تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798560100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حسيني: عضويت ايران در كنوانسيون بين‌المللي مبارزه با فساد تاييد شد فساد اقتصادي موجب اختلال در فعاليت‌هاي پشت پرده‌ اقتصادي مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: حسيني: عضويت ايران در كنوانسيون بين‌المللي مبارزه با فساد تاييد شد فساد اقتصادي موجب اختلال در فعاليت‌هاي پشت پرده‌ اقتصادي مي‌شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اقتصاد

وزير امور اقتصادي و دارايي در اولين كارگاه آموزش جنبه‌هاي اقتصادي فساد با بيان اينكه گستردگي مربوط به فرآيندهاي اقتصادي مورد نظر انديشمندان مختلف است گفت: وجود عارضه‌ فساد اقتصادي به اختلال در فعاليت‌هاي پشت پرده‌ اقتصادي منجر مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، شمس‌الدين حسيني با بيان اينكه تحقيقات نشان داده كه افزايش فساد اقتصادي منجر به گسترش فساد سايه و پنهان مي‌شود گفت: كاهش سرمايه‌گذاري براي افزايش توليد ناخالص داخلي از پيامدهاي گسترش فساد اقتصادي است.

او ادامه داد: همه ما با مفهوم هزينه‌ فرصت در اقتصاد آشنا هستيم بازدهي سريع و ارزان منابع به دست آمده از فساد اقتصادي باعث مي‌شود كه بازدهي فعاليت‌ها سالم گران‌ تمام شود و از آنجا كه انگيزه‌ اصلي فعاليت‌هاي اقتصادي سود است و از سود ناشي از فساد سريع به دست مي‌آيد اين موضوع انگيزه فعاليت‌هاي اقتصادي سالم را كاهش مي‌دهد.

وي افزود: اثر ديگر فساد اقتصادي به توزيع ناعادلانه درآمدها بر مي‌گردد افرادي كه در فعاليت‌هاي مجرمانه مشغول هستند بسيار سريع‌تر نسبت به افراد داراي فعاليت‌هاي رسمي ثروتمند مي‌شوند. اگرچه ارزش معنوي بازدهي فعاليت‌هاي سالم و ناسالم با هم قابل مقايسه نيست اما اين واقعيت‌ها باعث توزيع ناعادلانه‌ي درآمدها مي‌شود.

وزير اقتصاد با بيان اينكه فساد در عين حال سبب گسترش اقتصاد زيرزميني مي‌شود و پديده‌هاي نامطلوبي را به همراه دارد گفت: فرار مالياتي يكي از پيامدهاي فساد اقتصادي است كه در مقابل آن فشار مالياتي براي كساني كه فعاليت‌هاي رسمي دارند به همراه دارد. فساد اقتصادي منافع مالي دولت‌ها را كاهش مي‌دهد و توان مالي آنها را براي فعاليت‌هاي اقتصادي تضعيف مي‌كند.

او ادامه داد: به اين ترتيب افراد داراي ثروت و درآمد سالم ماليات مي‌دهند و بدين ترتيب نارضايتي‌هاي اجتماعي و اقتصادي افزايش مي‌يابد در اين حال افراد متوجه مي‌شوند كه عده‌اي در حال ثروتمند شدن هستند ولي عده‌ي ديگر از مشكلات ناشي از فرار مالياتي آنها رنج مي‌برند.

وي با بيان اينكه يكي ديگر از مشكلات ناشي از فساد اقتصادي، كاهش رقابت است گفت: در اين شرايط فعاليت‌هاي انحصارگرايانه توسعه مي‌يابد ما در شرايط فساد با انحراف تخصيص منافع مواجه هستيم و نتيجه‌ اين شرايط اتلاف منابع است.

حسيني به ناكارآمدي سياست‌هاي پولي و مالي به عنوان يكي ديگر از تبعات فساد اقتصادي اشاره كرد و گفت: اين ناكارآمدي باعث عدم توفيق دولت‌ها در اجراي برنامه‌ها مي‌شود و در مجموع اين دلايل باعث مي‌شود كه پديده فساد اقتصادي به صورت يك كالاي بين‌المللي دربيايد و سبب شود كه دولت‌ها به همكاري با هم براي مبارزه با آن ترغيب شوند.

وزير اقتصاد با بيان اينكه يكي از روش‌هاي مبارزه با فساد اقتصادي به نحوه‌ معاملات دولتي بر مي‌گردد گفت: ما در ايران براي برگزاري مناقصات بين‌المللي چارچوب روشني تعيين كرده‌ايم و تلاش شده تا انجام مناقصات شفاف باشد و شفافيت و رقابت در اجراي آنها را همچنان دنبال مي‌كنيم.

او افزود: يكي ديگر از اقدامات تلاش براي تحكيم فعاليت‌هاي مربوط به حسابرسي است اين كارها در همه‌ دستگاه‌هاي اجرايي كشور اتفاق افتاده ولي در وزارت اقتصاد كه با جنبه‌هاي حساس‌تري مثل حسابرسي، اخذ ماليات، توزيع وام و اعتبارات روبرو است بايد مراقبت بيشتري نسبت به آنها انجام شود.

او طرح استقلال ذي‌حسابي‌ها از دستگاه‌هاي اجرايي را نيز در راستاي مقابله با فساد اقتصادي خواند و گفت: قانون مبارزه با پولشويي نيز در همين راستا به تصويب رسيده است كه از اقدامات زيربنايي ايران در مبارزه با فساد اقتصادي است.

وي در ادامه با اشاره به اينكه واحد اطلاعات پولشويي در ايران فعال شده و اطلاعات اين بخش را جمع‌آوري مي‌كند گفت: شوراي عالي مبارزه با پولشويي به توسعه روابط و همكاري با نهادهاي بين‌المللي نظر دارد.

حسيني با تاكيد بر اينكه براي شناخت زمينه‌ها و ادبيات مقابله با فساد نبايد به ادبيات اخير متكي باشيم گفت: آنچه طي دو دهه اخير در زمينه مقابله با فساد مطرح شده يك تلاش آكادميك است در حالي كه تلاش‌هاي بشري در اين راستا خيلي قديمي‌تر از آن است.

وي افزود: مقابله با اعمال مجرمانه و گردش وجوه حاصل از آن ريشه در مباني ديني و مدني ما ايرانيان دارد به طوري كه وجوه حاصل از اعمال مجرمانه در شريعت ما حرام محسوب مي‌شود. ضمن اينكه استحكام حقوقي ما در مقابله با پولشويي بسيار گسترده‌تر از آنچيزي است كه در قانون آمده است.

وي در پايان به تاييد عضويت ايران در كنوانسيون بين‌المللي مبارزه با فساد توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام اشاره كرد و گفت: اين نشانه‌ ديگري از تلاش دولت ايران براي مبارزه با فساد اقتصادي است.

انتهاي پيام
 دوشنبه 13 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن