تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از مكّه بر گردد و تصميم داشته باشد كه سال بعد هم به حجّ برود، بر عمرش افزو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798466067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فعاليتهاي صيد و صيادي در استان ساحلي گلستان تشريح شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: فعاليتهاي صيد و صيادي در استان ساحلي گلستان تشريح شد
داخلي. اقتصادي. شيلات. صيد.

گرگان معاون صيدوصيادي اداره‌كل شيلات استان گلستان با تشريح فعاليتهاي اين معاونت گفت: در گذشته عموما دو موضوع توسعه صيد و افزايش برداشت از ذخاير آبزيان استان و اعمال مديريت در بهره‌برداري مناسب از ذخاير، به عنوان دو موضوع متناقض در جامعه صيادي مطرح بوده است.

"محسن يحيايي" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: به منظور انجام صيد مسوولانه، اين معاونت با برگزاري دوره‌هاي آموزشي و ترويجي،دلايل ممنوعيتهاي مكاني و زماني صيد،اهميت رعايت استانداردهاي صيد، بهره‌برداري بهينه و حفاظت از ذخاير و اقدامات انجام شده براي بازسازي و احياي ذخاير ماهيان استخواني را به صيادان توضيح ومسووليت پذيري در جامعه صيادي را افزايش داده است.

وي اضافه كرد: از جمله دوره‌هاي آموزشي و ترويجي كه در فصل صيد سال قبل (‪ (۸۶-۸۷‬برگزار شد، مي‌توان به مديريت صيد آبزيان، مقررات صيد و صيادي، اركان تعاوني، امور مالي و سرمايه‌گذاري شركتها، اهميت حفاظت از ذخاير، خدمات بيمه‌اي و بازديدهاي داخل و خارج از استان، اشاره كرد.

وي با بيان اين كه در اجراي اين دوره‌ها، افزايش توان فني جامعه صيادي نيز مدنظر بوده است، اضافه كرد: در بازديد خارج از استان، صيادان گلستاني به مناطق صيادي استان بوشهر اعزام و از نزديك با دستاوردها و تجربيات صيادان خطه جنوب آشنا شدند.

وي ادامه داد: در داخل استان نيز صيادان پره به كارگاه تكثير ماهيان استخواني در سيجوال بندرتركمن اعزام و از نزديك از مراحل تكثير ماهيان كپور، سفيد و كلمه ديدن كردند.

وي متذكر شد: در مجموع ‪ ۲۷۲‬صياد پره در مدت ‪ ۷۳‬روز مورد آموزش قرار گرفتند و براي برگزاري دوره‌هاي آموزشي و ترويجي، مبلغ ‪ ۸۶‬ميليون ريال هزينه شد.

وي تصريح كرد: از موارد ضروري ديگر در مديريت صيد، مي‌توان به جمع‌آوري و ارائه آمار دقيق اشاره كرد،چرا كه شناخت منطقي از ذخائر و امكان استفاده بهينه از آن، از طريق دسترسي به آمار صحيح صيد امكان‌پذير است.

وي يادآور شد: در اين ارتباط، ‪ ۲۵‬نيروي ناظر پره، كار آمارگيري از صيد را انجام و علاوه بر ثبت و جمع‌آوري روزانه آمار صيد، فعاليتهاي ديگري نيز داشته‌اند كه از جمله آن، مي‌توان به نظارت بر رعايت استانداردهاي صيد و صيادي توسط شركتهاي صيد پره و همچنين رهاسازي ماهيان نارس و ممنوع‌الصيد اشاره كرد كه ماحصل فعاليت آنها در اين بخش، رهاسازي ‪ ۹‬هزار و ‪ ۳۱۹‬قطعه بچه ماهي خاوياري بوده است.

معاون صيد و صيادي اداره‌كل شيلات گلستان، از ديگر اقدامات حمايتي از جامعه صيادي را انجام فعاليتهاي فرهنگي به منظور آشناسازي مردم ساحل‌نشين با مقوله اهميت حفظ و بازسازي ذخاير آبزيان استان و ممانعت آنها از صيد غيرمجاز بوده كه در اين ارتباط بيش از ‪ ۱۱۰‬ميليون ريال هزينه شد.

يحيايي گفت: موضوع نگران‌كننده‌اي كه در ارتباط با فعاليت‌هاي صيد و صيادي در استان وجود دارد، كم‌توجهي صيادان پرده نسبت به فعاليت صيادان غيرمجاز است.

وي در اين زمينه اظهار داشت: صيادان پره با آن كه جزو بهترين صيادان كشور هستند و با مقررات و قوانين صيد آشنا بوده و به خوبي آن را رعايت مي‌كنند اما نسبت به فعاليت صيادان غيرمجاز به دلايل مختلف، كم توجه بوده و اين در حالي است كه صياد غيرمجاز از سهم صيد صياد مجاز برداشت مي‌كند.

وي با بيان اين كه استمرار فعاليت صيادي در استان گلستان و به تبع آن، تثبيت شغل صيادي، مشاركت جامعه صيادي را مي‌طلبد، گفت: شيلات گلستان نيز براي استمرار فعاليتهاي صيد و صيادي مسوولانه، اقدامات متعددي را انجام داده است.

وي فعاليت يگان حفاظت منابع آبزي و فعاليتهاي انجام شده در كارگاههاي تكثير ماهيان خاوياري و استخواني را از جمله اين اقدامات برشمرد و افزود:
جامعه صيادي به عنوان بهره‌بردار اصلي از دريا بايد، پذيراي مسووليت بيشتر در فعاليتهاي قبل و بعد از صيد باشد.

وي دومين موضوع نگران‌كننده را كه مي‌تواند در آينده، ذخاير آبزي استان و به تبع آن، استمرار فعاليتهاي صيد و صيادي را مورد تهديد قرار دهد، تغيير شرايط اكولوژيكي رودخانه "گرگان‌رود" و از بين رفتن توان تكثير طبيعي اين رودخانه براي ماهيان كوچ‌رو، عنوان كرد.

يحيايي افزود: با توجه به اهميت اين رودخانه،انتظار داريم كه كليه ارگانهاي ذيربط، در هر نوع تصميم‌گيري و هر نوع اقدامي كه مي‌خواهند در كنار اين رودخانه انجام دهند، به مسئله آبزيان اين رودخانه نيز توجه خاص و ويژه‌اي داشته باشند.

در فصل صيد قبل، در سواحل استان گلستان، يك هزار و ‪ ۴۲‬تن انواع ماهيان استخواني شامل ‪ ۵۰۴‬تن ماهي سفيد، ‪ ۱۵۹‬تن ماهي كفال، ‪ ۳۵۳‬تن ماهي كپور، يك تن ماهي كلمه و ‪ ۲۵‬تن ساير گونه‌ها، توسط يك هزار و ‪ ۳۹۳‬صياد پره، صيد شد.

اين تعداد از صيادان كه در سواحل استان گلستان مشغول فعاليت صيادي هستند در قالب ‪ ۲۰‬شركت تعاوني صيد پره و يك اتحاديه صيادي، سازمان يافته‌اند.

در فصل صيد قبل، (مهر ‪ ۸۶‬تا فروردين ‪ ،(۸۷‬سرانه صيد هر شركت ‪ ۵۲‬تن ماهي، سرانه صيد هر صياد ‪ ۷۴۸‬كيلوگرم و تعداد دفعات پره‌كشي و يا تلاش صيد صيادان پره، سه هزار و ‪ ۷۵۲‬پره‌كشي بوده است.

علاوه بر صيد ماهيان استخواني، انواع ماهيان خاوياري به وزن سه هزار و ‪ ۶۴۰‬كيلوگرم به صورت "ضمني" توسط صيادان پره صيد شد كه از اين ميزان دو هزار و ‪ ۹۵۶‬كيلوگرم گوشت و ‪ ۴۸۸‬كيلوگرم تخم ماهي استحصال شد كه بخشي از آن براي توليد بچه ماهيان خاوياري و بخشي ديگر براي توليد خاويار مورد استفاده قرار گرفت.

طول سواحل درياي خزر در استان گلستان به يكصد كيلومتر مي‌رسد. ك/‪۴‬ ‪۵۰۸/۵۷۹/۶۰۲‬
 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن