تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798639353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انديشه - تمايز هنر اسلامي و هنر غربي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: انديشه - تمايز هنر اسلامي و هنر غربي
انديشه - تمايز هنر اسلامي و هنر غربي

شانزدهمين جلسه از سلسله «درس‌گفتارهاي تبيين ماهيت هنر اسلامي» سه‌شنبه گذشته در مركز هنر‌پژوهي نقش جهان برگزار شد. عضو هيات‌علمي موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران بر تمايز ماهوي ميان مباحث هنري به معناي مدرن آن با هنر اسلامي تاكيد كرد. به گزارش مهر، شهرام پازوكي به عنوان سخنران جلسه كوشيد‌‍ به «تعريف ماهيت هنر اسلامي با رويكرد عرفاني» بپردازد و پس از اشاره به دشواري‌هاي مربوط به طرح اين مبحث، اتخاذ چنين رويكردي را يگانه روش كارآمد براي ورود به بحث هستي و چيستي هنر اسلامي دانست. به بيان وي دشواري اصلي در اين مبحث در شك اوليه ما نسبت به تحقق موضوع نهفته است. ما درباره چيزي سخن مي‌گوييم كه هنوز نمي‌دانيم هست يا نه و پاسخي هم كه در نهايت به اين شك علمي و البته ارزشمند مي‌دهيم به رويكردمان به مسئله و تعريف‌مان از هنر اسلامي بستگي خواهد داشت. اين شك اما برخاسته از لفظ و معنايي است كه امروزه به هنر اطلاق مي‌شود. Art معنايي اساسا مدرن است كه از دو قرن پيش كاربرد يافته و از اين‌رو جايي در متون سنتي عرفان و حكمت ندارد. از اين‌رو اگر با اين تلقي به بحث وارد شويم يقينا چيزي به نام هنر اسلامي كه به بحث‌هاي كنوني در باب مفاهيم بنيادين هنر بپردازد، وجود نخواهد داشت. اما از ديگر‌سو ما با انبوه آثار هنري در دنياي اسلام مواجهيم كه تبيين آنها فهم اساسا متفاوتي را از معناي هنر اسلامي مي‌طلبد و اين همان است كه تنها در متون عرفاني و فلسفي مي‌توان يافت. پس از ارائه اين طرح و نتيجه مقدماتي از بحث، پازوكي به توضيح اجمالي رويكرد عرفاني و جايگاه آن در دين پرداخت و در ادامه به عنوان مدخلي بر بحث مباني عرفاني هنر اسلامي، دو تقسيم‌بندي سه‌گانه عرفا از شئونات دين را مطرح كرد تا چرايي و چگونگي ورود عرفا به اين مبحث آشكارتر شود. عرفا در تقسيم نخست، دين را داراي سه جنبه شريعت، طريقت و حقيقت مي‌دانند كه به ترتيب ناظر بر ظاهر، باطن و ذات آن است. بحث هنر در شأن طريقت مطرح مي‌شود و اين از آن‌روست كه در تلقي سنتي ما اساسا هنرمند اهل طريقت است و آنچه او در اثر هنري خويش نمودار مي‌كند جلوه‌اي است از همان حسني كه در راه طريقت و سلوك نظاره كرده است و بنابراين عرفا در ضمن عنوان اين شأن به بحث هنر نيز پرداخته‌اند. در تقسيم‌بندي دوم عرفا دين را داراي سه مقام اسلام، ايمان و احسان مي‌دانند و در اينجا هم در مقام احسان است كه بحث هنر مطرح مي‌شود. پازوكي در توضيح اين مطلب به معناي دو‌گانه واژه قرآني احسان اشاره كرد و گفت: احسان هم دلالت اخلاقي دارد و هم دلالت زيبايي‌شناختي. چراكه هم به معناي نيكوكاري است و هم به معناي نيكوبيني. در نگاه عرفا زيبايي نه حيث سوبژكتيو، بلكه معنايي وجودي دارد. از منظر يك عارف موجودات همه زيبايند چراكه نه صرفا مخلوق خدا كه مظهر اويند و هنرمند كسي است كه اين ظهور را در عالم در مي‌يابد. نتيجه اساسي چنين نگاهي رد مفهوم مدرن فردگرايي و نبود معيار يگانه در هنر و زيبايي است. پازوكي در ادامه و پس از اين مقدمات به ذكر مباني و مفاهيم عرفاني حاضر در مقوله هنر اسلامي پرداخت و نخستين و مهم‌ترين اين مباني را مفهوم تجلي دانست. اين مفهوم كه صرفا در ميان عرفا ديده مي‌شود به رابطه خاص ميان خدا و موجودات اشاره دارد و اساسا خلق را به معناي تجلي جمال الهي در قالب مخلوقات مي‌داند و البته بايد متوجه بود كه اين به معناي حلول خدا در عالم نيست. دو مبناي ديگر كه در ارتباط با هم معنا مي‌يابند مفاهيم حسن (احسان‌) و عشق هستند كه البته در اينجا معنايي خاص دارند. عشق به بيان پازوكي تفسير و تعريفي است كه عرفا از ايمان مي‌كنند. احسان، قوس نزول هنر است و عشق، قوس صعود آن. به اين معنا كه در مقام احسان جمال خداوندي در موجودات جلوه‌گر مي‌شود و كسي كه اين تجلي را در مي‌يابد به مقام عشق مي‌رسد و اهل هنر و نظر است؛ حتي اگر به معناي امروزي كلمه، مولف آثار هنري نباشد. پازوكي مبناي بعدي را مفهوم تشبيه دانست كه اين واژه را هم البته در بستر عرفاني بايد دريافت. فردي كه عاشق است و جلوات حسن حق را در عالم مي‌بيند اگر اين حسن را در آثار ادبي «اظهار» كند، مقام تشبيه و تجلي حق را در موجودات دريافته، اثر او بيانگر اين تجلي است. مفهوم بنيادين ديگر تناسب صورت و معناست كه جايگاه مهمي در تلقي عرفاني دارد و براساس آن هر معنايي نمي‌تواند در هر صورتي تجسم يابد و به همين خاطر از نگاه عرفاني صرف، اسلامي بودن موضوع يك اثر هنري براي قرار دادن آن در شمار آثار هنري اسلامي كفايت نمي‌كند. اما آخرين مبناي عرفاني در اين فهرست مفهوم زبان نمادين هنر اسلامي است. بحث زبان و فلسفه آن جايگاه بسيار مهمي در عرفان اسلامي دارد و يكي از اين بحث‌ها چيستي زبان تشبيهي است كه از منظر عرفاني زبان هنرهاي اسلامي است و اين خود توجيه ديگري است براي پرداخت عرفا به مقوله هنر و زيبايي.
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن