تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798498877




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عبور از بحران و ورود به مرحله«جبران ناپذير»


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: عبور از بحران و ورود به مرحله«جبران ناپذير»


دانشمندان اقليم‌شناس اينك با اطمينان بيان مي‌دارند كه گرمايش جهاني و وضعيت امروز ما، به خصوص در 50 سال اخير، به دليل فعاليت‌هاي انساني است و به همين دليل است كه يخ‌هاي قطب نيز در حال آب شدن است. از آنجايي كه يخ‌هاي قطب بخش عمده‌اي از نور و اشعه خورشيد را باز مي‌تابانند و مانع جذب تمام آن به زمين مي‌شوند، با از بين رفتن ‌آنها، 90 درصد گرماي خورشيد توسط آب اقيانوس جذب و باعث گرمايش بيشتر مي‌شود.

افزايش گرمايش اقيانوس‌ها موجب آزادشدن ميلياردها تن گاز متان خواهد شد كه تا به حال به دليل سرد بودن آب اقيانوس‌ها در زير اقيانوس‌ها «خفته» بودند.

مقادير عظيم متان نه تنها در كف اقيانوس، بلكه در زير لايه‌هاي يخ منجمد قطب شمال نيز يافت مي‌شود. در حدود هزار گيگاتن گاز كربن زير لايه‌هاي منجمد درياچه‌هاي قطب شمال محبوس شده است.

با افزايش دما، اين لايه منجمد ذوب مي‌شود و برخي از تخريب‌كننده‌ترين طوفان‌هاي ثبت‌شده در تاريخ را ايجاد مي‌كند.

برطبق گفته دانشمندان انگلستان، افزايش دماي سطحي اقيانوس به اندازه نيم درجه سانتي گراد، منجر به افزايش 40 درصدي توفان‌هاي شديد مي‌شود. سازمان ملل نيز در مورد بلاياي طبيعي 2007 گفته است كه 90 درصد از بدترين بلايا در نتيجه تغييرات آب و هوايي رخ داده‌اند.

بنابرگفته يكي از معروف‌ترين اقليم‌شناسان دنيا، «جيمز هنسن» از ناسا: «اگر به همين روال پيش برويم، ذوب يخ‌هاي قطب باعث بالا رفتن سطح درياها به اندازه حداقل 2 متر خواهند شد و آن موجب آواره‌شدن صدها ميليون نفر در دنيا مي‌شود. زيرا تمام جزاير و خطوط ساحلي تحت تأثير آن قرار مي‌گيرند و بهبود اين وضعيت توسط انسان و در زماني قابل پيش‌بيني امكان‌پذير نخواهد بود.

بسياري از گونه‌هاي حيواني و گياهي در حال حاضر به خاطر تأثيرات آب و هوايي از بين رفته‌اند و گونه‌هاي بسياري از حيوانات مجبور به مهاجرت مي‌شوند كه در نتيجه اكوسيستم كل كره زمين را از هم مي‌پاشد. در تاريخچه كره زمين، چند بار انقراض بيش از نيمي از موجودات زنده اتفاق افتاده، ولي بهبود آن وضعيت صدها هزار سال طول كشيده است.

مقدار دي اكسيد كربن در حد قابل قبول در اتمسفر نبايد از ppm 350 (350 جزء درميليون) بالاتر برود، ولي در حال حاضر مقدار آن در جوّ زمين 385 ppm است و هر ساله 2 ppm افزايش مي‌يابد.

اگر گازهاي گلخانه‌اي همين‌طور افزايش يابند، نتيجه آن خيلي بيشتر از انقراض گونه‌ها و افزايش سطح آب درياها خواهد بود.

ما اكنون از مرحله بحراني گذشته‌ايم و به مرحله «جبران‌ناپذير» نزديك مي‌شويم، زمان كم است بايد سريع عمل كنيم.»

به گفته جي زوالي، يكي از دانشمندان ناسا:

«احتمالاً تا آخر تابستان سال 2012 ديگر يخي در قطب شمال نخواهد ماند».

صنعت گوشت يكي از توليدكنندگان بزرگ متان و اكسيد نيتروس است. اين دو گاز گلخانه‌اي 23 تا 300 برابر از دي اكسيد كربن قوي‌تر و خطرناكتر هستند. در روند هضم غذاي نشخواركنندگان مانند گاو و گوسفند گاز متان بسياري توليد مي‌شود. متان حاصل از حيوانات اهلي مثل گاو و گوسفند، بالغ بر 86 ميليون تن است. 18 ميليون تن ديگر نيز از كودهاي حيواني به وجود مي‌آيد. اينها روي هم 37 درصد از مجموع گاز متان توليدي را تشكيل مي‌دهند. پرورش دام پي‌آمدهايي مانند تخريب جنگل‌هاي استوايي، افزايش گرماي جهان، آلودگي آب، كمبود آب، سوءاستفاده از منابع انرژي، بيابان‌زايي و گرسنگي در جهان را در بردارد.

پرورش دام و افزايش گازهاي گلخانه‌اي

براساس گزارش سال 2006 سازمان ملل، يك پنجم آلودگي‌هاي گازهاي گلخانه‌اي مربوط به صنعت گوشت است كه بيش از مجموع آلودگي همه خودروها، ماشين‌هاي باري، كشتي، هواپيما و ساير وسايل حمل و نقل است.

تحقيقات نشان داده است كه به عنوان مثال:

اگر مردم بريتانيا، 7 روز هفته گوشت نخورند، باعث حذف‌ 91 مگا تن آلايندگي‌هاي گازهاي گلخانه‌اي مي‌شوند. اين مقدار برابر با آلايندگي‌هاي گازهاي گلخانه‌اي 5/12 ميليون خانوار در بريتانيا است كه اين تعداد نيمي از خانوارهاي بريتانيا را تشكيل مي‌دهد.

اگر همه مردم بريتانيا به مدت 6 روز در هفته، گياهخواري كنند، كاهش آلودگي كربن آن مانند حذف همه خودروهاي بريتانيا كه 29 ميليون خودرو است، مي‌شود.

اگر همه مردم بريتانيا به مدت 5 روز در هفته، گياهخواري كنند، مي‌توانند 65 مگاتن در آلاينده‌ها صرفه‌جويي كنند و انتشار ميليون‌ها تن دي اكسيد كربن را متوقف سازند كه اين مقدار از كاهش آلاينده‌هاي ناشي از كل برق خانه‌ها در انگلستان بيشتر است.اگر همه مردم بريتانيا، به مدت 4 روز در هفته گياه‌خواري كنند، باعث صرفه‌جويي در انتشار 78 مگاتن دي اكسيد كربن مي‌شود كه اين مقدار نيز معادل با حذف 70 درصد از خودروها در جاده‌هاي بريتانيا است.

با 3 روز گياه‌خواري نيز اثرات مثبت ديگري در راستاي كاهش آلاينده‌ها به وجود مي‌آيد كه به اندازه جايگزين كردن همه وسايل خانه اعم از يخچال، فريزر، ماشين ظرفشويي و غيره با دستگاه‌هاي پربازده، استفاده از ديوارهاي عايق‌بندي شده، پنجره‌هاي دوجداره، آبگرمكن‌ها و ترموستات‌هاي پربازده، در انرژي صرفه‌جويي مي‌كند.

پرورش دام و كمبود آب

دامداري تهديدي عمده براي منابع آب جهان است. براي تهيه خوراك دام مقدار زيادي آب نياز است و چراي دام‌ها، چرخه‌هاي آبي را بر هم مي‌زند و يكي از عوامل عمده آلودگي آب است. بانك جهاني تخمين مي‌زند كه دسترسي به آب تا سال 2050، به ميزان 50 درصد در خاورميانه و شمال آفريقا كاهش يابد. براساس گفته مؤسسه بين‌المللي آب استكهلم، 70 درصد از كل آب‌ها براي تهيه غذا اسـتفاده مي‌شود، در حالي كه صنايع، 20 درصد و خانواده‌ها 10 درصد آن را مصرف مي‌كنند. حال در نظر بگيريد:

براي يك غذا با گوشت گاو بيش از 4542 ليتر آب مصرف مي‌شود. براي يك غذاي گوشت مرغ 1249 ليتر آب مصرف مي‌شود، براي يك غذاي بدون محصول حيواني، همراه با سويا، برنج و سبزيجات، 370 ليتر آب مصرف مي‌شود.

پرورش دام، كمبود مواد غذايي و گرسنگي در جهان

براي تهيه نيم كيلو گوشت، بين 3 تا 6 كيلو پروتئين گياهي مصرف مي‌شود. و تهيه گوشت نسبت به گندم و سيب‌زميني، هزار برابر بيشتر آب مصرف مي‌كند. زندگي فردي كه هم گوشت و هم سبزيجات مي‌خورد، 80 برابر بيشتر از كسي كه فقط گياهخواري مي‌كند، زمين مصرف مي‌كند.

با غلات، لوبياي سويا، و چيزهاي ديگري كه روزانه تنها در ايالات متحده آمريكا به حيوانات داده مي‌شود، مي‌توان به همه انسان‌هاي روي زمين دو قطعه نان داد. اگر منابعي كه براي توليد دام، به كار گرفته مي‌شوند، صرف توليد غلات براي استفاده انسان‌ها مي‌شدند، غذاي بيشتري به مردم جهان مي‌رسيد.

با غلاتي كه امروزه خوراك احشام هستند، مي‌توان 2 ميليارد انسان را تغذيه كرد. اگر جو دو سر توليد شده از يك جريب زمين به جاي حيوان به انسان خورانده شود، پروتئين توليدي آن 8 برابر و كالري 25 برابر خواهد بود.

پروتئين، كالري و نياسين يك جريب زمين بروكلي، 10 برابر ميزاني است كه از گوشت حيواني كه در همان جريب زمين تغذيه شده به دست مي‌آيد. ما زيادي به حيوانات غذا مي‌دهيم و نه تنها سعي داريم 7/6 ميليارد نفر انسان را تغذيه كنيم، بلكه مي‌خواهيم به بيش از 50 بيليون دام نيز غذا دهيم. و اين يعني بيش از 70 درصد از غلات كه تنها در آمريكا تهيه مي‌شود، به حيواناتي كه به كشتارگاه‌ها مي‌روند، خورانده مي‌شود. بيش از 40 درصد از غلات توليدي در سراسر جهان، به حيوانات دامي داده مي‌شود. پروتئين توليدي حيوانات از ميزان پروتئين مصرفي آنها كمتر است. براي هر كيلوگرم پروتئين حيواني، به طور متوسط حدود 6 كيلوگرم پروتئين گياهي شامل غلات و علوفه مصرف مي‌شود.

بر طبق آمار تعداد گرسنگان جهان در سال 2008، بيش از 862 ميليون نفر است.غلاتي كه امروزه به احشام داده مي‌شود، مي‌تواند 2 ميليارد نفر را سير كند.

يك سوم كل توليد غلات دنيا به حيوانات خورانده مي‌شود.گزارش جديدي از صندوق كودكان سازمان ملل بيان مي‌كند تغييرات آب و هوايي مي‌تواند از طريق گرسنگي و فقر سالانه منجر به مرگ 40 هزار تا 160 هزار كودكي شود كه در جنوب آسيا و بخش‌هايي از آفريقا زندگي مي‌كنند. كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان نيز هشدار داده است كه در خلال چندين دهه آينده، بالغ بر يك بيليون نفر از مردم بر اثر تغييرات آب و هوايي خانه‌هاي خود را از دست مي‌دهند.

بر طبق گفته سازمان خواربار و كشاورزي (فائو)، سالانه 53 ميليارد دام به خاطر خوراك انسان كشته مي‌شوند (فقط دام‌ها، اين تعداد شامل ماهي‌ها و موجودات دريايي نيست.).

53 ميليارد يعني بيش از 8 برابر جمعيت انسان‌هاي كل زمين و اين رقم تا سال 2050 دو برابر مي‌شود.

پرورش دام و سوءاستفاده از انرژي

بر طبق ارزيابي‌هاي انجام شده توسط گروه‌هاي زيست محيطي،‌ انرژي كه در توليد غذا براي يك گوشتخوار مصرف مي‌شود، مي‌تواند براي توليد غذا براي 10 گياهخوار مصرف شود. خوردن گوشت با محيط زيست سازگار نيست.

بسيار واضح است كه وقتي ما غلات را پرورش مي‌دهيم و ‌آن را به مصرف تغذيه دام مي‌رسانيم، 90 درصد از انرژي آن غلات را تلف مي‌كنيم، و به اين ترتيب نه تنها با گوشت تهيه شده، تعداد كمي از افراد تغذيه مي‌شوند بلكه براي تهيه اين گوشت، به مقدار زيادي سوخت فسيلي نيز نياز است.

گزارش از فائو، به نام «سايه طولاني پرورش دام ـ مسائل زيست محيطي و انتخاب‌ها» هشدار مي‌دهد، هزينه‌اي كه محيط زيست براي محصولات حيواني مي‌پردازد، بايد به نصف اين مقدار كاهش يابد تا از سطح خسارت رو به وخامتي كه در ادامه وضع جاري به وقوع خواهد پيوست، جلوگيري كند.»

پرورش دام و تخريب جنگل‌ها

جنگل‌هاي گرمسيري استوايي دنيا به طور يقين در عملكرد كره زمين نقش مؤثري دارند و غالباً «ريه‌هاي كره زمين» ناميده مي‌شوند، چون آنها اصولاً دي اكسيد كربن را با اكسيژن مبادله مي‌كنند و اگر ما جنگل‌هاي استوايي را تخريب كنيم، آن وقت توانايي كره زمين براي جذب دي اكسيد كربن را در درون ناحيه بسيار پهناور جنگل‌هاي گرمسيري استوا كاهش داده‌ايم.

تفريبا 20 درصد از گازهاي گلخانه‌اي جهان، از نابودي جنگل‌ها نشأت گرفته‌اند، زيرا زمين جنگل‌هاي صاف شده جهت چراگاه دام‌ها و پرورش محصولات غذايي براي حيوانات و يا تهيه سوخت‌هاي زيستي به كار مي‌روند.

«سازمان ابتكار دام، محيط زيست و توسعه» متعلق به سازمان خواربار و كشاورزي سازمان ملل برآورد كرد كه «70 درصد از درختان آمازون به خاطر توليد گوشت قطع شده‌اند.»

70 درصد تمام زمين‌هاي كشاورزي جهت استفاده حيوانات است.

از سال 1960، حدود 25 درصد از جنگل‌هاي استوايي آمريكاي مركزي سوزانده و به چراگاه تبديل شده‌اند. محاسبه شده است كه هر 100 گرم همبرگري كه از حيوانات اين منطقه به دست آمده، به بهاي نابودي 5 متر مربع از جنگل‌هاي استوايي بوده است.

26 درصد از سطح خاكي زمين براي چراگاه استفاده مي‌شود. كه سالانه در حدود 4/2 ميليارد تن دي اكسيد كربن توليد مي‌كند و بدتر از آن يك سوم زمين‌هاي كشت‌پذير روي زمين براي تهيه محصولاتي استفاده مي‌شود كه به جاي انسان‌ها به مصرف غذايي حيوانات دامي مي‌رسد. گله‌ها باعث فرسايش خاك مي‌شوند كه در حدود 20 درصد از چراگاه‌ها به علت چريدن بيش از حد در آنها، تراكم و فرسايش، ارزش خود را از دست داده‌اند.مقام ارشد سازمان ملل در امور جوّي، ايوو دِ بوئر،اخيرا در اجلاس آب و هوايي اظهار كرد:

«بهترين راه حل اين است كه همه گياهخوار شوند.»

جيمزهانسن اقليم‌شناس معروف ناسا مي‌‌گويد:«من دو سال پيش گفتم كه 10 سال براي توقف گرمايش جهاني فرصت داريم، ولي منظورم اين بود كه 10 سال فرصت داريم تا مسير متفاوتي انتخاب كنيم.

آن بدان معني است كه بايد همين الان شروع كنيم به تغيير مسير و عمل. در حقيقت بايد تا يك سال و نيم آينده مسيري متفاوت انتخاب كنيم.

كارهايي كه تك تك افراد مي‌توانند انجام دهند، سودمند است و يكي از بهترين روش‌ها براي كمك، در حقيقت رژيم گياهخواري است، كه به مراتب كمتر از رژيم گوشت‌خواري گازهاي گلخانه‌اي توليد مي‌كند.»




 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن