تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):گويا مؤمنان همان فقيهان (فرزانگان دين فهم) و اهل انديشيدن وپند گرفتن هستند. شنيد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798488469




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كودكان محروم را در زندگي پرهياهوي شهري دريابيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كودكان محروم را در زندگي پرهياهوي شهري دريابيم
از: مسعود وسيله ايردموسي ميليون ها كودك امسال هم روز جهاني كودك ديگري را در حالي سپري كردند كه هنوز تعداد فراواني از آنها از ابتدايي ترين حقوق خويش محرومند.


دنياي پرتحول و پر حادثه دوران حاضر، افزايش جمعيت و نياز روزافزون به تامين امكاناتي چون غذا، آب، آموزش و سرپناه براي كودكان دغدغه اصلي دولتمردان بسياري از كشورها محسوب مي شود.
در اين ميان وقوع جنگ ها، حوادث طبيعي، اختلافات خانوادگي، از دست دادن والدين، اعتياد به مواد مخدر، ابتلاء به انواع بيماري ها و سوء استفاده هاي گوناگون از كودكان، تعداد زيادي از معصوم ترين و بي گناه ترين آفريدگان پروردگار متعال را در اكثر نقاط جهان درتنگنا و درگير با معضلات فراوان قرار داده است.
ميليون ها كودك در جهان به لحاظ فقر به جاي تحصيل و تفريح در سخت ترين شرايط براي گذران زندگي به كار مشغول هستند و يا براي اين منظور دست تكدي به سوي همنوعان خويش دراز مي كنند.
كودكاني كه هيچ نقش و اراده اي در تولدشان نداشته اند و تا رسيدن به دوران جواني در بسياري از تحولات و شرايط زندگاني خويش اختياري ندارند و جامعه از دادن كمترين قدرت تصميم گيري در اغلب موارد به كودكان كوتاهي مي كند.
كودكاني كه قرباني اختلاف ها و خشونت هاي خانوادگي، ندانم كاري و زياده - خواهي افراد بزرگتر شده و از داشتن كمترين امكانات محرومند.
" جهاني بدون خشونت، جهاني شايسته كودكان " شعار بسيار زيبايي است كه يونيسف آن را امسال بر روزجهاني كودك نهاده است اما اين ارگان بين المللي چه ابزارها و اهرم هايي براي برچيدن جنگ ها، كشتارها، رفع محروميت ها و آوارگي هاي كودكان در دنيا در دست دارد ؟ آمار دقيقي ازكودكان يتيم ، بي سرپرست ، زنداني ، محروم از تحصيل ، بدون سرپناه، مبتلاء به بيماري هاي خاص،كودكان كارگر و آواره شده براثر درگيري ها و جنگ هاي گوناگون در دنيا در دست نيست، اما بطور مسلم ميليون ها كودك در جهان از يك و يا چند مورد ذكر شده رنج مي برند.
بزرگسالان به لحاظ تجربياتي كه درطول سال هاي زندگي كسب كرده اند مي توانند از حق و حقوق خويش دفاع كنند، اما بايد كودكان در اين زمينه مورد حمايت قرار بگيرند تا ديگران نتوانند حقوق آنان را ضايع كنند.
براي اين منظور متني جهاني تهيه شده است كه پيمان حهاني حقوق كودك نام دارد و اين متن پس از 10 سال گفت و گو بين كشورهاي عضو سازمان ملل در سال 1367 به اجرا درآمد و در زمان حاضر از 193 كشور جهان 191 كشور اين پيمان را امضا كرده اند و جمهوري اسلامي ايران در سال 1373 اين پيمان نامه را امضا كرد.
تبعيض قايل نشدن بين كودكان، كمك به كودكان بي سرپرست، بهره مندي كودكان معلول از امكانات خاص، برخورداري همه كودكان از امكانات بهداشتي، قايل شدن حق زنده ماندن و رشد كردن براي كودك ، آزادي كودكان براي ابراز عقايد ، جلوگيري از بدرفتاري با كودكان، امكان درس خواندن براي همه كودكان ، خودداري از وادار كردن كودكان به كار اجباري، جلوگيري از سوء استفاده جنسي از كودكان ، جلوگيري از شكنجه و اعدام كودكان، ايجاد امكانات بازي و تفريح براي همه كودكان و پرهيز از فرستادن كودكان به جنگ تعدادي از مواد اين پيمان نامه را تشكيل مي دهند.
اسلام به عنوان برترين دين جهان اهميت ويژه اي به حقوق كودكان داده است بطوريكه حضرت محمد (ص ) مي فرمايد: " به كودكان خويش محبت و نسبت به آنان ترحم كنيد، وقتي به آنان وعده اي داديد وفا كنيد.
" در جاي ديگري مي فرمايد: " به شخصيت فرزندان خود ارزش بگذاريد و آداب و رسوم رفتار خويش را نيك و درست گردانيد تا شامل آمرزش پروردگار شويد.
" يك بانوي خانه دار اردبيلي مي گويد: آيا اختصاص يك روز از 365 روز به نام كودك و اجراي برنامه هايي براي آنان از قبيل ديدار از چند موزه و مكان ويژه، برگزاري چند نشست و همايش ، برپايي نمايشگاه و دادن هدايايي از سوي والدين و يا مديران مهدهاي كودك و مدارس مشكلات اساسي كودكان را بر طرف خواهد كرد ؟ آفاق جوادي افزود: اين درحاليست كه حتي بسياري از كودكان از وجود چنين روزي بي خبرند و دادن هدايا توسط والدين و يا واحدهاي آموزشي و مهدهاي كودك هم فقط به تعداد كمي از كودكان محدود مي شود و نيز درصد اندكي از كودكان توفيق حضور در همايش ها و ديدار از نمايشگاه ها را به دست مي آورند.
يك بانوي معلم اردبيلي هم مي گويد: آيا فقط تعيين شعاري در هر سال براي روز جهاني كودك كافي است ؟ راستي والدين ، ارگان ها ، سازمان ها و مجامع بين المللي كه داعيه دفاع از حقوق كودكان را دارند هيچگاه انديشيده و بررسي كرده اند كه تا چه اندازه اين شعارها تحقق يافته اند.
او مي گويد: دين مبين اسلام سفارش هاي فراواني از طريق روايات و احاديث نبوي و ائمه اطهار (ع) در زمينه اهميت حمايت از كودكان ، خودداري از آزار آنان دارد.
وي افزود: برخلاف زرق و برق شعارهاي مجامع بين المللي، به واسطه بهره گيري از آموزه هاي مفيد قرآني و اسلامي، برقراري امنيت عمومي، وجود عواطف انساني و علاقه والدين به فرزندان موضوع حمايت از كودكان در ايران در مقايسه با ساير كشورهاي به اصطلاح پيشرفته دنيا از وضعيت بطور نسبي مطلوبي برخورار است.
او گفت: اما با وجود اين گاهي به دليل وقوع بعضي از اختلافات خانوادگي، اعتياد، مشكلات معيشتي ، طلاق و نظاير آن تعدادي از كودكان در كشورمان نيز دچار آسيب هايي مي شوند.
يك بانوي سال خورده اردبيلي مي گويد: پيغمبر گرامي اسلام به اندازه اي به كودكان اهميت مي دادند كه حتي هنگام اقامه نماز و عبادت وقتي حضرت حسن و حسين (ع) روي دوش ايشان مي رفتند مانع از بازي آنان نمي شد.
سيده جميله قوامي گفت: پدر و مادر مسوول اول كودك در تامين نيازهاي آنان از قبيل غذا، آموزش، تفريح و سلامتي هستند و اين درحاليست كه حتي والدين خانواده هاي مرفه به دليل پيچيدگي زندگي و مشغله هاي فراوان لحظاتي هر چند اندك را براي گفت و گو و برقراري ارتباط عاطفي روزانه با فرزندان خويش صرف نمي كنند.
يك بانوي ديگر اردبيلي نيز مي گويد : حتي نام گذاري براي كودك نوپا اهميت زيادي دارد و انتخاب نام براي كودكي كه براي اولين بار پا در اين دنياي پرهياهو مي گذارد كار بسيار حساسي است و دقت فراوان خانواده ها را مي طلبد.
عزيزه امين ساجدي، گفت: بخشي از شخصيت هر انساني متاثر از اسمي مي باشد كه روي او نهاده شده است و به عبارتي مي توان گفت كه والدين در انتخاب نام روي فرزند خويش بخشي از آينده او را رقم مي زنند.
وي افزود: حساسيت انتخاب نام روي فرزندان بيشتر از اين لحاظ است كه كودك هيچ نقشي در اين انتخاب ندارد و در واقع والدين در اولويت اول و ديگر فاميل در اولويت دوم به عنوان وكلاي از قبل تعيين شده او در اين انتخاب هستند.
نماينده ولي فقيه و امام جمعه اردبيل مي گويد: انسان موجود بسيار پيچيده اي است و هر مقطع سني نيازهايي دارد كه كشف اين نيازها و ارضاي آن ها همان تربيت است.
به گزارش خبرنگار ايرنا حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن عاملي اظهارداشت: ائمه اطهار (ع) و به ويژه پيغمبر (ص ) شاهكارهاي تربيتي بسيار ارزنده اي داشته اند كه بايد جامعه امروزي از آن ها بهره هاي فراوان ببرد.
وي افزود: اگر دختر بچه اي نقاشي را كه ترسيم كرده است به پدر خود نشان دهد و پدرش به آن توجهي نكند آثار رواني و تربيتي نامطلوبي روي كودك خواهد گذاشت و امثال اين موارد نكات بسيار باريكي در تربيت نسل جديد هستند كه بايد مورد توجه قرا گيرند.
رييس سازمان آموزش و پرورش استان اردبيل نيز مي گويد: شيوه نامه ها و برخوردهاي خشك و خشن با دانش آموزان خردسال در مدارس باعث رنجش خاطر آنان مي شود.
به گزارش خبرنگار ايرنا عليرضا مجيدزاده افزود: بايد روش هاي كهنه موجود در زمينه رفتار اولياي مدارس با كودكان مقطع آمادگي و پايه اول كنار گذاشته شوند و معلمان و مربيان در واحدهاي آموزشي با روش هاي نوين و ملايم كه به كودك آزادي و اختيار بيشتر مي دهد با آنان برخورد نمايند.
او گفت: نحوه برخورد با كودكان مقطع اول ابتدايي به لحاظ اينكه تازه از محيط خانه كه به آن عادت كرده اند جدا و وارد محيط جديدي به نام مدرسه مي شوند بسيار اهميت دارد و بايد شرايط مناسب از جمله امكانات بازي و سرگرمي در مدارس براي اين گروه از دانش آموزان فراهم شود.
وي محبت ، صميميت و ايجاد آمادگي براي زندگي گروهي در مدرسه را از نياز هاي اساسي دانش آموزان اول ابتدايي ذكر كرد كه بايد توسط نيروهاي آموزش و پرورش استان برطرف شوند.
وي همچنين از والدين و اولياي دانش آموزان خواست كه بطور دايم با مدرسه، معلمان ، مديران و مربيان ارتباط داشته باشند تا با برقراري اين ارتباط و تبادل اطلاعات در زمينه ويژگي ها و رفتارهاي دانش آموز اهداف عاليه سازمان آموزش و پرورش كه همان علم آموزي و تربيت صحيح كودكان ، نوجوانان و جوانان اين مرز و بوم است، تحقق يابد.
شيرين كرمي، مدير مهد كودك مهد فرداي اردبيل به خبرنگار ايرنا گفت: در راهپيمايي كه كودكان مهدهاي كودك اردبيل به مناسبت روز جهاني كودك برگزار كردند حمايت از كودكان ، دفاع از حقوق آنان ، احترام به قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي ، لزوم توجه به آموزش ، بيان افكار كودكان در چارچوب قانون ، تامين امكانات و تجهيزات ويژه براي كودكان معلول و كمك به كودكان بي سرپرست را به عنوان خواسته هاي خويش در اين روز از مسوولان و مردم مطرح كردند.
در پايان اين راهپيمايي قطعنامه اي صادر شد كه در بخشي از آن آمده است: ما آينده سازان جامعه هستيم و به همين لحاظ بايد مردم و مسوولان آموزش هاي پيش دبستاني را جدي بگيرند و اقدام موثري در زمينه همگاني و رايگان كردن آن انجام دهند.
دراين قطعنامه تاكيد شده است تعدادي از كودكان بي گناه به دليل كوتاهي والدينشان در زندان به سر مي برند و از آنچه كه جامعه مي تواند به آنان هديه كند محرومند و بايد آنان را دريابيد.
كودكي دوران تحصيل است نه اشتغال، محيط زيست و انرژي فقط براي نسل كنوني نيست، با اعتياد و طلاق به خاطر اينكه بيشترين ضربه را به كودكان مي زند بايد مبارزه كرد، كودكان فقير و بي سرپرست و محروم از تحصيل را دريابيد و ما به عاطفه و مهر خانوادگي نياز داريم از ديگر بندهاي اين قطعنامه هستند.
بنيانگذار و رييس هيات مديره بنياد حمايت از كودكان مستمند استان اردبيل مي گويد: اين بنياد از سال 1382 بطور رسمي فعاليت خويش را آغاز كرده است و 206 نفر از كودكان دختر و 185 نفر پسر بي سرپرست و بد سرپرست، 10 نفر دانش آموز، 81 نفر كودك روشندل و 21 نفر كودك مبتلا به سرطان را زير چتر حمايت قرار دارد.
جواد قرآن نويس در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: يك هزار و 561 نفر ساكن داخل و خارج ايران اين بنياد را بطور مستمر مورد حمايت مادي خويش قرار مي دهند.
وي گفت: علاوه بر مبالغ نقدي كمك هاي گوناگوني از قبيل مواد غذايي ، پوشاك و نوشت افزار به مناسبت هاي مختلف در اختيار اين كودكان قرار مي گيرد.
وي افزود: اصلي ترين سرپرست و حمايت كننده اين كودكان مولاي متقيان حضرت اميرالمومنين علي (ع) است و ما نيز وظيفه داريم با حفظ عزت و حرمت اين كودكان از آنان حمايت و نگهداري كنيم و سعي مي شود كه كمك ها بطور محرمانه و بدون اطلاع ساير مردم در اختيار اين كودكان قرار بگيرند.
مديركل كميته امداد امام خميني (ره ) اردبيل نيز مي گويد: در اين استان شش هزارو 500 يتيم وجود دارد كه 90 درصد آنان داراي حامي هستند و در طول سال به عنوان پدران معنوي، اين ايتام را مورد حمايت هاي مالي خويش قرار مي دهند.
او گفت: حاميان يتيمان استان اردبيل پارسال 9 ميليارد و 700 ميليون ريال به پدر از دست دادگان مورد حمايت خود كمك كردند كه در گذران زندگي آنان بسيار موثر بوده است.
ك/4 592/618/587 شماره 081 ساعت 09:57 تمام
 يکشنبه 28 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 281]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن