تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798453409




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد كاتوزيان از سياست صادرات گاز ايران دنبال هند نرويم


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: انتقاد كاتوزيان از سياست صادرات گاز ايران دنبال هند نرويم
گروه اقتصادي، رويا خالقي؛ قسمت نخست گفت وگوي رئيس كميسيون انرژي مجلس كه روز گذشته منتشر شد به نحوه توليد، عرضه و قطع گاز اختصاص يافت. حميدرضا كاتوزيان در قسمت دوم اين گفت وگو به سوالاتي درباره صادرات و تزريق گاز، بنزين و قيمت نفت در بودجه پرداخت. او در اين گفت وگو از سياست گاز ايران انتقاد كرد و هند را با توجه به اينكه در بحث هسته يي به ايران پشت كرد در حد ايران ندانست. او معتقد است در بحث صادرات گاز بايد با كشورهايي كه در عرصه سياسي تاثيرگذارند و شرايط بهتر سياسي را براي ايران به همراه دارند مذاكره كرد. او همچنين به شدت قرارداد كرسنت را زير سوال برد و از مسوولان اين شركت خواست به رفتار غيرمتعارف در قرارداد با ايران اعتراف كنند. او همچنين طرح جامع انرژي را به طور كامل تشريح كرد و از تاثير محدوديت ها بر پروژه هاي نفت، گاز و نيروگاه ها گفت. حميدرضا كاتوزيان همچنين كاهش قيمت نفت را براي كشور بسيار مخاطره آميز عنوان كرد.

---

-منظور من هم اين نيست كه آنها عمدي دارند اما مي توانند طبق برنامه يي كه وجود دارد و در اختيارشان است پروژه ها را اجرا كنند. به عنوان مثال فازهاي 9و10 بايد نيمه اول سال گذشته وارد مدار مي شد اما هنوز آماده نيست يا فازهاي 6 ،7 و 8 كه پيشرفت اسمي و واقعي آن در دولت قبل به ترتيب 75 و 5/68 درصد بود هنوز به بهره برداري كامل نرسيده؟

اين موضوع را قبول دارم. وزارت نفت و نيرو مشكلات منابع و سرمايه گذاري دارند و پروژه ها طبق برنامه اجرا نشده است. اما مساله يي كه وجود دارد و صحبت شما هم هست اينكه فشار بيشتر روي عرضه است به خاطر اينكه مردم الگوي مصرف درست ندارند. بنابراين هرچه مي خواهند مصرف كنند بايد در اختيار شان قرار گيرد. به نظر من بايد وزارت نفت و نيرو را براي حداكثر توليد و اجراي پروژ ه ها تحت فشار و براي عدم پيشرفت مواخذه كرد.

-آيا شما اين كار را كرديد؟

ما در كميسيون انرژي اين دو وزارتخانه را به خاطر عدم پيشرفت پروژه ها مواخذه كرده ايم و به صورت متوالي پيشرفت پروژه ها را از آنها جويا مي شويم ولي تا حدي اين فشار جواب مي دهد از يك جايي به بعد امكان پذير نيست چون منابعي براي به كارگيري وجود ندارد كه از آن استفاده كنند بنابراين بايد به طرف مصرف هم به اعتقاد من اعمال فشار كرد، ضمن اينكه در اين زمينه بايد به اين دو وزارتخانه كمك كرد چون سرمايه گذار بايد باشد و سرمايه گذاري كند. بايد در حوزه هايي كه نياز به تامين تجهيزات و اعتبارات دارند به آنها كمك كرد. در اين زمينه ما تا آنجايي كه دست نمايندگان است اقدام و تلاش كرديم.

-حرف شما كاملاً درست است و داشتن مشكل قطع گاز در زمستان نيز غيرقابل انكار است. اما چرا آقاي وزير و معاونان شان دائماً به مردم اميد مي دهند كه زمستان قطعي گاز نداريم، با اين وعده ها مردم راحت تر مصرف مي كنند؟

اشتباه مي كنند. به خودشان در اين زمينه در جلسه مشتركي كه با حضور آقاي دكتر لاريجاني و وزير نيرو و معاونان شان تشكيل شد اعلام كرديم كه به مردم وعده غيرعملي ندهند چون مردم از مسوولان صداقت مي خواهند. ممكن است كه ايشان در روزهايي كه هوا خوب است احساس كنند مي توانند گاز را تامين كنند ولي در زمستان هزار اتفاق ممكن است بيفتد و وقتي اين وعده ها عملي نشود مردم ممكن است تصور كنند مسوولان دارند تخلف مي كنند يا خلاف مي گويند. در آن جلسه به آقاي نوذري تاكيد شد به مردم وعده ندهند به خصوص آنكه محاسبات ما نشان مي دهد اين وعده ها وعده هايي نيست كه قطعاً محقق شود. اين وعده دادن ها به نظر من اشتباه است.

-چه جوابي دادند؟

انتقادات مطرح شد اما پاسخ روشني نشنيديم. البته آنها عنوان مي كنند ما مجبور مي شويم گاز صنايع را قطع كنيم. خوب يعني اينكه گازرساني قطع مي شود بنابراين مسوولان وزارت نفت نمي توانند ادعا كنند همه نياز مردم برطرف مي شود. وزارت نفت بايد حتماً در زمينه مديريت انرژي دقت كند و وعده محقق نشدني به مردم ندهد. قطع شدن گاز صنايع و نيروگاه ها به خاطر اينكه گاز خانه قطع نشود به معناي قطع نشدن گاز نيست، اين معني قطع شدن گاز است. بايد منتظر ماند و ديد چه اتفاقي مي افتد البته معتقدم وعده عدم قطع گاز با توجه به آماري كه خودشان ارائه دادند، محقق شدني نيست.

-آقاي كاتوزيان چقدر در جريان قرارداد گاز ايران با تركمنستان هستيد؟

متاسفانه در بحث قراردادها، مجلس به دلايل مختلفي كه در اين مصاحبه جايش نيست، دخالت ندارد كه اين البته برخلاف قانون اساسي است. كليه قراردادها اعم از نفت ، گاز ، صنايع ، برق و... بايد در مجلس تصويب شود. البته مي گويند اين قراردادها دولتي نيست و بين دو شركت است. ما كه مي دانيم عمده شركت هاي ما دولتي هستند (گاز، نفت، پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي) بنابراين طبق قانون بايد اين قراردادها به تصويب مجلس برسد. بدين ترتيب پيگير اين موضوع هستيم كه مكانيسمي درست كنيم كه هم سرعت كار اين مجموعه ها گرفته نشود و هم مجلس بر اين قراردادها نظارت كند. اين قرارداد هم متاسفانه مثل بقيه قراردادها در آن دخالتي نداريم و دولت خودش پيگيري مي كند. در نتيجه اطلاعات ما در حدي است كه وزارت نفت به صورت خيلي محدود و بسته در اختيار ما قرار داده است. اما در خصوص قراردادها و فعاليت هايشان اگر از مسوولان وزارت نفت سوال پرسيده شود در حد 1 الي 2 صفحه يا 3 الي 4 دقيقه يي اطلاعات و توضيح مي دهند بنابراين جزئيات آن را نمي دانيم ولي گفتند مذاكره مي كنيم. گاهي مي گويند مذاكرات جلو مي رود، گاهي مي گويند مذاكرات اميدوار كننده است ولي اينكه واقعاً چه اتفاقي مي افتد اطلاعي نداريم.

-منابع تركمني اعلام كردند 450 دلار را براي هر هزار متر مكعب در نظر گرفتند؟

اگر اين گونه باشد قيمت بسيار بالايي است يعني مي شود 45 سنت بر هر م م يعني چيزي نزديك به 500 تومان،

-به نظر شما اتلاف وقت و طولاني شدن مذاكرات با تركمنستان در شرايطي كه با كمبود گاز مواجه ايم مشكل آفرين نيست؟

ما به وزارت نفت تاكيد كرديم كه تكليف را زودتر روشن كنند تا بتوانند در زمينه گاز به تصميم منسجمي برسند به همين دليل مي گويم وعده ندهند يعني وقتي نمي دانند اين قرارداد بسته خواهد شد يا نه چطور ممكن ساست به مردم وعده داده شود، بالاخره دولت بايد پايش را جاي محكم بگذارد.

-پس از قطع گسترده گاز در سال گذشته آيا مسوولان وزارت نفت مواخذه شدند؟

مواخذه به آن معني فني كه شما به كار مي بريد نه، آنها استدلال مي كردند دليل اصلي قطع گاز در سال گذشته، قطع گاز از ناحيه تركمنستان بوده است.

-اما فكر نمي كنم اين گونه باشد. تركمنستان تنها روزانه 23 تا 25 م م گاز به ايران تحويل مي داد در حالي كه سال گذشته قطع گاز به دليل نيازي فراتر از اين رقم بود؟

استدلال وزارت نفت و شركت ملي گاز را گفتم. اما بررسي بعضي از دوستان ما در كميسيون انرژي نشان دهنده ايرادات مديريتي نيز هست بالاخره شبكه گاز مديريتي مي خواهد گاز را به شكل بهينه توزيع كند. براي سال جاري نيز نبايد اشتباهات مديريتي سال گذشته تكرار شود. بايد از هم اكنون براي قطع گاز تركمنستان يا حتي عدم تفاهم با آنها برنامه ريزي كنند تا در آن شرايط بتوانند گاز را از نقاط ديگر به شهرهاي شمالي برسانند.

-اما در حال حاضر بيشتر ايستگاه هاي تقويت فشار، خطوط لوله (پنجم تهران، ادامه خطوط هشتم سراسري و خط سوم) به بهره برداري نرسيده اند و اين موضوعات ترسيم كننده زمستان خوبي نيست؟

گزارش هاي وزارت نفت و شركت ملي گاز حاكي از آن است كه تلاش هاي خيلي خوبي صورت گرفته است. بعضي از اختلالاتي كه سال گذشته به خاطر قطع گاز تركمنستان پيش آمده برطرف شده است. شبكه اصلاح و بهينه شده. اما بايد عرض كنم منبع اطلاعات ما وزارت نفت و شركت ملي گاز است كه آنها نيز تاكيد كردند اختلالات ناشي از ضعف شبكه رفع شده يا در حال برطرف شدن است.

-با توجه به قطع گسترده گاز در سال گذشته و خروج نيروگاه هاي برقابي در سال جاري اگر قطع گاز به رغم وعده هاي داده شده رخ دهد رفتار شما (مجلس) در قبال وزارت نفت چه خواهد بود؟

اگر چنين اتفاقي بيفتد از ظرفيت قانوني كميسيون براي برخورد مناسب با مسوولان ذي ربط استفاده خواهيم كرد. الان تصورم اين است كه اولين خطايي كه ممكن است صورت بگيرد اين قول هايي است كه داده مي شود كه اگر عملي نشود همان كساني كه قول داده اند خطاكار تلقي مي شوند.

-چه تصميمي مي گيريد؟

در هر صورت ما در زمان مناسب تصميم مقتضي را خواهيم گرفت. اينكه چه مقام مسوولي چنين قولي داده يا چه ضعفي در اداره كار داشته طبيعتاً متناسب با مسووليتش، كميسيون تصميم خواهد گرفت. ولي اين آمادگي در كميسيون و مجلس وجود دارد كه با كساني كه وعده هاي محقق نشدني مي دهند يا در اداره موضوع گاز و سوخت زمستان ضعيف عمل مي كنند و براي مردم مشكل ايجاد مي كنند، برخورد كنند. چون در اين مورد مفصل با دوستان حرف زديم و اتمام حجت كرديم و در مورد اظهارنظرهاي خوش بينانه و وعده ها به آنها تذكر داده ايم.

-آقاي كاتوزيان، در حال حاضر با كمبود گاز در كشور مواجه هستيم و حتي براي تامين گاز در فصول سرد مشكلات عديده يي داريم. از سوي ديگر مذاكرات متعددي براي صادرات گاز در حال پيگيري است. اما سوالي كه پيش مي آيد اين است كه ما قرار است چه گازي را صادر كنيم؟

تمام مشكلاتي كه در مورد آن صحبت مي شود چه موضوع مصرف و چه توليد و چه صادرات به عدم مصرف بهينه برمي گردد اما صادرات گاز اگرچه ممكن است به وجودآورنده تعاملات مناسب در سطح بين المللي و سياست خارجي باشد ولي ابتدا بايد نياز داخل برطرف شود. ايران يك جامعه رو به توسعه است و كشور رو به توسعه احتياج زيادي به منابع دارد اما در ايران از اين منابع خدادادي به خوبي استفاده نمي شود. به اين منظور طرحي در دست تهيه است (هنوز به مرحله ارائه به هيات رئيسه نرسيده) كه براساس آن برداشت و سرمايه گذاري از ميادين مشترك در اولويت قرار مي گيرد. در حال حاضر بيشتر سرمايه گذاري روي مخازن مستقل صورت مي گيرد در حالي كه بسياري از فازهاي پارس جنوبي كه مشترك با قطر است معطل سرمايه گذار است. همان طور كه اشاره كرديد فازهاي 6 ،7 و 8 و فازهاي 9 و 10 و حتي 12 كامل نيست اما شاهديم كه سرمايه گذار در بخش هاي مستقل براي ايران كار مي كند اما همين سرمايه گذار به ميادين مشترك نمي آيد و كشورهاي ديگر به سرعت از اين مخازن مشترك برداشت مي كنند.

-اصولاً شما با صادرات گاز موافقيد يا نه؟

با صادرات گاز موافقم. اما به شرط اينكه نياز داخل كشور تامين شود. در حال حاضر طرحي در رابطه با گاز در دست تهيه است كه تكليف برخي از اين موارد را روشن مي كند. من معتقدم اولويت بايد مصرف داخل اعم از پالايشگاه ها، پتروشيمي، تزريق، مصارف صنعتي و خانگي باشد بعد به فكر صادرات بود.

-گفتيد طرحي در دست تهيه است اگر امكان دارد كمي درباره اين طرح توضيح دهيد.

اين طرح در مورد اولويت تامين نياز داخل، اولويت سرمايه گذاري در ميادين مشترك، ضرورت حفاظت از محيط زيست و اين قبيل موضوعات است.

-شما فكر مي كنيد در مذاكرات با هند و پاكستان بتوانيم گازشان را تامين كنيم؟

طبق بررسي هاي صورت گرفته در مورد هند و پاكستان كه گزارش آن در اختيار رئيس مجلس قرار گرفته بايد خيلي با تامل جلو رفت چون واقعاً گازي براي صادرات نيست. اما متاسفانه با بي توجهي (اعتقاد من اين است) سرمايه گذاري هنگفتي براي كشيدن خط لوله گاز 54 اينچ صورت گرفته است كه قبل از توافق نهايي انجام چنين اقدامي خيلي عجيب است. در موضوع صادرات بايد به موضع سياسي طرف خارجي توجه كرد. اينكه مثلاً چقدر در روابط خارجي براي ما اثرگذار است. پاكستان يا هند در مقايسه با برخي كشورهاي اروپايي چقدر در عرصه بين المللي براي ايران موثرند؟ اين بحث در موضوع صادرات و انتخاب كشور اهميت دارد.

-با اين توضيحي كه ارائه كرديد به نظر مي رسد از نگاه شما صادرات به اروپا بهتر است تا آسيا.

نمي توان به صراحت به اين سوال پاسخ داد. بايد با توجه به شرايط خاص خودش تحليل و تصميم گيري كرد. اينكه چه كشوري از اروپا و چه كشوري از آسيا حائز اهميت است. اما من هميشه اين سوال برايم پيش مي آيد كه هند واقعاً چه تاثيري در عرصه بين المللي براي ما دارد، غير از اينكه در بحث هسته يي آخرش نه تنها به ما كمكي نكرد بلكه لگدي هم به ما زد (به خاطر عدم نيازش به ما البته اگر گاز هم مي گرفت زياد در موضع گيري اش تاثيري نداشت). به نظر من ما بايد بيشتر تعامل را در بحث اقتصادي با كشورهايي كه در عرصه سياسي تاثيرگذارند و شرايط بهتر سياسي را موجب مي شوند افزايش دهيم. من هند را در اين حدود نمي دانم.

-امارات و كرسنت چطور؟

با گزارش هايي كه به ما رسيده تخلفات اقتصادي در قرارداد كرسنت صورت گرفته و اين تخلفات به صورت جدي قرارداد را از نظر صحت و سلامت زير سوال برده است. البته اين گونه كه مطالعه كردم مفاد قرارداد نيز از طرف خارجي به درستي عمل نشده مثلاً از كرسنت درخواست ضمانتنامه كردند كه آنها از شركت آب و برق امارات ضمانتنامه آورده اند، ضمانتنامه بايد از يك بانك بين المللي معتبر آورده شود نه اداره آب و برق كه اصلاً مورد پذيرش و قابل قبول نيست. يا در بحث داوري يا موضوع سكوي واقع در آب هاي سرزميني ما و... قرارداد كرسنت را از حالت يك قرارداد متعارف خارج كرده و فاقد روال معمول قراردادهاي دنيا كرده است. قراردادهاي زيادي ديده ام كه اين به نظر من از قراردادهاي خيلي بد است. ضمن اينكه فساد طبق گزارش هايي كه به كميسيون و بنده ارائه شده كه حاكي از پرداخت هاي غيرمتعارف بوده موضوع قرارداد را به طور جدي زير سوال برده است.

-دليل اصرار بر اجرايي شدن آن چيست؟

كسي بر اجرايي شدن آن اصرار ندارد. تنها بعضي از نمايندگان سابق در مقالاتي در روزنامه ها بر اجرايي شدن قرارداد تاكيد داشتند.

-با توجه به اخلاق غيرمتعارفي كه شما ذكر كرديد چرا اين قرارداد را مختومه اعلام نمي كنند؟

در حال بررسي است.

-يكي از همكاران شما در كميسيون انرژي گفته بود اگر اين قرارداد اجرا شود حدود 20 هزار ميليارد تومان ضرر متوجه ايران مي شود، در حالي كه از فسخ آن ايران فقط دو هزار ميليارد تومان خسارت مي بيند. آيا بررسي شده كه اين قرارداد چقدر ضرر براي ايران به همراه دارد؟

كميسيون در اين زمينه بررسي نكرده و مراجع ذي ربط آن را مورد بررسي قرار داده اند. ولي به نظر من با توجه به مستنداتي كه در جريان آنها هستم و قطعيت فساد در قرارداد را نشان مي دهد، مختومه كردن قرارداد هيچ ضرري عايد ايران نمي كند و اتفاقاً اين موضوع طرف خارجي را مجبور به پرداخت خسارت خواهد كرد.

-نظر كميسيون انرژي در مورد اين قرارداد چيست؟

در مورد قرارداد كرسنت جلساتي در كميسيون با حضور دستگاه هاي ذي ربط و سازمان هاي نظارتي برگزار شد كه جمع بندي كميسيون در مورد اين قرارداد منفي است. علت هم همان فسادي است كه در ابتدا اتفاق افتاده است. طبق گزارش ها مبالغي جابه جا شده است و سيكل غيرمتعارفي طي شده. اين موضوعات تا حل نشود به نظر من قرارداد به شدت زير سوال است يعني بيش از بحث قيمت گاز مساله مفاسد مهم است. بنده شخصاً موضوع را پيگيري مي كنم و در اين خصوص جلسات زيادي با سازمان ها و وزارتخانه ها داشته و دارم، موضوع قراردادي 25 ساله است كه منافع ملي كشور و حقوق ملت ايران در آن مطرح است و نبايد در اين زمينه كوتاهي شود. البته ممكن است با تغيير قرارداد و با مفاد جديد و اعتراف و پذيرش طرف خارجي در مورد رفتار غيرمتعارف و اصلاح اين رفتار و جبران خسارات از سوي آنها نهايتاً مورد موافقت كميسيون واقع شود كه آن بحث ديگري است.

-طبق قانون اساسي مجلس مي تواند در قراردادهاي نفت حضور داشته باشد اما حضور ندارد. اگر امكان دارد توضيح دهيد چه زماني در قراردادها حضور پيدا مي كنيد؟

در حال بررسي اين موضوع هستيم و روشي را تنظيم كرده ايم كه ان شاءالله اجرايي خواهد شد. فعلاً بيشتر بر نقش نظارتي كميسيون و مجلس در اين قراردادها تاكيد داريم.

-آقاي كاتوزيان اگر اجازه دهيد در مورد بحث تزريق گاز به مخازن نفت بپرسم كه اين بخش بسيار مظلوم واقع شده و اين براي ايران كه بيش از نيمي از مخازن آن فرسوده است نااميدكننده است در اين زمينه چه كرديد و چقدر پيگير تزريق گاز به مخازن نفت هستيد؟

متاسفانه به خاطر مصرف بسيار بالاي گاز اين بخش مهم، محروم واقع شده است. همان طور كه خودتان اشاره كرديد گاز فازهاي 6 ، 7 و 8 كه براي تزريق در نظر گرفته شده هم اكنون بايد به مصرف داخلي برسد كه نگران كننده است. به نظر من وضعيت توليد، مصرف و صادرات ما گره هايي دارد كه تا باز نكنيم مشكلات كشور در اين بخش ها برطرف نمي شود.

-چه كسي بايد اين گره ها را بازكند؟

بخشي به تدوين طرح جامع انرژي برمي گردد يعني اينكه مسوولان كشور بايد بدانند ايران قرار است در سال 1404 به قطب قدرتمند اقتصادي در خاورميانه تبديل شود. براي رسيدن به اين هدف شدت انرژي بايد به مقدار زيادي كاهش پيدا كند. آنچه در افق 1404 در چشم انداز مصوب آمده اين است كه ايران به جايگاه بسيار عالي و رتبه بالايي برسد. براي اينكه به آنجا برسيم خيلي بايد در بخش توليد تلاش و دقت كرد. بي برنامگي و عدم وجود يك استراتژي راهبردي در بخش انرژي خيلي كشور را رنج مي دهد. اين نه به اين معنا است كه چنين چيزهايي تدوين نشده بلكه بعضاً تدوين شده اما منسجم نيست. اما چند اشكال اساسي وجود دارد. اينكه برنامه هاي دستگاه ها انسجام ندارد. وزارت نيرو، نفت و سازمان انرژي اتمي هر كدام به طور جداگانه يي در اين راستا كار كرده اند. در بحث انرژي هاي نو اصلاً كار جدي و اساسي نشده است. همه دستگاه ها كار كردند اما پراكنده است. اين يك بحث است اما بحث ديگر آنكه خيلي از برنامه ها عملي نشده است. به همين دلايل اين موضوعات كه همگي مربوط به داشتن طرح جامع انرژي است در دستور كار كميسيون انرژي قرار گرفته است.

-اين مسائلي كه شما عنوان كرديد در شوراي عالي انرژي نيز وجود داشت؟ همه وزارتخانه هاي نامبرده نماينده داشتند اما يك جلسه تشكيل دادند و بعد به يك شوراي زيرمجموعه و غيرتاثيرگذار تبديل شده است.

بله همين طور است. شوراي عالي انرژي بوده يك جلسه هم بيشتر نداشته و كار خاصي انجام نداده در حال حاضر نيز تعطيل است ضمن اينكه معتقدم اگر تشكيل هم مي شد كار خاصي هم انجام نمي داد. اما كار اين شورا قابل دفاع بوده مخصوصاً بحثي كه در مورد تزريق به مخازن نفتي در اين شورا صورت گرفته است. آنچه اتفاق افتاد همان يك جلسه بوده و كار خاص ديگري اين شورا انجام نداده است.

-اما اجازه ادامه فعاليت به آنها داده نشده است.

اين دوستان كار خاصي انجام نمي دادند. اما طرح كميسيون انرژي كه عاقبت به يك بستر قانوني تبديل خواهد شد يك سري الزامات و تكاليف بايد براي دولت ها به وجود مي آورد كه ان شاءالله راهبردي است. مثلاً مي گويد در توليد، مصرف و صادرات بايد چه مسيري طي شود. طرح خيلي مفصلي است بسياري از كشورها مانند امريكا و كانادا اين طرح را دارند يعني مي دانند كشورشان در بخش انرژي چه كارهايي دارد مي كند تا به چه نقطه يي برسد و برنامه سالانه اش در اين ارتباط چگونه است.

-آقاي دكتر در چهار برنامه تدوين شده چنين برنامه هايي وجود دارد. مهم اجرايي شدن آن است كه اجرا نمي شود؟

اين يك بحث ديگري است. من به طرح جامع انرژي بسيار معتقدم. مطالعات درباره اين طرح در حال حاضر شروع شده و مجلس به عنوان كارفرماي تدوين كارش را آغاز كرده است.

-اعضاي آن چه كساني هستند؟

ما از نمايندگان وزارت نيرو، نفت و شركت هاي تابع اين دو وزارتخانه، سازمان انرژي اتمي دعوت كرديم و يك جلسه مفصلي هم با حضور همه برگزار شد كه توضيحات خيلي خوبي در مورد فعاليت هايشان ارائه كردند. در بحث طرح جامع انرژي موسسه بين المللي مطالعات انرژي و مركز پژوهش ها نيز حضور دارند. اميدوارم ظرف دو سال اين طرح به نتيجه مطلوب برسد.

-وضعيت پروژه هاي نفت در دو دولت هشتم و نهم را چگونه ارزيابي مي كنيد. در دولت گذشته 15 فاز اول پارس جنوبي به مرحله امضاي قرارداد رسيد.شركت هاي معتبر بين المللي در پارس جنوبي حضور داشتند كه در حال حاضر هيچ كدام شان نيستند.

در دولت نهم يك مقدار محدوديت براي كشور به وجود آمد و يكسري ممانعت براي به ثمر رساندن پروژه ها و پيشرفت قراردادها ايجاد شد و اين مسائل بدون شك بي تاثير نبوده است بالاخره در بحث هسته يي ما جديت به خرج داديم كه بحق هم بوده و طرف مقابل هم محدوديت ها را افزايش داده. محدوديت بانكي و مالي كه براي كشور به وجود آمده محدوديت شركت هايي كه مي خواهند با ايران معامله كنند اينها در بخش هاي مختلف كشور صنايع و نفت و گاز و... اثر گذار بوده .اين مسائل يكي از دلايل است و دليل ديگر آنكه يكسري از محدوديت هايي كه به وجود آمده محدوديت هاي قانوني است.در برنامه چهارم دولت، به مقدار زيادي از سرمايه گذاري در چارچوب بحث كاهش تصديگري منع شد.اول قرار بود بخش خصوصي بيايد و فعال شود. به نظر من در اين موضوع يك مقدار عجله شد مثلاً كشورهايي مثل مالزي سرعت خصوصي سازي آنها از ما كمتر است اما از ما موفق تر هستند. در ايران اما ما انتظار داريم يك شركت بزرگ را يك شبه يك شركت خصوصي بخرد كه در بورس با شكست مواجه مي شود مثل اتفاق فولاد. اين است كه ما بايد در اين زمينه ها دقت كنيم كاهش تصديگري خوب است ولي آيا سرمايه گذار پشت در ايستاده كه بيايد و بگويد هرچه ما خواستيم را بفروشيم از ما بخرد؟ نيست. بايد با برنامه تدريجي و شيب ملايم به سمت خصوصي سازي رفت. متاسفانه در تصميم گيري ها يك مقدار افراط و تفريط است. خصوصي سازي خوب است اما متاسفانه ما فكر مي كنيم اگر امشب دولتي هستيم و فردا خصوصي بشويم كشور بهشت مي شود. در حال حاضر هنوز نيروي پرورش يافته در بخش خصوصي كه بتواند 10 ميليارد دلار را مديريت كند وجود ندارد پس چگونه مي توانيم اين شركت ها را واگذار كنيم؟ البته بخش خصوصي هم زياد استقبال نمي كند در اين صورت عملاً دولت كه اجازه سرمايه گذاري ندارد خيلي از شركت ها هم كه نمي توانند سرمايه گذاري كنند و مي گويند منع قانوني داريم مثلاً در همين ساختن نيروگاه منع قانوني وجود دارد. ساختن پالايشگاه منع قانوني دارد.از آقاي نعمت زاده ما سوال كرديم گفت منع قانوني داريم.نمي توانيم سرمايه گذاري كنيم هر چه پروژه است از قبل است كه داريم انجام مي دهيم.موافقتنامه، توافقات امضا شده آن براي گذشته است و فقط در حال حاضر پيگيري مي شود.اگر غير از اين عمل كنند ديوان محاسبات و سازمان بازرسي اجازه كار به آنها نخواهد داد. محدوديت هاي مربوط به تحريم و عدم استقبال بخش خصوصي به دليل كم تواني اش موجب تاخير در اجرايي پروژه ها شده ضمن اينكه مساله عدم پرداخت وام بانك ها نيز به تاخير يا عدم اجراي پروژه ها دامن زده است البته ما داريم به وزارت نيرو و نفت كمك مي كنيم كه اگر چيزي در حساب ذخيره ارزي بماند، در اختيار آنها براي كار توسعه يي قرار گيرد.

-اخيراً برخي از اعضاي كميسيون انرژي از پارس جنوبي ديدن كردند. روند پروژه ها را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

روند پروژه ها در مجموع بد نبود و خوب است و خوب كار مي كنند.

-واقعاً آقاي دكتر خوب كار مي كنند؟

ببينيد ممكن است انتظارات ما بالاتر از اين حرف ها باشد كه بحق هم است اما با اين محدوديت ها و مشكلات كه در بالا عنوان كردم دارند خوب كار مي كنند و حداكثر تلاش شان را مي كنند.انتظارات ما بيشتر است من خودم وقتي رفتم انتظارم بيشتر بود ولي آن چيزي كه ديدم با مجموع شرايط و محدوديت ها فكر مي كنم خوب است.

-اما بنزين و وضعيت سوخت، آيا قرار است سهميه بنزين تغيير كند؟

كسي نمي داند و كسي هم متاسفانه براي ما روشن نكرده است.حرف هاي جسته و گريخته زياد از سوي مسوولان دولتي بيان مي شود ولي هنوز بحث روشن و منسجمي در اين زمينه ها ارائه نشده.من فكر مي كنم در بودجه امسال تكليف بحث بنزين را در يكي از تبصره ها به طور كامل بايد روشن كرد.

-قرار است چه چيز را روشن كنيد؟

وضعيت سهميه و قيمت آزاد را.

-يعني ممكن است قيمت بنزين افزايش پيدا كند؟

به نظر مي رسد سهميه ها كاهش پيدا كند و در واقع پيشنهاد كاهش آن را مطرح خواهيم كرد.متوسط مصرف هر خودروي شخصي در حال حاضر 7/2 ليتر است كه مي شود ماهي 80 ليتر پس هيچ دليلي وجود ندارد 120 ليتر در اختيار خودروها قرار گيرد.

-يكي از دلايل بركناري نعمت زاده نيز اين موضوع عنوان شده است؟

من در اين زمينه اطلاعي ندارم. آقاي نعمت زاده را آدم موثري در كشور مي دانم.معتقدم بايد مي ماند و كار مي كرد حتي در سمت هاي بالاتر مي توانست موثر باشد.ما در مجلس نسبت به رفتن ايشان خيلي تاسف خورديم. 80 نماينده با امضاي طوماري از خدمات ايشان در پتروشيمي، پالايش و صنعت تقدير كردند.واقعاً زحمات ايشان قابل تقدير و ستايش است اميدوارم مسوولان بتوانند قدر چنين افرادي را بدانند و در واقع از ايشان استفاده بكنند. من جزئيات آن را نمي دانم ولي آن چيزي كه مسلم است اينكه اين سهميه خيلي زيادتر از آن چيزي است كه مردم نياز دارند.به خاطر همين سهميه فعلي تاثيري در ترافيك ندارد و مصرف در حد خيلي زيادي اتفاق مي افتد. به هر صورت ما معتقديم اين سهميه بسيار زياد است در مورد اينكه قيمتش آزاد بشود من معتقدم تا آنجا كه مي توانيم بنزين را به قيمت واقعي نزديكش كنيم، طبق قانون برنامه تا سال 1390 قيمت بنزين و گازوئيل را بايد آزاد كنيم.ما معتقديم خيلي ارزان تر از قيمت تمام شده، بنزين و گازوئيل مي فروشيم كه اجحاف به خود مردم است.بالاخره وزارتخانه پولي كه دارد مي دهد از جيب خودش كه نيست از جيب ملت است. بنابراين حتماً بايد به سمت واقعي كردن قيمت ها پيش برويم البته اينكه شما فرموديد درآمدهاي پايين چه مي شود اين هم حرف درستي است من نمي خواهم اين بحث را انكار كنم ولي به هر صورت موضوع مصرف بالا و مصرف غيربهينه را بايد علاج كنيم. هدفمند كردن يارانه ها را اعتقاد دارم ولي با پرداخت نقدي موافق نيستم. ما قيمت ها را بايد ببريم به سمت واقعي شدن و دهك هاي پايين كه قدرت و استطاعت كافي ندارند.براي اداره زندگي شان بايد به صورت غيرمستقيم مبالغي را بگيرند كه بتوانند مخارج شان را در زمينه هايي كه قيمت افزايش پيدا كرده جبران كنند. به نظر من هدفمند كردن بايد به اين شكل باشد كه اگر مثلاً قيمت برق بالا رفت به يك شكلي از افزايش در آمدي كه پيدا مي كند فقط بتواند پول برق را پرداخت كند نه اينكه بروند و مبل قسطي بخرند.

-در مورد واردات غيرقانوني بنزين هم توضيح مي دهيد؟

اين كار خلاف قانون است ما به وزير نفت و دولت تذكر داديم. دولت بايد براي همه مخارجش از مجلس مصوبه بگيرد دولت يك ريال هم بخواهد خرج كند بايد از مجلس مصوبه بگيرد.الان كه دارند بنزين و گازوئيل وارد مي كنند بدون مصوبه مجلس است و ما از آنها در اين مورد سوال كرديم آنها حتي نمي توانند از منابع داخلي شركت ملي نفت استفاده كنند چون بيت المال است. شركت ملي نفت اعمال حق مالكيت مردم را مي كند.مال خودشان كه نيست، نمايندگان ملت هنوز چنين بخششي به شركت نفت نكرده اند.

-تركان گفته ما چاره يي نداريم؟

چاره اش اين است كه از مجلس اجازه بگيرند لايحه بياورند و از مجلس مجوز بگيرد.

-اگر لايحه بدهند شما چه مي كنيد؟

در دستور كار قرار مي دهيم با هيات رئيسه مجلس و آقاي لاريجاني بحث مي كنيم كه چه كار مي توانيم انجام دهيم ولي هم به رياست محترم جمهور و هم به وزارت نفت تذكر داده ايم.

-سال گذشته كه غيرقانوني اين كار را كردند شما چه برخوردي كرديد؟

به آنها تذكر داديم كه اگر لايحه بياورند كمك مي كنيم، مجلس كه نمي خواهد مردم دچار مشكل شوند يا دولت دچار دغدغه شود. ولي اشكال اينجاست كه لايحه نمي آورند و مي روند اقدام غيرقانوني انجام مي دهند.

-اگر چه ميزان لايحه بياورند مجلس تصويب مي كند؟

لايحه را بياورند ما جرح و تعديلش مي كنيم.

-پيشنهاد كميسيون انرژي در مورد قيمت نفت در بودجه چه رقمي است؟

كميسيون هنوز به جمع بندي نرسيده ولي معتقدم ما داريم چوب حراج به منابع نفت و گازمان مي زنيم و داريم همه را هدر مي دهيم.بايد سعي شود بودجه مستقل از نفت تدوين شود بعضي از نمايندگان در مجلس با اين صحبت من مخالفند و مي گويند دولت نمي تواند خودش را اداره كند ولي من اعتقاد دارم يك روزي ما بايد اين تصميم را بگيريم.يك روزي كسي بايد اين سنگ بنا را بگذارد كه بودجه بدون نفت بسته شود بهترين فرصت نيز الان كه قيمت نفت ارزان شده است. چون چقدر مي خواهد از نفت براي بودجه هزينه كند الان بهترين فرصت است كه از اين تهديد به عنوان فرصت استفاده كند دولت بايد ساختارش را نوسازي كند حجم تصديگري اش را كم كند مسووليت را به بخش خصوصي واگذار كند در نتيجه نياز ندارد كه بيايد و هزينه كند.در هر صورت معتقدم كه بايد بودجه مستقل از نفت باشد درگذشته هم بوده.از سال 1308 تا 1320 در اين 12 سال نفت از بودجه جدا شد و بودجه بدون نفت بسته شد پول نفت بايد به صندوق توسعه ملي برود و دولت مي تواند قرض بگيرد. تصور من اين است كه نبايد در بودجه نفت را بالاي 35 دلار بست.

-ارزيابي شما از كاهش كنوني قيمت نفت چيست؟

وقتي نفت رفت بالاي 100 دلار پيش بيني مي شد كه پايين بيايد پيش بيني اين است كه قيمت نفت ممكن است تا 30 دلار پايين بيايد ولي براي ما خيلي مخاطره است براي همين است كه مي گويم بايد نفت از بودجه جدا شود يعني تكيه گاه ما به نفت نباشد. چون نفت و انرژي وضعيت نامشخصي در دنيا دارند و بازيچه دست قدرت هاي برتر اقتصادي است.اگر اين را تكيه گاه خودمان بكنيم ممكن است در آينده به شدت دچار مشكل بشويم.
 پنجشنبه 7 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 334]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن