تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798686975




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مستند دفاع مقدس (8) نقطه عطفي در تغيير استراتژي جنگ


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: مستند دفاع مقدس (8) نقطه عطفي در تغيير استراتژي جنگ
تهران – حيات

ويژه برنامه مستند دفاع مقدس ،كاري از گروه خبري شبكه اول سيما با رويكردي متفاوت و خلاقانه و گاه بيان حقايق و ناگفته هاي جنگ 8 ساله هر شب ساعت 30/21 از اين شبكه پخش مي شود.خبرگزاري حيات با توجه به محتواي مبتكرانه اين مجموعه و انعكاس ناگفته هاي جنگ اقدام به انتشار اين گزارش نموده است.

متن زير بخش هشتم مجموعه دفاع مقدس است:

مهر 60 فرا رسيده است اگرچه ترورهاي منافقين و فشارهاي صدام و آمريكا همچنان ادامه دارد اما حذف ليبرال ها از معادلات قدرت كه با عزل و فرار بني صدر كه تقريبا كامل شده است نگاه به جنگ را دچار تحولاتي عميقي مي كند و نوعي استراتژي متكي بر حضور نيروهاي مومن و انقلابي عملا جايگزين نگاه كلاسيك و متكي بر ابزار مي شود.
چهارم مهرماه راديو اسراييل به نقل از هفته نامه آمريكايي U.S.newsaworld report اعلام مي كند: دولتمردان متعصب ايران ضعيف تر از آن هستند كه عراقي ها را از خاك خود برانند و تنها راه پايان يافتن جنگ ايران و عراق سقوط رژيم جنگ زده آيت الله خميني(ره) است.
درست يك روز پس از تحليل راديو اسراييل درباره ناتواني ملت ايران در دفاع از خاك خود يك خبر امام و ملت را شاد و سرحال مي كند؛ شكست محاصره آبادان كه امام از نه ماه قبل برآن تاكيد مي كرد امروز 5 مهر 1360 تحقق يافت. امام خميني(ره) ساعتي قبل در پيامي از رزمندگان دلاور و فرماندهان با تدبير جنگ تجليل كرد و وحدت ارتش و سپاه را عامل مهمي در پيروزي عمليات ثامن الائمه دانست.
عمليات ثامن الائمه در تاريخ دفاع مقدس نقطه عطف تغيير استراتژي و ورود به مرحله دوم جنگ يعني هجوم به دشمن لقب مي گيرد.
فرماندهان نظامي دو روز بعد به جمع بندي عمليات مي پردازند. توجيه بودن همه فرماندهان تا رده دسته، حمله شبانه، غافلگيري و سرعت عمل و طرح پشتيباني و فريبنده از جمله نقاط قوت عمليات است. در مقابل عدم تغيير و انهدام دشمن در غرب كارون نقطه ضعف اصلي عمليات ثامن الائمه ارزيابي مي شود.
چند نفر از فرماندهان و مسوولان جنگ امروز در سانحه سقوط يك فروند هواپيمايC-130 به شهادت مي رسند. امام در پيامي از سرلشكر فلاحي فرمانده نيروي زميني ارتش، سرتيپ فكوري فرمانده نيروي هوايي، سرتيپ نامجو وزير دفاع، كلاهدوز جانشين فرمانده سپاه و محمد جهان آرا فرمانده شجاع سپاه خرمشهر تجليل مي كند.
شهيد فكوري، فرمانده نيروي هوايي در سخناني مي گويد: "عراق بايد متوجه شود كه با كشوري روبرواست كه قوي تر از هر زماني در تاريخ حياتش است و با مردمي روبرو است كه مصمم هستند از دستاوردهاي انقلابشان پاسداري كنند".
شهيد كلاهدوز قائم مقام فرمانده سپاه نيز در سخناني مي گويد: "حافظ انقلاب بعد از روحانيت سپاه پاسداران است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه نه تنها حربه اش اسلحه است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه خود ابتدا روحاني و طلبه اي است كه بعد سلاحي در دست گرفته است".
با توجه به انتخابات سومين دوره رياست جمهوري و راي 95 درصد مردم به آيت الله خامنه اي امام امروز 21 مهر 60 آقاي هاشمي رفسنجاني، رييس مجلس را به نمايندگي خود در شورايعالي دفاع منسوب مي كند. رياست اين شورا برعهده آيت الله خامنه اي است.
دوم آذرماه ايران بار ديگر از شورايمان و پيروزي لبريز مي شود خبرهاي دريافتي از جبهه هاي حاكي است عمليات طريق القدس كه از ديشب در محور سوسنگرد – بستان آغاز شده به خوبي پيش مي رود.
رضايي، فرمانده سپاه پاسداران در رابطه با عمليات طريق القدس مي گويد: "ساعت 30/12 ديشب عمليات را با توكل برخدا و ياد امام حسين(ع) شروع كرديم و الحمدالله هم اكنون كه تا ساعت 11 طول كشيد توانستيم اولين مرحله طرح را با موفقيت كامل و 100 درصد به پايان برسانيم.
زمين بخش قابل توجهي از منطقه عملياتي طريق القدس پوشيده از رمل و شن است و همچنين مساله اي كه ذهن فرماندهان را روزها درگير خود كرده بود چگونگي عبور از اين رمل هاي شناور بود. اما يك نوآوري و يك تاكتيك مبتكرانه و بديع اين مشكل را حل كرد. تاكتيك ويژه عمليات طريق القدس عبور از مناطق رملي و دورزدن نيروهاي دشمن است كه به عنوان يك ابتكار عمليات طريق القدس را از ضريب غافلگيري قابل توجهي برخوردار مي كند. عبور از مناطق سركش رملي در پرتو احداث جاده اي 15 تا 20 كيلومتري امكان پذير مي شود كه جهاد سازندگي استان سمنان در ميان ناباوري فرماندهان و مسوولان جنگ آن را پنهان از چشم نظاميان عراقي احداث مي كند و فصل تازه اي در عرصه ابتكارات دفاعي مي گشايد.
عمليات طريق القدس به علت آتش سنگين و پاتك هاي شديد عراقي ها در محور دنوب و دهلاويه گره مي خورد. در اطراف رود سابله نيز نبردهاي سنگيني درمي گيرد. نظاميان عراقي با وجود سرسختي چاره اي جز پذيرش شكست ندارند. سوسنگرد از زير آتش دشمن رها و شهر بستان آزاد مي شود و رزمندگان در يك نقطه به مرز مي رسند.
شهيد سرلشگر نياكي فرمانده لشكر 92 زرهي در اين خصوص مي گويد: "در حوالي 4 صبح فرمانده اين تيپ قهرمان سرهنگ زرهي هوشنگ بهرامي به من با خوشحالي اعلام كرد كه ما از شهر بستان رد شديم و اولين واحد ما خط مواسلاتي شمال به جنوب ارتش مزدور بعثي عراق را قطع كرد و مطلقا واحدهاي شمال به جنوبي عراق در منطقه خوزستان ديگر به هيچ وجه با هم ارتباط ندارند.
تولايي، استاندار خوزستان در رابطه با آزادسازي بستان مي گويد: "راهي كه الان با برداران برخورد كرديم، راه بستان است. راهي كه در اشغال دشمن مزدور، صدام بوده است. راهي كه ارتباطمان را با جبهه شمالي خوزستان قطع كرده بود. خوشبختانه و با كمال مسرت اعلام مي كنيم كه راه تداركاتي و ارتباط دو جبهه عمده قطع شده است".
امام خميني(ره) در پيامي لبريز شكر پروردگار، رزمندگان دلير اسلام و انقلاب و ايران را تحسين مي كند و ايمان و اخلاص و شهادت طلبي رزمندگان را "فتح الفتوح" لقب مي دهد.
صدام كه در حمله طريق القدس ضربات سنگيني را تحمل كرده دو روز بعد با حمايت رسانه هاي منطقه و غرب فرياد صلح طلبي سر مي دهد. امام خميني(ره) در پاسخ به اين جنگ رواني دفاع را حق هر ملتي مي داند و صدام را بازيچه و فريب خورده آمريكا و رسانه هاي بيگانه مي خواند و مي فرمايد: "درعين حال كه ما از جنگ گريزان هستيم، لكن دفاع كه حق هر انساني است و واجب است بر هر انساني دفاع از خود و دفاع از كشور خود ودفاع از دين خود ما به عنوان دفاع در مقابل اين قدرت ها ايستاديم".
حدود دو ماه از عمليات طريق القدس كه اولين حضور سازمان يافته نيروهاي مردمي در جنگ تحميلي محسوب مي شد مي گذرد گروه هاي سياسي منحرف در اوج نبرد ملت با متجاوزان بعثي رويارويي مسلحانه با نظام و مردم را شديدتر كرده اند. چريك هاي فدايي خلق مائوئيس ها و منافقين در ائتلافي نظامي امروز 6 بهمن به آمل حمله مي كنند اما با پاسخ دندان شكن مردم، پاسداران و بسيجيان ضربات سنگيني دريافت مي كنند و باقيمانده آنها به جنگل مي گريزند.
ارتش عراق را كه از تحركات عقبه ايران بوي حمله وسيعي ديگري را استشمام مي كند در هفدهم بهمن ماه در حمله اي سنگين به تنگه چزابه تلاش مي كند با ايجاد رخنه در صفوف دفاعي و سازمان رزم ايران حمله آينده ايرانيان را به تاخير بياندازد. ارتش عراق در اين حمله بيش از يك ميليون گلوله توپ در منطقه اي كوچك مي ريزد اما نيروهاي درگير با دفاعي جانانه و گاه تن به تن و با وجود تحمل صدمات شديد نمي گذارند عراقي ها جلو بيايند.
امام در تجليل از پايداري رزمندگان در چزابه مي فرمايند: "شما هم در اين نبردهاي بزرگي مثل نبرد آبادان و تنگه چزابه و بستان كاري كرديد كه اعجاز بود، اعجاز بود از باب اين كه يك جمعيت كم با عده كم اين اعجاز را آفريدند".
محسن رضايي فرمانده سپاه پاسداران كه عمليات پيروزمند طريق القدس را پشت سر گذاشته با توجه به حمله عراق به چزابه درباره اجراي عمليات بعدي در وقت مقرر دچار ترديد شده است فرمانده سپاه از امام تقاضاي استخاره مي كند. پاسخ امام سرشار درس و عبرت است. امام مي گويد: "استخاره لازم نيست. شما برويد با تلاش و تدبير مقدمات كار را فراهم كنيد و بعد با توكل به خدا و عزم و تصميم محكم حمله را شروع كنيد".
وحدت ميان مسوولان قلب هاي مردم را آرام كرده است و به رزمندگان انرژي و عزم مضاعف بخشيده است. رييس جمهور به فرمان امام جوانان را به جبهه ها فرامي خواند و مي فرمايند: "جبهه هاي ما با برتري كامل بر جبهه هاي دشمن نقش پيروزي آينده را رقم مي زنند هزاران جوان مسلمان از تمام گوشه و كنار اين كشور به شوق و عشق جانبازي و فداكاري به طرف جبهه ها سرازير شده اند. باز هم بسياري مايلند بروند و من به آنها مي گويم بروند مخصوصا جوانان كارآزموده و دوره ديده".
پيام رييس جمهور (حضرت آيت الله خامنه اي) به مناسبت نوروز 1361:
"سالي كه گذشت، سال سازندگي و فعاليت و خلاقيت گسترده شما بود، در سايه خلاقيت شما، شكوفه هاي خودكفايي و بر روي پاي خود ايستادن در فضاي جامعه ما باز شد".
نوروز 61 فرارسيده و اخبارنويد بخشي از جبهه ها فرا مي رسد و مردم مي گويند:
"سالي كه نكوست از بهارش پيداست".
ميدان دفاع در مقابل دشمن در آستانه يك نبرد سنگين قراردارد. آخرين هماهنگي ها درحال انجام است. ساعاتي قبل از غروب خورشيد مدافعان دين و ميهن و شرف از پروردگار خود ياري مي طلبند تا هجوم امشب آنان را لبريز لطف و نصرت خويش كند.
مستند دفاع مقدس – واحد مركزي خبر – ادامه دارد
پايان پيام
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 304]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن