تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798676966




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلخکامی درسطح پوست


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: آیا تا به حال درد و سوزش روی زبان یا لثه‌های خود احساس كرد‌ه‌اید؟ اگر این طور است، حتما تا مدت‌ها آب‌ خوش، ببخشید، غذای خوش‌مزه از گلوی‌تان پایین نرفته است و هر بار تا عمق سرتان درد گرفته است؟ چیزی درباره آفت شنیده‌اید؟
آفت دهان هم مانند هر نوع زخم دیگری، نوعی ضایعه است كه به علت از بین رفتن بخشی از پوشش داخلی دهان یا لثه و در قسمت داخلی گونه‌ها به وجود می‌آید و به‌طور معمول در خانم‌ها بیشتر است. در مجموع، حدود یك پنجم مردم جامعه به آن مبتلا می‌شوند. اگر چه افراد در هر سنی در معرض ابتلا به آن هستند ولی در ۱۰ تا ۴۰ سالگی شایع‌تر است.
● علت و عوامل بروز
پزشكان با توجه به تجربه طبابت خود ممكن است هر روز با عامل جدیدی مواجه شوند. به‌طور معمول، عوامل گوناگون به طور موضعی یا سراسری در بدن عمل می‌كنند. آلرژی به غذا و دارو، استرس جسمی و فشار عصبی از علل شایع بروز آفت دهان هستند اما اطلاعات موجود، متناقض‌اند و علت اینكه آلرژی یا استرس موجب آفت می‌شود، مشخص نیست. در بسیاری از مواقع، آسیبی كه از دندان‌ها به پوشش سطح داخلی گونه‌ها وارد می‌شود، عامل به وجود آمدن آفت است. این آسیب‌ها ممكن است هنگامی كه لقمه بزرگی را می‌جویم یا با دهان پر از لقمه غذا صحبت می‌كنیم ایجاد شوند. خوب است بدانید كه یكی از علت‌های آفت‌های مكرر دهان، همین گاز گرفتن سطح داخلی گونه‌ها است. باید روش جویدن را اصلاح كنیم و یا اگر مشكلات دندان وجود دارد، آن را برطرف كنیم. برخی تصور می‌كنند كه از علل و عوامل اصلی ابتلا به آفت دهان، وجود ویروس تبخال و ابتلا به این عارضه است در حالی كه ویروس هرپس كه عامل تبخال است، هرگز از ضایعات آفتی به دست نیامده است. اگر چه هر عاملی كه موجب ضعف دستگاه ایمنی می‌شود مانند بیماری‌های شدید یا طولانی مدت، ممكن است موجب بروز تبخال منتشر و همچنین باعث بروز آفت شدید و منتشر شود. بد نیست بدانید كه شدت ضایعات آفت دهان در برخی از بانوان پیش از شروع دوره ماهانه بیشتر می‌شود و همچنین برخی از ضایعات آفت در مادران باردار در سه ماهه سوم برطرف می‌شود. برخی از مطالعات نشان می‌دهد كه نیكوتین ممكن است تاثیر مفیدی در رفع زخم‌های آفتی دهان داشته باشد. در یك بررسی محدود، به تعدادی از بیماران، قرص‌های حاوی نیكوتین داده شد و پژوهشگران مشاهده كردند كه این بیماران بهبود یافتند.
● از همه رنگ، از همه نوع
در بررسی و معاینه بیماران به طور معمول سه نوع آفت وجود دارد:
ـ آفت‌های كوچك كه بیشترین نوع‌اند و در ۸۰ درصد موارد وجود دارند، یكی دو هفته می‌مانند و درد كم تا متوسطی دارند و جای زخم نمی‌گذارند و رفع می‌شوند.
ـ آفت‌های تبخالی شكل در ۱۰ درصد موارد وجود دارند. مانند تبخال‌اند و متعدد و گروهی به وجود می‌آیند.
ـ آفت‌های بزرگ كه اندازه آنها به چند سانتی‌متر می‌رسد و بهبودشان آهسته است و اگرچه تعدادشان كم است، اما بسیار دردناك‌اند. اغلب در انتهای سقف دهان (كام نرم) و بخشی از حلق كه در مجاورت دهان است (حلق دهانی) به وجود می‌آیند و بهبود بیمار مبتلا به این نوع آفت، دو هفته تا یك ماه طول می‌كشد و ممكن است از خود آثاری برجای بگذارد..
● آغاز ازكجا و پایان به كجا
آفت‌هایی كه به طور مكرر و راجعه به وجود می‌آیند و استوماتیت آفتی یا التهاب پوشش داخلی دهان به علت آفت ایجاد می‌كنند، به طور معمول در چهار مرحله این كار را انجام می‌دهند
ـ مرحله اخطار یا هشدار: ۲۴ ساعت طول می‌كشد و احساس گزگز شدن، درد و بی‌حسی و سوزش و سوزن‌سوزن شدن وجود دارد.
ـ مرحله پیش از زخم: ۱۸ ساعت تا ۳ روز طول می‌كشد و درد متوسط تا شدید وجود دارد. در نواحی كه آفت به وجود می‌آید، ضایعه‌ای صاف یا برجسته با هاله قرمز در اطراف وجود دارد كه با لایه‌ای خاكستری یا زرد رنگ پوشیده می‌شود.
ـ مرحله زخم: یك تا ۱۶ روز طول می‌كشد و دو سه روز پس از اینكه ضایعات ایجاد شوند، به شدت دردناك‌اند.
ـ مرحله التیام: ۴ تا ۳۵ روز طول می‌كشد و موجب بهبود نسبی محل ضایعه می‌شود.
دو سوم بیماران در مدت ۱۵ روز بهبود نسبی می‌یابند اما یك سوم آنها ممكن است تا ۴۰ روز گرفتار باشند. نشانگانی وجود دارد به نام PFAPA كه شامل تب دوره‌ای، آفت، التهاب و درد گلو و بزرگی غدد لنفاوی كه در كودكان مشاهده می‌شود. هیچ بیماری شناخته شده‌ای با آن همراه نیست و مدت هر حمله راجعه آن ۴ تا ۵ روز است و حمله بیماری را می‌توان با یك بار مصرف قرص پرونیزولون به مقدار ۲ میلی‌گرم برای هر كیلوگرم وزن كودك، در شروع بیماری، درمان كرد و اگر عارضه مكرر باشد، با عمل برداشتن لوزه، بهبود قطعی حاصل می‌شود. نوعی از آفت وجود دارد كه به شكل زخم‌های بزرگ روی كام شیرخواران به وجود می‌آید. این نوع آفت كه بدنار نامیده می‌شود، به علت تماس سر پستانك شیشه شیر یا پستانك با مخاط دهان به وجود می‌آید. تغییر در پستانك و تهیه نوعی از آن‌كه شكل مناسب‌تری دارد، موجب بهبود می‌شود، اگرچه ممكن است جای زخم باقی بماند.
● آنچه حس می‌كنید
گزگز یا سوزش، ممكن است یك روز قبل از بروز ضایعه آفت وجود داشته باشد. در دو تا سه روز اول، ضایعات به شدت دردناك است و فرد مبتلا به آفت در خوردن و صحبت كردن مشكل خواهد داشت.
● آنچه می‌بینید
آفت به شكل ضایعه‌ای منفرد یا متعدد، كوچك، سطحی و با لبه‌های كاملا مشخص است كه با یك لایه خاكستری رنگ پوشیده شده و هاله‌ای قرمز در اطراف دارد.
● تشابه و تفاوت
برخی از ضایعات ممكن است با آفت مشابه باشد. این موارد شامل تبخال، برفك، آنژین ونسان كه نوعی عفونت و آبسه گلو است، زخم ناشی از ضربه و آسیب، كمبود ویتامین ۱۲B یا اسید فولیك یا آهن است. درباره كمبود ویتامین نوشتیم، خوب است بدانیم كه كمبود ویتامین‌های ۱B، ۲B و ۶B از عوامل تشدید كننده آفت هستند.
● چه كار كنیم؟
هدف از درمان، كنترل درد، كوتاه كردن زمان بهبود ضایعات و جلوگیری از ایجاد ضایعات جدید است. بسیاری از افراد به طور خودسرانه از كورتون خوراكی استفاده می‌كنند اما باید این دارو پس از مشاهده و تجویز پزشك، تهیه و مصرف شود و تنها در مراحل اولیه بیماری موثر خواهد بود. متاسفانه بیماری بسیاری از بیماران پس از قطع درمان، عود می‌كند. این گروه از بیماران باید در پی عارضه و مشكلی اصلی باشند كه به ضعف دستگاه ایمنی منجر شده است و با تقویت دستگاه ایمنی و پرهیز از استرس، احتمال بروز آفت را كمتر كنند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 679]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن