تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798491053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مباني نظري ارتباطات (11)فرهنگ مجازي و يكپارچگي ارتباطات


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مباني نظري ارتباطات (11)فرهنگ مجازي و يكپارچگي ارتباطات
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: ويژگي تاريخي سيستم ارتباطي جديد كه پيرامون يكپارچگي الكترونيكي همه شيوه هاي ارتباط ، از ارتباط مكتوب گرفته تا ارتباط چند حسي سازمان يافته است، القاي واقعيت مجازي نيست بلكه ايجاد مجاز واقعي است . مجازي چيزي است كه در عمل چنين است ولي نه به معناي دقيق كلمه يا اسما.

در حدود سال 700 پيش از ميلاد، اختراع بزرگي در يونان به‌وقوع پيوست و آن اختراع حروف الفبا بود. دانشمندان برجسته كلاسيك از قبيل هولاك بر اين عقيده‌اند كه اين تكنولوژي مفهومي زير بناي توسعه فلسفه و علوم غربي است كه امروز مي‌شناسيم. اين اختراع پل زدن بر شكاف ميان گفتار و زبان مكتوب را امكان پذير ساخت و بدين ترتيب، گفته را از گوينده جدا كرد وگفتمان مفهومي را ميسر ساخت.

زمينه‌ساز اين نقطه عطف تاريخي ، تكامل سه هزار ساله سنت شفاهي و ارتباط غير الفبايي بود تا اينكه جامعه يونان به چيزي كه هولاك حالت ذهني جديد يعني ذهن الفبايي مي‌نامد دست يافت . گسترش سواد تا قرنها پس از اختراع و گسترش چاپ و توليد كاغذ به وقوع نپيوست. با وجود اين، در غرب زير بناي فكري ارتباط انباشتي و دانش – محور بر الفبا استوار بود.

2700 سال پس از آن شاهد يك دگرگوني تكنولوژيك هستيم كه از لحاظ ابعاد تاريخي به واقعه يكپارچگي شيوه‌هاي مختلف ارتباطات در چار چوب شبكه تعاملي شبيه است. يكپارچگي بالقوه متن ، تصوير وصدا در يك سيستم ، كه از چندين نقطه و در زمان دلخواه (زمان واقعي يا با تأخير) و در شبكه اي جهاني وآزاد وقابل دسترس با يكديگر تعامل دارند و ماهيت ارتباطات را دچار دگرگونيهاي بنياديني مي‌سازد. در اين منظومه، ارتباطات نقش تعيين‌كننده‌اي در شكل‌دهي فرهنگ دارد.

در واقع ، يكي از اجزاي اصلي سيستم نوين ارتباطي، يعني رسانه هاي ارتباط جمعي كه پيرامون تلويزيون تشكيل شده ، به تفصيل مورد مطالعه قرار گرفته است . در اوايل دهه 1960 ، مك لوهان آينده‌پرداز بزرگي كه با وجود اينكه از اغراق بهره‌بسيار مي برد انقلابي در تفكر ارتباطات ايجاد كرد. پيش بيني كرد كه رسانه هاي ارتباط جمعي جهاني وغير متمركز خواهند شد.

رواج تلويزيون در سه دهه پس از جنگ جهاني دوم ، به قول مك لوهان دنياي جديدي از ارتباطات را ايجاد كرد. معنايش اين نيست كه ديگر رسانه ها از ميان رفتند، بلكه در سيستمي بازسازي و تجديد ساختار شدند كه قلبش از لامپهاي خلأ و سيماي جذابش از صفحه تلويزيون ساخته شده بود. راديو مركزيت خود را از دست داد ولي گستردگي و انعطاف پذيري آن افزايش يافت و سبكها و مضامين خود را با ضرب آهنگ زندگي روز مره مردم تطبيق داد. روزنامه ها ومجلات حالتي تخصصي يافتند و در حالي كه اطلاعات استراتژيك را در خدمت رسانه فراگير تلويزيون قرار مي دادند به محتواي خود عمق بيشتري بخشيدند يا جلب مخاطب را هدف خود قرار دادند. در اين منظومه البته كتاب جايگاه خود را حفظ كرد.

فرايند شكل‌گيري و انتشار اينترنت و شبكه‌هاي ارتباط كامپيوتري وابسته به آن در ربع قرن گذشته ساختار رسانه جديد را در معماري شبكه، در فرهنگ كاربران شبكه، و در الگوهاي واقعي ارتباطات براي هميشه شكل داد . معماري شبكه از لحاظ تكنولوژيك باز است و همواره چنين خواهد بود. اين امر دسترسي گسترده عموم را به شبكه امكان پذير مي سازد و محدوديتهاي دولتي يا تجاري را كه در سر راه اين دسترسي قرار دارند بسيار كاهش مي‌دهد.

فرهنگها از فرايندهاي ارتباط تشكيل شده‌اند. همه اشكال ارتباط بر مبناي توليد و مصرف نشانه‌ها استوارند. بنابراين هيچ گونه جدايي بين واقعيت و نمايش نمادين وجود ندارد. در همه جوامع انسانها در محيطي نمادين مي‌زيسته‌اند و از طريق اين محيط عمل مي‌كرده اند . بنا براين ويژگي تاريخي سيستم ارتباطي جديد كه پيرامون يكپارچگي الكترونيكي همه شيوه هاي ارتباط ، از ارتباط مكتوب گرفته تا ارتباط چند حسي سازمان يافته است، القاي واقعيت مجازي نيست بلكه ايجاد مجاز واقعي است . براي توضيح اين مطلب بايد از فرهنگ واژگان كمك بگيريم : مجازي : چيزي كه در عمل چنين است ولي نه به معناي دقيق كلمه يا اسماً، و واقعي چيزي كه واقعاً چنين است. بنابراين واقعيتي كه تجربه مي‌شود، همواره مجازي است چون همواره از طريق نمادهايي درك مي‌شود كه عمل را با گونه‌اي معنا شكل مي دهند كه از چارچوب تنگ معنايي كه نمادها براي آن در نظر گرفته‌اند مي‌گريزد.
 شنبه 30 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن