تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798619097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دوست ناباب يا باب دوستي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: دوست ناباب يا باب دوستي
دوستي، از همان «باب» كه آغاز كنيم، شكل مي گيرد، پس اگر دوست ما باب است يا ناباب، بسته به عملكرد خود ماست؛ يعني اين خود ما هستيم كه دوست خود را براساس مولفه هاي درنظر گرفته كه پيشتر در ذهن خود ساخته ايم انتخاب مي كنيم نه اين كه با هر كس دوست شويم. به ديگر عبارت ما در انتخاب دوست به شكل ناخودآگاه يك فهرست بايستگي ها را فراهم مي كنيم و براساس مشتركات آن دوست را انتخاب مي كنيم و مثل كسي مي مانيم كه فهرست خريد تهيه كرده است و براي خريد به بازار مي رود. او مي داند چه مي خواهد لذا اگر چيز ديگري هم به او پيشنهاد شود، نمي پذيرد، ما هم اگرچه كاغذ به دست به دنبال دوست نمي گرديم و يا متر و معيار سنجش كمي به طول و قامت رفتار طرف نمي گيريم اما يك مقياس و معيار دروني داريم كه اعلام نشده به عيارسنجي طرف مي پردازد و پس از دريافت عيار او، ميزان دوستي خود با او را تعيين مي كند. و باز به ديگر عبارت دوست ما در اندازه فهم و سلايق و خواسته هاي ماست لذا آگاهان مي گويند، «بگو دوست تو كيست تا بگويم كيستي؟» يعني در حقيقت دوست تو دربردارنده ملاك هايي است كه دوست داري و خواهان آن هستي، پس اگر ما در ميان اين همه «باب» و دروازه دوستي، پشت يك «ناباب» بست مي نشينيم، نشان مي دهيم كه ما هم از جنس اوييم كه گفته اند، هر كسي به همجنس خود ميل مي كند و كبوتر هم پرواز كبوتر است در آسمان ضرب المثل ما و اين يعني «تو مثل دوست خود هستي». اين را عرض كردم تا سستي استدلال مجرمان را روشن كنم كه تا گير مي افتند آه و فغانشان از دست «رفيق ناباب» به آسمان مي رود و معتادان نيز اعتياد خود را به گردن«رفيق ناباب» مي اندازند تا خود را تبرئه كنند و سارقان هم گويي اين رفيق بوده است كه «دست» او را تا خانه و منافع و اموال ديگران «دراز» كرده است والا او خود آدم خوبي است؛ و حد و اندازه دست خود را مي داند اما به حقيقت سارق و مجرم حتي اگر ديگري را نيابد براي متهم كردن، بازي «من نبودم، دستم بود، تقصير آستينم بود» را راه خواهد انداخت حال آن كه هر كس مسئول رفتار خويش است.اين البته به معناي تاثيرنگذاشتن دوست بر دوست نيست بلكه گروه دوستان و همسالان يكي از مولفه هاي اصلي شكل گيري اشخاص است اما حرف اين است كه ميان افرادي كه بر يك مسئله اي اتفاق مي كنند، ويژگي هاي مشترك وجود دارد و اين اشتراكات كه آن ها را گرد يك محور جمع مي كند. اين مسئله اي است كه در تاثير و تاثر دوستانه مغفول مي افتد تا نقش «رفيق بد و ناباب» در توجيه جرايم پررنگ تر شود. حال آن كه نقش اول را در توليد «جرم»، خود «مجرم» برعهده دارد و رفيق ناباب حداكثر نقش معاونت در جرم را خواهد داشت پس توجيه «رفيق ناباب» بازي با كلمات است كه خود گوينده را هم قانع نمي كند. چه انسان مختار و صاحب عقل است و بايد مديريت رفتار خود را داشته باشد نه اين كه مهار پندار و گفتار و كردار خود را به ديگران وا گذارد. در انتخاب دوست هم ملاك ها و معيارهايي است كه هم بايد خود بدان آراسته باشيم و هم آراسته به آن را به رفاقت برگيريم و در اين انتخاب هم به بهتر گزيني توجه داشته باشيم كه در ادبيات اجتماعي، فرهنگي ايراني مي خوانيم كه: «همنشين تو از تو« به» باشد / تا تو را عقل و دين بيفزايد» چه همنشيني با فرومايگان جز فرومايگي ثمري ندارد و جز فرومايگي پنهاني ذهن آدميان را فاش نمي كند.پس اول خود بايد خوب شد و بعد دوست خوب انتخاب كرد و به راه خوب هم خوب پا گذاشت تا مقصد خوبي نيز پيش رو باشد.
 يکشنبه 14 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن