واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: شعرهاي «هفت» نقد شد خبرگزاري فارس: كتاب «هفت» با حضور شاعر اين مجموعه، مريم جعفري آذرماني، و سخنراني سيد احمد نادمي و پگاه احمدي در كانون ادبيات ايران نقد شد. به گزارش خبرنگار فارس، دويست و سيامين جلسه هفتگي كانون ادبيات ايران به نقد و بررسي مجموعه شعر «هفت» اختصاص داشت. در ابتداي اين جلسه جعفري آذرماني بخشهايي از كتاب را براي حاضرين خواند. * نادمي: كتاب «هفت» يك طبع آزمايي است سيد احمد نادمي (منتقد) شاعر، مترجم و منتقد درباره مجموعه شعر «هفت»، گفت: كتاب «هفت» به معناي دقيق كلمه يك طبع آزمايي است. وي در مورد نويسنده گفت: آذرماني به علت رويكرد خاص و فعاليت ويژه در شيوههاي قدمايي شعر ايران چهره محترم و مقبولي در اين زمينه است. وي گفت: كتابهايي همانند اين اثر چيزي بيش از يك مجموعه شعر خواهند بود. وي تصريح كرد: مجموعه آثار شعري كه در دسترس ما قرار دارد بيشتر به شيوه قدمايي ادبيات ايران هستند و يكي دو قالب تثبيت شده را شامل ميشوند. نادمي ادامه داد: بيشتر فعاليت شاعراني كه به سبك شعر كلاسيك ميگويند يا به شكل غزل است و اين اواخر بيشتر رباعي است. وي گفت: البته در دوراني هم مثنويهايي سروده ميشد ولي در حال حاضر اكثر كارها همان قالب غزل و رباعي است. اين شاعر و مترجم گفت: اين اواخر رباعي با استقبالي مواجه شد شايد دليل آن باشد كه بهره و استقبال از شعر كوتاه بيشتر است. وي افزود: در اين روزگار وقتي كتابي همانند «هفت» منتشر ميشود كه داراي يكي از قالبهاي اصلي قديم ما است يعني مسمط است با اين پرسش مواجه ميشويم كه تا به امروز مسمط كجا بود؟ اين منتقد افزود: مسمط يكي از قالبهاي اصلي و اساسي شعر كهن شمرده ميشود. وي ادامه داد: شكل جدي كلاسيك را به نحوي بيان ميكنيم كه قطعا به خاطر كاركرد قافيه در اين تقسيمبندي شكل ميگيرد. وي در باب قالبهاي شعري تصريح كرد: يكي از اين اشكال مثنوي و ديگري قصيده و در نهايت مسمط است. نادمي گفت: مسمط به اين دليل كه بند بند تقسيم ميشود و بنابر تعريف كهن كه شمس قيس در المعجم بيان كرده؛ به رشته كشيدن مرواريد را مسمط گويند. وي گفت: اينكه بندهاي مختلفي را با يك رشته ثابتي كه مصراعهايي است كه يا خودشان تبديل به نوع خاصي از مسمط ميشود يا اينكه مصراعها با قافيههاي يكسان و مصراعهاي متفاوت پديد ميآيند. وي در مورد مثنوي گفت: در مثنوي هر بيت مستقلا در مصراعها هم قافيه هستند. وي در مورد مسمط گفت: مسمط يكي از افتخارات شاعران ايران است يعني اگر ما از شكل شعر عرب استفاده كرديم در قصيده و وارد شعر ما شد اما مسمط كار ايرانيها است. اين منتقد بيان كرد: مسمط ويژگيهايي دارد كه شناختن اين پديدار اهالي شعر را كمك ميكند. وي گفت: آشناترين مسمط ها از منوچهري است ولي در شعر اكثر شاعران اين قالب ديده ميشود ولي كاركرد مسمط را در دوران مشروطه در كارهاي نسيم شمال ميشود يافت. مسمط ويژگيهاي ديگري هم و آن ويژگي موسيقايي آن است كه سبب جلب توجه ميشود. بايد گفت: در شعر علماء ما فقط وزن موسيقايي نيست بلكه قافيه هم با تكرار موسيقي را ارائه ميدهد. نادمي گفت: رفتار شعري نويسنده كتاب «هفت» بيش از اينكه خواننده را درگير تكنيكهاي شعري كند بيشتر ذهن انسان را متمركز بر رويكرد نويسنده ميكند. * احمدي: مجموعه «هفت» خواننده را به خوانشگر ارتقاء ميدهد پگاه احمدي، منتقد، مترجم و شاعر درباره كتاب «هفت»، گفت: مدتها به دليل اينكه كتابي كه بتوان در آن عميق شد و آن را مورد نقد قرار داد پيدا نكرده بودم. وي گفت: منتظر فرصتي بودم كه چه در حوزه شعري سپيد و كلاسيك اثري من را مشغول كند و مطالبي را بر آن بنويسم و كتاب «هفت» جذابيت موشكافي و نقد را داشت. وي گفت: لذتي كه در هنگام خواندن شعر در جان روح خواننده حاصل ميشود و او را از مرحلهاي بالاتر از خواننده به خوانشگر ارتقاء ميدهد نخستين عاملي است كه وي را برميانگيزد تا با تأمل درباره زيرساختها و لايههاي پنهان اثر علل و اسباب لذت خود را در حيطه قرائت ادبي جستوجو كند. احمدي گفت: خواندن مجموعه خلاق و انديشهورز «هفت» سروده مريم جعفري آذرماني چنان با لذت و كشش همراه بود كه قلم را به نوشتن درباره آن واداشت. اين منتقد تأكيد كرد: «هفت» او آيا اين بار در نورديدن هفت وادي سلوك در نوشتن به سمت سلوك و تعالي است؟ وي گفت: آيا اين كتاب هفت نت به كمال رسيده، موسيقي شعر است كه در مجموعه شعرهاي «پيانو»، «زخمه» و «سمفوني روايت قفل شده» نيز طنين خوش آهنگش گوش جان را مينواخت. احمدي ادامه داد: مريم آذرماني كه در سه دفتر پيشين عمدتا در قالب غزل، طبعآزمايي كرده اين بار در قالب مسمط تجربههاي قابل قبول ديگري را به اجرا گذاشته است. وي افزود: در اين مجموعه «هفت» مسمط با «هفت» وزن متفاوت تجربه شده است. 1- مه كه سر ميكشد به خانه من (فاعلاتن مفاعلن فعلن) (خفيف مسدس مخبون مخذوف) 2- خورشيد درخشان شده از من (مفعول مفاعيل مفاعيل فعولن) (هزج مثمن اخرب مكفوف محذوف) 3- سر را از آسمان تو رد كردهام (مفعول فاعلات مفاعيل فع) مضارع مسدس اخرب مكفوف وي افزود: بيشك روبهرو بودن با شعري كه بر اوزان سنگين ناصري و شعر حكمي و حكمت شعري او تكيه دارد و به خوبي از پس آن برميآيد نكتهاي ارزشمند است. وي ادامه داد: آذرماني با ايجاد تقارب و خويشاوندي ميان فضاي معنايي و اسلوبهاي كلامي نو و كهن گذشته زمان و زبان گذشته را به ساحت قرائت امروزي ميكشاند و با شيوه سرايش خود يادآوري ميكند كه چه ظرفيتهايي از شعر كلاسيك و قواعد آن ميتواند مورد رمزگشايي زباني و معنايي قرار گيرد. وي گفت: تخيل در آفرينش تصاوير بديع و استحكام اوزان و قوافي مؤيد اين مطلب است كه اشعار اين مجموعه محصول قليان و سيلان حسي عميق شاعر است. و نه كوشش او در قافيه پردازي. احمدي افزود: در پارهاي از مسمط هاي اين مجموعه گويي به لحاظ معنايي يك مناظره يا گفتوگو ميان بندهاي پيوسته و تكسطرهاي همقافيه هر بند درميگيرد. وي افزود: مناظرهاي ميان اميد و نااميدي، گفتوگويي ميان خروشيدن و آرامش، از جمله مناظرههاي اين مجموعه است. وي گفت: شعر به لحاظ مضمون داراي منحنيهاي اوج و فرود است. به اين معنا كه عصيان، گلايه، شوريدن و گداختن شاعر در پايان هر بند بر سطرهايي از آرامش و لطافتهاي آوايي و معنايي قرار و سكون ميگيرد. احمدي ادامه داد: اين سطرها كه لولههاي اتصال بندهاي شعرند دانههاي مسمط را به رشته ميكشند. وي گفت: لازم به ذكر نيست كه رگههاي آشكاري از عصيان در برابر پارهاي از ناملايمات و نابسامانيهاي اجتماعي چه در غزليات و چه در مسمطهاي مريم جعفري آذرماني آشكارا به چشم ميخورد. وي ادامه داد: در مجموعه «هفت» نيز همانند مجموعههاي پيشين زبان و بيان شاعر، نقاد و تحليلگر استوار است. وي گفت: اين زبان و بيان در جايجاي اشعار با گذر از تاريخ شعر و تاريخ ادبيات از ناصرخسرو و تاريخ بيهقي گرفته تا حافظ، سعدي، انوري، خاقاني و بيدل وضعيتهاي گوناگوني را در عرصه مناسبات اجتماعي به تصوير ميكشد. احمدي درباره سرودههاي اين شاعر گفت: در سرودههاي مريم آذرماني به لحاظ كاركردهاي محتوايي انواع مختلفي از قبيل شعر حكمي، قناعي، تغزلي، عرفاني و اجتماعي هر كدام از طنين ويژه خود برخوردار است. در پايان مريم جعفري آذرماني به پرسشهاي برخي از منتقدان پاسخ داد. انتهاي پيام/م
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 610]