حضور اسراييل تاكيد كرد: مسلما تشكيل يك نظام امنيتي منطقه‌يي اسراييل را نيز در بر خواهد گرفت و به بررسي وضعيت اسراييل و مشكل فلسطين و سلاح هسته‌يي اسراييل خواهد پرداخت. من به اين نتيجه رسيده‌ام كه اين مسايل از طريق مذاكرات بررسي خواهد شد، از اين رو نمي‌دانم چرا اعراب جزيي از اين مذاكرات نيستند. كشورهاي همجوار با كره‌ي شمالي نشست برگزار مي‌كنند. در خصوص مساله ايران كشورهاي عربي غايبند. در خصوص عراق، دارفور سومالي نيز همين طور.

مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي افزود: جنگ عراق اشتباه بود و موجب نابودي عراق شد در حالي كه راه‌حل‌هاي سياسي وجود داشت. درباره‌ي مساله فلسطين نيز كه اساس مشكلات منطقه است نيز راه‌حل سياسي تاثيرگذار است. مشاوران سابق امنيت ملي آمريكا به اوباما توصيه كرده‌اند كه ابتدا به حل مساله فلسطين بپردازد.

انتهاي پيام
 يکشنبه 1 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن