تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798525600




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش 22 بندي آژانس منتشر شد گزارش جديد البرادعي: ايران انحراف ندارد اما...!/ آمريكا: ناكامي تاسف‌برانگيز و مايوس‌كننده ي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش 22 بندي آژانس منتشر شد گزارش جديد البرادعي: ايران انحراف ندارد اما...!/ آمريكا: ناكامي تاسف‌برانگيز و مايوس‌كننده ي ايران
خبرگزاري انتخاب : مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارش اخير خود از انجام 20 بازرسي سرزده از تاسيسات هسته اي نطنز در 7 ماه اخير خبر داده و اعلام كرده است كه كليه فعاليتها و مواد هسته اي اين تاسيسات تحت نظارت دوربينها، بازرسان و كنترل آژانس قرار دارد.


آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز گذشته -چهارشنبه- در گزارش خود در مورد برنامه هسته‌اي ايران باز هم بر صلح‌‏آميز بودن فعاليت هاي هسته‌‏اي اين كشور تاكيد كرد.

گزارش آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي در مورد ايران روز گذشته در ميان اعضاي شوراي حكام توزيع گرديد كه متن كامل آن به شرح ذيل است:

اجراي توافقنامه پادمان‌هاي ان‌‏پي‌‏تي و مفاد مربوط به آن در قطعنامه‌هاي1737 (2006) ، 1747 (2007) ، 1803 (2008) ، در مورد جمهوري اسلامي ايران

1. مدير كل در تاريخ15 سپتامبر2008 در خصوص اجراي توافقنامه پادمان‌هاي ان پي تي و مفاد مربوط به آن در قطعنامه‌هاي 1773 (2006) ، 1747 (2007) ، 1803 (2008) شوراي امنيت در مورد جمهوري اسلامي ايران به شوراي حكام گزارش داد. شوراي امنيت در 27 سپتامبر سال 2008 قعطنامه 1835 (2008) مورد همين موضوع تصويب كرد. اين گزارش تحولات مربوطه را از سپتامبر2008 تاكنون را در بر مي گيرد.

الف. فعاليت‌هاي كنوني مرتبط با غني‌سازي

2. از زمان انتشار گزارش قبلي مدير كل، ايران به تزريق يو اف به واحد سه هزار سانتريفيوژي(واحد A24) و پنج آبشار واحد A26 در تاسيسات غني سازي سوخت ادامه داده است. نصب و آزمايش 13 آبشار باقيمانده از واحد A26 ادامه يافته است. فعاليت‌هاي مقدماتي نصب در واحدهاي A25، A27 وA28 ادامه دارد. تا هفتم نوامبر سال2007 مجموع ميزان يو اف 6 تزريق شده به آبشارها از زمان آغاز عمليات در فوريه 2007 ، 9750 كيلوگرم است و براساس گزارش‌هاي حسابرسي روزانه اپراتور، ايران تا ان زمان حداكثر 630 كيلوگرم از يو اف 6 با غناي پائين توليد كرده بود. تمامي مواد هسته‌اي درFFP نيز تمامي آبشارهاي نصب شده همچنان تحت كنترل و نظارت آژانس قرار دارند.

3. در 29 سپتامبر سال 2008 آژانس يك راستي آزمايي فيزيكي در تاسيسات آزمايشي غني‌سازي سوخت انجام داد كه نتايج آن هنوز مشخص نشده است در فاصله 25 اوت تا 28 اكتبر سال 2008 ايران در مجموع حدود 31 كيلوگرم يو اف 6 به آبشار10 سانتريفيوژي IR-2 و آبشارهاي تك سانتريفيوژيIR-1 ، IR-2 IR-3 تزريق كرد. تمامي مواد هسته‌اي در تاسيسات آزمايشي غني‌سازي سوخت و نيز منطقه آبشار، همچنان تحت كنترل و نظارت آژانس قرار دارد.

4. تا به امروز، نتايج نمونه برداري‌هاي محيطي از تاسيسات غني سوخت و تاسيسان آزمايشي غني‌سازي سوخت و نيز گزارش‌هاي عملياتي تاسيسات غني‌سازي سوخت، نشان مي‌دهند كه اين تاسيسات ، همانگونه كه اعلام شده است، فعاليت كرده‌اند يعني با غني‌سازي كمتر از پنج دهم درصد غني‌سازي سوخت صورت گرفته است.

5. در 26 اكتبر سال 2008 يران پرسش نامه‌هاي اطلاعات طراحي به روز شده اي را درباره تاسيسات غني‌سازي سوخت و تاسيسات آزمايشي غني‌سازي سوخت ارائه كرد. ايران به اطلاع آژانس رساند كه در نظر دارد نصب سانتريفيوژها? IR-1 در واحدA28 تاسيسات غني سوخت را در ابتداي سال 2009 آغاز كند.

فعاليت‌هاي بازفرآوري

6. آژانس به نظارت خود در استفاده و ساخت سلول‌هاي داغ در راكتور تحقيقاتي تهران (TRT) و موليبدنوم ، آيودين و تاسيسات توليد راديو اكتيو زنون (MIX) از طريق بازرسي‌ها راستي آزمايي اطلاعات طراحي ادامه داده است. هيچ نشانه‌اي از فعاليت‌هاي مرتبط بازفرآوري در حال انجام در آن تاسيسات وجود نداشته است. در حالي كه ايران گفته است كه هيچ فعاليت تحقيقات و توسعه مرتبط بازفرآوري در ايران وجود نداشته است، آژانس مي‌تواند اين موضوع را فقط با توجه به اين دو تاسيسات در شرايطي كه اقدامات پروتكل الحاقي در دسترس نيستند، تائيد كند.

ج. طرح‌هاي مربوط به رآكتور آب سنگين

7. 13 آگوست سال 2008 آژانس يك راستي آزمايي فهرست اقلام فيزيكي در مركز توليد سوخت( FMP) انجام داد كه نتايج آن با آنچه ايران اعلام كرده بود، تطبيق دارند. در 18 اكتبر سال 2008 آژانس يك بازرسي انجام داد هيچ تغيير مهمي در وضعيت ساخت مركز توليد سوخت(FMP)از زمان نظارت آژانس بر مركز توليد سوخت در م? 2008 مشاهده نشده است.

8. آژانس با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي به نظارت خود بر وضعيت مركز توليد آب سنگين ادامه داده است كه به نظر مي‌رسد فعال است.

9. ايران با پافشاري به تصميمش در ماه مارس 2007 براي تعليق اعمال متن تعديل شده بخش عمومي ترتيبات تكميلي موسوم به كد3-1 مربوط به تهيه زودهنگام اطلاعات طراحي به اعتراض خود به آژانس درباره اقدام آن براي اجراي راستي آزمايي اطلاعات طراحي در راكتور تحقيقات هسته‌اي ايران(GOV/2007/22.PARAS 12-14) ادامه داده است. آژانس تاكيد كرده است كه كد3-1 به ارائه اطلاعات طراحي مربوط مي‌شود، نه تكرار يا زمانبندي راستي آزمايي توسط آژانس درباره چنين اطلاعاتي و اينكه حق آژانس براي اجراي راستي آزمايي اطلاعات طراحي يك حق مستمر است. با اين حال آژانس مجاز به انجام برنامه راستي آزمايي اطلاعات طراحي براي 26 اكتبر سال 2008 نبود. در نتيجه اطلاعات آژانس درباره وضعيت ساخت وساز راكتور به اطلاعاتي مربوط مي شود كه از طريق تصويربرداري ماهواره‌اي قابل دسترسي است. با بررسي اين تصويرها آژانس مي‌تواند اين امر را تاييد كند كه ساخت و ساز در اين راكتور ادامه دارد.

د. موارد اجرايي ديگر

د. 1. تبديل اورانيوم

10. از 8 نوامبر 2008 كه آخرين پي آي وي توسط آزانس در تاسيسات تبديل اورانيوم (يو سي اف) صورت گرفت تا 3نوامبر2008 تقريبا 33 تن اورانيوم به شكل يو اف 6 در يو سي اف توليد شد. با اين رقم ، مجموع مقدار اورانيوم توليد شده به شكل يو اف 6 از مارس 8 تاكنون به 348 عدد رسيد كه همه اين مقدار همچنان تحت كنترل و نظارت آژانس قرار دارد. يو سي اف در اوت 2008 به منظور تعميرات معمول تعطيل شد و در اكتبر 2008 فعاليت خود را از سرگرفت.

د.2. اطلاعات طراحي

11. همانگونه كه قبلا در تاريخ 30 مارس 2007 به شوراي حكام گزارش شد ، آژانس از ايران خواسته بود در تصميم خود در زمينه تعليق اجراي متن اصلاح شده مربوط به بخش كلي هماهنگي‌هاي مربوط به كد 3-1 بازنگري كند. هيچ پيشرفتي در اين زمينه حاصل نشد. در تاريخ16 اكتبر سال 2008 آژانس بارديگر از ايران خواست در تصميمش درباره اين مساله بازنگري كند.

12. با وجود آنكه آژانس در دسامبر2007 اطلاعات طرح اوليه مربوط به نيروگاه برق هسته‌‏اي كه قرار است در دارخوين ساخته شود را خواسته بود، اما تاكنون جوابي دريافت نكرده است.

د.3. ساير مسايل

13. آژانس در تاريخ2 آوريل از ايران خواست تا به عنوان اقدامي در راستاي شفاف سازي، علاوه بر امكان بازديد و دسترسي به اماكن توليد سانتريفيوژ، تحقيق و توسعه غني‌سازي اورانيوم و استخراج و ذوب اورانيوم((GOV/2008/15 امكان بازديد از ديگر اماكن مرتبط را فراهم كند . ايران تا كنون با اين درخواست آژانس موافقت نكرده است .

14. مجموعه سوخت وارد شده از فدراسيون روسيه براي استفاده در نيروگاه برق هسته اي بوشهر همچنان توسط آزانس پلمب شده است انجام يك پي آي وي در دسامبر2008 در نظر گرفته شده است.

ه. ابعاد احتمالي نظامي

15. برخي از مسايل مهمي كه در آخرين گزارش دبير كل به شوراي حكام مشخص شده بود، همچنان باقي و مطرح است كه اين امر موجب نگراني مي‌باشد و لازم است كه درباره عدم مشموليت ابعاد احتمالي نظامي در برنامه هسته اي ايران شفاف‌سازي شود. همانگونه كه گزارش مدير كل خاطر نشان مي‌كند، براي اينكه آژانس بتواند اين نگراني‌ها را رفع كند و در تلاش هايش براي دادن اطمينان درباره نبود ماده و فعاليت‌هاي هسته اي اعلام نشده در ايران موفق شود، لازم است كه ايران، علاوه بر ارايه اطلاعات و بازديدهاي لازم براي حل مسايل مربوط به مطالعات ادعايي، اطلاعات بيشتري درباره شرايط دسترسي به سند فلز اورانيوم ، درباره تدارك و فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه در نهادها نظامي مرتبط و شركت‌هايي كه مي‌تواند به فعاليت هاي هسته اي مرتبط باشد و نيز توليد تجهيزات و قطعات هسته اي از طريق شركت‌هاي وابسته و متعلق به صنايع دفاع شفاف‌سازي كند.

16. از آخرين گزارش مدير كل، آژانس به ارزيابي اطلاعاتي كه هم ايران و هم كشورهاي عضو در رابطه با اين مسايل از قبل در اختيارش گذاشته بودند، ادامه داده است. با وجود آنكه ايران تاكيد مي‌كند، اين فعاليت ها ارتباطي به مسايل هسته اي ندارد اما آژانس معتقد است كه ايران به عنوان اقدامي در جهت شفاف‌سازي ، مي‌تواند از طريق فراهم آوردن امكان دسترسي آژانس به اين اسناد، اطلاعات و افراد ، به آژانس در زمينه ارزيابي اين مسايل كمك كند. متاسفانه، پس از آخرين گزارش مدير كل، ايران هيچ همكاري با آژانس نكرده و اطلاعات درخواست شده را در اختيار آژانس نگذاشته و دسترسي به اسناد، اماكن و افراد درخواست شده را نيز فراهم نكرده است .

17. همانگونه كه در گزارش قبلي مدير كل خاطر نشان شد، جداي از اطلاعات مربوط به سند فلز اورانيوم ، آژانس در حال حاضر هيچ اطلاعاتي درباره طراح يا سازنده واقعي قطعات هسته اي يك سلاح هسته اي يا ساير قطعات اصلي و خاص براي ايران مانند آغازگرها يا درباره مطالعات طب هسته اي ندارد. آژانس نتوانسته است به استفاده حقيقي ماده هسته اي در ارتباط با مطالعات ادعايي پي ببرد.

خلاصه:

18. آژانس توانسته است نبود انحراف از ماده اعلام شده اتمي را در برنامه هسته‌اي ايران تائيد كند. ايران همچنين دسترسي آژانس به مواد اتمي اعلام شده و همچنين درخواست شده را مرتبط با گزارش‌هاي مواد اتمي و فعاليت‌هاي اعلام شده فراهم كرده است. به هر حال، ايران متن اصلاح شده از ترتيبات فرعي بخش عمومي كد 3-1 درباره تهيه اوليه از اطلاعات طراحي را اجرا نكرده است. ايران همچنين پروتكل الحاقي را كه براي فراهم‌سازي تضمين معتبر به آژانس درباره نبود مواد و فعاليت‌هاي اتمي اعلام نشده مهم به شمار مي‌رود، اجرايي نكرده است.

19. در نتيجه همكاري اندك ايران در ارتباط با مطالعات ادعايي و ديگر موضوعات باقيمانده مهم و مورد نگراني، آژانس قادر نبوده است پيشرفت زيادي در اين زمينه‌ها داشته باشد. نخستين گام مهم براي پيشبرد فعاليت‌هاي آژانس درباره مطالعات ادعايي بر عهده ايران است تا درباره اطلاعات متشكل از مستندات اساسا درست و به نظر اين كشور، اطلاعاتي كه شايد اصلاح شده‌اند يا به اهداف غيراتمي مربوط مي‌شوند، شفاف‌سازي كند. ايران بايد اطلاعات واقعي به آژانس بدهد تا اظهارات خود را اثبات كند و دسترسي به مستندات و اشخاص مرتبط با اين زمينه را فراهم سازد.

20. ايران برخلاف تصميمات شوراي امنيت فعاليت‌هاي مرتبط با غني‌سازي را به حالت تعليق در نياورده است و به فعاليت مركز آزمايشي غني‌سازي سوخت و مركز غني‌سازي سوخت و همچنين نصب آبشارهاي جديد و عمليات توليد سانتريفيوژهاي جديد براي اهداف آزمايشي ادامه داده است. ايران دسترسي به رآكتورIR-40 را فراهم نكرده است و بنابراين، آژانس قادر نيست وضعيت موجود ساختمان آن را تائيد كند.

21. مدير كل آژانس، ايران را به اجراي تمامي اقدامات مورد نياز براي اعتمادسازي در خصوص ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي خود در سريع‌ترين تاريخ ممكن ترغيب مي‌كند.

22. مدير كل آژانس در صورت نياز گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را ارائه خواهد داد.

دو واكنش متفاوت از آمريكا

"شون مك‌كورمك" سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در كنفرانسي خبري تصريح كرد: ما مخالفتي با ايران در خصوص در اختيار داشتن انرژي هسته‌اي صلح‌آميز نداريم.

اين واكنش آمريكا به گزارش جديد "محمد البرادعي" درباره برنامه هسته‌اي ايران در حالي است كه تاكنون شاهد چنين اظهار نظر رسمي از طرف مقامات واشنگتن نبوده‌ايم.

مك‌كورمك همچنين اعلام كرد كه واشنگتن، ايران را به حل موضوعات هسته‌اي از طريق گفتگو با پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان (1+5) ترغيب مي‌كند.

اما از سوي ديگر مك‌كورمك كه كشورش همواره با داشتن فناوري پيشرفته چرخه سوخت هسته‌اي در ايران مخالفت كرده است، افزود: اما ما در كنار ديگر اعضاي 1+5 مخالفت‌هايي با در اختيار داشتن چرخه سوخت هسته‌اي آنها داريم.

البرادعي در گزارش ديروز خود بر همكاري ايران با بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي تاكيد كرد و اين در حالي است كه "گوردون جاندرو" سخنگوي كاخ سفيد بدون توجه به اين امر در واكنش به گزارش اخير البرادعي ايران را به عدم همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي متهم كرد.

از سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا درباره پيشنهاد تركيه براي ميانجيگري بين تهران و واشنگتن تصريح كرد كه ساز و كار "1+5" براي حل موضوع هسته‌اي ايران موثر خواهد بود.

وي در ادامه تاكيد كرد: هم‌اكنون روندي بالقوه براي مقامات ايران وجود دارد، آنها بايد انتخاب كنند و آن را بپذيرند. آن فرايند روند 1+5 است. اين روند از پشتيباني شوراي امنيت برخوردار است.

مك‌كورمك همچنين از همسايگان ايران خواست تا اين كشور را به ترغيب پذيرفتن پيشنهاد گروه 1+5 ترغيب كنند.

جاندرو سخنگوي كاخ سفيد نيز در واكنشي تقريبا متفاوت نسبت به سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا پس از انتشار گزارش البرادعي تهران را به عدم همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي متهم كرد و آن را ناكامي "تاسف‌برانگيز و مايوس‌كننده" خواند كه به طور موثر پيشنهاد آمريكا براي گفتگوهاي در سطح بالا را رد مي‌كند.

وي ادامه داد كه پيروي ايران مي‌تواند قفل بسته مشوق‌هاي اقتصادي و ديپلماتيك را بگشايد كه شامل پيشنهاد گفتگوهاي ميان "كاندوليزا رايس" وزير امور خارجه آمريكا و همتاي ايراني نيز هست.

گوردون جاندرو در بيانيه‌اي مختصر تصريح كرد: در صورتيكه ايران فعاليت غني‌سازي [اورانيوم] خود را به حالت تعليق در آورد، در باز است اما به نظر نمي‌رسد آنها قصد داشته باشند از اين در عبور كنند.

اظهارات سخنگوي كاخ سفيد در حالي مطرح مي‌شود كه مقامات جمهوري اسلامي بارها تاكيد كرده‌اند به هيچ وجه از حق غني‌سازي دست نخواهند كشيد و در ازاي دريافت مشوق‌هاي اقتصادي يا ديپلماتيك بر سر آن معامله نخواهند كرد.

تحليلگران سياسي بر اين باورند انتخاب باراك اوباما به عنوان رئيس جمهوري آينده آمريكا كه توانست با شعار "تغيير" در انتخابات اين كشور پيروز شود بر مواضع كنوني كاخ سفيد تاثير گذاشته و از اين تغيير موضع وزارت خارجه آمريكا مبني بر مخالف نبودن با انرژي صلح‌آميز هسته‌اي ايران را مي‌توان از اين منظر به آن توجه كرد.
 پنجشنبه 30 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن