تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798548067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جايزه‌ي به نام «مهرداد فخيمي» از سال آينده اهدا مي‌شود فرهنگ، ارجمند، معتمدآريا، صبا و بهرام بيضايي از فيلمبردار «مسافران» گفتند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: جايزه‌ي به نام «مهرداد فخيمي» از سال آينده اهدا مي‌شود فرهنگ، ارجمند، معتمدآريا، صبا و بهرام بيضايي از فيلمبردار «مسافران» گفتند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

«از سال آينده همزمان با سالروز تولد مهرداد فخيمي فيلم‌بردار سينماي ايران، جايزه‌اي به نام او به يك فيلم‌بردار برگزيده به لحاظ تكنيكي و شخصيتي و با انتخاب هيات داوراني از اهالي سينما اهدا مي‌شود.»

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در مراسمي‌كه به مناسبت چهلمين روز در گذشت مهرداد فخيمي ‌و همزمان با سالروز تولدش چهارشنبه ـ سوم مهر ماه ـ در خانه هنرمندان برگزار شد، جمعي از اهالي سينما خاطراتشان را از مهرداد فخيمي فيلمبردار «مسافران»، «كلاغ»، «چريكه تارا»، «پرنده كوچك خوشبختي» ورق زدند.

فرهنگ:

فخيمي در شكل‌گيري سينماي نوين ايران نقش مهمي داشته است

داريوش فرهنگ كه اجراي مراسم را نيز برعهده داشت در ابتدا گفت: نمي‌خواهم تصوير با شكوه زيبا و متعادل فخيمي را در ذهنم خراب كنم و مي‌خواهم او را هميشه با لبخندي بر لب و برقي در چشم در ذهنم داشته باشم پس خوشحال هستم، به جاي سالمرگش در روز تولدش اينجا هستم.

او ادامه داد: ما ايراني‌ها عادت داريم تا وقتي هنرمندي هست به آن توجهي نكنيم، اما وقتي از ميان ما رفت، از آنها افسانه مي‌سازيم.

ارجمند:

چگونه زيستن در عالم هنر را از او ياد گرفتم

بعد از پخش فيلم كوتاهي كه توسط عزيز ساعتي آماده شده بود، انوشيروان ارجمند بازيگر سينما و تئاتر ايران بيان كرد: 20 سال پيش با شخصيتي متين، بزرگوار و انساني وارسته روبه‌رو شدم. من چگونه زيستن در هنر را از او ياد گرفتم و فهميدم چگونه بايد در جامعه هنري بدون اينكه حرفي پشت سر كسي بزنيم، زندگي كنيم.

او با اشاره به 40 سال حضورش به عنوان بازيگر تئاتر خاطرنشان كرد: از مهرداد فخيمي آموختم كه چگونه مي‌شود مقابل دوربين بازي كرد.

صبا:

فخيمي مي‌گفت، فيلمبردار بايد كاشف باشد

فرهاد صبا فيلمبردار سينماي ايران هم اظهار خرسندي كرد از اينكه بخشي از بينش مهرداد فخيمي را به همراه دارد و گفت: مهرداد فخيمي‌آدم جدي و مسوولي بود و روح لطيفي داشت. ‌اي كاش همه فيلم‌برداران كمي‌ مثل او باشيم.

وي ادامه داد: تعريف فيلمبرداري سخت است و گاهي فكر مي‌كنم فيلم‌برداري حركت جذاب با دوربين است. اما فخيمي‌ معتقد بود، فيلم‌بردار بايد كاشف باشد.

معتمدآريا:

مرگ كسي را باور نمي‌كنم

فاطمه معتمد آريا بازيگر سينما هم گفت: نمي‌دانم در مراسم ختم يا تولد هستم. به هر حال اين دوگانگي در همه مراسم‌هاي ما هست و ما هم هميشه دوست داريم از ماندگاري‌هاي افراد حرف بزنيم. خود من در هيچ مراسم ختمي‌شركت نمي‌كنم و مرگ كسي را باور نمي‌كنم و فكر مي‌كنم اين همه از دست دادن در توان من نيست.

او از اولين ديدارش با مهرداد فخيمي ياد كرد و گفت: من مسايل زيادي از او ياد گرفتم. در اولين صحنه بايد پشت ماشيني مي‌پريدم و مي‌خواستم جايم را با او تنظيم كنم كه به من گفت: «خانم اين آهن پاره است و شما يك هنرمند و من بايد اين آهن پاره را جوري تنظيم كنم كه شما راحت باشيد» و در آن لحظه براي هميشه ترس من از دوربين ريخت و او به من درس بزرگي داد.

اين بازيگر تصريح كرد: جديت در كار فخيمي‌ بود و كسي نمي‌توانست با او وارد معقولان غير جدي شود. او خرد را دوست داشت و بي‌خردي در كار او را آزار مي‌داد.

در ادامه داريوش فرهنگ بيانيه‌اي را از طرف انجمن فيلم برداران قرائت كرد كه در بخشي از آن فيلمبرداران اهداي جايزه‌ي سالانه‌ي به نام مهرداد فخيمي را مطرح كردند.

بيضايي:

آثار مهرداد فخيمي در حال از بين رفتن است

به گزارش ايسنا، بهرام بيضايي كارگردان سينماي ايران هم به روي صحنه آمد و با تقدير از برپايي اين مراسم و اختصاص جايزه‌اي به نام مهرداد فخيمي‌، ادامه داد: مهرداد فخيمي ‌كم و فشرده حرف مي‌زد و بايد حرفش را مي‌شكافتيم تا بفهميم چه گفته است. او مي‌گفت: «هر فكر يك زاويه دارد و ما بايد بهترين زاويه را در سينما پيدا كنيم و بعد ازپيدا كردن آن زاويه ديگر چيز زيادي لازم نيست.»

او از چگونگي آشنايي و همكارش با فخيمي ياد كرد و گفت: اولين‌بار مهرداد فخيمي‌ را در فيلمي‌ از محمدرضا اصلاني ديدم و از كار خيلي خوشم آمد و خواهش كردم در فيلم «سفر» به‌عنوان اولين كار با من همكاري داشته باشد.

بيضايي به همكاري فخيمي در فيلم «غريبه‌ومه» اشاره كرد و افزود: از اين فيلم استقبال خوبي نشد و همه به آن بي‌توجهي كردند و منتقدان هم تا جايي كه مي‌شد فيلم را كتك زدند. اما اين فيلم جايزه ويژه جشنواره قاهره را براي فخيمي به همراه داشت و براي اولين‌بار فخيمي‌شناخته شد، اما چون چند سال از فيلم گذشته بود و فخيمي‌ جوابش را نگرفته بود به اين جايزه اهميت نداد.

اين كارگردان در بخش ديگري از سخنانش گفت: هميشه احترام مهرداد فخيمي را به بازيگر تحسين مي‌كردم. او مي‌گفت: «مهم است كه بازيگر جلوي دوربين خوب به چشم بيايد و معتقد بود همه چيز و حتي كارگردان بايد در خدمت فيلم باشد.»

اين كارگردان همچنين اظهار تاسف كرد از اينكه، آثار فخيمي ‌در حال از بين رفتن است و ادامه داد: هيچ كس در قلمرو فرهنگ در فكر احيا آن نيست، اما هر وقت كه لازم باشد و بخواهيم، از كلمه فرهنگ زياد استفاده مي‌كنيم.

بيضايي با ابراز رضايت از شش فيلمي‌كه با فخيمي‌همكاري داشته است،‌ گفت: ما سال‌ها باهم كار و زندگي كرديم و يك ويژگي خوب اين بود كه هيچ وقت پشت سر كسي حرف نمي‌زد و اگر هم از كسي بدش مي‌آمد جلوي چشم او مي‌گفت و متاسفانه اين بيماري در فرهنگ ما است كه پشت سر هم حرف مي‌زنيم.

وي ادامه داد: فخيمي‌آدم كمال‌گرايي بود و وقتي كمال را در كار نمي‌يافت به انزوا مي‌رفت. چرا بايد او در سنين كمال برود و خودش را در جزيره كيش منزوي كند. او آينه جامعه سينمايي ما بود و وقتي از اين جامعه دور شد، بايد بدانيم كه ايرادي در اين جامعه هست كه بايد حل شود.

به گزارش ايسنا، محمدرضا اصلاني، مهتاب كرامتي،‌ محمد رضا شريفي‌نيا،‌ اصغر رفيعي جم،‌ فرهاد صبا، محمدرضا سكوت، سيف الله صمديان،‌ محمد شيرواني، محمد سرير، عزيز ساعتي،‌ جعفر پناهي، ميترا محاسني، نيكي كريمي‌،‌ مژده شمسايي، مرتضي رزاق كريمي‌،‌ پرويز شهبازي و عليرضا اميني از ديگر حاضران در اين مراسم بودند.

گفتني است: مهرداد فخيمي فيلمبردار پيشكسوت سينماي ايران 23 مرداد ماه درسن69 سالگي درگذشت.

انتهاي پيام
 جمعه 5 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن