محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798271903
نامه سرگشاده بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق(ع) به ضرغامي
واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نامه سرگشاده بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق(ع) به ضرغامي
سياسي. تشكلهاي دانشجويي. ضرغامي
بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق (ع) در سالگرد ايراد بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع دست اندركاران رسانه ملي، خطاب به عزت الله ضرغامي رييس سازمان صدا و سيما نامه سرگشادهاي را منتشر كرد.
به گزارش ايرنا در اين نامه آمده است: از آنجا كه در يك جلسه امكان طرح تمامي مطالبات دانشجويي ميسر نبود به مناسبت سالگرد بيانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع دست اندركاران رسانه ملي و در راستاي تحقق فرمايشات ايشان مبني بر لزوم مطالبه گري از مسئولين، با رويكردي آرمان خواه و با نگاهي از بيرون، نقاط ضعف و آسيب سازمان صدا و سيما را متذكر شده و گامي در راه اصلاح تا آنجا كه بضاعت دانشجويي اجازه ميدهد، برداريم اين نامه ميافزايد: ذكر اين نكته ضروري است، اين نامه بررسي عملكرد سازمان صدا و سيما نيست تا نقاط مثبت عملكرد سازمان نيز ذكر شود؟ بلكه همان گونه كه ذكر شد برشمردن آسيبهاي سازمان به قصد اصلاح است كه اميرمومنان فرمود: احب اخواني من اهدي الي عيوبي هرچند كه در عين حال بر خود لازم ميدانيم تلاشهاي مثبت سازمان در جهت وصول به اهداف خود از راه اندازي شبكه پرس تي وي تا ساخت مجموعههاي تلويزيوني و راديويي مفيد را نيز مدنظر قرار داده و از تمامي دست اندركاران امر تشكر و تقدير كنيم در اين نامه آمده است: انقلاب اسلامي در شرايطي گام به عرصه وجود نهاد كه غفلت زدگي، مهمترين علت موجده و مبقيه عصر جاهليت ثاني به شمار ميرفت و در ميانه جنگ صوري شرق و غرب، نداي روح اللهي معمار انقلاب، نگاه تشنگان را از سراب كمونيسم و كاپيتاليسم روانه آب حيات نگاهي سوم نمود. انقلاب اسلامي براساس نگاه توحيدي، حيات را بستر رشد انسان تا مقام خليفه الهي و يا سقوط وي تا پست تر از اسفل السافلين ميديد و بر اين اساس حضرت امام ( رض) بر مبنايي ديني و با گفتماني انقلابي عصر رجعت دوباره انسان به خويشتن را آغازيد. پس از قرنها ركود و رخوت، انقلاب ۵۷فريادگر اسلام نابي بود كه در تمام عرصهها و ساحات حرف تازه داشت و عرصه فرهنگ و هنر نيز نه تنها مغفول نگاه جامع رهبران انقلاب واقع نشد كه ضريبي شگفت يافت؟ چه، اساسا ماهيت انقلاب اسلامي ماهيتي فرهنگي بود.
اين نامه ميافزايد: در اين ميانه هرچند، دستگاهها و نهادهاي فرهنگي، هريك متولي بخشي از فعاليتهاي فرهنگي كشور شدند اما نقش صدا و سيما همچنان كه واضح است نقشي بيبديل و تعيينكننده است و گزافه نيست اگر بگوييم نقش و تاثير صدا و سيما به خصوص در شكل دهي به حوزه مهم فرهنگ عامه بر تاثير همه دستگاههاي ديگر غلبه دارد و اين سخن البته منافي اهميت ساير دستگاهها به خصوص دستگاه تعليم و تربيت كشور نيست. بيگمان علت اين همه تاثير را بايد در ماهيت رسانه و در نگاهي عميق تر در ماهيت مدرنيزم و پيامدهاي آن يافت؟ چراكه با شكلگيري جامعه صنعتي و رشد چشم گير شهرنشيني، خلا جدي ارتباطات انساني و سنتي، بديلي متناسب با جامعه توده وار صنعتي ميطلبيد و رسانههاي تودهاي - به خصوص راديو و تلويزيون در قرن بيستم- نه تنها خلا ارتباطات انساني را پر كردند كه در مسير توسعه خود كاركردهايي به مراتب بيشتر و مهمتر يافتند. لكن علي رغم تاثيرگذاري فراگير تمامي رسانههاي توده، تلويزيون با فاصلهاي بسيار در راس هرم تاثيرگذاري است و اين واقعيت به خصوص در جامعه ايران كه بيشتر فرهنگ شفاهي دارد تا كتبي، نمودي مضاعف دارد و از اين روست كه حوزه نفوذ رسانه هاي مكتوب به مراتب كمتر از رسانههاي پخشي است.
در نامه بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به بيانات امام خميني (ره) درباره اهميت اين سازمان و فعاليتهاي آن در تاريخ ۱۳۵۸/۴/۲۸ آمده است: ايشان با عنايت به تاثير بيبديل صدا و سيما به عنوان يك دانشگاه عمومي، اسلامي كردن راديو و تلويزيون را وظيفه كاركنان اين سازمان دانسته و رسالت رسانه ملي را معرفي صحيح اسلام، رشد و تربيت كشور، تهذيب جامعه و افقهايي از اين دست بيان فرمودند، چنانچه در ماده نهم اساسنامه سازمان صدا و سيما نيز آمده است: هدف اصلي سازمان به عنوان يك دانشگاه عمومي، نشر فرهنگ اسلامي ايجاد محيط مساعد براي تزكيه و تعليم انسان و رشد فضايل اخلاقي و شتاب بخشيدن به حركت تكاملي انقلاب اسلامي در سراسر جهان است. اين هدفها در چارچوب برنامههاي ارشادي، آموزشي، خبري و تفريحي تامين ميشود.
در ادامه اين نامه با اشاره به بخشي از سخنان مقام معظم رهبري در ديدار خود با اهالي رسانه ملي در سال ،۸۳آمده است: ضمن تقدير از تلاشهاي صورت گرفته در زمينه تحقق اهداف فوق، متاسفانه بايد اذعان نمود كه عليرغم فعاليتهاي مثبت در جهت تحقق اهدف مزبور، برآيند عملكرد سازمان صدا و سيما در ۳دهه اخير حركتي كند در راستاي تحقق اهداف فوق - كه شرعا و قانونا وظيفه تمامي كاركنان سازمان و علي الخصوص سياستگذاران كلان آن مي باشد- را نشان ميدهد و اسفناك تر آنكه عملكرد و محصولات سازمان بعضا حتي جهتگيري صحيح نيز ندارند.
اين نامه ميافزايد: بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق(ع) پس از تشكيل كارگروهي ويژه، دست به مطالعات و مشورتهايي با صاحب نظران عرصه رسانه پيرامون آسيبهاي اساسي سازمان صدا و سيما زده و حاصل آنها را در ۴ حوزه كلي طبقه بندي كرده است.
اين تشكل با اشاره به حوزه محتوا(مضمون) گفت: يكي از مهمترين آسيبهاي محصولات توليدي سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي، فقر آنها از حيث محتوايي است؟ هرچند اين ضعف محتوايي تقريبا در تمامي توليدات سازمان قابل مشاهده است لكن تجلي آن در برخي محصولات نمود بيشتري دارد.
در ادامه اين نامه با اشاره به بخش سريالهاي عمومي، خاطرنشان شده است:
آنچه در مورد داستان، سوژه ها، شخصيت ها، طراحي صحنه و بعضا طراحي لباس در اكثر سريالهاي توليدي آن سازمان مشاهده ميشود فاصله داشتن آنها از سطح متوسط زندگي مردم است و اين يعني حتي اگر از لحاظ كاركرد هنري صرفا قائل به واقع نمايي باشيم باز هم عدم تطابق نظر و عمل در مجموعه محصولات توليدي سازمان هويداست. حال آنكه ما به صرف واقع نمايي معتقد نيستيم چرا كه محصول هنري به خصوص اگر از طريق رسانه ملي پخش شود، فرهنگ ساز است و به تعبيري به تكثير خود در رفتارهاي فرهنگي ميپردازد و از اين لحاظ انتخاب تك تك موارد تاثيرگذار به شدت نياز به دقت و وسواس دارد.
در اين نامه تاكيد شده است: داستان سريالهاي تلويزيوني نبايد صرفا و بلكه در نگاه آرماني اصلا زندگي اشرافي و تجملي قشر مرفه اجتماع را روايت و ترويج كند. چنانكه رهبر معظم انقلاب نيز در ديدار با كاركنان و مسوولان سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي اين چنين به صراحت فرمودند: در كنار دامن زدن به دغدغه عدالت اجتماعي و رسيدگي به فقرا، زندگي اشرافي و تجملاتي پوچ و بيهوده را هم تخريب كنيد؟ اين زندگي واقعا در خور تخريب است . زندگي تجملاتي نبايد بههيچوجه ترويج شود؟ بلكه بايد تخريب شود و نقطه منفي بهحساب بيايد. چرا بيخود تجملگرايي رواج پيدا كند؟ اگر يك نفر دلش ميخواهد متجمل باشد، ما چرا بايد آن را ترويج كنيم؟
اين نامه ميافزايد: مگر نه آنكه رهبري اين سخنان را در سال ۱۳۸۳و در آغاز دوران مسووليت جنابعالي بر سازمان فرمود؟ خوب است در كنار اين همه نظرسنجي كه دست بر قضا و به طور كاملا اتفاقي آنهايي كه منتشر ميشود حكايت از رضايت اكثريت مردم از برنامههاي سازمان دارد، بفرماييد مركز تحقيقات سازمان صدا و سيما سطح زندگي سوپراستارهاي سيما در سريالها را نيز مورد بررسي قرار دهد و خوب تر آنكه با شخصيتهاي سطح پايين اقتصادي سريالها مقايسه شود و بهتر آنكه بررسي شود الگوهاي موفق شخصيتي سريال ها از كدام طبقه و بزهكاران و انگلها و يا با حداكثر ارفاق شخصيتهاي بيچاره مورد ترحم تصوير شده در سريالها از كدام طبقه اند؟ ومگر نه آنكه پيش تر از اينها ، امام راحل در پيام گران سنگ خود به هنرمندان منشور هنر متعهد را پايه ريزي فرمود؟
در ادامه اين نامه ابراز عقيده شده است: متاسفانه در برخي سريالهاي توليدي سازمان مشاهده ميشود كه نه تنها اين دغدغه لحاظ نميشود كه افراد طبقات محروم انسانهايي ساده و در عين حال ابله نمايانده ميشوند كه عشق ماشين و موبايل و... بلاهت آنها را مضاعف ميكند و ظاهرا كه اين رفتار در نگاه جنابعالي تئوريزه نيز شده است؟ چه، در ديدار با نمايندگان تشكلهاي دانشجويي فرموده بوديد: صداوسيما به عنوان رسانهاي كه بين قشرهاي مختلف حركت ميكند بايد برنامههاي متفاوت داشته باشد. و ان شاءالله كه از اين كلمه حق اراده باطل نكرده باشيد. پرواضح است كه هيچ كس منكر لزوم وجود تنوع در برنامههاي توليدي رسانه ملي نيست، اما سوال اينجاست كه آيا بايد براي تمام قشرها با تمامي سلايق برنامه ساخت يا اين تنوع حد و حصري هم دارد و اگر دارد حد آن كجاست؟ ضمن اينكه ما با مبنا قرار دادن همين سخن از جنابعالي سوال ميكنيم كه محصولات توليدي سازمان صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران براي افراد زير خط فقر مطلق جامعه كدامند؟
در اين نامه با بيان اين كه ظاهرا سخن گفتن از اين دست مطالبات امام و رهبري در نگاه متوليان فرهنگي نظام اسلامي، آرمانگرايي تخيلي و شعارزدگي است، آمده است: معلوم نيست اگر اين سخنان از روي جواني، ندانستن اقتضائات عرصه عمل، تندروي و يا اتهاماتي اين گونه است چرا از زبان رهبر معظم انقلاب و به طور مستمر بيان ميشود؟ و اگر مسوولين ذيربط حقيقتا اين سخنان را مطالبات وهمي ميدانند نظر خود را با صداي بلند ابراز كنند تا فرزندان خميني تكليف خود را با ايشان يك سره نمايند.
در ادامه اين نامه نوشته شده است: خوب است سخنان حضرت امام و رهبري معظم راجع به سازمان متبوع خود را هر روز صبح كه پايتان را به دفتر كارتان در ساختمان شيشهاي ميگذاريد مرور كنيد و آن وقت دكمه كنترل دستگاه تلويزيون اتاق كارتان را فشار دهيد و اندكي تامل كنيد و انصاف بدهيد كه آيا اين سيماي دانشگاه اسلامي است؟ و مگر نه آن كه در كتاب برنامه مصوب سازمان صدا و سيما كه تمامي گروهها و بخشهاي سازمان شرعا و قانونا موظف به اجراي آن هستند نيز به اين مساله اشاره شده است؟ خوب است براي آگاهي خوانندگان اين نامه و يادآوري حضرتعالي هم كه شده در اينجا به قسمتي از اهداف، محورها و اولويتهاي توليد، تامين و پخش برنامههاي سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي به نقل از كتاب برنامه مصوب سازمان اشاره كنيم:
تبيين جايگاه عدالت در نظام اسلامي، ترويج و تبليغ فرهنگ عدالت خواهي، طرح و تقبيح اسراف، اشرافي گري و تجمل گرايي، نمايش آثار زيانبار اختلافات طبقاتي در جامعه، تبيين زشتي تبعيض در توزيع امكانات و پرداخت درآمدهاي عمومي، ارزيابي و نقد عملكرد مسوولان و مديران در رعايت عدالت، تبيين نقش عدالت در ايجاد آرامش، امنيت، رضايت عمومي و خشنودي اجتماعي، ترسيم زشتي و پليدي تبعيض در ميان شهر و روستا، تبيين ضرورت توزيع عادلانه ي فرصتهاي اجتماعي ميان اقشار مختلف، پوشش مورد استفاده در برنامهها نبايد مروج تجمل گرايي و اشرافي گري باشد و ...
در بخش ديگري از اين نامه با بيان اين كه الگوي مطلوبي كه از زن موفق در سريالهاي سازمان مشاهده ميشود آشكارا با مباني اسلامي در تعارض است، آمده است: به عبارت روشن تر بعضا مشاهده ميشود زنان موفقي كه در قالب شخصيتها به مخاطب عرضه ميشوند از سويي به علت شاغل بودن از رسالت فطري خود - يعني گرمابخشي به كانون خانواده و ايفاي نقش مادري- بازمانده و از سوي ديگر در روابط خانوادگي استغنا و بلكه حتي تحكم دارند. گويا تهيه
دوشنبه 11 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]
-
گوناگون
پربازدیدترینها